|
De
"SDE regeling"
Rapportje numero 2
"Technisch-economische
parameters van duurzame energieopties in 2009-2010. Eindadvies basisbedragen
voor de SDE-regeling"
Rapport
hier te downloaden:
http://www.ecn.nl/publicaties/default.aspx?nr=ECN-E--08-090
Hoezee
!?
Hoezee
1: systeem maximering "particulieren"
van (3,5>3,0>) 3,5 naar ... 5,0 kWp!
(en voor EIA-lustige bedrijven/instanties: opening van het "traject" 5-100
kWp...)
Hoezee 2: salderingsgrens netinvoeding van 3.000
kWh naar 5.000 kWh/jaar!
Hoezee 3: "CertiQ kosten voor aanvragen groencertificaten worden afgeschaft"!
(onder voorbehoud van formulering en overname door EZ en TK...)
Hoezee 4: Rente voor lening kan van inkomstenbelasting worden afgetrokken
(let
op: dit zijn voorstellen, niets is nog definitief!)
Introductie
Zonnestroomparken (?), "leereffecten"
en "slimme toepassingen"
Twee PV categorieën, 5 kWp prietpraat
en saldering naar 5.000 kWh/jaar
Dunnelaag
versus kristallijne technologie
Duitsland, "technisch-economische
parameters" en BIPV
Meerkosten
PV-aanvragers, meterkast ellende en vaststelling investeringskosten
Moduleprijzen,
financierings-systeem en correcte degressie cijfers voor Duitsland
Systeemprijzen
Mondiale
marktgroei PV industrie
Onderhoudskosten
("O&M"), kosten CertiQ e.a. (onzin-) "kosten"
Zonaanbod,
genormeerde jaaropbrengsten kWh/kWp, "effectiviteit"
Financiering
hokus pokus particulieren, rente aftrek, EIA
Basisbedragen
SDE - eindadvies ECN/KEMA
Citaat
Andere SDE
pagina's op Polder PV:
Compleet link overzicht SDE nieuws Polder
PV (vanaf jan. 2008)
SDE 2011 - de aanvragen (18 augustus
2011)
Tranen met tuiten - resultaten SDE 2008-2010
+ MEP (9 mei 2011)
SDE "+" ESDEENEE 2011 -
vergeet zonnestroom (14
november 2010)
Details SDE beschikkingen 2008 en 2009 (24
maart 2010)
Hoogste tijd voor een nieuwe tombola (3e
ronde SDE 2010, 26 november 2009)
De "ontzorging" (21 oktober
2009)
De "aanhouding" (2e ronde
kanshebbers SDE 2009, 22 september 2009)
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen. SDE 2009 (20
maart 2009)
De uitbetaling ("voorschotverlening",
9 mrt. 2009)
ECN Beleidsstudies/KEMA rapport numero
2 [2009-2010] (15 jan. 2009)
De "beschikking" (22 sep.
2008)
De brief van Diederik (11 sep. 2008)
Basisinfo SenterNovem (18 maart 2008)
FAQs SenterNovem (maart 2008)
Mevrouw Pinokkio van der Hoeven antwoordt
de Tweede Kamer (1 april 2008)
SDE regeling gefileerd (jan.-feb. 2008)
ECN/KEMA rapport (nov. 2007)
ECN/KEMA rapport (nov. 2007)
Introductie
Een
hele mond vol weer, en hier zijn minimaal 8 mensen ongetwijfeld weer
vele, uit belastinggelden gefourneerde arbeidsuren mee bezig geweest.
Ik ga niet op alle slakken zout leggen (dat heb ik al in ruime mate
gedaan bij mijn bespreking van het eerste
rapport in november 2007...),
want ik wil wel gezond blijven. En er staan zowaar enkele positieve
(jawohl!)
"verrassingen" in dit zoveelste heftige ambtelijke rapport
(wat elk jaar weer gaat verschijnen, goed voor de werkgelegenheid,
zullen
we
maar
zeggen...).
Dus
meteen maar rap op zoek naar zonnestroom, paragraaf 5.5. Zonnestroom,
wat de mooie dames en heren van zowel ECN Beleidsstudies als bij de
KEMA,
nog steeds
met
dat door
mij verboden
woord-construct aangeven, en wat ik weiger om over te nemen. Dat
terzijde: citaten en besprekingen van Polder PV. Paragraaf 5.5 begint
op pagina 33. Helaas blijkt het pdf document geen kopieerbare tekst
te
bevatten,
dus heb ik screendumps gemaakt en die hieronder ingekaderd weergegeven,
met eronder mijn commentaar (PPV).
Zonnestroomparken
(?), "leereffecten" en "slimme toepassingen"
PPV:
Blijkbaar hebben ze bij de hooggeleerde ambtelijke instanties ECN Beleidsstudies
of bij de KEMA nog nooit van zonnestroomparken van meer dan 10 MWp
gehoord.
PVResources.com heeft er al meer
dan 50 stuks van 10 MWp of meer (5 daarvan bij de oosterburen) in
de rap groeiende mondiale lijst staan (en de eigenaar van die site, de
Sloveen
Denis Lenardic, klaagt steen en been dat hij het allemaal niet meer bij
kan houden...). In Duitsland
heeft juwi net de grootste 2 in de Bondsrepubliek in bedrijf genomen,
40 MWp
Waldpolenz,
resp. 14,75
MWp Köthen...
Die
leereffecten kolder is te bezopen voor woorden: innovatie wordt in
Duitsland vooral door de implementatie van zonnestroom
parken (100en kWp tot enkele tientallen MWp groot) en MWp grote dakinstallaties
gerealiseerd. Bijvoorbeeld 3,7 MWp
in Kronwiden, Bayern, reeds in het fossiele jaar des Heeren 2005
gerealiseerd. Want daar moeten de grootste klappen in de industrie
gemaakt worden. Daar
worden
als
eerste nieuw
ontwikkelde
modules (zowel kristallijn, als, steeds vaker, dunnelaag),
tracking apparatuur, hyperefficiënte inverters (deels al van netmanagement
functies voorzien, o.a. SMA), frame opbouw, moduleklampen, bekabelingssystemen
e.d. massaal ingezet. ECN/KEMA draait
het hier
precies om, en stelt
doodleuk
(en stronteigenwijs) dat in Nederland
gemaximeerde
minisysteempjes
ons
aan
innovatie
gaan "helpen". Wat nonsens is, de modules worden vrijwel
allemaal, op een paar Ubbinkjes uit Doesburg na,
uit het buitenland geïmporteerd
en hier met geïmporteerde
spullen (afgezien van een (prima) Clickfit railtje, al jaren op de markt en massaal in het buitenland verkocht,
TÜV
certificaat al van juli 2006, midden in Brinkhorst woestenij tijd...)
op het dak geschroefd. En dus valt er weinig meer "te innoveren" met
kleine
daksysteempjes...
Welke
"slimme toepassingen" zouden de schrijvers van deze onzin eigenlijk
voor zich zien? Gevel integratie? Daarvoor moet je in Duitsland wezen,
beslist niet in Nederland, omdat de markt in NL daar nog helemaal niet
klaar voor is (ik kan u rampverhalen vertellen over zo'n "innovatief"
gevelproject in
mijn woonplaats...). Bovendien, als daarmee vertikale façades worden
bedoeld, kunnen we onze lol op met minimaal 30 procent (bij zuidgevel)
minder opbrengst t.o.v. een optimaal, 36 graden hellend systeem. En
nog even
te zwijgen
over de al snel optredende schaduw problemen bij dat soort installaties.
En "leereffecten" met 100 kilowattpiek systemen? Projecten van een
module of 500-600???
Peanuts!
Dat soort
projecten
zijn schering en inslag in Duitsland. Die "leereffecten" zijn daar
al lang in de markt geïmplementeerd dan wel er uit voortgekomen. Heeft
Nederland weinig meer aan toe te voegen, zeker niet binnen een gemaximeerde
SDE regeling die volledig uit de Rijksbegroting betaald moet worden
i.p.v. uit een universele kWh opslag...
Wie
weet bedoelen de schrijvers met (leereffecten van) "de processen rond
introductie" wellicht het weer met veel ambtelijk en politiek
"geweld" slopen van de SDE bureaucratie voor
zonnestroom die hun
hooggeschatte
collegae van
Economische
Zaken met voorbedachte rade in
het leven hebben geroepen???
