zontwikkelingen
"oud" |
Nieuws P.V. pagina 110meest recente bericht boven Specials: 20 juli 2013 - 19 augustus 2013 Voor belangrijke "highlights" voor ons PV-systeem, zie pagina nieuws_PVJSS22.htmVoor een selectie van interessant nieuws over andere duurzame energiebronnen en gerelateerde zaken: zie duurzame energie nieuwspagina 19 augustus 2013: The Solar Future NL V bijdrage Polder PV beschikbaar. Al heb ik inmiddels al tien - deels zeer uitgebreide - artikelen gewijd aan de informatie die ik tijdens de TSF NL V conferentie in Eindhoven heb gepresenteerd, af en toe krijg ik verzoeken voor de power point presentatie van die dag. Ik heb net toestemming verkregen van de organisatie, SolarPlaza, waarvoor dank. Vandaar dat de oorspronkelijk alleen voor aanwezigen beschikbare PP file inmiddels voor u is te downloaden (link onderaan). Daarbij deze kanttekeningen:
Kijk voor achtergronden van The Solar Future, en relevante informatie over de presentaties en sprekers in mei s.v.p. op de TSFNL site. Let ook op de volgende reeds aangekondigde The Solar Future Nederland (deel 6), en reserveer die datum alvast: 22 mei 2014. Polder PV zal, als alles goed gaat, weer acte de présence geven. Let op "upcoming events" bij organisator SolarPlaza. Power point presentatie Polder PV voor The Solar Future Nederland V, 23 mei 2013 (NB: 1,33 MB). 19 augustus 2013: "Grootste dak-installatie Europa" niet fysiek grootste, wel in ander opzicht? Er werd weer eens een "grootste PV-installatie op een dak" gemeld, dus Polder PV speurde even op het internet. Dat was een koud kunstje, ik kwam al rap op de website van de Duitse project ontwikkelaar Wirsol. Die hebben in het oostelijk van Mannheim gelegen Heddesheim, op twee enkele honderden meters lange hallen van een nieuw, duurzaam gebouwd logistiek centrum, "multicube rhein-neckar" (in 2012 door het in Frankfurt/Main zetelende Union Investment overgenomen), een installatie geplaatst van 8,1 MWp, bestaande uit ruim 33.000 modules. Het gebouw heeft al voordat het eind 2012 werd opgeleverd de hoogste laudatio "Gold" ("ecologisch efficiënt") gekregen van de DGNB (Deutsche Gesellschaft für Nachthaltiges Bauen e.V.). Zou je terugrekenen, kom je op een maximale module grootte van 245 Wp, dus mogelijk zijn zonnepanelen (merk onbekend) met nog een iets lager nominaal vermogen ingezet (een tegenwoordig gangbaar vermogen is 250 Wp).
De hallen, met een gezamenlijke oppervlakte van 11 hectare (cf. Wirsol) of 103.000 m² (cf. gebouw exploitant Pfenning Logistics) zijn langwerpig van vorm en staan, volgens de lokatie foto op BingMaps (boven) ongeveer WZW/ONO georiënteerd. Byzonder is, dat het hier om een "bijna O/W" installatie gaat, de modules zijn tegen elkaar aan gezet en "kijken" dus naar de windrichtingen van de lengteas van de gebouwen (dus of naar WZW of naar ONO). Hiermee kan een enorme oppervlakte bezet worden, en veel stroom worden gegenereerd. Veel meer dan wanneer voor - bijvoorbeeld - een "klassieke" opstelling op frames was gekozen, bij deze gebouwen "normaal gesproken" op ZZO gericht. Een groot nevenvoordeel van dit soort al lang economisch profijtelijke oplossingen is, dat de productie "piek" midden op de dag wordt voorkomen, en dat er gemiddeld genomen op zo'n lokatie een veel stabielere totaal productie mogelijk is, wat als muziek in de oren van netbeheerders moet klinken. Wirsol claimt dat met deze installatie er per jaar 5.171 ton CO2 uitstoot wordt vermeden, en dat de jaarlijkse opbrengst gelijk zou zijn aan het verbruik van 1.846 "families". Als we dat verbruik op 3.500 kWh/jaar zouden stellen, zou deze "bijna oost/west" installatie een jaarproductie hebben van 6,46 miljoen kWh (= 6,46 GWh). Wat zou betekenen dat de specifieke opbrengst zou neerkomen op 798 kWh/kWp.jaar. Let wel, voor een "bijna oost/west" installatie, wat ook vanwege de relatief hoge instraling in "noordelijk zuid-Duitsland" een mooie waarde is. Op basis van de gepubliceerde dakfoto is de hellingshoek van de modules laag, mogelijk slechts zo'n 10-15 graden. Als genoemde jaaropbrengst klopt, wordt er kennelijk door Wirsol gerekend met een vermeden uitstoot van maar liefst 800 gram CO2/kWh (voor het noorden van Baden-Württemberg). Dat is fors hoger dan de 608 gram/kWh "afgeleverd aan de eindverbruiker" waarmee in het (binnenkort te updaten) Protocol Monitoring "Hernieuwbare Energie" Update 2010 DEN voor NL wordt gerekend. De cruciale vraag is dan: waar ligt dat aan?
© Wirsol (dit bericht) Uiteraard is deze installatie beslist niet de "größte kristalline Aufdach-Solaranlage Europas", zoals Wirsol onterecht claimt. Dat blijft onveranderd, en door geen enkele andere "installatie" uitgedaagd, het in 2009 opgeleverde, reusachtige terminal complex Loghidden City van Katoen Natie op de westoever van de Schelde (Oost-Vlaanderen, België). Die heeft volgens de laatste stand van zaken bijna 28 MWac capaciteit liggen op zo'n 17 dicht bij elkaar liggende loodsen van het omvangrijke logistieke vastgoed, mogelijk iets van 29-30 MWp [DC] generator capaciteit betreffend. De "afstand" tussen die loodsen (gemeten via Google Maps: 35-40 meter, delen zelfs slechts 25 meter van elkaar verwijderd) kan geen "maat" zijn om Loghidden City uit te sluiten van "de grootste" te zijn, want de afstand tussen de twee loodsen waarop Wirsol de modules in Heddesheim heeft gelegd bedraagt zelfs zo'n 65 meter... Wel is het zo dat, volgens Wirsol, het de "grootste zelfverzorging" dak-installatie zou kunnen betreffen. Volgens Karl-Martin Pfenning van de gelijknamige logistieke onderneming zou "een deel" van de totale stroombehoefte door het eigen complex geproduceerd kunnen worden. Jammer genoeg wordt de dekking van het eigenverbruik niet aangegeven (nogal gevoelige informatie, kennelijk). Dus eigenlijk is ook die claim van Wirsol - bij het ontbreken van harde info over deze en andere installaties - vooralsnog een vraagteken. Dat laat onverlet: het is toch maar weer mooi gebouwd, in het al lang over haar "hoogtepunt" zijnde Duitsland. Sterker nog: in minder dan vier weken werd het systeem door Wirsol aangelegd, alle 33.000 modules. Eind juli ging de installatie aan het net. En dus kan dit forse PV-systeem (factor 3,5 maal zo groot dan "grootste NL installatie", Floriade dak, uit 2002) de komende twintig jaar en de resterende 5 maanden van 2013 een Einspeise Vergütung verwachten van minimaal 10,44 Eurocent/kWh (tabel update zie PPV 31 juli 2013). En als het logistieke centrum een hogere kWh prijs zou betalen voor klassieke "afname" van haar leverancier: dan wordt via het "momentane eigenverbruik" op die momenten die hogere prijs "gescoord" als "vermeden uitgaven". Volgens EnergyMatters zijn dergelijke installaties, afhankelijk van de omstandigheden, ondanks alle feed-in inperkingen, in veel landen al binnen een paar jaar tijd "terugverdiend", zeker als er een hoge prijs voor de kilowatturen wordt betaald. Wirsol heeft overal op de aardbol al 400 MW aan PV-installaties gerealiseerd, tot op de Malediven en België aan toe (inderdaad: niet in Nederland). Er is vast ruimte genoeg voor meer, en dat gaat in toenemende mate gebeuren bij bedrijven die een hoog stroomverbruik hebben, en zoveel mogelijk daarvan van het eigen dak kunnen/willen gaan betrekken... Persbericht
Wirsol (14 aug. 2013) BingMaps link (daken nog zonder zonnepanelen, let op dat in het industriegebied bij uitzoomen al behoorlijk veel grote andere daken van forse PV-installaties zijn voorzien...) Opening
"multicube rhein-neckar" logistiek centrum (19 april 2013) 13 augustus 2013: PV in NL update 10. Klimaatmonitor update medio juli: grafieken per gemeente, provincie, en landsdeel. Ik had tijdens de vorige uitgebreide en kritische evaluatie van geregistreerde zonnestroom installaties en capaciteit in Nederland al enkele opmerkingen gemaakt over het eind juli gepubliceerde kaartje en enkele gegevens van Netbeheer Nederland. Een eerste poging van de netbeheerders in Nederland, om "per postcodegebied" het vermogen aan PV-capaciteit wat in het - onvolledige, doch rap met nieuwe PV-installaties gevulde - PIR register voorkomt een enigszins "regionale betekenis" te geven. Gebruikelijke
onzin (houdt het dan nooit eens op?) Echter, bij grondige analyse van gegevens uit de Klimaatmonitor databank (waar de eerste resultaten van het PIR register van Netbeheer Nederland en EDSN inmiddels bij zitten ingesloten), blijkt dat, op basis van dat feitenmateriaal, die vermeend "hoogste concentratie" als die wordt gerelateerd aan het aantal inwoners of als deze naar oppervlakte eenheid van de betreffende gemeentes of provincies wordt terug gerekend niet houdbaar is. Niet als het om de "hoogste concentratie per regio" gaat. Maar scoren andere gemeentes resp. provincies met die wezenlijker vergelijkings-maatstaffen (nog) hoger. NIET "Overijssel of Noord-Brabant" doen "het" het beste op het gebied van bij Klimaatmonitor geregistreerde PV-capaciteit in bovenstaande figuur. Ze staan wel relatief hoog in de rangorde, wat logisch is, omdat het daar om vaak grote boerenbedrijven gaat. Met name in Brabant komen zeer grote hokdier bedrijven voor (zie StatLine link met grootste omzetten hebbende bedrijven), met name in de Peel. En in Overijssel er een zeer voortvarend pakket ondersteunings-maatregelen uit de verdiende Essent verkoop inkomsten is ingezet. Met name uit de eerste "zonnepanelen voor asbest regeling" (3,3 MWp alleen agrarische bedrijven), en twee groter tender regelingen waar in totaal ook nog eens ruim 300 (vaak boeren-)bedrijven aan meededen (totaal volume van alleen die 2 tender regelingen, met particulieren en bedrijven: 11,6 MWp). Utrecht?
Ja, Utrecht! Daarnaast gingen sommige claims in pers artikelen over "energieproductie". Daar gaat dat veelvuldig gekopieerde kaartje van Netbeheer Nederland helemaal niet over. Het ging om opgestelde capaciteit. Over de fysieke productie uit al dat opgestelde vermogen weten we byzonder weinig. Ook al lijkt zelfs Netbeheer Nederland dat met hun korte artikel te willen suggereren. Weer even
rechtzetten Nieuwe PPV
analyse Uit die forse hoeveelheid gegevens komen hele andersoortige "best presterende" entiteiten op het gebied van capaciteit of aantallen PV-installaties (gemeente, provincie, of landsdeel) tevoorschijn, dan de vaak van niets wetende pers uit haar duim weet te zuigen. Die dat dan ook doen zonder stevige onderbouwing. Polder PV presenteert voor u het volgende heftige stukje cijfermatige arbeid omtrent de stand van zaken rond zonnestroom capaciteit en aantallen installaties per regio in ons polderlandje: PV in NL updates reeds gepubliceerd:
7 augustus 2013: Geen voorlopige maatregelen EC m.b.t. vermeend illegale subsidies PV-producten China, onderzoek voortgezet. Ik was al een beetje verbaasd dat gisteren geen nieuws rond de parallel aan de "anti-dumping" zaak rond zonnepanelen lopende onderzoekingen rond (vermeende) oversubsidiëring van Chinese overheden was te vinden ("anti-subsidies" zaak). Vandaag publiceerde de Europese Commissie een persbericht waarbij gesteld wordt dat er in die parallelle zaak géén "voorlopige maatregelen" genomen zouden hoeven worden. Waarbij er verwezen wordt naar de (vermeende) wegname van de "schade aan de EU PV-sector" door de overeenkomst met Chinese exporteurs en de Kamer van Koophandel daar bij de "anti-dumping" zaak. Een standpunt dat overigens fel door de Europese PV-industrie vertegenwoordigd onder EU ProSun wordt bestreden... Dat laat onverlet dat het onderzoek naar die (vermeende) illegale subsidies gewoon door zal gaan. De EC laat duidelijk doorschemeren dat het in dit stadium niet nemen van "voorlopige" maatregelen in de subsidie zaak geen enkele inhoudelijke uitspraak of oordeel daarover omvat. Dit parallelle onderzoek naar dezelfde producten loopt verder, en dat is geheel in lijn met zowel de EU wetten als met de internationale afspraken en ondertekende uitgangspunten binnen de WTO akkoorden. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek naar vermeende illegale subsidies, zullen de bevindingen daarvan geïntegreerd worden in het nieuwe beleid n.a.v. de per 6 augustus wettelijk gestarte maatregelen vanwege de geconcretiseerde anti-dumping zaak. N.a.v. die dumping zaak zijn er commentaren van diverse partijen gekomen. Deze zullen worden verwerkt, en met de nog tot stand te komen bevindingen binnen het subsidie onderzoek tot een voorlopig, geïntegreerd oordeel worden gesmeed, waarbij beide onderzoekslijnen als een geheel zullen worden beschouwd. Dit oordeel zal worden gepubliceerd en staat wederom open voor commentaar van belanghebbende partijen. Met die laatste commentaren wordt het definitieve oordeel van de EC opgesteld, en als daar uit definitieve heffingen zouden volgen (wat nog steeds niet vaststaat), moet het hele proces uiterlijk 5 december 2013 zijn afgerond. Een separaat lopende zaak m.b.t. "solar glass", het speciale glas wat voor PV-modules wordt gebruikt (ook hier weer zowel een anti-dumping als een anti-subsidie onderzoek) wordt geheel apart behandeld en heeft geen directe relatie met de huidige dumping cq. subsidie affaires rond de zonnepanelen zelf, en de cellen en wafers die daar aan ten grondslag liggen. Sowieso betreft het bij dat speciale glas veel kleinere marktvolumes dan de nu in een stroomversnelling gekomen belangrijkste zaak rond modules, cellen en wafers. Eerdere berichten Polder PV: EC
akkoord met "minnelijke schikking" De Gucht, Official Journal
publicatie (3 augustus 2013) http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=958 (persbericht EC, 7 augustus 2013) 5 augustus 2013: CertiQ update juli 2013. Op 1 augustus verscheen het laatste CertiQ rapport met de data van gecertificeerde productie van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen inclusief zonnestroom. Gelukkig weer een licht opgaande lijn na het diepepunt van vorige maand toen er slechts 4 nieuwe PV-installaties (SDE) werden gerapporteerd. Er werden 40 nieuwe SDE systemen voor deze categorie gerapporteerd t.o.v. het vorige maandrapport, met een gezamenlijk vermogen van 2,04 MWp, en dus een gemiddelde systeemgrootte van 51 kWp. Dat zijn dus waarschijnlijk voor een groot deel boerderij installaties e.d. geweest, waarvan we er veel zien opdoemen de laatste twee jaar. Die kunnen vaak wel op een of meerdere daken makkelijk dik 200 modules van elk 250 Wp kwijt. Alle nieuwe gegevens zijn wederom op de marktcijfers pagina voor Nederland ingevoegd door Polder PV, met nieuwe grafieken: 3 augustus 2013: Europese Commissie akkoord met "minnelijke schikking" De Gucht, Official Journal publicatie. In een korte persverklaring werd gisteren op de handels-sectie van de website van de Europese Commissie (EC) kond gedaan van een voor Commissaris De Gucht gunstige uitslag. De Commissie is akkoord met de gedane voorstellen voor een "minimum prijs" voor Chinese import zonnepanelen (en -cellen en -wafers), met "bijna" unanieme ondersteuning van de leden staten. Wie er buiten dat cryptische "bijna" segment valt is niet bekend gemaakt, dus dat blijft gissen. Let wel: het gaat daarbij dus om een minimum prijs - die door EU ProSun met kracht van de hand gewezen wordt omdat die veel te laag zou zijn en alsnog de doodsteek voor de overgebleven PV-producenten in Europa zou betekenen. Dit zal ongetwijfeld de al aangekondigde gang van deze lobby organisatie naar het Europese Hof doen versnellen en kracht bijzetten. Ook moet duidelijk worden gemaakt dat die minimum prijs uitsluitend geldt voor de Chinese export bedrijven die de overeenkomst hebben ondertekend. Alle andere bedrijven die geen handtekening hebben gezet, zullen onherroepelijk geconfronteerd worden met de automatisch per 6 augustus 2013 ingaande heffingen van gemiddeld 47,6% (variatie heffing: 38,3-67,9%). Er zijn inmiddels twee officiële publicaties in het Official Journal van de EU verschenen, vandaag 3 augustus (datering beide regelingen op 2 augustus 2013). (1) De geformaliseerde "undertaking" (code nummer 2013/423/EU), die de "afspraken voor een minimum prijs" zou vastleggen tussen de Europese Unie en de Chinese exporteurs onder leiding van de Chinese Kamer van Koophandel, CCCME. En (2) De "formele wijziging" van de op 4 juni 2013 gepubliceerde regeling (EU No. 513/2013) waarin de per 6 augustus vastgestelde importheffingen werden vastgelegd, en een eerste, lage (11,8%) "coulance heffing" per 6 juni 2013. Die "wijziging", een "regulation" met code nummer 748/2013, geeft de formele inbedding van de overeenkomst onder (1) in de wetgeving van de EU weer, en de effecten ervan op de eerder vastgestelde heffingen die per 6 augustus in zouden gaan. (1) "Undertaking" Er wordt een artikel gewijd aan de kennelijke onmogelijkheid om vast te stellen minimumprijzen via indexatie te koppelen aan grondstof prijzen, en dat voor het vaststellen daarvan daarom werd geput uit informatie uit databases van Bloomberg en van pvXchange. Echter, om een practische uitvoering te kunnen garanderen zouden de Chinese exporteurs een gezamenlijk aanbod hebben gedaan met een uniforme minimum prijs. Zowel voor zonnepanelen als voor genoemde componenten (cellen resp. wafers). Om zgn. "company channelling" te voorkomen zou het "geboden volume" wat onder het aanbod zou gaan vallen vergelijkbaar zijn aan de huidige export prestatie van de betrokken ondernemingen (om te voorkomen dat andere bedrijven onder de vlag van de aanbieders hun hardware via het "beschermde kanaal" zouden kunnen afzetten). Wel wordt in de publicatie gemeld dat de afspraak is beklonken, en wordt een lange lijst met vaak bekende namen toegevoegd van bedrijven die genoemde overeenkomst hebben ondertekend. Alle bekende grote namen uit China staan daar op. Een typische afwezige is het bij veel Nederlandse leveranciers bekende Sunrise Solartech. Het zal u wellicht niet verbazen: dat is het bedrijf waar ik al eerder melding van kreeg dat ze een productie lokatie in Maleisië zouden openen om onder de aangekondigde heffingen voor Chinese import modules uit te komen. En dat is inmiddels geschied, zoals een aankondiging voor start productie per 15 juli jl. op hun website laat zien (bericht 27 juni 2013). Nota bene: in mijn enorme leverancierslijst van partijen actief op de Nederlandse markt tel ik er dik dertig (!) die modules van deze producent in hun portfolio hebben (of: hadden)... Op de lijst exporteurs zijn eventuele dochterbedrijven van dezelfde concerns bij elkaar gegroepeerd. Zo heeft het ook in olie en gas actieve conglomeraat GCL (wat ook polysilicon produceert) maar liefst 8 dochterbedrijven onder hetzelfde "export nummer" (TARIC code) staan. Als je de feitelijke zelfstandig opererende bedrijven en grotere holdings bij elkaar optelt, kom ik op 97 bedrijven en -conglomeraten met meerdere dochters in die lijst. EC concludeert dat op basis van het niet gespecificeerde aanbod van de Chinezen, de huidige export prijzen, en het niveau van de "voorlopige" heffing, dat het aanbod de primaire bron van ergernis, de "schade aan de EU zonne-industrie zou wegnemen". Controle Om uitgesloten te worden van de per 6 augustus per definitie ingaande heffingen, moeten de Chinese exporteurs die de overeenkomst hebben ondertekend aan enkele voorwaarden voldoen (zie verderop). Mocht aan deze voorwaarden niet zijn voldaan, vervalt het recht van vrijstelling, en worden automatisch de per 6 augustus 2013 voor het betreffende bedrijf gespecificeerde heffingen opgelegd. Als de overeenkomst met de leverancier alsnog opengebroken wordt ("void") omdat de voorwaarden niet zijn nagekomen (of bijv. fraude wordt vastgesteld), zal een boete betaald moeten worden aan de douane als de hardware vrijgegeven wordt voor distributie op de Europese markt. Alle betrokken importerende partijen kunnen bij het vrijgeven van de hardware voor de EU een dergelijke "trade-risk" lopen, zelfs als de oorspronkelijke Chinese partij waarvan gekocht is geaccepteerd zou zijn door de EC onder de huidige "undertaking". Alle douane autoriteiten hebben een meldinsplicht aan de EC als de regeling tegen de voorschriften in op oneigenlijke wijze wordt misbruikt. In de laatste sectie van het document wordt gemeld dat er nog geen reacties van "interested parties" is gekomen op het voorstel. Ik neem aan dat, indien de kemphanen EU ProSun en Afase daar ook mee worden bedoeld, de Commissie ongetwijfeld nog formele en (zeer) gepeperde reacties zal kunnen verwachten, gezien eerdere heftige uitlatingen van beide partijen. Als met "interested parties" met de geformaliseerde voorstellen van EC alleen de Chinese aanbieders worden bedoeld, zou je met de stellingname dat er "geen reacties" zouden zijn gekomen kunnen concluderen dat deze partijen een voor hen zeer gunstige deal gesloten lijken te hebben.
Aanhef
van de "definitieve" regeling m.b.t. de anti-dumping heffingen
en de vrijstelling voor Chinese (2) Aanpassing
oorspronkelijke regeling Statistiek
import noodzaakt nieuwe, sector-specifieke wijze van volume bepaling EC heeft nu een nieuwe wijze van uitdrukken voor de douane inklaring vastgelegd voor deze product groepen: Bovenop "tonnage" komt de verplichting om op de inklaringspapieren "het aantal stuks" te vermelden en/of het "vermogen in Watt", zodat de volumes van de afzonderlijke producten (zonnepanelen, zonnecellen, en wafers) exact bekend zijn. De voorschriften worden gebonden aan bepaalde productgroepen, gedefinieerd in zogenaamde TARIC codes. Voorts is een tabel met op 6 augustus ingaande heffingen voor betreffende ondernemingen uit de oorspronkelijke regeling licht gewijzigd. Heffingen die niet zullen worden opgelegd als aan de "undertaking" wordt voldaan en de douane formaliteiten onder die condities correct zullen verlopen. Vervolgens worden vier artikelen toegevoegd, het oorspronkelijke artikel 4 wordt hernummerd als nr. 8. Art. 4 behelst een verplichte maandelijkse melding van elk EU land, van het aantal en het vermogen van voor vrije circulatie door de douane vrijgegeven zonnepanelen, -cellen en -wafers en hun oorsprong aan de EC. Hiertoe zijn specifieke TARIC codes voor Chinese import vallend onder de "regeling met de EC" opgesteld. Art. 5 regelt de verplichte melding van "aantallen" en "vermogen" in de daartoe opgenomen velden in de officiële douane verklaring van de betrokken importeur van de hardware, de EU in. Art. 6 regelt de "condities" waaronder de producten van de ondertekenaars van de regeling met de EC zonder heffingen mogen worden ingeklaard en vrijgegeven voor verkoop in de EU. Die condities zijn:
In de tweede sectie van dit artikel wordt een "schuld bij de douane" ("customs debt") aangegaan wanneer de verklaring voor vrije distributie in de EU is geaccepteerd en gebleken is dat:
Art. 7 regelt de situatie dat voor bedrijven voorkomend op de lijst met vrijgestelden van anti-dumping heffingen voor transacties die NIET uitgesloten zijn van anti-dumping heffingen er een aparte invoice daarvoor wordt opgesteld volgens richtlijnen opgesteld in Annex IV van de huidige (gereviseerde) regeling. De uit een tabel bestaande Annex van de oorspronkelijke regeling wordt gewijzigd in een nieuwe, uit vier delen bestaande bijlage, met wederom de lijst met Chinese bedrijven die hebben meegewerkt aan het onderzoek van de EC (I, met detail TARIC code per bedrijf of groep van bedrijven). De tweede annex schrijft voor hoe een invoice van betrokken "duty-free" verklaarde bedrijven (die niet onder een minimale prijs zullen importeren in EU) er uit moet zien. Annex III beschrijft de door de Chinese Kamer van Koophandel CCCME op te stellen (voorwaarden voor de) "Export Undertaking Certificate", die met een voorgeschreven formulering ondertekend dient te worden door een met name genoemde medewerker van het CCCME. Annex IV, tenslotte, beschrijft het speciale invoice formulier wat betrokken, van de heffingen "bevrijde" ondernemingen dienen af te geven voor alle transacties die NIET onder genoemde afspraken vallen, en waarvoor dus WEL anti-dumping heffingen gelden. De volledige herziene regeling zal officieel ingaan per 6 augustus 2013, en is ondertekend door de EC president, José Manue Barroso. PV Magazine