Twee
PV categorieën, 5 kWp prietpraat en saldering naar 5.000 kWh/jaar
PPV: Hoezee
numero uno! Wat al tussen neus en lippen door een parlementslid
werd gesuggereerd (zonder getallen te noemen), lijkt hier
reeds bestendigd
te gaan worden: de in 2007 aanvankelijk door ECN/KEMA voor 2008 op
verzoek van Min. EZ voorgestelde categorieën 0-3,5 kWp,
3,5-15 kWp, resp. 15-100 kWp (vorige ECN/KEMA rapport van januari 2008),
extreem vilein door exact datzelfde EZ in het concept advies aan de Tweede
Kamer op uitsluitend 0,601-3,0
kWp gezet (daarbij zowel aan de onderzijde als aan de bovenzijde
grote categorieën potentiële klanten uit de subsidieregeling
snijdend...), en na oeverloos
geouwehoer in de Tweede Kamer met heel erg veel moeite uiteindelijk
op
0,601-3,5
kWp
gesteld,
gaat
opgetrokken
worden
naar,
zoals ECN/KEMA
het
hier stellen, 0,6-5 kWp.
Bedoeld
wordt waarschijnlijk: 0,601 - 5,000 kWp (belangrijke "instappers" met
systemen van maximaal 0,6 kWp kunnen nog steeds het heen en weer krijgen
van Den Haag).
En,
waarschijnlijk op aandringen van brancheorganisatie Holland Solar,
komt er nu dan "eindelijk" een categorie van 5-100 kWp. 5 kWp, dat
zijn een aardige plm. 29 modules van 175 Wp (of, logischer en waarschijnlijk
goedkoper,
ongeveer
18
modules
van zo'n 275 Wp). Dat begint er eindelijk eens een béétje
op te lijken, na al die jaren Brinkhorst woestenij. Al kunnen particulieren
in Duitsland
eindeloos
veel
meer
op
het
dak/de
daken
laten installeren (omdat daar nooit marktcaps van welke orde dan ook
hebben gegolden) en worden die ook daadwerkelijk in de praktijk veelvuldig
gerealiseerd. U vindt bijna dagelijks nieuwe
aangemelde, grotendeels Duitse installaties van vaak 5-10
(of meer) kWp in de fantastische Sonnenertrag database. Allemaal particulieren
die zelfs bij een eventuele "uitbreiding" van de marginale
SDE, in Nederland alsnog buiten de boot zullen vallen. Tenzij ze speciaal
voor hun PV-installatie
een "bedrijfje" gaan beginnen, wat EIA subsidie van hetzelfde
SenterNovem kan gaan claimen. Wat natuurlijk te bezopen voor woorden
is.
Waarschuwing:
aangezien EZ in februari 2008 rücksichtslos en zonder enige verklaring,
noch "vragen uit de Tweede Kamer" (die van dat hele rapportagecircus
van ECN/KEMA toch geen bal snappen) hun eigen drie categorieën
om zeep heeft geholpen, tel uw zegeningen s.v.p.
Tot
het
moment dat
de
zoveelste
Ministeriële
Regeling
op dit
punt gewijzigd zal zijn (eind maart 2009?). Want EZ is beslist niet
te beroerd om u op het allerlaatste
moment alsnog op het verkeerde been te gaan zetten met een "dramatische
aanpassing" van deze "beloofde" uitbreiding van de SDE
voor particulieren! Als het al doorgaat is het in ieder geval retezuur
voor de mensen die in 2008 vet uit wilden pakken, direct op 3,5 kWp
werden "gemaximeerd", en de meest onwaarschijnlijke peperdure
onzin in de meterkast hebben moeten laten verbouwen. Die zijn in de
@@p gelogeerd,
en bij een eventuele "gewilde" uitbreiding van het eerste
op 3,5 kWp gemaximeerde SDE setje, staan hen onder de absurde pennenlikkers-logica
van diezelfde SDE nog de nodige rampen te wachten (aparte EAN nummers,
extra
omvormer
voor
een
uitbreiding
waar een enkel exemplaar voor een in 1 keer gekochte 5 kWp installatie
waarschijnlijk voldoende had geweest, dat soort volstrekt onzinnige
polderkolder).
Let
ook op dat "systemen gebouwgeïntegreerd" voor de categorie
5-100 kWp. EZ is beslist niet van plan om vrije veld installaties toe
te staan,
tenzij ze daar door de politiek toe worden gedwongen (en die hebben
wat mij betreft de enige democratische legitimatie, beslist niet de
nooit "verkozen"
beleidsambtenaren van een willekeurig ministerie die eventjes energiebeleid
zitten te maken in ons land). EZ is beslist geen voorstander van
de plannen van ex-Staatssecretaris Vermeend
om
dit
soort installaties
te gaan realiseren (Leeuwarden, Zeeland), en blijft dus ook op dit
vlak de werkelijke marktgroei dwarsbomen. Totdat er iets knapt en de
Tweede
Kamer zelf
het heft in
handen gaat
nemen en EZ zal gaan passeren bij hun voordurende sabotage van gezonde
marktgroei van deze veelbelovende technologie.
Wederom
KUL: "Een dakvullend systeem voor particulieren
kan soms groter zijn dan 3,5 kWp". Stelletje...
Er worden al lang grotere installaties
bij particulieren gerealiseerd, zoals het fantastische
dik 5,8
kWp systeem op myECOhouse in het hol van de fossiele leeuw (Arnhem).
Ik heb recent twee e-mails binnengekregen die geplande uitbreidingen
tot vet over de 6 kilowattpiek op eigen woning aankondigen. En er
staan in mijn
zeer
korte
lijstje PV
newbees al tijden 3 supertrotse eigenaren met grotere installaties
(niet eens per definitie dakvullend...) die hun neus voor
de SDE ophalen dan wel hebben gehaald... Waar mensen beperkte ruimte
op hun schuine of platte hoofd-dak zouden hebben, is er vaak nog extra
ruimte op een schuurdak of elders op het eigen kavel, waarmee beslist
in zeer veel
gevallen
veel meer dan 5 kWp geplaatst kan worden. En dan heb ik het nog niet
eens over de talloze gigantische boerderij daken gehad, waar veel meer
op kan worden geplaatst aan capaciteit (wel eens een Friese boerderij
gezien? Kan een hoop op, op die daken...). Die opmerking past dus zoals
gewoonlijk in de categorie polderkolder. Vlamingen
strooien
vaak
in het rond met installaties
van ver
over de 4
kWp, regelmatig ook meer
dan 5
kWp
heen
(zie 8,64
kWp installatie in Itegem). Volslagen legitiem en realiseerbaar
onder de Vlaamse ondersteunings-condities. In Nederland houden "de
instanties" niet van al te duurzame halmen boven het maaiveld,
moeten burgers vooral zo "kort" mogelijk gehouden worden,
en moet alles wat boven de grauwe middelmaat uit dreigt te (gaan) steken
met grof bureaucratisch
geweld de
kop
in gedrukt
worden.
Hiep
Hoera twee! Salderingsgrens naar 5.000
kWh (netinvoeding per jaar, neem
ik aan, al in een bericht van dik twee jaar geleden, 24 oktober 2006!
geopperd door
de heer Samsom n.a.v. karakteristieke salderings-drama's in een van de
duurzaamste wijken van Nederland in Boxtel...). Dat gaat eindelijk "lucht" geven
aan de al
jaren gesaboteerde 5 kilowattpiek PV-daken hebbende duurzame
huizen in "In Goede Aarde"
aldaar, waar
de stekker voortijdig uit het stopcontact "moest" om
financiële verschrikkingen te voorkomen. Eerst zien, dan geloven. En:
het blijft een onacceptabele en waanzinnige marktcap. Die moet en zal
uit
onze
belachelijke "regelgeving" gesloopt
worden.