commentaar Volgens mij zou PV Magazine er abusievelijk middels mededelingen van een industrie insider van uitgaan dat er "flexibele" prijzen zouden kunnen zijn waardoor de minimale importprijs de EU in "onderhandelbaar" zou worden voor de participanten. Dat lijkt me vrij ongeloofwaardig, en impliciet een enorme chaos creëren bij de douane formaliteiten. Die toch al een vrij heftige vorm zouden kunnen aannemen met de hierboven beschreven voorwaarden en papier jungle. Dezelfde insider zou hebben gezegd dat de geldigheid van de duur van het compromis tot 2015 "onwaarschijnlijk" zou zijn. Na vragen van de pers antwoordde De Gucht dat het in de bedoeling lag dat deze situatie tot eind 2015 zou voortduren. Echter, het kan nog steeds gebeuren dat na consultatie voor de "definitieve regeling", begin december, er nog flinke aanpassingen van de overeengekomen regeling(en) zullen gaan komen. Dus ook op dat punt blijft er nog de nodige onzekerheid. In het tweede commentaar van hetzelfde magazine wordt een EC zegsman geciteerd die weigert in te gaan op de vraag hoeveel landen er voor de door De Gucht voorgestelde regeling zouden hebben gestemd. Het enig wat hij kwijt wil is dat er geen tegenstemmen waren. Dat laat nog ruimte over voor "onthoudingen", maar welke landen dat dan zou hebben betroffen wordt niet duidelijk. Over het separaat lopende onderzoek naar vermeende illegale subsidies van (Chinese) overheidswege is nog geen voorstel of uitspraak gedaan. Die moet binnen enkele dagen volgen. Die uitspraak zal "integraal verknoopt" moeten zijn met de huidige regeling, om te voorkomen dat die wordt "ondergraven". Eerdere berichten Polder PV: Nieuw
memo De Gucht met extra informatie "defusing" handelsconflict
met China (30 juli 2013) 2013/423/EU
(officiële publicatie EU: "undertaking", overeenkomst
EU vs. Chinese exporteurs van zonnepanelen, -cellen en -wafers, echter
zonder exacte prijsstelling en afgesproken "volume") Commentaar
PV-Magazine 1 (2 augustus 2013) Eerste
reacties MOFCOM (Chinese Handelsministerie) en CCCME (KVK China op dit
dossier): 2 augustus 2013: PV in NL update 10. Statistiek revisie zonnestroom Nederland: PIR en Klimaatmonitor in het licht van CBS cijfers. Polder PV graaft diep naar de werkelijk relevante cijfers op het gebied van zonnestroom in Nederland n.a.v. een recente publicatie van Netbeheer Nederland. Het gepubliceerde PV-vermogen in het zogenaamde PIR register blijkt volstrekt niet compatibel met het laatst gepubliceerde CBS cijfer voor eind 2012, waardoor vraagtekens over de accuraatheid en volledigheid bij alle datasets blijven bestaan. Polder PV rafelt de voorhanden zijnde accumulatie statistieken in twee gedetailleerde, bijgewerkte grafieken (aantallen en vermogen van PV-systemen in NL) voor u uit elkaar en geeft een uitgebreide toelichting. Introductie
"Thermisch"
niet vertegenwoordigd Polder PV bemoeit zich al jaren met die ongrijpbare (zonnestroom) statistieken, en weet er stapsgewijs wel meer "vat" op te krijgen, al blijft het lastige materie. Kennelijk worden de "bevindingen" van Polder PV wel op waarde geschat, zoals bleek uit het artikel over de vergelijking tussen de ontwikkelingen in België en Nederland in een "fact-check" artikel in NRC-Next (30 april 2013, ook leuke discussie daar). En voor de tweede keer mocht de webmaster tijdens The Solar Future V op 23 mei 2013 in het Evoluon komen uitleggen wat de laatste stand van zaken was op het gebied van nationale PV statistieken, voor een professioneel gezelschap uit de sector (video New Energy.TV, verslag laatste statistiek bevindingen hier). Een ieder die claimt het allemaal beter te weten, mag natuurlijk contact met me opnemen, dan gaan we eens gezellig sparren. Hoe moeten we de laatste bevindingen van de netbeheerders eigenlijk plaatsen in de met information overload geplaagde thuismarkt? Daarvoor heb ik twee nieuwe grafieken gemaakt met de laatste gegevens, bijgewerkte en herziene exemplaren van de twee die ik tijdens The Solar Future heb laten zien op 23 mei jl. Met data van de netbeheerders, maar ook met gegevens afkomstig van andere bronnen. En die zijn essentieel om de laatste data uit het PIR register van de netbeheerders op waarde te schatten. Vooral de inmiddels weer flink ge-upgrade data in de Klimaatmonitor databank (formeel nu vallend onder het "beton ministerie", Rijkswaterstaat / Ministerie van Infrastructuur en Milieu) is een belangrijk hulpmiddel daarbij. Polder PV berichtte er al enkele malen over (31 juli 2010, 26 december 2012, 4 juni 2013). En hij gebruikte die door de bank genomen in Nederland slecht bekende gegevens ook al tijdens zijn presentatie in Eindhoven, eerder dit jaar (tot in detail uitgewerkt en besproken op 2 juni 2013). Aantallen installaties
In deze grafiek van onder naar boven, vooral gefocust op de rechter zijde de volgende data sets: SDE Uit die beschikkingen moeten uiteindelijk keiharde realisaties voor genoemde SDE projecten gaan komen. Uit het verleden is bekend dat een dramatisch grote hoeveelheid beschikkingen sowieso nooit kon worden ingevuld (zie o.a. getallen in de NL PV markt feiten update). Die grote hoeveelheden zinloos verzet ambtelijk werk worden echter niet in de Klimaatmonitor databank bijgehouden, alleen diegenen die nog over zijn. Ook daarna kan het nog mis gaan. In de lichtgroene curve is het aantal fysiek gerealiseerde SDE installaties weergegeven volgens de Klimaatmonitor opgaves. Die bleef op status datum 25 mei 2013 steken op 9.980 stuks, dus 91% van de overgebleven hoeveelheid beschikkingen. Er zijn er al vele duizenden door de papiershredder gegaan: niets mee gedaan om diverse redenen, nadat in een eerder stadium het veelvoud daarvan hetzelfde lot tegemoet ging aan aanvragen die het stadium "beschikking" niet eens hebben bereikt... * Voor SDE 2013 zijn nog geen beschikkingen toegevoegd, die wordt momenteel nog uitgeplozen door Agentschap NL, vanwege de gebruikelijke budget overschrijding - momenteel aangevraagd voor bijna 3,9 miljard Euro voor de hele regeling (zie overzicht). Voor zonnestroom is de SDE 2013 status 11 juli 2013: 306 aanvragen, waarvan tot nog toe er 234 zijn beschikt (plm. 40 MWp vermogen). CertiQ
(MEP + SDE) Nationale
Subsidie Regeling Het bovenste, met dikke rand weergegeven punt in de kolom voor het jaar 2013 komt van AgNL's laatste update van 25 juli 2013: 84.220 aanvragen (die meestal vrijwel direct met een beschikking worden "gezegend" als de invoer gegevens geen rare dingen bevatten). Dat is de totale hoeveelheid die de regeling vanaf 2 juli 2012 tm. die status datum heeft opgeleverd, dus in 389 dagen tijd (gemiddeld genomen een respectabel aantal van 217 per dag over die periode). PIR
/ Netbeheer Nederland Op genoemde eerste KM status datum zou het PIR register 80.696 installaties hebben bevat (onderste blauwe datapunt). Ik had van Netbeheer Nederland en later Enexis voor mijn Solar Future presentatie op 23 mei 2013 nog als laatste voorlopige cijfers de volgende opgaves: 52.221 installaties op 28 februari 2013 (eerste bericht over resultaten PIR, zie artikel Netbeheer Nederland van 28 februari 2013), resp. "ongeveer 70.000 stuks" op 1 mei 2013 (Enexis opgave). Daar zijn dus in ruim drie weken tijd in die maand weer dik 10.000 exemplaren bijgekomen (NB: niet noodzakelijkerwijs in die periode beschikt door Agentschap NL, waarschijnlijker is dat het om achterstallig onderhoud van de PIR database is gegaan). Dat het snoeihard is gegaan met de bijschrijvingen toont onderstaand plaatje, wat ik van data van Enexis heb gereconstrueerd, die ik ook in Eindhoven heb laten zien (met dank aan Enexis voor de toestemming!): Data: © Enexis In deze grafiek zijn de aantallen inschrijvingen van zonnestroom producerende installaties in het PIR register te zien in - uitsluitend - het netgebied van Enexis, volgens ijkdatum 1 mei 2013. In de linker kolom de al respectabele stapel van 21.351 (nieuwe) inschrijvingen in kalenderjaar 2012, rechts tot 1 mei 2013 de bijschrijvingen in het huidige jaar, tot en met april. Als we de eerste vier maanden van die jaren met elkaar vergelijken, zien we een explosieve ontwikkeling, voor een aanzienlijk deel te wijten aan de inschrijvingen als gevolg van de uitvoering van de "Nationale Subsidie Regeling" voor particulieren (uitgevoerd door AgNL). De 2.761 inschrijvingen in jan.-apr. 2012 werden een fors grotere hoeveelheid van 10.880 stuks in dezelfde vier maanden in 2013: een stijging van 294%. In andere woorden: de eerste 4 maanden in 2013 liet een bijna vier maal zo groot nieuw aantal inschrijvingen zien dan in dezelfde periode in het voorgaande jaar (2013 t.o.v. 2012 1e 4 maanden: 394%). Tot en met april 2013 werd het grootste volume in die laatste maand bijgeschreven, 4.227 nieuwe PV-systemen. Het bovenste blauwe datapunt rechtsboven in de eerste grafiek is uit de flink over de tong gaande publicatie van Netbeheer Nederland, van 30 juli 2013. Daar werd in een lijstje met in het PIR register ingeschreven installaties inmiddels voor zonnestroom een hoeveelheid van 93.233 stuks opgegeven. Alweer ruim 12 en een half duizend stuks meer dan voor 28 mei 2013 in de Klimaatmonitor databank was opgegeven, 15,5% meer. En dat is allemaal nog lang niet het einde uiteraard. Ik heb recent berekend dat voor het volledige budget voor de NSR regeling uitgevoerd door AgNL er een potentieel ligt van ruim 90.200 installaties. Daar bovenop moeten nog alle andere systemen in Nederland worden geteld. En dat zijn er beslist meer dan de maximaal 96.598 die er in de laatste update van de Klimaatmonitor staan vermeld (onder het veld met de totalen, "Bekende adressen/lokaties met PV-panelen"). Die update, met status datum 17 juli 2013, omvat nu de volgende dossiers, waarbij er zou zijn "ontdubbeld" en er dus in het uiteindelijke totaal resultaat een verzameling unieke adressen moet resulteren: 1.
Novem-projecten (vaak uit vorige eeuw, begin 21e eeuw) Andere "dossiers" en alle buiten deze "regelingen" vallende installaties (dat kunnen er behoorlijk veel zijn) staan NIET in de Klimaatmonitor database als mensen zich nooit bij het PIR register hebben aangemeld (heel veel mensen met volautomatisch salderende Ferrarismeters betreffend). Hun aantal kent niemand, ook Netbeheer Nederland niet. "Alle
installaties" Uit dat (nog steeds onvolledige!) "verzamel lijstje" heb ik de gele curve helemaal bovenaan in de grafiek samengesteld. Daarbij valt meteen op dat van 2005 tot en met 2007 de data ontbreken (toen was de facto afgezien van "standaard salderen van zonnestroom" geen enkel [nationaal] incentive systeem actief, afgezien van extreem kort durende, verspreide, totaal willekeurig in de markt gegooide gemeentelijke regelingetjes). Het gat heb ik met een rechtlijnige stippellijn overbrugd. In 2012 stijgt de curve explosief - uiteraard vooral vanwege de Nationale Subsidie Regeling (die ik een cadeautjes kermis van staatswege ben gaan noemen). Deze is "verlengd" tot in 2013. Met als voorlopig eindpunt, status datum 17 juli 2013, 96.598 adressen met "een" (of meer) PV-installatie(s). Dat ligt dus alweer wat hoger dan het "voorlopig laatste getal" van wat de netbeheerders in het PIR register hebben staan (93.233), wat dus meteen al logenstraft dat genoemd register "de meest actuele" cijfers zou kunnen bieden die bekend zijn in ons land. Het loopt op dit vlak sowieso al achter, en op andere vlakken waarschijnlijk nog veel meer. De eerder voor 1 mei dit jaar voorspelde "100.000 systemen" (Enexis aan Polder PV in mail wisseling, op basis van een hypothetische aanname dat het PIR register "mogelijk" zo'n 70% van het totaal zou kunnen bevatten) is met dat voorlopige eind getal in de Klimaatmonitor databank dus nog niet bereikt, maar dat hoeft ook nog steeds niks te zeggen. Het kan in werkelijkheid al vele duizenden installaties hoger liggen dan die "magische" grens. En de beste argumenten daarvoor komen van het geaccumuleerde vermogen wat (ook) is geregistreerd. Opgesteld geregistreerd vermogen zonnestroom installaties NL Op dezelfde wijze als voor de "aantallen" PV-installaties in de vorige sectie, gaan we nu naar het opgestelde "vermogen" kijken. Dat gaat in Nederland altijd over de zonnepanelen "generator", dus het gezamenlijke STC vermogen van de per systeem aanwezige zonnepanelen (in wattpiek of kWp). Daarbij wordt nooit gekeken naar de specifieke, module afhankelijke "flashdata", maar naar het zogenaamde "sticker vermogen" inclusief de binnen de module serie toegepaste "tolerantie op dat vermogen" (zie ook basics). Zo heeft een PV-installatie met tien modules van ("sticker") 240 Wp een systeem vermogen van 2,4 kWp (2.400 Wp). Maar het kan ook best (maximaal) 2.520 Wp zijn als alle panelen een "plus" tolerantie van max. 5% blijken te hebben. Met dat laatste wordt bij (nationale) statistieken geen rekening gehouden. Met als zeer belangrijke toevoeging de CBS gegevens (die géén "aantallen systemen" bijhoudt, maar wel, tot op zeker detailniveau, aan eindverbruikers verkocht vermogen) krijgen we de volgende grafiek voor de accumulatie van de opgestelde capaciteiten.