ECN/KEMA
lijken weinig van de salderingsregeling te snappen, zoals dat hierboven
staat geformuleerd. Zowel de variabele, kWh-gerelateerde levering,
energiebelasting, systeemdiensten tarief, transportkosten, als de BTW
over die hele zooi,
moesten gesaldeerd worden (tot en met 31 december 2008). Per 1
januari gaat dat door de invoering van het met talloze problemen omgeven,
ongevraagde capaciteitstarief en alle vreselijke daarmee gepaard gaande "tierelantijnen" alleen
nog maar levering, energiebelasting,
en BTW worden (variabele posten). De enige "post" die de
stroomleverancier voor zichzelf dan moet "salderen" is de
variabele leveringsprijs per kWh. De rest (energiebelasting
incl. BTW) moet de leverancier "innen" van het Ministerie
van Financiën,
en dat doorsluizen naar
de
te salderen zonnestroom opwekker. De meeste mensen hebben nog steeds
de volautomatisch salderende Ferrarismeter, daar draait die hele "kermis"
helemaal vanzelf. Vooral trachten te behouden die meter: geen bureaucratenvingers
die u allerlei bizarre heffingkjes en bezopen extra vastrechten in
rekening kunnen gaan brengen als er allerlei extra getallen worden
"vastgelegd"...
Die
laatste opmerking van Min. EZ is curieus. Eerst wordt door hen (vorige
rapport, 2007) een opsplitsing van 0-3,5, 3,5-15, resp. 15-100
kWp
"bevolen", dan worden nog geen paar maanden later de twee
laatste categorieën
opeens overboord geknikkerd (en de enige overgebleven miezercategorie
ook nog eens aan de boven en onderzijde ingeperkt). En nu heet het
opeens dat het onderscheid tussen die twee laatste categorieën
niet (meer????) "nodig" zou zijn...
Merkwaardig en hoogst curieus, doch typisch ambtelijk EZ argumentatie
geglibber. Ik proef hier belangenboter van de energiebranche, die best
ook wel
zeer
lucratieve
kleine systeempjes van 10 kWp, de output daarvan te subsidiëren uit
de SDE pot (belastinggeld), her en der wil rond gaan strooien (mooie
greenwash campagne d'r aan vastplakken, klaar is kees...). Daarbij
de pas afsnijdend van autonoom werkende, deskundige partijen die zij
als
een
bedreiging
voor
hun toch
al absurd dominante marktpositie zien.
In Duitsland
is de eerste staffel binnen het superieure EEG al sinds het jaar 2000
30 kWp (een factor 6 maal zo hoog dan de pas in 2009 [mogelijk] in
Nederland in te
voeren
5 kWp "voor
particulieren"),
en mogen burgers (en autonome partijen, stichtingen, burgerinitiatieven,
noem maar op)
die
het geld
er voor
over hebben,
gewoon zonder problemen,
bemoeizuchtige fossiele
energieholdings,
of gekunstelde constructies, meedoen. Zelfs met veel grotere installaties,
als ze de "goesting" hebben. De non-innovatieve (doch bij
zorgvuldige inkoop beslist goed werkende) kruimels onder de 5 kWp binnen
de tweede SDE ronde mogen de burgers in Nederland dan blijkbaar bij
elkaar
scharrelen.
Ik
ben erg
benieuwd
hoe de budgetten tussen die 2 overgebleven, ongetwijfeld onder de
ongezonde
invloed van de fossiele holdings tot stand gekomen "categorieën" verdeeld
zullen gaan worden. Als ze tenminste niet zullen
sneuvelen of alsnog worden gemodificeerd in een zoveelste aanpassing
op het allerlaatste moment door de EZ ambtenaren. Ze zijn daar beslist
toe
in staat.
Dunnelaag
versus kristallijne technologie
PPV:
Alweer nonsens. Dunnelaag fabrikanten zijn nu juist op
diverse vlakken in het voordeel vanwege de relatief goedkopere modules
(lees: aanschafprijs systeem kan een stuk lager worden), al
zijn ze nog
lang
niet zo efficiënt als kristallijne modules (lees: lange termijn
opbrengst van de installatie zal een stuk minder zijn). Zeer veel zonnestroomparken
in Duitsland die het laatste jaar zijn gebouwd,
bestaan
juist uit dunnelaag
modules en veel minder dan slechts een paar jaar geleden uit de
prijziger kristallijne zusjes. Als er nu al een kristallijn park wordt
gerealiseerd, bestaat dat vaak uit goedkopere - doch kwalitatief goede
- Chinese importen. In 2007 was het aandeel dunnelaag op het totaal
al zeer
snel
gestegen
naar
62%
volgens
een
interessant
artikel
in het
vakblad Solarthemen nr. 280 (mei
2008). CdTe modules van
FirstSolar domineren de markt daar, maar ook bijvoorbeeld CIS modules
van Würth worden geplaatst, en er zijn veel andere initatieven
die de markt reeds hebben betreden en deels al in PV parken hebben
laten opnemen: Mitsubishi amorf Si, Sulfurcell, etc. Zelfs Shell heeft
met hun nieuwe
CIS fabriek in Torgau wederom de PV-markt betreden met een
ogenschijnlijk veelbelovend en reeds behoorlijk hoge efficiëntie
hebbend product. Ook Sharp komt er aan, met micromorfe tandem dunnelaag
modules (9%), productiecapaciteit 60 MWp. Bovendien is Sharp bezig
met het opzetten van een enorme hoeveelheid nieuwe productie uit een
in 2010 te realiseren 1 GWp dunnelaag
fabriek
met triple junction Si fraais met een rendement van, naar verwachting,
al zo'n 10%. Sharp wil de productie meteen hoog inzetten met een capaciteit
van ... 480 MWp! (Photon International, dec. 2008: p. 6 &
web-nieuws). En er zijn nog veel meer start-ups en doorstarters,
in
zeer verschillende stadia van marktcommercialisatie. Op dit vlak is
de halfgeleider
industrie
al flink in het zonnestroompotje aan het roeren, met de Amerikaanse
reus Applied Materials als meest uitgesproken kandidaat, tezamen met
de Zwitserse firma Oerlikon de marktleiders op het vlak van de basis
productie apparatuur voor dunnelaag modules.
De claim
van ECN Beleidsstudies/KEMA dat de dunnelaag sector extra "geholpen"
zou moeten worden door politiek beleid, is al lang door de grotendeels
in Duitsland geschapen/uit de grond getrokken marktcondities achterhaald.
Die "hulp" kan zeker niet van toepassing worden verklaard op het vlak
van "incentive regimes" voor invoeding van zonnestroom op
het
net, want op dat vlak wil je juist maximale productie van duurzame
elektriciteit bevorderen (een van de fundamenten van het Duitse EEG).
Doch wel op het vlak van fundamenteel (wetenschappelijk) onderzoek,
zoals het in Duitsland en
elders ook
al jaren geschiedt. En wat met marktontwikkeling a.g.v. ingezette
subsidie systemen
als de
SDE
vooralsnog
weinig heeft
te maken.
Op daken
domineert nog steeds kristallijne technologie, maar de kostendruk
is
een blijvend
zorgenkind
gezien de
zeker voor grote daksystemen dramatische degressie in Duitsland (de
markt waar alles wordt uitgetest, bij een installatiegrootte van > 1
MWp, ondenkbaar in NL onder de huidige condities, bedraagt degressie
per 1 januari voor daksystemen zelfs bijna 25%, van 43,99
naar slechts 33,00 eurocent/kWh voor nieuwe installaties). Dat
dunnelaag producenten "klein" zouden
zijn zoals ECN/KEMA stellen, wordt direct gelogenstraft door de positie
van First Solar, die in
2007 opdook
in de top tien van de wereld,
en inmiddels al honderden megawattpieken per jaar uitlevert (en ver
over de 500 MWp in de orderboeken heeft staan), met name in Duitsland
en - tot september 2008 (aflopen van het oude
lucratieve
Real Decreto) - in Spanje...
Ook
onzin die bizarre suggestie dat alleen (???) dunnelaag producenten
"innovatief" zouden zijn. ECN Beleidsstudies/KEMA zien blijkbaar,
net als atoom-Delta*, weinig in de door Solland
mede-ontwikkelde revolutionaire
Sunweb cellen- en module productie technologie? Een
pure kristallijne
en hyper-innovatieve spin-off van dat geweldige bedrijf, wat de sector
naar een nog hoger plan gaat tillen met een voor de industrie hoge
rendements-stijging van 2% door de invoering van nieuwe celtechnologie???
Het moet niet gekker gaan worden: die Sunweb "back
contact" cel en de daaruit voortvloeiende
"Pin-Up Module" technologie zijn namelijk uitvindingen van
... de collega's in het zonnestroomlab van Sinke, de Jong,
en
anderen
op
exact datzelfde
ECN instituut in Petten!
Het
"voortgezette" onderzoek vindt zowel bij de kristallijne,
als bij de talloze dunnelaag projecten continu plaats,
met name in de landen waar al prima marktcondities zijn, en waar de
progressie
direct in de eigen markt worden ingevoerd. Niet in Nederland, want
de modules die hier worden geplaatst komen bijna allemaal uit het
buitenland. Of ECN Beleidsstudies en KEMA suggereren met deze opmerking
wellicht dat de aan fossielen goud geld verdienende NUON holding nog
wat extra "innovatiesubsidies" voor hun van AKZO overgenomen
Helianthos project
zou moeten krijgen, terwijl het Amerikaanse Uni-Solar
Ovonic al jaren
enorme hoeveelheden van hun
flexibele dunnelaag triple junction cellen in diverse soorten uitvoeringen,
inclusief grote "PV-matten" (o.a. via het Duitse Alwitra)
op commerciële
basis all over the globe verkoopt? Energy Conversion Devices, de moeder
holding van Uni-Solar, wil in 2012 al een productie capaciteit van
1 GWp hebben bereikt en heeft zojuist aangekondigd dat ze voor
het einde van 2009 een nieuwe
120 MWp productielokatie gaan openen in Battle Creek, Michigan
(U.S.A.). Dat soort ontwikkelingen zijn met geen mogelijkheid te "sturen",
laat staan te "volgen" met incentives vanuit een beperkt
Nederlands SDE subsidie regime, wat ook helemaal niet bedoeld is noch
kan zijn om dit soort industriële innovaties of ontwikkelingen te "bevorderen".
Daar heb je een compleet ander kaliber, aggressieve en visionaire
ondersteuning van industriële
activiteit voor nodig...
*Delta
= stiefmoeder van het zeer Nederlandse Solland Solar, dat nu onder
zware druk van het personeel,
na het op
schandalige wijze de
laan uitsturen van Boxhoorn en zijn CFO Hubert Thijs, toch overstag
lijkt te zijn gegaan en een deel van de wensen van de ondernemingsraad
lijkt
in
te willigen (voor zolang als het duurt) ...
Duitsland,
"technisch-economische parameters" en BIPV
PPV:
Geïnstalleerde
nominale vermogen is nog niet definitief afgespijkerd (mijn laatste
getal - van de brancheorganisatie BSW - was 3.800
MWp voor de BRD).
De rest is een open deur, wisten we al lang. "Integratie" stelt
weinig voor, dat
is
gewoon
doorstekkeren
geblazen (klusje van niks), doorvoer naar binnen, klaar is Kees met
de "gebouwintegratie" (bij de huidige kleine SDE systemen,
maar zelfs ook bij de nu aangekondigde categorie van 5-100 kWp). Belangrijker
zijn de beperkingen op platte daken, zoals beschaduwing door obstakels,
maar die kennis is al lang in huis in Nederland (zie bijvoorbeeld het
fraai aangelegde 75 kWp PV dak van het
Provinciehuis Zuid-Holland in, jawel,
onze bloedeigen residentie...). Bij grote oppervlaktes moeten sterkteberekeningen
er aan te pas komen, maar ook
daarvoor zijn
diverse
oplossingsrichtingen. Bij
schuine
daken zijn opbouwconstructies benodigd die al lang een zeer geavanceerd
ontwikkelings-stadium hebben bereikt. Die opbouwsystemen zijn in ruime
mate aanwezig en robuust (talloze op de Duitse markt), op Intersolar
2008 is nog een geavanceerde "Power
Bridge" van Phoenix Solar in de
prijzen gevallen waarmee grote overspanningen op zwakkere schuine daken
met zonnepanelen kunnen worden gerealiseerd. Daar is echt geen "SDE
subsidie regeling" voor nodig, maar wel: een gezonde
markt met goede uitgangscondities (de Duitse)... De werkelijke kosten
zitten
hem
vooral
in het aanbrengen van een PV-installatie op
het dak, personeelskosten, dus. Die een goede doe het zelver, op eigen
risico, beslist ook zelf kan doen. Met geduld en een zorgvuldige, veilige
werkwijze (en liefst: hulp bij aangeven van de spullen op schuine daken).
Als het "spul" eenmaal zit, blijft het bij goede constructie
decennia lang zitten. Platte daken zijn meestal zeer makkelijk te bedienen,
zelfs
voor de "minder handige" bewoner zelf.
Dat
gezeur over "integratie" is typisch ambtenaren gezever, je
zou beter over "inpassing" van de installatie in/op het gebouw
kunnen spreken. Arbeidskosten
zijn de doorslaggevende factor, tezamen met het feit dat particulieren
nooit de kortingen kunnen bedingen die groothandelaren,
industriële partijen en grote fondsen bij grote PV projecten
kunnen bedingen. Waarom denkt KEMA dat juwi voor hun net
aan het net gekoppelde 40 MWp park Waldpolenz voor
€ 3,25/Wp heeft kunnen bouwen? Omdat
ze ruim twee jaar geleden 550.000 van die mooie CdTe modules
van First
Solar
voor een lucratieve prijs konden bestellen, uiteraard (met uitzicht
op meer, ze hebben al diverse andere parken met dezelfde modules
gerealiseerd) ...
Particulieren
zijn afhankelijk van derde partijen zoals systeemaanbieders en installateurs
(vaak all-in-one), en die willen ook marge maken, helemaal aan het
eind van die zeer lange, door weinigen begrepen silicium >>> module
productieketen (en wat er nog aan bijkomend "materiaal" bijkomt,
in het "wereldje" BoS genoemd, "balance of system").
Aangezien de modules
de grootste kostenpost
zijn, en er vooralsnog niet dramatisch veel beweging zit in die
prijzen (op de NL markt!!!)
vanwege de blijvend extreme mondiale vraag en het "weglekken" van
nieuwe productie naar landen met de meest lucratieve marktcondities
(lees: niet Nederland), is dat de grootste bottleneck. Pas als de module
en (daardoor) vooral, de systeemprijzen ook in ons
land structureel lager gaan worden, is
er ruimte
voor een aanwijsbare verlaging van de "end-user" marktprijs. Anders
verdient de systeemleverancier niets of te weinig (en die moet ook
in de meeste gevallen ook nog voor het resultaat het "echte
werk" doen, op
de daken...). Heeft dus verder weinig (lees: niet niets) met "integratie" problematiek
van
doen in
de gebouwde
omgeving.
Hierbij
ook een waarschuwing: die "dramatische dip" in de Europese curve op
de beroemde, en vaak geciteerde/gekopieerde Solarbuzz
grafiek moet
u een grote pot zout naast zetten. Slechts weinig mensen klikken op
dat plaatje, zodat ze de essentiële achtergronden van die grafiek zullen
zien. En daar
staat deze tale-telling mededeling, mijn vetdruk:
"While
there has been a dramatic move in the European index this month, this
was actually a consequence of exchange rate movements (mainly Sterling/Euro)
within Europe rather than a large number of price changes in the survey
result."
M.a.w.:
rekent u zich s.v.p. niet meteen "rijk", maar houdt in het achterhoofd
dat niet zozeer de marktprijs voor modules opeens in elkaar is gestort,
maar dat dit vooral veroorzaakt wordt door wisselkoers effecten!!!
BIPV
("building integrated photo-voltaics")
Dit
is ondanks jarenlang
onderdeel van de sector een nog zeer beperkt marktsegment. Dat komt
o.a. doordat er in de gebouwschil gewerkt moet worden, wat alleen
aan zeer specifieke,
kapitaalkrachtige
partijen
is voorbehouden, en wat aanzienlijke extra eisen met zich meebrengt
(waterkerende functie,
thermische isolatie, etc.). Zelfs in Duitsland is BIPV nog een zeer
kleine niche markt (artikel met fraaie voorbeelden in Solarthemen
nr. 280, 22 mei 2008: pp. 26-29). Het gros van de verkochte PV-modules
wordt gewoon "boven
de pannen" met dakhaken,
op platte daken, of in fraaie vrije veld installaties (vaak op vervuilde
probleemlokaties) aangelegd. Er is vooralsnog helemaal geen zwaarwegende "maatschappelijke
noodzaak" tot
gebouwintegratie. Die (a) de kosten voor de gemiddelde "end-user" markt
alleen maar opdrijft (en dat bij de maatschappelijk gewenste kostprijs
ontwikkeling:
prijzen
juist
omlaag!),
en (b) met extra complicaties geconfronteerd wordt, namelijk fors
lagere opbrengsten
door
de vaak vertikale inpassing in façades. Particulieren, de "markt"
die nog steeds in eerste instantie door de SDE "bediend" zou
moeten worden, willen maximale opbrengsten! En dus:
optimale hellingshoeken tussen de 30 en 45 graden, bij voorkeur zoveel
mogelijk op het (onbeschaduwde) zuiden gericht (met behoorlijke tolerantie
tussen west en oost)!