Wederom gaan we deze complexe grafiek van "rechtsonder naar linksboven" afwerken. Vermogen
SDE Wederom in een grasgroene curve de overgebleven beschikte capaciteit voor de SDE regeling zoals geregistreerd door Klimaatmonitor, status datum 24 mei 2013. Vanaf de start van de regeling in april 2008 groeide het "overgebleven beschikte vermogen" (NB, al exclusief vele megawatten teloor gegane beschikkingen!!) naar een voorlopig laatste niveau van 114,3 MWp. Waarbij SDE 2013 nog niet is toegevoegd. De laatste status van de nog niet afgesloten revisie van de aanvragen is dat er voor minimaal 63 MWp is aangevraagd (bij 884 miljoen Euro overschrijding van het aangevraagde budget voor gehele SDE 2013...), en er inmiddels minimaal 40 MWp reeds is toegekend (status AgNL: 11 juli 2013). Bij het zien van de werkelijk geregistreerde realisatie van beschikt SDE vermogen volgens Klimaatmonitor, ziet u dat die lichtgroene lijn vanaf 2010 flink achterblijft bij de hierboven genoemde curve voor het beschikte volume. De curve eindigt op een niveau van slechts 56,1 MWp, 49% van het "beschikte volume" op die status datum (24/25 mei 2013) in dezelfde database. Kennelijk lopen ze in de Klimaatmonitor databank flink achter op wat daadwerkelijk al is geregistreerd door CertiQ (zie volgende besproken, donkergroene curve). Dit komt omdat er kennelijk nogal wat vertraging zit tussen het rapporteren van die capaciteit door Agentschap NL. Opvallend is dat wat de aantallen installaties betreft de twee hier voor genoemde groene lijnen dicht bij elkaar liggen (eerste grafiek). Dit betekent waarschijnlijk dat er vrij weinig "grote" installaties tussen zouden kunnen zitten die nog niet in de Klimaatmonitor databank zijn bijgeschreven. Duidelijk afwijkend van de voorgaande curve is die van de fysieke realisatie van gecertificeerde (van een geijkte bruto productiemeter voorziene) zonnestroom capaciteit zoals geregistreerd bij CertiQ, die de eerste partij is die harde gegevens krijgt over de netkoppeling en productie van de SDE installaties (ze moeten immers gecertificeerde kilowatturen verwerken). Daarbij wel natuurlijk wederom de aantekening, dat deze derde, donkergroene curve, zowel oudere (doch veelal relatief grote) MEP installaties, als (veel meer, uit begintijd vaak ook kleinere) SDE systemen bevat. Ook deze lijn is gevoed met de laatste (historische) gegevens die ik van CertiQ kon krijgen (status 1 mei 2013), en de laatste cijfers uit het MEP + SDE rapport voor 2012. Daaruit volgt een opvallend "glooiende" lijn (na vrijwel stilstand in de jaren 2005-2008 weer groeiend), cumulerend in een totaal, fysiek gerealiseerd vermogen van 82,0 MWp op ijkdatum 1 juli 2013 (laatst door mij verwerkte CertiQ maandrapport: juni 2013). Uiteraard zal daar nog e.e.a. gaan bijkomen in 2013, maar de vooruitzichten zijn vrij somber m.b.t. de progressie, gezien de trage ontwikkeling die ik uitgebreid heb gedocumenteerd. Het juli rapport is zojuist gepubliceerd - er zijn maar 40 nieuwe installaties bijgeschreven, met ruim 2 MWp nieuw vermogen. Dat zet nog steeds niet veel zoden aan de dijk. Opvallend is dat voor eind 2012 er al 75,8 MWp fysiek geaccumuleerde realisatie van (MEP + SDE) gecertificeerd PV vermogen is gedocumenteerd door CertiQ. Trekken we daar volgens de laatst bekend geworden historische CertiQ data voor 1 april 2008 (start SDE, accumulatie vermogen van MEP installaties 12,3 MWp) van af, houden we 63,5 MWp over voor alleen SDE systemen, eind 2012. Dat ligt niet ver verwijderd van, maar is wel hoger dan de in Klimaatmonitor (waarschijnlijk afhankelijk van vertraagd vrijkomende gegevens van AgNL) opgegeven 56,1 MWp voor SDE in de laatste update (optelling volumes SDE jaar"rondes" 2008 tm. 2012, 24 mei 2013). Uitgaande van de 63,5 MWp overgebleven realisatie van SDE installaties volgens CertiQ, is dat een magere 56% geweest van het overgebleven beschikte SDE vermogen tm. SDE 2012 bekend op 24 mei 2013 volgens Klimaatmonitor (114,3 MWp). Vermogen
NSR Het bovenste, met dikke rand weergegeven punt heb ik met een simpel sommetje ontleend aan AgNL's laatste update van 25 juli 2013: 84.220 aanvragen waren er toen bekend (meestal snel met een "beschikking" gezegend). En met de gemiddelde data over 2012, in casu het aangevraagde systeem-gemiddelde van 2,92 kWp (vermoedelijk weinig gewijzigd in 2013), kom je dan op een waarschijnlijk aangevraagd vermogen van bijna 246 MWp uit voor die laatste status update ("waarschijnlijk", vandaar het toegevoegde sterretje). Dat zou in 389 dagen zijn aangevraagd, wat zou betekenen dat er gemiddeld genomen elke dag in die periode ongeveer 632 kWp zou zijn geclaimd. Gaarne goed notie nemen van het feit dat die bijna 246 MWp "NSR" installaties in 389 dagen tijd al een volume betreft wat drie maal het sinds 2003 gecertificeerde vermogen is, geaccumuleerd bij CertiQ (laatste donkergroene datapunt)! Vermogen
PIR De eerste "volledige" status update met het vermogen voor het PIR register is gedateerd op 28 mei 2013 bij Klimaatmonitor: toen zou er al 305,3 MWp aan PV-capaciteit in het register hebben gestaan (onderste blauwe datapunt). NB: op 1 mei 2013, dus een kleine maand eerder, had ik, voor een eerste afschatting van netbeheer voor mijn presentatie in Eindhoven, vernomen dat het traject ergens tussen de 300 en 350 MWp zou kunnen liggen, op basis waarvan ik toen nog een schatting had gemaakt van grofweg 340-390 MWp aan capaciteit in heel Nederland (begin mei 2013, dus inclusief de door niemand gekende hoeveelheid NIET in het PIR register zittende, door mij op een conservatief niveau afschattende installaties). Allereerste zeer grove schattingen van "400 tot zelfs 450 MWp in PIR register" (communicaties per e-mail tussen Polder PV met Netbeheer Nederland en Enexis, april 2013), bleken al snel op een vergissing te berusten. Er bleken diverse installaties in het register te staan met een paar nullen teveel, en daar is later e.e.a. in opgeschoond. Hier zitten zeker nog mogelijke foutenbronnen waarvan de omvang echter niet bekend is. In ieder geval bleek uit de communicatie met Enexis dat in hun deel van het PIR register al 153 MWp aan PV-vermogen aanwezig zou zijn begin mei 2013, en dat ze daar redelijk zeker van zijn (deze netbeheerder heeft het meeste werk gemaakt van de PIR / PV statistieken, zie ook het eerder getoonde diagram met nieuwe aantallen installaties). Enexis heeft volgens het Energie Trends 2012 rapport 32,5% van alle elektrische aansluitingen in Nederland. Er moet echter voorzichtig omgegaan worden met het "plat" vermenigvuldigen met een factor 3 om voor begin mei 2013 met een "suggestief" volume van zo'n 460 MWp in het hele PIR register te komen. Want de verdeling van installaties kan best in bepaalde netgebieden qua percentage hoger zijn dan in regio van andere netbeheerders. Bijna heel Overijssel ligt bijvoorbeeld in Enexis gebied (kaartje), en dat is de actiefste provincie geweest bij de implementatie van PV in de periode 2010-2012 (26,4 MWp volgens eigen opgaves). Ook Noord Brabant en Limburg (veel PV projecten, vooral ook forse installaties op boerderijen in NB) zouden de balans voor Enexis fors in hun "voordeel" kunnen hebben doen doorslaan. Het bovenste blauwe datapunt rechtsboven in de grafiek, "meest actuele vermogen in PIR register", is wederom afkomstig uit de publicatie van Netbeheer Nederland, van 30 juli 2013. Daar werd voor het PIR in totaal een vermogen van 346,649 MWp opgegeven (waarmee, met het aantal van 93.233 installaties ook de gemiddelde installatiegrootte van PV-systemen in dat register kon worden bepaald, 3,72 kWp). Dat logenstraft al direct de eerder genoemde foutieve eerdere aanname ("first estimate") van 400 tot zelfs 450 MWp begin mei, want de nieuwe, fors aangepaste opgave twee maanden later ligt op een (veel) lager niveau. Maar hij is wel in lijn met de eerder gemelde 305,3 MWp voor eind mei bij Klimaatmonitor. 41,3 MWp of 13,5% meer vermogen dan die twee maanden oudere status. Ook die bijna 347 MWp "PIR vermogen" is echter beslist niet het totale vermogen in Nederland op dat moment, on the contrary. Dat wordt meteen al duidelijk uit het verloop van de laatste twee curves. Vermogen
"alle installaties" - probleem doemt op aan horizon Het laatste punt van die gele Klimaatmonitor curve, status datum 17 juli 2013, laat een geaccumuleerd vermogen zien van bijna 340 MWp, bijna evenveel als het laatste getal uit het PIR register van de netbeheerders (347 MWp, hoogste blauwe datapunt). Maar, nogmaals: die Klimaatmonitor totaal curve laat slechts het resultaat zien van 7 (forse) dossiers. En dat omvat nog steeds niet "alles". M.a.w.: zelfs als de hoogste actuele PIR waarde (blauwe datapunt) als "ongeveer gelijk" wordt gesteld aan het laatste Klimaatmonitor cijfer, kan dat niet als "het totale PV-vermogen in heel Nederland" worden gezien op dat moment. Er ontbreekt een forse hoeveelheid vermogen. Het duidelijkst is dat te zien aan de voorlopige resultaten van het enige nationale instituut wat "officiële", tot in het buitenland geciteerde statistieken publiceert. Natuurlijk: het Centraal Bureau voor de Statistiek, met vestigingen in Den Haag en in Heerlen. Vermogen
CBS incompatibel met resultaat PIR Ik heb in de tweede grafiek het totale geaccumuleerde PV-vermogen gepubliceerd door CBS (als "eindejaars-volumes") in de laatste, donker oranje curve geplot, ik had hem ook al tijdens The Solar Future getoond, maar toen nog zonder het die ochtend (23 mei 2013) gepubliceerde eerste (ruwe) cijfer voor 2012. Dat kwam pas in de allerlaatste dia die ik vroeg die ochtend nog snel in de presentatie kon proppen (zie New-Energy.tv video). Kristalhelder is dat die laatste curve boven alle andere lijnen uit steekt en dat er bij CBS dus continu meer vermogen als "afgezet aan eindverbruikers" bekend is dan in alle andere vormen van registratie is opgeslagen. In de periode 2003 tm. 2008 is er zelfs een aanzienlijk "gat" met de "totale" curve van Klimaatmonitor. Wat voor mij al bewijs is, dat in de laatste dataset, ondanks de toevoegingen dit jaar (totaal nu "7 dossiers"), er een aanzienlijk volume heeft ontbroken, in 2003 bijna 37 MWp! Vanaf de SDE jaren (2008 ff.) wordt het "gat" tussen de dan twee sterk stijgende curves een stuk kleiner, minimaal 17,5 MWp in 2010. Maar ook daarna wijken de curves weer fors uit elkaar. In 2012 is het verschil alweer opgelopen naar een niveau van 114 MWp, een verschil wat de helft bedraagt van het geaccumuleerde vermogen van de 7 dossiers bij Klimaatmonitor in dat jaar! En nu komt dus de crux. Het laatste, nog zeer voorlopige eindcijfer van het CBS voor 2012 is ruim 340 MWp. Die eerste ruwe schatting is gebaseerd op een in februari 2013 door mij aan hen gestuurde lijst met 460 aanbieders van zonnepanelen en -systemen. Echter, mijn huidige lijst bevat alweer een spectaculair aantal van 871 aanbieders, alweer 89% meer (ik ben nog niet klaar met inventariseren...). Veel van die bedrijven waren minstens al in 2012 of eerder al actief op de markt en hebben dus - relevante - volumes kunnen verkopen. Mijn conclusie is: die "340 MWp eindejaars-accumulatie in 2012" van het CBS moet een absoluut minimum voorstellen. Waarschijnlijk wordt dat vermogen later in het jaar, als CBS mijn nieuwe lijst(en) heeft kunnen verwerken, nog "behoorlijk" hoger (hoeveel is nog onduidelijk). Ergo: die oranje curve moet nog een eindje hoger gaan eindigen in 2012. Back
to the future Met de trends in het eerste half jaar van 2013, zou er in Nederland per maand al minimaal 15 MWp moeten zijn afgezet door meer dan 850 leveranciers van zonnepanelen en -systemen (in 7 maanden tijd dus minimaal dik 100 MWp). En als, zoals ik heb voorspeld tijdens The Solar Future, bij "geen ongelukken in de markt", en een minimale "markt verdubbeling in 2013" zou dat zelfs kunnen oplopen naar ongeveer 30 MWp per maand (in 7 maanden tijd ver over de 200 MWp). Met het minimale eindejaars-volume van 340 MWp in 2012 (volgens CBS), zou je dan eind juli 2013 al op een absolute bodem van 540 MWp geaccumuleerd vermogen moeten zitten. Als de marktreactie op de importheffingen problematiek relatief "lauw" zal zijn, zal het veel meer kunnen gaan worden. Zowel PIR als Klimaatmonitor geven echter slechts een geaccumuleerd vermogen tussen de 340 en 350 MWp te zien medio/eind juli 2013. Dat is compleet onverenigbaar met het geschetste "voorstelbare" groeiscenario, en totaal incompatibel (dik 200 MWp verschil!) met de 340 MWp accumulatie van het CBS voor eind 2012. Hetzij kloppen de cijfers van het CBS in het geheel niet (wat ongetwijfeld een zeer interessante vragen storm in de Tweede Kamer zou kunnen veroorzaken, als dat bewaarheid zou worden). Of, en dat lijkt me waarschijnlijker: zowel de (totale) cijfers in Klimaatmonitor, als het laatste, reeds veelvuldig in de media geciteerde maar zeer slecht "begrepen" getal voor het PIR register, zijn nog steeds een zware onderschatting van het werkelijk aanwezige vermogen in ons land. Als dat laatste klopt, "missen" we nog (wellicht vele) tientallen megawattpieken vermogen in die databases. En moet het gepubliceerde leuke kaartje van Netbeheer Nederland ook in dat licht worden bezien. Anders kan het enorme "gat" met het laatste bekende CBS cijfer niet worden verklaard... PV in NL updates reeds gepubliceerd:
"Zonne-energie staat op de kaart" (artikel van Netbeheer Nederland, 30 juli 2013, met een leuk kaartje met "in het PIR register geaccumuleerd vermogen aan zonnestroom installaties" in het lage land aan de Noordzee) http://www.klimaatmonitor.databank.nl (veel van de hier gepubliceerde gegevens ontleend aan deze lastig toegankelijke databank) 1 augustus 2013: Omhoogklimmend uit het dal ... productie juli in orde. Na enkele maanden hevig schrikken voor de duizenden nieuwkomers met zonnepanelen (althans, degenen die al het nodige wisten van productie van zonnestroom), was juli 2013 een hele opluchting. Want eindelijk werd er flink bovengemiddeld gescoord met al het mooie nieuwe zonnepanelen spul op het dak. Zelfs bij een prehistorisch beest als Polder PV, die met zijn ouwe "shellmeuk", zoals de webmaster zijn prima functionerende kristallijne museumstukken wel eens ondeugend klassificeert, zaten we eindelijk weer (fors) boven die vervelende zwarte "gemiddelde" lijn: Voor alleen 2013 t.o.v. de langjarige gemiddeldes (januari tot en met juli bekend voor 2013): Duidelijk is te zien dat juli 2013 eindelijk de negatieve trend in een lange reeks eerder dit jaar heeft doorbroken, en daarmee het tweede halve jaar prima is begonnen. De productie afgelopen 31 dagen lag op een niveau van 129 kWh voor de langjarig aanwezige 1,02 kWp deelgroep (specifieke opbrengst 126 kWh/kWp in juli 2013). Dat is 5,7% boven het langjarige gemiddelde voor die maand (122 kWh). Let ook op dat door deze productie, in het geval van deze deelinstallatie van Polder PV, de gemiddelde maandopbrengsten voor de maanden mei tot en met juli zo'n beetje op hetzelfde niveau zijn komen te liggen, met een vrijwel "vlakke top" van de zwarte curve als gevolg. In de reeks 2002-2013 komt juli 2013 voor deze deelgroep op de vierde plaats te staan, vlak voor 2004. De beste maand "ever" die wij hebben gemeten sinds we in 2000 met 4 panelen begonnen, was juli 2006, toen een record opbrengst van 149,1 kWh met deze deelgroep werd gehaald, 22% boven het langjarige gemiddelde. Voor een animatie/interactief plaatje van het verloop in die record maand, zie bericht van 31 juli 2006. M.b.t. de totale productie sinds 1 januari, blijft 2013 nog wel een zorgenkindje. Want tm. juli is de productie voor de getoonde deelgroep nog slechts 600 kWh geweest. Dat is de op 2 na slechtste plaats in de serie vanaf 2002 (volledig bemeten jaren voor deze groep). Dat was natuurlijk te wijten aan de serie behoorlijk sombere maanden maart tm. juni 2013. Alleen 2012 (583 kWh) resp. 2005 (578 kWh) deden het nog slechter in die 7 eerste maanden. We mogen dus hopen dat de resterende 4 maanden nog wat extra kunnen gaan inhalen, waarbij uiteraard de hoop vooral op deze zomermaand, augustus is gericht. Die heet niet voor niks "oogstmaand", dus laten we hopen dat hij die naam dit jaar weer gaat waarmaken. Productie gegevens van al onze zonnepanelen in juli 2013, kWh = absolute opbrengst; achteraan specifieke opbrengst in kWh/kWp:
Sonnenertrag
Uit deze lijngrafiek met vergelijking geactualiseerde resultaten van Polder PV (schuilgaand onder de nick "Flachlander" op SE, oranje lijn) voor Nederland (858 installaties, blauw) resp. Zuid-Holland (100 installaties, paars), blijkt dat onze oude PV-installatie, afgezien van een tijdelijk dipje in juni 2013, nog prima mee kan in de vaart der volkeren... Ondanks zeer intensieve en langdurige, vrijwel dagelijkse tot nachtelijke arbeid aan de computer was de Ferrarismeter (enkeltarief) in de meterkast eind juli weer "netto" 39 kWh terug gedraaid t.o.v. begin van 1 juli. Het zijn weer mooie tijden...
31 juli 2013: Duitsland: nieuwe invoedings-vergoedingen. Op basis van de eerste vaststelling van het toegevoegde vermogen aan PV-installaties in juni was Bundesnetzagentur wettelijk verplicht om nieuwe invoedingsvergoedingen vast te stellen voor de komende drie maanden, op basis van het - fel bestreden - herziene Erneuerbare Energien Gesetz. Die nieuwe vergoedingen volgen uit berekeningen op basis van het toegevoegde vermogen in de laatste 12 kalendermaanden, dus van juli 2012 tot en met juni 2013. Daarbij moet ook gezegd worden dat het tot en met mei 2013 om gecorrigeerde volumes gaat die iets afwijken van de oorspronkelijke. Het gaat niet om aanzienlijke afwijkingen, de grootste is de bijstelling voor juli 2012, 3,7% minder dan oorspronkelijk opgegeven door het Agentur. Gemiddeld genomen over de voor juni 2013 opgevoerde 11 maanden (juni = nieuw, geen bijstelling) was de afwijking t.o.v. de originele opgaves slechts -0,7% (afwijking totale vermogen toevoeging in 12 maanden incl. juni 2013: gemiddeld -0,8%). In blauw de accumulatie van getoonde 12 kalendermaanden uit oorspronkelijke maand rapportages, met bijbehorende afwijking van de optelling t.o.v. gecorrigeerde waarden links. In rood de gemiddelde afwijking per maand van juli 2012 tot en met mei 2013. In totaal zou er met de gecorrigeerde waarden in die 12 kalendermaanden er bijna 4.990 MWp nieuw PV-vermogen zijn bijgekomen in heel Duitsland (bijna 5 GWp). Dat is bijna 1.500 MWp meer dan de "afgesproken" (zeg maar: door Altmaier van BMU "voorgeschreven") corridor van 2.500 - 3.500 MWp per jaar. En dus resulteert een "strafkorting" bovenop de vastgestelde 1% degressie per maand. Omdat de overschrijding in het traject "meer dan 1.000 MW" (en minder dan 2.000 MW) valt, is die extra "strafkorting" in het gereviseerde EEG al eerder vastgesteld op een extra 0,8%. Derhalve zal de komende drie maanden augustus, september en oktober er een maandelijkse degressie in gang worden gezet van 1,8% voor alle nieuwe installaties die vanaf de eerste van elke maand worden gemeld bij het Agentur ("fysieke netkoppeling en inbedrijfname aangetoond"). Een dergelijke maandelijkse degressie gold overigens ook al vanaf mei 2013, bepaald via vergelijkbare berekeningen. Dat leidt tot de volgende vergoedingen tabel. Deze tabel met data van Bundesnetzagentur, heb ik tot de volgende grafiek omgewerkt: In deze grafiek de vergoedingen die zijn vastgesteld door Bundesnetzagentur op basis van de geldende EEG Wetgeving, en de vastgestelde capaciteitsgroei in de voorgaande periodes. Duidelijk is dat de vergoedingen met de maandelijkse degressies verder omlaag blijven gaan (tempo afhankelijk van bijbouw in voorgaande periode). Voor 1 april 2012 en voor de nieuw vastgestelde FIT vergoedingen voor nieuwe PV-installaties aan het net gekoppeld per 1 augustus 2013 heb ik de data er bij gezet. Voor een installatie tm. 10 kWp krijg je vanaf netkoppeling 1 aug. 2013 van de regionale netbeheerder 20 jaar (plus traject tm. 31 december 2013) 14,8 Eurocent/kWh voor alle netinvoeding uitbetaald. Voor installaties tm. 40 kWp 14,04 ct/kWh, idem tm. 1.000 kWp 12,52 ct/kWh, en zowel voor dak installaties als systemen op vrijeveld lokaties (met bouwvergunning, niet agrarische bestemming) tm. 10 MWp nog maar 10,25 ct/kWh. Nieuwe installaties tm. 10 MWp aan het net gekoppeld per 1 oktober 2013 breken voor het eerst door de "magische" 10 Eurocent/kWh barrière (blauwe stippellijn) heen met een vergoeding van nog maar 9,88 Eurocent/kWh. Dat is al ver beneden de EEG vergoedingen voor wind off-shore. Toegevoegd http://www.bundesnetzagentur.de (data uitwerking: Peter J. Segaar / www.polderpv.nl) 31 juli 2013: Duitsland in juni - 309 MWp nieuwbouw zonnestroom installaties. Ook al wordt het absoluut geen record jaar meer bij de oosterburen, en gaan ze het lang vast gehouden kampioens-stokje dit jaar overgeven aan China of Japan (of wellicht USA?) wat de nieuwbouw van PV-installaties betreft, doorgaan doen ze nog steeds met bouwen. Volgens de laatste cijfers van Bundesnetzagentur was de kleinste gemelde / ingeschreven installatie in juni - slechts 180 Wattpiek "klein", een paneel met een micro-inverter? - in Scharbow, Mecklenburg-Vorpommern. De grootste installatie was 9,99 MWp groot, in dezelfde deelstaat, nabij het dorp Domsühl, op 39 kilometer oostelijk van Scharbow. Zeg maar, een veld vol met 40.000 zonnepanelen met een vermogen van 250 Wp per stuk. Grotere installaties dan 10 MWp worden als geheel niet meer via het EEG vergoedingensysteem ondersteund (wel het max. 10 MWp deel), en zijn dan ook (vrijwel) niet meer gebouwd sinds september 2012 (laatste "coulance" mogelijkheid om nog binnen het EEG systeem in die ordegrootte gerealiseerd te krijgen in Duitsland). Dat is een van de belangrijkste redenen, waarom de totale capaciteitsuitbouw zo dramatisch is gezonken bij de oosterburen, omdat juist die gigantische projecten grote hoeveelheden megawatten toevoegden aan de marktvolumes (grootste bekende: Neuhardenberg 145 MWp). Grote uitzondering op die regel (die zijn er altijd) is een net opgeleverde installatie, "Bürgersolarpark Staats", van 13,6 MWp, door IBC Solar, in Stendal (Sachsen-Anhalt). Maar die komt dus onder de capaciteit voor juli te vallen. Met dank voor de tip, M. Lenzen! Nieuw gemelde aantallen PV-installaties tot en met juni 2013. Het niveau lag vrijwel op dat van mei, ruim 11 en een half duizend nieuwe PV-systemen (groene kolom, zie linker Y-as). In totaal in het eerste half jaar nu geaccumuleerd: bijna 66.000 nieuwe installaties in 2013 (gele kolom juni, zie daarvoor rechter Y-as). Vergelijkbaar plaatje als het vorige, nu de capaciteit (STC vermogen zonnepanelen) in MWp betreffend. In juni kwam er iets minder capaciteit bij dan in mei, en lag het ongeveer op het maandgemiddelde van 300 MWp (juni: 309 MWp). Photon had in hun dagelijkse newsletter al een vroege "scoop" op 10 juni van het Bundesumweltministerium vernomen, toen was er nog sprake van 310 MWp. De vraag is wat met de maandelijkse degressies, en met de gevolgen van de "minnelijke schikking van De Gucht" (anti-dumping maatregelen) met het verloop gaat geschieden. Mogelijk volgt een "markt halvering op jaarbasis". De accumulatie lag eind juni op 1,8 GWp in 2013, dat was in 2012 nog 4,4 GWp... Gemiddeld genomen hadden de 11.627 inschrijvingen met 309 MWp in juni een installatie grootte van 26,6 kWp per stuk. Maand vergelijking
laatste vijf jaar Duidelijk zijn de twee enorme bijplaatsings-pieken te zien. Een in juni 2010 (vlak voor een lang van tevoren geplande degressie van de invoedings-vergoedingen - tabel). En eentje in juni 2012, toen de laatste rush op enorme vrijeveld installaties nog onder de oude condities van begin dat jaar (mits bouwvergunning al in de zak begin maart) zich manifesteerde. Dat uitte zich vooral in een gigantische vermogens-piek, veroorzaakt door de vele grote - meestal vrijeveld - installaties die toen voor het eind van de maand en masse werden afgerond (301 aanmeldingen > 1 MWp per stuk met gezamenlijk vermogen van 1,1 GWp). Juni 2013 is wat dat betreft natuurlijk een zeer bescheiden maand geweest, wat aantallen betreft een factor 2,2 maal zo weinig dan het vijfjarige gemiddelde. En wat vermogen betreft zelfs een factor 3,3. Het is al langer duidelijk dat Duitsland over haar hoogtepunt heen is bij de nieuwbouw. Toch is het nog steeds in een maand tijd bijna evenveel vermogen als Nederland sinds de negentiger jaren heeft geaccumuleerd. Dat dan weer wel. Kwartaal Het tweede kwartaal in de afgelopen vijf jaar. Na een aarzelende start in 2009 (eerste jaar dat Bundesnetzagentur wettelijk verplicht alle EEG installaties moest gaan registreren) explodeerde de bijbouw in het tweede kwartaal in 2010, vooral veroorzaakt door de enorme nieuwbouw in juni 2010. 