BIPV
wordt echter beslist
nog steeds - en terecht - toegepast, en er zijn talloze magnifieke
voorbeelden van goed gelukte gebouwintegratie in Duitsland
en elders te vinden. Voor particulieren in Nederland vooralsnog compleet
ongeschikt of onhaalbaar, tenzij er "voor
die particulier
wordt gebouwd",
maar dan heeft hij/zij ook helemaal niks met SDE te maken, dat is
het pakkie aan van de projectontwikkelaar. Met weer grote risico's,
zoals
we in Leiden hebben gezien met gigantische (financiële) drama's
bij PV-façades, maar wat bijvoorbeeld in de Stad van de Zon ook
al tot
bizarre, m.i. onacceptabele wurgcontract
condities
met een machtig energiebedrijf heeft geleid... Alleen als dat soort
zaken door
zeer betrouwbare, bij voorkeur compleet onafhankelijk van energiebedrijven
opererende partijen wordt uitgevoerd, kan de "klant" er
verzekerd van zijn dat hij/zij
geen "miskoop"
(vaak
in
de
bouwprijs
inbegrepen)
doet, of aan oneigenlijke, door hem/haar nauwelijks te beïnvloeden
of te controleren "condities" wordt
vastgespijkerd.
Met
de Nederlandse SDE heeft dat alles weinig van doen, want voor particulieren
onhaalbaar. Zelfs in Duitsland is, door de bloederige politieke strijd
rond de
novellierung van het fenomenale EEG, uiteindelijk de beroemde "façaden
bonus" (was tot en met 31 december 2008 5 Eurocent/kWh extra)
geschrapt, en worden die systemen niet meer bevoordeeld met een extra
financiële
prikkel. Het bizarre is, dat in de zonnige atoomstaat Frankrijk, BIPV
juist
wel zeer "aggressief"
met
de hoogste "feed-in" vergoedingen
wordt
bevorderd, en ik laat het aan uw eigen fantasie over wat daar mogelijk
voor filosofie achter steekt...
Meerkosten PV-aanvragers, meterkast ellende en
vaststelling investeringskosten
PPV:
Die
"eventuele meerkosten" waren een typisch gevolg van het feit
dat er door de alfa's in de Tweede Kamer geen enkel zicht is op wat
het in
huis halen van zo'n zonnestroom systeem wel niet allemaal inhoudt, en
hoe je alle partijen die de particulier met zonnestroomwens willen
leegplunderen
al op voorhand aan de ketting dient te leggen (zoals in Duitsland wel,
in uitermate duidelijke en ondubbelzinnige Wetsteksten is vastgelegd,
met een zeer gezonde markt tot gevolg). De TK heeft dat in Nederland
allemaal verzaakt, en het gevolg was een
inkoppertje:
financiële waanzin en roofzuchtige praktijken bij monopolisten
als netbeheerders, door hen ingeschakelde meetboys, of de "holdings" die
met hun "SDE aanbiedingen" bizarre contractcondities, slechte
informatie, of modules van dubieuze en niet traceerbare herkomst leverden.
Hierover heeft Polder PV uitvoerig gerapporteerd (zie SDE
ingangspagina).
Die
"drempel" bleek een loden last voor veel aanvragers, maar het was en
is beslist niet de enige drempel die in die hele regeling was verstopt
door de
EZ ambtenaren. De SDE zit er vol mee.
"Converter"
is beslist geen gebruikelijk woord in de PV-branche. Noem
dat ding toch gewoon een omvormer, zoals iedere Hollander dat doet.
Of, als
je sjiek
wilt
doen,
een inverter,
zoals iedere Engels sprekende Intersolar bezoeker uit de mond laat
vallen... Bekabeling naar de meterkast hoeft in veel gevallen geen
enkel probleem
te zijn,
zo
duur
is dat
in de meeste gevallen niet (bijv. € 2,25 incl. BTW/meter voor robuust
4 mm² enkeldraad bij ikwilzonneenergie.nl).
Exclusief breekwerk, dan kan het wel duur worden, maar dat is ook door
de bewoner
zelf te
doen,
desnoods
met huur van een goede boormachine. Het plaatsen van een separaat
meterbord voor
de
bruto productiemeter (leidend tot drama's in veel oude woningen met
smalle meterkasten...) is verplicht door
de netbeheerders, en geen "optie", zoals hier gesuggereerd
lijkt te worden
(ook hierover
zwijgt de SDE als het graf, met de gebruikelijke
Nederlandse ellende tot gevolg). Zie de in dit opzicht
uitmuntende en informatieve berichten van SDE ervaringsdeskundige Wieggers
in Varsseveld, o.a. deze
laatste pagina...
600
Euro meerkosten voor een 5 kWp installatie lijkt me vooralsnog een
"billijke inschatting", die echter per situatie zal verschillen,
dus moeilijk in te schatten hoe dat in de bikkelharde praktijk uit
zal pakken. Als de netbeheerders en de meterboys tenminste aan roestvrij
stalen kettingen
worden gelegd
op
dit gebied,
want ze
hebben laten zien dat ze er geen enkel probleem in zien om mensen nog
meer ongevraagde onzin kosten aan te smeren (lees: rentabiliteit van
de installatie zakt gierend in).
2,3
kWp zou de "gemiddelde systeemgrootte" binnen de SDE zijn.
Dat zijn zo'n 13 stuks 175 Wp modules, da's niet veel. Ik weet niet
of ik met
zo'n relatief kleine installatie (ik heb zelf 12 oude modules, makkelijk
op het dak passend, ruimte voor meer) überhaupt wel in zo'n onzekere
regeling
zou willen stappen, met alle onverwachte consequenties (meterkast ellende,
bemetering, continu hersenverwekende en schuim op de lippen brengende
schermutselingen met rigide ambtenaren van SenterNovem en CertiQ, en
veldslagen met onwillige meterboys en netbeheerders-juristen, brrrrr....).
Er zijn de nodige mensen die het
allemaal zelf
maar zijn gaan regelen, buiten de SDE om. Die wilden hun geestelijke
gezondheid niet op het spel gaan zetten. Ze hebben het grootste
gelijk van de wereld...
Mondiale marktgroei PV industrie
PPV:
Niet krapte in de modulecapaciteit is de reden van
de nu al oplossende "bottleneck" geweest. Die capaciteit
was er beslist, maar werd slechts ten dele benut, modules zitten namelijk
erg ver aan
het eind van de lange (silicium) productie keten... Het was de capaciteit
bij de primaire
siliciumproductie, de "zware chemische industrie",
dus, waar forse investeringen in gedaan moesten worden, maar wat een
tijd
lang
was verzaakt. De paar
spelers in die "top" markt zijn ook deels verrast door de
snelle mondiale marktgroei, en hebben lang geaarzeld voordat de benodigde
(hoge!) investeringen
in grote silicium reactoren werden gerealiseerd.** Dat
heeft diverse bedrijven lager in de Si-keten (voor de volle honderd
procent afhankelijk
van wat er boven in die keten wel of niet gebeurt) zwaar genekt, waaronder
het beroemde Shell. Vandaar dat
het
Duitse
Solarworld,
wat zijn zaakjes als onafhankelijk PV specialist wel op orde, en
genoeg silicium leveringscontracten (en eigen productie) had, een zeer
lucratieve,
op halve capaciteit draaiende modulefabriek van
Shell
in
het Californische
Camarillo kon overnemen en die vervolgens voortvarend ging upgraden.
De rest van de hele kristallijne divisie van onze naast het siliciumpotje
piesende
olieboer
kreeg Solarworld d'r zo'n beetje
bij...
Zelfs
wereldmarktleider op module niveau, het Japanse Sharp schijnt zich
in 2007 fors verslikt te hebben in hun (verzekerde) silicium
dan wel wafer leveranties, en ze raakten in dat jaar hun jarenlange
koppositie in verkochte zonnecellen productie net aan kwijt
aan het Duitse
Q-Cells, op de hielen gevolgd door de Chinese reus Suntech...
De Si capaciteit wordt nu al jaren in versneld tempo opgeschroefd,
met
name in komeet
China, met giganten als de mega- Si- en wafer producent LDK, die
eind vorig jaar het jarenlang dominante Noorse bedrijf REC met reuzenstappen
heeft ingehaald op het vlak van de wafer productie (derde kwartaal
productie: LDK 243 MWp [plus 32% t.o.v. 2e kwartaal], REC, mede door
4 weken lang stil liggende productie, 114 MWp [minus 25%]. Bron:
Photon International,
dec. 2008: p. 68) ... En de razendsnelle groeier Suntech heeft nu
waarschijnlijk Sharp al
ingehaald
op het vlak van module productie (2007: 364 resp. 363 MWp).
De module
productie capaciteit explosie, ook al bij wereldleider China, is
vooral ontstaan in nauwe samenhang met de beschikbaar komende extra
silicium productie in het land zelf, en de daarvan afgeleide wafer
productie, die aan de basis van de cellen productie staat. Zonder wafers
geen cellen!
LDK verwacht in 2009 alleen al tussen
de 1,57 en 1,67 GWp aan wafers te gaan afzetten op de wereldmarkt...
Pas als het hele, weliswaar zwaar geautomatiseerde, doch ingewikkelde
cellen
productie proces is doorlopen, kan een modulefabrikant "iets" doen
met de
uiteindelijke
explosie aan
daadwerkelijk gefabriceerde zonnecellen. Het lijkt wel alsof ECN Beleidsstudies/KEMA
niet begrijpen hoe de sector in elkaar steekt, terwijl die kennis bij
ECN geheel gratis is te bekomen bij de onderzoeksgroep van Professor
Sinke, een stukje verderop in het gebouw...
Overigens
is die 4.700 MWp in Europa van Observ'ER (precies:
4.689,496 MWp), en daar zit ook een feitelijk voor de werkelijk relevante
marktontwikkeling niet
op
een
lijn
met
netgekoppelde
systemen te zetten populatie van (met vraagtekens omgeven) autonome
systemen van in totaal 128,815 MWp bij. Dat soort systemen zullen nooit
onder een SDE regeling of whatever "feed-in" regime vallen,
uiteraard.
72% van de nieuwe installatie capaciteit
in Europa werd in 2007 op Duitse bodem bijgebouwd volgens dat Oberv'ER
rapport, 22% in Spanje, en Italië ruim 3%. Nog steeds zijn de
definitieve cijfers voor de Bondsrepubliek (data bijgebouwde zonnestroom
capaciteit van de netbeheerders) echter niet bekend...
**Boze
tongen beweerden dat het achterwege blijven van nieuwe Silicium productie
capaciteit bewuste politiek van die paar spelers was om de marktprijs
van solar
grade silicium
op te drijven. Ik heb hier geen (gefundeerd) oordeel over, en men moet
beseffen
dat
de
benodigde investeringen voor de productie uitbreidingen (grote, ingewikkelde
en dure reactoren e.d.) immens zijn, en dat het extreem kortzichtig
zou zijn van "die spelers" om
in een
explosieve groeimarkt (met gigantisch omzet potentieel) langdurig
de kurk in de fles te laten zitten...
Moduleprijzen,
financierings-systeem en correcte degressie cijfers voor Duitsland
Het
IEA is een al jarenlange blunders makende nogal door fossiele en atoomkrachten
beïnvloede instantie waar helaas veel te veel
regeringen (bewust, "wir haben es nicht gewusst"?) blind op
varen. Met dramatische gevolgen (denk aan de ernstige missers met de
middellange
termijn voorspellingen
van
de ontwikkeling van de olieprijzen,
IEA heeft
er bijna altijd vet naast gezeten). Het IEA is helemaal niet geschikt
om die
markttrends
te beoordelen (van een markt, decentrale opwekking, waar ze weinig
van begrijpen). Dat moeten
ze aan de
specialisten in de branche overlaten. Zie Solarbuzz en rapporten van
Rogol/Photon
Consulting. Vooral de laatste heeft toegang tot geheime,
inside info uit de topbedrijven in de markt, en rapporteert regelmatig
over
de
daaruit gedestilleerde mondiale
ontwikkelingen
op financieel vlak in de PV industrie. Die "dalende trend sinds
2007" is
voor Europa lange tijd slechts een hele lichte gebleken (en wel: op het
niveau van een op de markt gekocht enkele module, zie info
Solarbuzz), al is er plotsklaps, door een combinatie van factoren
(economische crisis, problemen bij verkrijgen nieuw geld, etc.) nu "iets"
aan het
gebeuren, al is dat voorlopig slechts een "wisselkoers effect". De "Europa
module prijs" is
plotseling fors gedaald naar een prijs van € 4,60/Wp, maar niemand
weet of die daling door gaat zetten, zo
ja hoe ver dan wel, en wat
die
ontwikkeling
over de periode van het komende jaar zal laten zien. Voor U.S.A.
is die prijs de afgelopen tijd weer licht gestegen, met nog weinig zicht
op
structurele
daling.
De gevolgen
van de mondiale financieel-economische crisis zijn moeilijk in te schatten
voor
het aankomende "depressiejaar
2009". Let wel: wat op de Solarbuzz grafiek wordt getoond is nog
beslist niet de uiteindelijke systeemprijs inclusief installatie,
daar
kan ook
nog
van
alles mee gebeuren, ook door diezelfde mondiale crisis.
En dan
hebben we het nog niet eens gehad over de ongetwijfeld rap verslechterende
markt
voor eventuele leningen voor de aanschaf van PV installaties. Die zal
in Duitsland naar verwachting niet dramatisch verslechteren omdat de
Einspeise Vergütungen van tevoren bekend zijn, in Wet zijn vastgespijkerd,
en 20 jaar lang plus het jaar van inbedrijfname (vanaf installatiedatum)
uitgekeerd moeten worden (lees: zekerheden voor de borgstelling voor
de lenende bank). In Nederland moeten we dat nog maar afwachten, temeer
omdat
niemand van tevoren kan berekenen wat de SDE installatie daadwerkelijk
aan financiële
opbrengst zal gaan opleveren, in slechts 15 jaar tijd, met enkele hoogst
variabele en zeer schimmig berekende "rekenfactoren"...
"Subsidie tarief"???
Duitsland kent helemaal geen "staatssubsidie" voor de uitkering
van vergoedingen voor duurzaam opgewekte elektriciteit. De vele miljarden
Euro's voor de invoedingstarieven (voor alle hernieuwbare elektriciteit,
niet alleen voor zonnestroom, wat alleen al in 2007 20% (€ 1,6 miljard)
van de totale Einspeise Vergütungen claimde op een totaal van bijna
7,9
miljard
Euro,
gegevens
BDEW),
komen namelijk helemaal niet uit de schatkist, maar direct uit de verbruikersmarkt
volgens het in Nederland vergeten principe "de vervuiler betaalt".
Dit i.t.t. de fundamenteel daar van verschillende situatie in Nederland,
waar
alles
is gemaximeerd en alles uit een beperkt budget als onderdeel van de
Rijksbegroting moet komen. Dat was ongeveer anderhalf miljard Euro
(gecommitteerd
voor 2008, is later nog wat grut
bijgekomen). PV kreeg voor 2008 na twee tussentijdse, politiek met
erg veel moeite voor elkaar gebokste verhogingen, 83 miljoen Euri toebedeeld
(slechts 5% van de totale Einspeise Vergütung voor zonnestroom in 2007
in Duitsland), waarbij
nog volstrekt
onduidelijk is of dat geld daadwerkelijk aan zonnestroom
zal worden uitgegeven, gezien de vele in de bureaucratische
regeling teleurgestelde aanvragers (deels afhakers, aantal onbekend)...
Het
EEG laat wettelijk verplicht de Einspeise Vergütungen
uitkeren die via een briljant Umlagesysteem bij bijna alle kWh verbruikers
in de Bondsrepubliek volautomatisch door de netbeheerders worden
afgeroomd, en die, gecontroleerd door de Staat (BDEW), intern worden
verrekend. Ook ECN
Beleidsstudies en KEMA blijven de door EZ in het leven geroepen supervalse
mantra
opdreunen
dat de
Duitse en Nederlandse
financiële
ondersteunings-systemen "vergelijkbaar" zouden zijn. Wat
gelogen is dat gedrukt staat. Maar wat vrijwel niemand in Nederland
lijkt te beseffen, laat staan bekritiseert (hoe voelt een roepende
in de woestijn zich?).