2011 zakte weer wat in, 2012 had weer een hoog niveau, en in 2013 is het niveau onder dat van QII in 2011 gezakt. Als er geen verbetering komt in het politieke klimaat in Duitsland (wat ook sterk zal afhangen van de komende verkiezingen), zal het verder bergafwaarts gaan. Het gemiddelde van het tweede kwartaal in deze vijf jaar tijd, 1,65 GWp, is ruim het dubbele van de 810 MWp gemiddeld voor QI (zie grafiek op overzichtspagina 2013). In Duitsland heeft dat voor een groot deel te maken met de winterse omstandigheden in het eerste kwartaal, zoals langdurige sneeuwbedekking, wanneer daken "terra non grata" zijn, en boringen voor de funderingen voor vrije-veld installatie wegens vorst ook niet goed zijn uit te voeren. Later in het jaar wordt die vaak "koude start" ruimschoots gecompenseerd, zoals het plaatje voor QII duidelijk laat zien. Daarbij worden maxima in de nieuwbouw voor een groot deel bepaald door de heersende feed-in condities en, vooral, de politiek afgedwongen schoksgewijze wijzigingen daarin. Meer resultaten hoop ik een volgende keer op de verzamel pagina Duitsland 2013 (vorige maand geheel ververst) te kunnen presenteren. http://www.bundesnetzagentur.de 30 juli 2013: Nieuw memo De Gucht met extra informatie "defusing" handelsconflict met China. Op 29 juli verscheen een extra memo van Commissaris voor de Handel van de Europese Commissie, in aanvulling op het voorgaande, met daarin de aankondiging van de "minnelijke schikking" met de Chinese producenten van zonnepanelen, cellen, en wafers (besproken op 27 juli). De Gucht heeft het inmiddels over "signed commitments" van een "groot" aantal Chinese PV module exporteurs. Hij stelt dat 30% van de huidige Chinese exporteurs de overeenkomst niet zouden hebben ondertekend. Volgens de New York Times zouden van 140 Chinese exporteurs er 50 niet op de "amicable deal" zijn ingegaan, wat zelfs bijna 36% zou zijn. Die laatstgenoemden gaan dus heffingen riskeren tussen de 37,2% ("meegewerkt met EU") tot zelfs 67,9% ("niet meegewerkt") per 6 augustus aanstaande. Nota bene: bij de Chinese markt specialist Enfsolar.com staan er momenteel nog 509 module producenten uit dat land in hun overzicht. Echter, de "status" van veel van die bedrijven is volstrekt onduidelijk. Veel van die bedrijven zouden al (technisch) failliet of werkeloos kunnen zijn, of maken niet voor de - netgekoppelde - EU markt geschikte modules. Hij stelt dat de vraag binnen Europa al lang veel groter was dan de interne productie en stelt dat er dus importen nodig blijven. Maar wel "zonder de eigen industrie te beschadigen". Sterker nog, hij stelt dat met deze overeenkomst "de beschadigende effecten van de dumping zullen worden geëlimineerd, en dat de EU industrie volledig zal herstellen". En dat het inwisselen van de per 6 augustus ingaande heffingen voor een "minimum Chinese module prijs inclusief volume cap" hetzelfde effect zou hebben. Markt split Er vindt feitelijk een soort "market-split" plaats: tot (en met) 7 GWp minimum import prijs en (verondersteld) "vrij spel" voor Europese producenten zolang ze aan de interne markt behoefte zouden kunnen voldoen. Erboven: volledige competitie, maar nog steeds bescherming voor oversupply/dumping uit China via de per 6 augustus ingaande forse heffingen. Duur en
2e onderzoek Reactie
producenten vertegenwoordiger heftig ProSun stelt in twee fors aangezette persberichten dat De Gucht niet in het belang van de Europese industrie heeft gehandeld, maar dat hij kennelijk de onderhandelingen zo spoedig mogelijk achter de rug wilde hebben. ProSun stelt dat diverse malen de EU wetten met voeten zouden zijn getreden, en dat het akkoord niet stand zal houden voor het Europese Hof. ProSun stelt dat alleen al de "transitie periode", met slechts 11,8% anti-dumping "coulance heffing" illegaal geweest zou zijn (ook dat ontkende De Gucht). ProSun haalt "Regulation 1225/2009" (pdf link onderaan) aan, waarbij het "inwisselen" van anti-dump heffingen voor een "minimum prijs afspraak" voor de geïmporteerde producten alleen maar mag geschieden als die prijs "voldoende" is om de schade aan de getroffen tak van industrie te verwijderen. ProSun stelt dat een niveau tussen 55 en 57 Eurocent/Wp (kennelijk nog steeds niet helemaal duidelijk) op het huidige "dumping niveau" van Chinese modules zou liggen (NB: ik krijg nog dagelijks aanbiedingen met "special offers customs cleared" in de 50-55 cent range, en soms zelfs onder 50 Eurocent/Wp, dus al klaar liggend in Rotterdam). Ook de (veronderstelde) 70% van de "verwachte" Europese PV-marktafzet wordt bekritiseerd. De afspraken zouden behelzen dat Chinese producenten "gegarandeerd" op dat niveau een enorm volume van de EU markt zouden kunnen blijven claimen, met de zegen van de Europese Commissie. ProSun stelt dat dit illegaal is en een overtreding van Europese wetgeving. Sterker nog, de organisatie stelt dat de actie van De Gucht tot een "unsatisfactory price undertaking" heeft geleid die de door hen aangekondigde gang naar het Europese Hof noodzakelijk zou hebben gemaakt. En dat de directeur generaal van handel in de EC "immense schade" heeft berokkend aan de onderliggende principes van bescherming van eigen industrieën in Europa. De gang van zaken, en het voorbeeld wat zou zijn gesteld binnen deze dumping affaire, zou ook "devastating" zijn voor andere takken van industrie (staal, auto's), die met vergelijkbare vormen van "gesubsidieerde dumping" worden geconfronteerd. "False
data" EU heeft met haar acties "70% van die 10 GWp", dus 7 GWp, zo'n beetje "cadeau gedaan" aan de Chinezen, op hetzelfde prijsniveau waarop ze nu al afzetten in de EU. ProSun noemt het zelfs "China's planeconomie die producten voor dump prijzen aanbiedt". De overige 30% zou dan verdeeld moeten worden tussen de (overgebleven) producenten uit EU, Korea, Japan, en andere landen in een "vrije competitie". Dit wordt beslist niet als een acceptabel akkoord gezien die door EC gezien lijkt te worden "in het voordeel van de EU industrie", of uit het oogpunt van "eerlijke competitie". Zegsman Nitzschke heeft het ook nog over de massieve import (getallen ontbreken) van reeds custom-cleared modules die geheel zonder "duties", of met slechts marginale heffing ("coulance" heffing van 11,8% tm. 5 augustus) zijn ingeklaard. Alleen die volumes al zouden tot nieuwe insolventies en tot meer banenverlies leiden. Volgens ProSun heeft de Commissie zelfs op 4 juni nog de productie capaciteit van de EU producenten geschat op 9,74 GW (zie document, tabel 4-a, bron Europressedienst, zie ook commentaar onderaan, "Pikant"). Echter, ProSun zelf claimt dat de jaarlijkse fysieke productie slechts ongeveer 4 GW zou zijn, wat te maken heeft met het feit dat de bezettingsgraad onder de helft van die productie capaciteit is gevallen. En dat heeft - onuitgesproken door EU ProSun - natuurlijk ook een (bekend veronderstelde) reden: de "onterecht gesubsidieerde, gedumpte overproductie" uit China. EU ProSun besluit haar laatste persbericht van 29 juli met haar aankondiging van de stap naar het Europese Hof in Luxemburg, "to end market-rigging by the European Commission and China". Ook al beweerde De Gucht in de pers presentatie dat EU ProSun "no case" zouden hebben, of hij er in geslaagd is om - zoals de angelsaksische media het formuleren - het conflict te "defusen" (van de lont te ontdoen), mag met deze gang van zaken ernstig worden betwijfeld. Zeker wat EU ProSun betreft. Al heeft hun tegenpool Afase in een eerder stadium al laten weten dat een slecht resultaat wat hen betreft erger is dan de (al dan niet vermeende) "kwaal". De Gucht reageerde tijdens de pers presentatie op vragen over de uiteenlopende standpunten van EU ProSun en Afase, waarbij de ene partij het vastgestelde minimum te laag vond, en de andere partij te hoog. Hij deed dat hoog oplopende conflict over de vastgestelde minimum prijs af als "in politics there is a good chance that you are more or less in the right middle"... De Gucht hoopt dat zijn "draft" op 2 augustus door de Europese Commissie zal worden aangenomen. Pikant De oorlog woedt dus voort. Installatiebedrijven, projectontwikkelaars en logistieke ondernemingen versus de zonnepanelen, cellen en wafer fabrikanten van Europa. Althans: wat er van dat laatste nog over is... Met de Europese Commissie daar tussenin als pispaal. Als De Gucht gelijk heeft, gaan ook de EU producenten (en natuurlijk de Afase klanten) kennelijk een florissante toekomst tegemoet. Als EU ProSun gelijk heeft, is the end nigh voor hen, en kunnen de Afase aanhangers blijven profiteren van blijvend (te) goedkope dump uit het vermaledijde China... Productiekosten De analisten van het Taiwanese TrendForce zouden met een iets hoger huidig prijsniveau rekenen van 54 dollarcent per Wp voor de goedkoopste Chinese modules (41 €ct/Wp), en 66 dollarcent (50 €ct/Wp) voor productie elders. Ook daar moeten alle andere kostprijs verhogende elementen nog bij voordat er in bijvoorbeeld Rotterdam ingeklaard kan worden... Er zou in het eerste half jaar mondiaal bezien volgens eerste cijfers 15 Gigawatt aan modules zijn verscheept, waarvan ca. 9 GW (60%) in China geproduceerd. Memo
De Gucht (29 juli 2013, "Statement by EU Trade Commissioner
Karel De Gucht on the amicable solution in the EU-China solar panels
case") Persbericht
EU ProSun (27 juli 2013, eerste reactie op voorstel De Gucht; pdf
download) Regulation 1225/2009 van de EU Voluit: "COUNCIL REGULATION (EC) No 1225/2009 of 30 November 2009 on protection against dumped imports from countries not members of the European Community (codified version)" (pdf) http://www.eco-business.com/news/exclusive-eu-questions-data-solar-dispute-china (30 juli 2013, onderzoek EC naar validiteit data van Europressedienst) Streit
um Strafzölle für Solarmodule aus China wird weitergehen
(Energynet.de, 30 juli 2013) 27 juli 2013: "Minnelijke schikking" Europese Commissie en Chinese handelsministerie - details nog onduidelijk. Ruim een week voordat de datum zou verstrijken voordat heftige "voorlopige heffingen" op Chinese zonnepanelen (en cellen- en wafers) zouden worden ingevoerd (6 augustus a.s., momenteel geldt een "coulance" of "provisional" heffing van 11,8%), lijken de kemphanen er eindelijk - en redelijk op tijd - uit te zijn. Zo meldt Karel De Gucht, EU-Commissaris voor Handel, in een memo, vandaag gepubliceerd. Er werd al wekenlang stevig onderhandeld tussen de Commissie en China, waarbij al lang duidelijk was dat werd aangestuurd op een voor beide partijen "acceptabele" oplossing van het flink uit de klauwen lopende conflict. Wat niet om "zomaar" een onschuldig handeltje gaat, maar - in 2011 - een waarde vertegenwoordigde van 21 miljard Euro aan import van zonnepanelen uit China, de EU in. Het grootste handelsconflict wat de EU tot nog toe heeft gehad qua economische omvang. Het streven naar zo'n "amicable solution" uitte De Gucht trouwens al in zijn perspresentatie op de dag voorafgaand aan de officiële publicatie van de aangekondigde heffingen (4 juni 2013, bespreking Polder PV en Memo van De Gucht). Dus echt nieuw is dat niet. Het gaat natuurlijk om "de content" ervan. Wat houdt die "minnelijke schikking" zoals dat in het laatste memo van 27 juli staat omschreven feitelijk in? (Bodem)
prijsverbintenis i.p.v. anti-dump heffing Beide partijen hebben een dergelijke schikking gezocht, en kennelijk nu ook gevonden. Met die "schikking" hoopt De Gucht dat er een "stabilisatie" van de Europese markt "van zonnepanelen" zal komen, en dat de "schending van" de Europese industrie als gevolg van de aangetoonde dumping door Chinese producenten tot een einde zal komen. Er zou een "nieuw marktevenwicht" kunnen ontstaan die gepaard zou gaan met "duurzame prijzen". Het aanbod is kennelijk aan de Europese Commissie gedaan door nog niet met name genoemde Chinese exporteurs voor wie de Chinese Kamer van Koophandel als onderhandelingspartner is opgetreden. Het Chinese persbureau noemt de volledige naam van die KVK, "China Chamber of Commerce for Import and Export of Machinery and Electronic Products" (CCCME). Het voorstel wordt in overleg met het adviescomité van de Lidstaten door De Gucht voorgelegd aan de Europese Commissie. Exporteurs die deze minimum prijsafspraken niet willen (of kunnen) nakomen, zullen alsnog met de per ingang van 6 augustus vastgelegde voorlopige anti-dumping heffingen worden geconfronteerd. Er zou bij het "aanbod" rekening zijn gehouden met de "eigen en unieke" omstandigheden op de PV markt, waarbij ook de "evolutie" (prijzen? technieken? nieuwe afzet markten?) van de laatste jaren in de voorstellen zou zijn verwerkt. Bij het aanbod zou er een "evenwicht" zijn tussen 2 door de Europese Commissie geeiste aspecten: een eind aan de onrechtmatige dumping, en een situatie die toelaat dat er een "stabiel aanbod van zonnepanelen op de EU-markt" zal komen. Wijd verbreid is de opvatting dat de Europese Unie met zo'n soort "compromis" (let wel: voor het grootste handelsconflict in hun historie) wil voorkomen dat er een hele serie andere conflicten uitgevochten zou moeten gaan worden, en dat de afzet van EU producten in de tweede grootste afzetmarkt na de USA gevaar zou kunnen gaan lopen. Een op de website van het Chinese Handelsministerie MOFCOM staande aankondiging van onderzoek naar vermeende dumping van Europese wijn op de Chinese markt is een zeer duidelijke vingerwijzing in deze richting (er zijn er meer). Inhoudelijk Meer inhoudelijke details worden helaas niet gegeven in het memo van De Gucht. Maar een altijd dicht bij de machthebbers opererend en goed geïnformeerd persbureau als Reuters (wat trouwens de laatste tijd in een omineus daglicht staat omdat hun nieuws een steeds groter gehalte aan "klimaatscepsis" lijkt te krijgen na de aanstelling van een "sceptische" redacteur) wist kennelijk al wat meer van de genoemde details. Ook andere bronnen zoals Tagesschau kwamen er mee. Let wel: de EC heeft zich hierover nog niet officieel uitgesproken!