7% daling
van degressie in Duitsland??? Zelfs de "specialisten" van ECN Beleidsstudies
en KEMA kunnen blijkbaar niet goed lezen of rekenen. Einspeise Vergütung
netgekoppelde PV installaties op/aan gebouwen tot en met 31 december
2008 46,75 eurocent/kWh
tot en
met 30 kWp, 44,48 eurocent/kWh 30 tm. 100 kWp, 43,99 eurocent/kWh meer
dan 100 kWp, en voor Freiflächenanlagen 35,49 eurocent/kWh. Einspeise
Vergütung
en resulterende degressie percentage t.o.v. 2008 (tussen haakjes) vanaf
1 januari 2009:
- tm.
30 kWp
43,01 (- 8%) inclusief BIPV
(façade/BIPV bonus 5 ct/kWh vervalt)
- 30
tm. 100 kWp 40,91 (- 8%)
- 100 tm.
1 MWp 39,58 (- 10%)
- > 1 MWp
"dak" 33,00 (- 25%) nieuwe categorie
- vrije
veld installaties (onbepaald) 31,94 (- 10%)
Ook de claim
dat in 2010 die (foutieve) "7%" zogenaamd "8%" zou
gaan worden klopt
niet. 8% degressie is het namelijk al in 2009, doch
uitsluitend voor systemen tot en met 100 kWp. Afhankelijk van de vastgestelde
marktgroei in dat jaar (grenzen in Wet gedefinieerd,
alle nieuwe installaties dienen in een Anlagenregister ingeschreven
te worden), blijft dat in 2010 ook zo, of er gaat 1% van de degressie
(nieuwe installaties:
degressie 7%)
van af (relatief
weinig groei), of er komt 1% bij (relatief
veel groei, degressie 9%).
Zie mijn interactieve
grafiek... De mensen bij ECN Beleidsstudies en bij
de KEMA kunnen blijkbaar geen Duits lezen. En ik maar mijn hele leven
"van hogerhand" moeten
aanhoren
dat Duitsland de voor Nederland belangrijkste handelsmarkt is, waarbij
je zou verwachten dat bij "top"instellingen zoals ECN en
KEMA wel wat goed Duits lezende medewerkers zouden zitten. Blijkbaar
heb ik mij
al die tijd vergist...
Voor de systeemprijzen,
zie het volgende tekstblok.
Systeemprijzen
Middelgrote systemen
in BRD voor 4.000 Euro/kWp? (a) Wat is "middelgroot"???
Wordt niet door ECN Beleidsstudies/KEMA gedefinieerd. Wel wordt ook
uit een
volgend stuk tekst (zie verder) duidelijk dat deze beleidsambtenaren/adviseurs
doodleuk beweren dat in Duitsland ook "kleine" systemen
voor 4.000 Euri over
de toonbank
gaan... (b) 4.000 Euro? Dat mag betwijfeld worden. Het
vaktijdschrift Photon
probeert
al
2 jaar lang
aanbieders
te vinden
die voor de door hen bevonden "rendabel te exploiteren" nieuwe
PV-installaties (bedoeld wordt: de klasse van 0 tot en met 30 kWp...)
slechts 3.800
Euro vragen. Er hebben zich tot nu toe slechts een paar aanbieders
gemeld (lees: een minimaal stukje van de totale "markt"),
en die
doen dat dan vaak uitsluitend voor de grotere systemen van tientallen
kWp. In Nederland voor particulieren (boeren met grote daken/schuren
inclusief) een complete illusie. Bovendien heeft de markt onderzoeker
Rogol van
Photon
Consulting
voor
Duitsland
reeds all-in systeemprijzen gegeven in het maartnummer
2008 van PHOTON International. Voor 2007 kwam hij op gemiddelde systeemprijzen
bij inzet van kristallijne modules van $ 5,35/Wp voor
grote vrije veld installaties, en op $ 6,35/Wp voor daksystemen ("rooftop
segment"), bij een koers van $ 1,34/Euro. Dat komt neer op prijzen
van € 3,99/Wp resp.
€ 4,74/Wp. Voor 2008 kwam Rogol op nog steeds behoorlijk hoge
prijzen van $ 5,00 (€ 3,62)/Wp, resp. $ 6,05 (€ 4,38)/Wp
bij een dollarkoers van $ 1,38/Euro. Heel wat hoger dan ECN/KEMA
blijkbaar "vinden" dat
de markt zou "kunnen" (???) doen.
Voor de 3,25 Euro/Wp
die juwi voor hun Waldpolenz centrale heeft betaald, zie eerdere
opmerking op deze
pagina. Dat
was uitsluitend
mogelijk voor grootschalige projecten met dunnelaag modules van
First Solar, al zal dat rap minder kunnen gaan worden als meer dunnelaag
concurrenten hun productie
commercieel 100 procent hebben draaien. In ieder geval veel lager dan
ECN/KEMA met die € 3.300/kWp lijken te suggereren.
Die prijzen van de
extreem goed geïnformeerde mensen van Photon Consulting worden
andermaal bevestigd in het marktoverzicht van 200 systeem aanbiedingen
in het
aprilnummer 2008 van het Duitstalige, van Photon Consulting
onafhankelijke vakblad Photon (essentie, met prijsgrafiek, bij mij
op te vragen).
In dit leerzame artikel worden de marktprijzen exclusief
BTW weergegeven. Deze prijzen lagen in 2007 rond
de € 4.400/kWp voor middelgrote (!!!) installaties van 10-50 kWp,
en zelfs
rond de € 5.200/kWp
voor kleine systemen van 1-2 kWp. Voor de categorie 2-5 kWp (waarin de
per 2009 in Nederland "te maximeren" categorie van max. 5 kWp
feitelijk gaat vallen) staat voor 2007 in Duitsland rond de € 4.800/kWp
genoteerd, die in 2008 tot
ruim
€ 4.600/kWp gedaald zou moeten zijn. Deze prijzen zijn exclusief
BTW omdat deze door het Finanzministerium in Duitsland terugbetaald wordt
aan de koper van het systeem, volgens Photon. Gaan we uit van die 4.600
Euri ex BTW, en we gooien er in Nederland 19%
BTW overheen (die hier echter niet "teruggevraagd" kan worden...),
zou u onder die Duitse condities in Nederland in 2008 dus "marktconform" bijna
5.500 Euro incl. BTW voor een "hedendaags" PV-systeem neer
moeten tellen. Exclusief BTW is het sowieso 15 procent (!!!) hoger dan
wat ECN/KEMA ons
wil doen geloven, beslist voor de "kleinere" systemen waar
het in Nederland tot nu toe altijd over gaat...
Belangrijker
nog dan bovenstaande: vergelijkingen met systeemprijzen in de reeds
sterk competitieve wereldmarkt Duitsland zegt weinig over de prijsontwikkeling
in het compleet onvergelijkbare Nederland. De systeemprijzen liggen
hier
vaak nog
hoger dan in de topmarkt Duitsland, want serieuze prijsstellingen
zijn hier vrijwel onbekend in de markt (en dus denken enkele leveranciers
blijkbaar: ik kan vragen wat ik wil). Er zijn slechts weinig (degelijke!)
aanbieders in ons land. Bij de voor Nederland scherp prijzende vakkundige
partijen als Buro Wilders, Solar-id,
Esdec en SolarNRG komt u dit jaar al uit op bedragen van 4,80-4,90
Euro per Wattpiek incl.
BTW (4,03-4,12
Euro/Wp ex BTW, BTW niet terugvorderbaar) bij inzet van (goede) Chinese
of Japanse merkmodules. Veel modules zijn een stuk duurder op de
Nederlandse markt. Zoals die bizarre "aanbieding" van een
systeem met merkloze monokristallijne
"151" Wp modules van NUON Energie, € 5,33/Wp incl. BTW
= € 4,48/Wp
ex BTW, zo'n 9-11% boven de serieuze aanbiedingen van onafhankelijk
van de energiebedrijven opererende aanbieders... En er is vooralsnog
geen indicatie dat die prijzen structureel zullen
gaan
dalen
als er
zoveel
beperkingen en niet realiseerbare hoge marktgroei in de SDE regeling
blijven zitten. Bovenstaande "bodem" prijzen
voor kristallijne
modules
zijn
voor systemen
van 10 tot 20
zonnepanelen,
exclusief
installatiekosten. Voor
dit
soort
systemen
bij
standaard
condities al snel oplopend tot 2.000 Euro, incl. nieuwe groep
in de
meterkast.