Enkele uitspraken rond dit veelbesproken dossier: Chinese ministerie van Handel: "...deal which showcased pragmatic and flexible attitudes from both sides and the wisdom to resolve the issue". (cf. Xinhuanet.com) Shen Danyang (Min. of Commerce zegsman): "...to solve PV trade friction, helps to maintain an open, cooperative, stable and sustainable development of China-EU economic and trade relations, in line with the common interests of both sides." Deze zegsman stelt in die wat gebrekkige Google vertaling trouwens ook "European PV industry downstream [ensuring] good cooperation and mutual high degree of integration". Dat lijkt sterk te verwijzen naar eerder geuite beschuldigen dat de Europese lobbyclub die de heffingen op Chinese import modules met een heftige campagne van de hand wees, Afase, sterke banden met de Chinese productie sector zou hebben. (CCCME site, Google translation) Dennis Gieselaar, CEO van Oskomera Solar Power Solutions, en bestuurslid van Afase in het bericht "A Bad EU-China deal would benefit no one.": "An agreement based on unreasonable minimum prices would be a complete lose – lose situation". (site Afase) EU ProSun, in een eerder, hard oordeel over procedure van China om polysilicon import uit USA met heffingen te confronteren, en over ontduiking van internationale handelsakkoorden: "The Chinese Government is the Al Capone of world trade", en "Mafia behaviour from the Middle Kingdom". (pdf bericht ProSun site) "Thunderstorm", contribuant onder bericht Tagesschau (BRD): "ein Sieg Chinas über die EU. Man hat sich über den Tisch ziehen lassen". (reacties draad op Tagesschau) Opvallend lijstje
Ronduit opvallend is het feit dat in die oudere ledenlijst van Afase nog de 100 procent Chinese, of qua productie capaciteit grotendeels in China opererende giganten Trina, Yingli Green Energy, en Canadian Solar als "affiliate member" prijkten, al stonden ze onder de landen verwijzing Zwitserland, Duitsland en Canada vermeld. Dat waren volgens Photon (april 2012) achtereenvolgens de 5e, 4e, resp. de 7e grootste zonnecellen fabrikanten ter wereld in het record jaar 2011. Op de huidige lijst van Afase is van hun aanwezigheid niets meer te bespeuren... De vraag is waarom ze van die lijst zijn verdwenen, wat hun invloed was en eventueel nog steeds zou kunnen zijn op de standpunten van Afase. Wier huidige ledenlijst (782 deelnemers, waarvan 166! uit Nederland, bijna evenveel als "solar champion" Duitsland met 175) vooral "downstream" ondernemingen bevat (import, [groot]handel, systeem leveranciers, en installatie bedrijven, en nog enkele vreemde eenden in de bijt). In de Board of Directors van Afase zitten drie leden, twee ervan uit ... het kleine Nederland, te weten Peter Desmet van groothandel Solar Clarity (Weesp NH) en Dennis Gieselaar van Oskomera Solar Power Solutions (co-founder van de beroemde Oskomera Group, Deurne NB). Daarnaast is de Duitser Thorsten Preugschas, CEO van de internationale projectontwikkelaar Soventix (hoofdkantoor in Duisburg) lid van die Board. Oorlog gecontinueerd
- op een ander niveau Daarbij wordt ook een forse sneer gegeven naar Afase die stelde dat juist de (voorlopige, zeer lage, 11,8%) heffing de grote Duitse project ontwikkelaar Gehrlicher Solar de insolventie in zou hebben geduwd (zie persbericht Gehrlicher van 9 juli 2013). Een stellingname die fel wordt bestreden door ProSun, die stelt dat sinds 2011 de Europese markt is gehalveerd zonder dat er sprake was van heffingen van de EU, en ondanks de massaal geïmporteerde ("gedumpte") Chinese PV-modules. De laatst bekende cijfers van EPIA voor 2011 en 2012 zijn voor Europa: netkoppeling nieuwe installaties 22,4 resp. 17,2 GW, het meest waarschijnlijke "business-as-usual" scenario voor 2013: 9,7 GW (Global Market Outlook 2013-2017). ProSun stelt dat juist de dumping van massale hoeveelheden Chinese zonnepanelen ervoor zou hebben gezorgd dat de politieke support in Europa voor de diverse (typen) feed-in regimes sterk is verminderd (een gevaarlijke trend die nog steeds voortduurt), en dat die "change of policy" de werkelijke driver zou zijn van de sterk afgenomen nieuwbouw van PV-capaciteit. Wat grote projectontwikkelaars zoals Gehrlicher in de gevarenzone zou hebben gebracht. Woordvoerder Nitzschke (ook aanwezig tijdens een debat tijdens The Solar Future V in Eindhoven, eind mei) stelt koel: "Het is duidelijk dat niet iedereen een halvering van de verkopen zal overleven". Ergo: hij werpt als woordvoerder namens ProSun de handschoen verre van zich, dat Gehrlicher door die marginale prijsverhoging van 11,4% de nekslag zou zijn gegeven. Over de recente "filing for insolvency" van de "pure" Duitse PV-module producent Conergy in de moderne lokatie in Frankfurt-Oder zijn nog geen "harde woorden" gevallen tussen de twee strijdende belangen organisaties. Dat kan nog gaan komen. Conergy heeft een "bewogen" historie achter de rug, dat is zeker, maar de laatste tijd leek het weer wat beter te gaan. Totdat... In conclusie: De oorlog zal dus waarschijnlijk nog wel een tijd continueren. Mogelijk straks niet meer tussen de Europese Unie en China. Maar waarschijnlijker tussen de kemphanen Afase en EU ProSun... Nagekomen Eerdere berichten Polder PV: EU
Regulation No. 513/2013 gepubliceerd (5 juni 2013) Bronnen: EU
Rapid press service (Memo Karel De Gucht, 27 juli 2013, Nederlandstalige
versie) Afase (Europese lobbyclub tegen heffingen op Chinese modules, 27 juli 2013) (EU ProSun had nog geen eigen persbericht n.a.v. de berichtgeving van 27 juli op hun site staan) Photon (26 juli 2013, al vroeg erbij met nog onbevestigde geruchten waarbij de basisprijs op 57 Eurocent/Wp vastgesteld zou zijn, en ProSun dat nog steeds een blamage vindt, en dreigt met een bodemprocedure bij het Europese Hof in Luxemburg) 27 juli 2013: Tweet van de week. Tijdens het sorteren van mail in mijn omvangrijke archief kwam ik een "oudje" tegen, een reply op opmerkingen van een zonnepanelen leverancier in onze provincie, medio februari van het nog jonge jaar 2012. Kennelijk heb ik aardige voorspellende eigenschappen opgedaan in de loop der jaren, want ze kwamen in 2012 aardig uit. Zie mijn Tweet, en vooral, de leuke reactie daarop:
Voor de goede orde: degene die reageerde werkt voor branche organisatie Holland Solar (maar twittert onder persoonlijke titel). De Nederlandse zonne-energie branche-organisatie had aanvankelijk nog maar 100 MWp geschat voor 2012, stelde dat later bij tot 125 MWp (wat werd bericht aan EPIA en zelfs het internationale energie agentschap, IEA, die het getal allebei zonder meer overnamen). En deed er nog een klein schepje bovenop toen het ook al veel te weinig schattende Nationaal Actieplatform Zonnestroom via KEMA op 21 maart 2013 een cijfer produceerde (HS "ging" toen voor 145 MWp, nog steeds minimaal 50 te weinig...). Lees ook Polder PV's anecdotische bijdrage over de totstandkoming van de eerste ruwe CBS cijfers voor 2012... 26 juli 2013: Eerste zomerse "berenklus" afgerond: ontwikkeling tariefcomponenten elektriciteit. Het werd de hoogste tijd voor een update van mijn tariefcomponenten overzichten voor energie. Dat is altijd een tijd vretende, hersencel slopende "berenklus". Want het gaat om bezopen ingewikkelde materie, met een complex aan tarief componentjes die o.a. door voortdurend flipperkast beleid in Den Haag tot een onwaarschijnlijke, en ogenschijnlijk onontwarbare jungle heeft geleid. Zeker als je, zoals de webmaster van Polder PV, de "historische ontwikkeling" op een rijtje wil krijgen. Ik heb op diverse pagina's in de financiële sectie van Polder PV al meermalen op unieke wijze grafisch e.e.a. uitgediept over diverse aspecten van die onwaarschijnlijk ingewikkelde kermis aan energie tarieven en de wijzigingen daarin. Zeker voor zonnestroom opwekkers die zich serieus bezig willen houden met het veelvuldig over de tong gaande (doch uitzonderlijk slecht begrepen) fenomeen "terugverdientijd" is het essentieel om exact te weten waar het over gaat bij dat zogenaamde "terugverdienen". Er worden immers al jaren lang, zelfs door zogenaamde "specialisten", absurde blunders mee gemaakt, en ik heb daar al meermalen felle polemieken aan gewijd, ondersteund door knallhart feiten materiaal. Zie o.a. deze uitgebreide analyse van 13/14 februari 2012 (paragraaf "Het grootste pijnpunt..." en verder). En een vervolg gedateerd 22 mei 2012, waarin de CAGR methodiek wordt uitgewerkt in relatie tot de stroomprijs ontwikkeling. Recent heb ik een zoveelste poging gedaan om "ietwat versimpeld" in een paar grafieken uit te leggen waar het precies om draait bij dat "terug verdienen". En, heel erg belangrijk, waar het daarbij absoluut niet om draait. Namelijk: vastrechten en vaste teruggave post energiebelasting hebben nul en generlei invloed, zowel niet bij "opwekken van zonnestroom", als bij "besparen op elektriciteit", of bij een - veel voorkomende - combinatie van beide. Maar nu wordt het echt tijd voor "een grote grafiek update". Want de tarieven voor de tweede helft van 2013 zijn bekend sinds begin juli, de verwachting is dat er voor de "standaard variabele tarieven" niks meer gaat veranderen dit jaar, dus we kunnen de "historische tarief reeksen" tot en met 2013 gaan afronden. Ik heb hier al dagen werk in zitten, met name om het materiaal zo duidelijk mogelijk grafisch uit te beelden, en dat van een hoge informatie dichtheid te voorzien. Zoals in onderstaand plaatje, een van vele (nieuwe) grafieken.
Voor
detail uitleg, zie de volledig herziene grafiek
pagina. Dit plaatje is er een uit een complete Copyright © Peter J. Segaar / www.polderpv.nl Uiteraard, het gaat op Polder PV al jaren lang met name over zonnestroom, wordt daarbij uitgebreid aandacht besteed aan alle componenten die belangrijk zijn voor een compleet begrip van de ontwikkelingen van "de elektriciteitsprijs". Die uit vele componenten bestaat, die in de compleet hernieuwde grafiek pagina van Polder PV volledig uit elkaar gerafeld worden en - hopelijk op begrijpelijke wijze - geïntegreerd tot een "totaal plaatje". Interactief "7%
stroomprijs stijging" hoax definitief afgeserveerd Ik zou willen zeggen: neem er rustig de tijd voor, en als u fouten denkt te zien in het gepresenteerde, hoor ik die uiteraard gaarne van u. Polder PV tracht bij de constructie van dit essentiële basismateriaal zo zorgvuldig mogelijk te werk te gaan, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Alvast dank voor uw eventuele feedback! Gepland zijn verder updates cq. nieuwe overzichten voor met name de tarieven voor gas, en een update voor de tarieven voor stadswarmte. Ook de SDE heffing en de ontwikkeling daarvan staat op de rol, het voorbereidende werk is reeds lang achter de rug. Voor de afronding van e.e.a. heb ik nog wel tijd nodig (en een lege hersenpan). Geduld is een schone saeck... Gedenk die
gedenkwaardige uitspraak van topman Vattenfall...
Het grappige is, dat bovenstaande "tweet" van mij, al snel werd "geretweet" door een bekend Nederlands bedrijf in PV-zaken die het op een na grootste zonnestroom project in Nederland heeft gerealiseerd (en vele andere). En die in 2006 in een bizarre, de nodige reuring veroorzakende actie een rendementsberekening liet zien met "spectaculaire" - en ook toen al volstrekt ongeloofwaardige - voorspellingen over de ontwikkeling van de prijs van elektriciteit. Waaronder als uitgangspunt een "jaarlijkse stijging van de elektriciteitskosten" van ... 16% (!). Een van de uitkomsten van de resulterende "voorspellingen" was dit:
In rood omcirkeld de "resulterende" elektriciteitsprijs die volgens die "prognose" uit 2006 voor het huidige jaar 2013 gemiddeld zou "gaan gelden". Een ronduit spectaculaire 70,7 Eurocent per kilowattuur. Met daarbij de aantekening (toen al door mij gesuggereerd bij andere vergelijkbare hilarische prognoses), dat er ondanks die "prognose" nog steeds geen revolutie en/of stormloop op het Ministerie van Economische Zaken of het Binnenhof heeft plaatsgevonden. De bikkelharde realiteit, hooggeschatte mooi-weer profeten is, dat het door jullie geciteerde grote (inmiddels zware verliezen lijdende) energie concern in 2013 voor een grijs continu tarief contractje gemiddeld genomen (2 jaarhelft tariefstellingen) een all-in (saldeerbare) variabele kWh prijs rekent van slechts 22,85 Eurocent. Inclusief de dominante Staats-post energiebelasting, de SDE heffing, en 21% BTW. Een factor 3,1 maal zo lage tariefstelling dan die ronduit onwaarschijnlijke, bijna 71 Eurocent in bovenstaand overzichtje. Zoals toen al door mij gesuggereerd: dat soort onzinnige hyper-optimistische "terugverdientijd" berekeningen konden ook toen al bijgestookt worden in de dichtstbijzijnde biomassa verbrander. "Gelukkig" stond bij die oorspronkelijke tabel dat er geen "rechten" ontleend konden worden aan die toverballen berekening... Daarbij, tot slot, wel zo eerlijk om te vermelden dat mijn tweet over deze "kwestie" werd "geretweet" door datzelfde bedrijf. Zeer sportief, waarvoor dank! 23 juli 2013: Weer paar komkommertijd slippertjes bij NRC. Met mijn partner en een stel vrienden was ik het afgelopen weekend heerlijk aan het varen in de Biesbosch toen ik een stukje las in de weekend uitgave van de NRC die door een van hen was meegenomen. De zaterdag/zondag editie van 20/21 juli 2013. Het artikel had als titel "Frustraties bij Energiewende". Zowel in Duitsland, waar het die naam 100% verdient, en waar het thema gewoon is uitgevonden en voor een reeds respectabel deel ingevuld, von wegen hartes Arbeit. Als in Nederland, waar dat begrip zelfs ronduit schaamteloos door de Tweede Kamer is gebruikt, terwijl ons land bij de verduurzaming van de energievoorziening al lang spreekwoordelijk is afgekoppeld van de trein genaamd Europa, als "hopeloos geval". Het stuk gaat over de enorme productie van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen in Duitsland, en de hoofdpijn die dat de gevestigde fossiel-nucleaire sector aldaar bezorgt. Gek genoeg wordt er wel van zeer lage stroomprijzen gerept (bedoeld wordt: de beursprijs, waarbij op 22 juli, extreem zonnig, 4 uur lang de "piek-prijs" even hoog was als de "basis-prijs"). Maar het enorme voordeel voor de nationale Duitse industrie wordt niet benoemd: die kan de productieprocessen overdag, bij de laagste stroomprijzen op de spotmarkt, voor een prikkie laten draaien. Tot de gigantische bruinkolengraafmachines van het, volgens het artikel, zogenaamd "getroffen" RWE (alsmede Vattenfall) aan toe. Apparaten die per stuk evenveel elektriciteit zouden verbruiken als een kleine stad (eigen documentatie RWE): 200.000 kWh verbruik per dag, het equivalent van het gemiddelde dagelijkse stroomverbruik van bijna 21.000 huishoudens... (1) Blunder Die stellingname is rabiate lulkoek. Alle particulieren met een (meestal dakvullende) PV-installatie in Duitsland betalen gewoon mee aan die Umlage. Ze hebben immers een klassieke, standaard netmeter voor de afname van elektriciteit in huis. Waarover alle "belastingen" en de niet aan de Staat, maar aan de leverancier betaalde EEG Umlage worden afgerekend, die deze uiteindelijk wettelijk verplicht afdraagt aan de overkoepelende netbeheerders. En ze hebben daarnaast een separate Einspeise Meter (die ze zelfs in eigen beheer kunnen exploiteren!) waarover de Einspeise Vergütung van de op het net ingevoede eigen zonnestroom opwek (merendeel van de oudere honderdduizenden installaties: alles het net op) door de regionale netbeheerder wordt betaald. Fysiek gescheiden van de "afname van stroom" via de klassieke netmeter. De uitkering over die separate netinvoeding is ook geen "staatssubsidie", want volledig buiten de Rijksbegroting om lopend, en via de kasstromen van de vier grote ÜNB's, de hoogspannings-netbeheerders kortgesloten met het Umlage afdrachten circuit. In Intermediair van 30 mei 2007 heeft Mark van Baal al eens geschreven over die aparte Einspeise meter (artikel "Zonne-energie in Duitsland rendabel"). Polder PV bericht er al vele jaren over. De auteur van het NRC artikel had beslist moeten weten wat voor kapitale blunder hij hier had gemaakt. De "afname" en de "invoedings" stromen zijn fysiek van elkaar gescheiden in Duitsland. Alle momenteel 1,3 miljoen eigenaren van zonnestroom installaties met een standaard afname meter betalen gewoon die Umlage mee, net als de rest van de particulieren in Duitsland die (nog) geen zonnepanelen op het dak hebben laten schroeven. Derhalve is de suggestie in het artikel "steeds minder mensen betalen een steeds hogere stroomprijs" ook misleidend. Alle nieuwe PV-eigenaren betalen (ook) mee, ook al gaat de trend bij nieuwe installaties toe naar een zodanige dimensionering dat inmiddels ongeveer een derde van de opbrengst bij zowel particulieren als bij bedrijven zelf wordt verbruikt binnen het eigen pand. De klassieke stroomkosten voor particulieren zouden momenteel ongeveer 27 cent/kWh bedragen, de invoedings-vergoeding op het net bedraagt voor kleine residentiële installaties nog maar 15,07 cent/kWh, aldus brance-organisatie BSW-Solar (zie details bij BNAg). Over alle "niet zelf opgewekte" elektriciteit, die van de "standaard afname meter" moet blijven worden betrokken, worden alle belastingen, en tevens de EEG Umlage afgerekend. Al die nieuwe zonnestroom opwekkers blijven meebetalen, al is het wel stapsgewijs minder, naarmate ze er beter in slagen om zelf opgewekte zonnestroom direct te verbruiken (salderen zoals in Nederland is in Duitsland een onbekend fenomeen). Ook de "echte" nieuwe subsidieregeling voor de aanschaf van accu-systemen voor de opslag van (onder anderen) zelf opgewekte zonnestroom (KfW programma Erneuerbare Energien "Speicher") zal in dat beeld nog weinig verandering brengen. Tot nog toe is voor die regeling, die 1 mei 2013 startte er voor zo'n 700 systemen een aanvraag gedaan. In die maand zijn er echter alweer bijna 12.000 nieuwe PV-installaties gerealiseerd, de eerste vijf maanden waren het er alweer 54.000 (overzicht 2013). Photon heeft tot twee maal toe berekeningen gedaan aan netgekoppelde PV-installaties en tijdelijke opslag van zonnestroom in accu's, en komt nog niet tot een economisch acceptabele "business-case" voor kleinere PV-installaties. En met name in de winterperiode zal het met qua capaciteit bescheiden, maar nog steeds prijzige opslag systemen nooit lukken om voor langere tijd "onafhankelijk" van het net te worden. Dan wordt er nog steeds voor een aanzienlijk deel van de behoefte (juist in de donkerste maanden van het jaar) stroom uit het net getrokken. En daarover worden alle belastingen en heffingen gewoon betaald, net zoals het hele jaar 's nachts, als opslag van de opwek overdag niet voldoende blijkt te zijn. (2) Storend Voor Nederland zaten we in 2012 op een schandalig lage 4,42% van het eindverbruik wat uit "hernieuwbare" bronnen zou komen (StatLine). Vergeet daarbij niet dat voor het onderdeel elektriciteit biomassa bijstook in fossiele kolencentrales al bijna een kwart van de vermeende "productie uit hernieuwbare bronnen" beslaat. Dat is in Duitsland volstrekt ondenkbaar, en valt dan ook uitdrukkelijk niet onder het aangehaalde, al dertien jaar lang geldende EEG vergoedingen systeem. (3) "Plotseling"??? De Duitse EEG wetgeving (uitsluitend bedoeld voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen!) zit grondig in elkaar en daar is door velen diepgaand over nagedacht, ook bij de diverse heftige revisies ervan. Of, zoals dat in de laatste jaren in extreme mate is geschied, er is zwaar politiek over gelobbied in een oorlogs-zuchtige stemming. Ik ben benieuwd hoe NRC een planmatige ontwikkeling van het extreem ingewikkelde complex genaamd de energiesector in, pak hem beet, twintig jaar voor zich ziet in een "moderne westerse democratie". En of ze wellicht suggereert dat daarbij geen "ongelukken" of "forse beleidswijzigingen" kunnen geschieden. In tijden dat het ene na het andere politieke bewind "op democratische wijze bepaald" elkaar in rap tempo afwisselt... Of NRC wil mogelijk een wat "stalinistischer" model, met de daarbij behorende "rigide planning" over vele jaren waar niet van zou mogen worden afgeweken... (4) "Subsidie"?
Neen, geen "subvention" Vrijstellingen
EEG Umlage Pikant is ook de aanwezigheid van (dochters van) de Duitse PV-producenten Antec (CdTe producent), Avancis (dunnelaag CIS - na verlaten Shell: onderdeel van Saint-Gobain, die ook meerdere malen apart met glasfabrieken staat vermeld), Bosch Solar (gaat afscheid nemen van PV), Crystalox (een andere Si producent, die echter 1 juli jl. aankondigde via een management buy-out hun Bitterfeld productie lokatie te verkopen), Hanwha (Koreaans conglomeraat wat zonnecellen producent Q-Cells grotendeels heeft overgenomen), Malibu, Masdar, Schüco, Schott, Sovello (technisch failliet, productie opgegeven), en Sunways. In die lange lijst vinden we verder ook bijvoorbeeld grote Duitse slachterijen, dochters van het in Eindhoven hoofdkantoor hebbende mega-vlees concern VION Holding NV horen bij die vrijgestelden. Met name betreffende die ook door talloze strijders in de Duitse duurzame energie sector (!) fel bestreden uitzonderingspositie van grote stroomvretende bedrijven zijn al bezwaren van "illegale staatssteun" geuit waar de huidige Europese Commissie inmiddels al onderzoek naar doet. Maar met het EEG systeem an sich (vergoedingen voor HE producenten te betalen door netbeheerders; betalingen verschil marktprijs door stroomklanten) heeft dat specifieke bezwaar niets te maken. Als de EC bevindt dat die uitzonderingen voor stroom vretende bedrijven geschrapt zouden moeten worden, blijft de kern van het EEG nog steeds overeind.
Erlasee
solar park, noord Beieren. (5) Tot
slot nog een foto bijschrift Big, bigger,
biggest Tot zover deze bijdrage in komkommertijd. Over tot de orde van de dag. Postma, R. (2013). Frustraties bij Energiewende. - NRC Weekend, za 20 juli & zo 21 juli 2013: p. 5. |
|