Die 4.000 Euro/kWp
systeemkosten "bodem"prijs, waar ECN/KEMA zo leuk mee zitten te spelen
mag u dan ook gerust een potje zout bij zetten, ook als de limiet voor
aanvragers
daadwerkelijk naar een interessantere 5 kWp wordt opgetrokken. De uiteindelijke
"basisbedragen" voor
zonnestroom
worden door
deze
beleidsmensen "vastgesteld" op basis van dit soort
informatie. Waar EZ vervolgens blind op vaart, en als dat ze
zo uitkomt, ook nog eens voor
hen/de
staat
gunstige
"aanpassingen"
aan doet alvorens er een "advies" op het overvolle bureau
van de Tweede Kamerleden komt... Het blijft koffiedik kijken wat de
Nederlandse systeemprijzen
gaan doen, wat de subsidiebedragen gaan worden (het enige wat telt),
en of er niet teveel geld gaat weglekken naar de grotere systemen die
kapitaalkrachtige partijen alleen maar kunnen realiseren (onder de
beperkende Nederlandse condities).
Tot slot: de kleinste
staffel in het Duitse EEG is niet tot 30 kWp, zoals in het rapport staat
("< 30 kWp"), maar tot en met 30 kWp.
Zoals de Duitsers het zo duidelijk, kristalhelder en ondubbelzinnig
stellen in hun nieuwste EEG Wetstekst, per 1 januari 2009
(paragraaf 33, artikel 1, lid 1): "bis einschließlich einer
Leistung von 30 Kilowatt ..."
Onderhoudskosten ("O&M"), kosten CertiQ e.a. (onzin-) "kosten"
Algemeen
bekend is dat vast opgestelde, voldoende hellende PV-systemen vrijwel
onderhoudsloos kunnen functioneren. De crux, ook
voor "SDE aanvragers", is en blijft een eventuele, onverhoopte,
noodzakelijke omvormer vervanging binnen de 15-jarige SDE subsidie periode,
om een
begin van een zinnige "terugverdientijd"
berekening te kunnen maken (daarbij op financieel vlak aan de "veilige"
kant blijven rekenen). In zo'n onverhoopt geval van een defecte omvormer
komt dat dus neer op daadwerkelijk gemaakte meerkosten na aanschaf van
de installatie die middels SDE subsidie
gekoppeld
aan
wettelijk verplichte saldering van
de opgewekte
zonnestroom "verhaald" moeten kunnen worden. Er wordt gesproken
over een nieuwe maximering van 5 kWp voor 2009 (optrekken "maximum
systeemgrens"
met 1,5 kWp, dus ongeveer 9 standaard modules van 175 Wp meer dan voor
de instappers in 2008). In het ideale geval (geen beschaduwing, geen
opdeling
in
deelsystemen nodig),
zou je
dan
met
één Sunny
Boy SB 4200 TL of SB 5000 TL (afhankelijk van wens dimensionering)
van wereldmarktleider SMA uit
kunnen (max. geaccepteerde DC vermogens 4.400 resp. 5.300 Watt). De
5000
TL kost bijvoorbeeld bij
Fotovoltaikshop.de momenteel
al zo'n 2.942 Euro incl. BTW (website 13 jan. 2009, prijzen kunnen fors
wisselen).
Je zou
dus over een periode van 15 jaar die eventuele "meerkosten voor
onderhoud" (lees: omvormer vervanging) moeten
uitsmeren. Over 15 jaar gerekend zou een 5 kWp (STC module capaciteit)
systeem
"gemaximeerd op 850 kWh/kWp.jaar" maximaal - of, zoals ECN
pretendeert
"gemiddeld" - voor 63.750 kWh aan subsidie "mogen" ontvangen
van
de SDE bedenkers.
Per "gemiddeld geproduceerde" kWh kost die "vervangings-omvormer" dan
ongeveer 3.000/63.750 = 4,7 eurocent/kWh. Dat is heel wat meer
dan de door
ECN/KEMA gesuggereerde
2,7 eurocent/kWh "variabele kosten". In het westen van het
land heb je bij meerproductie voor de wettelijk verlichte saldering
(veel
meer
dan
900, tot mogelijk
zelfs 1.000 kWh/kWp.jaar te halen) geluk, in het oosten van het land
waarschijnlijk pech, met
een nog hoger gemiddeld "vervangingsbedrag"/kWh (bij slechte
dakoriëntatie
kun je dan mogelijk onder die 850 kWh/kWp.jaar komen) ... Natuurlijk
worden de kosten voor omvormers lager in de loop van de tijd,
maar als je pech hebt, en je krijgt vroegtijdig te maken met onverhoopte
omvormer uitval (na de garantie periode), loop je hier dus een zeker
"risico" die ongunstig in de SDE regeling is verstopt.
Hoezee
numero drie!? "... nemen we de CertiQ-kosten
voor het aanvragen van een groencertificatenaccount niet mee. Deze
kosten
worden in 2009 voor kleine ... systemen (tot 5 kW) afgeschaft". En
dat nog wel "op aangeven van EZ"... Zouden ze eindelijk eens
gaan luisteren naar
die domme burgermansen die met onzin kosten worden geconfronteerd? We
zullen het gaan zien: let wel, dit is immers slechts een "advies".
En, als je goed leest staat hier alleen het aanvragen van
een "account" vermeld, wat geïnterpreteerd zou kunnen worden als uitsluitend
het wegstrepen van de eenmalige inleg van 30 Euro (bij
eerste inschrijving). Maar hoe zit het dan met het "lidmaatschapsgeld"
van 30 Euro/jaar??? Wordt niet duidelijk.
EZ kan het bovendien nog steeds alsnog naast zich neerleggen, om alleen
voor hen duidelijke
(kromme)
redenen.
Cross your
fingers, andermaal.
Wel
natuurlijk: giga-retezuur voor alle instappers in 2008 (die als ze
al "zover" zijn, waarschijnlijk al zo'n
30 Euri inschrijfkosten hebben moeten betalen, en voordat de nieuwe "regeling" ingaat,
mogelijk al 30 Euri "administratiekosten voor 2009" moeten
dokken. Laten we dan ook hopen dat met het hier gestelde wordt
bedoeld: Iedereen die reeds in de
SDE
"regeling"
zit hoeft straks niet meer mee te betalen aan die bezopen administratie
toestanden bij CertiQ, anders mogen we wat typische Hollandse trammelant
in de
vorm van beroepen op rechtsongelijkheid gaan verwachten... Ik moet nog
zien of die eenmalige inschrijfkosten komen te vervallen, de
grote
crux
is
natuurlijk
de
jaarlijkse bijdrage. 15 jaar lang 30 Euro, dat scheelt weer 450
Euro,
dat is 1.364 "subsidie kilowattuurtjes" uit 2008 (€ 0,33/kWh)
verloren voor de "terugverdientijd". In Duitsland betaalt
niemand voor dit soort onzin (ook de grote jongens met megawattpiek
parken niet!),
omdat de
complete
EEG
financiering
volledig buiten die belachelijk dure
certificatie
kermis wordt gehouden. Dat zet zoden aan de dijk...
Het
is mij een raadsel hoe ECN/KEMA voor zich zien dat er 3,9 ct/kWh "nodig"
zou zijn voor "enkele onderhoudsbeurten per installatie".
Onderhoud (nat sponsje over de modules, eenmaal per jaar???) is, zoals
gezegd,
"void" (lees: vrijwel nihil, tenzij u persé uw modules vrijwel
horizontaal wilt leggen, wat in de meeste gevallen volstrekt niet van
toepassing is).
En omvormer vervanging (eenmalig) voor een 5 kWp systeem, die, hoogst
merkwaardig,
niet wordt "benoemd" door
ECN/KEMA, kost alleen al zo'n 4,7 cent/kWh, volgens
mijn hierboven weergegeven berekening bij 850 kWh/kWp.jaar bij huidige
omvormer prijs.
"Onbalanskosten"
is karakteristieke Nederlandse onzin die door fossielen minnende instanties
als TenneT in het leven is geroepen om alles wat "niet constant
energie opwekt" (lees: alle duurzame "stromingsbronnen")
kapot te kunnen laten rekenen en van onzinnige struikeldraden en
prikkeldraad te voorzien.
Het slaat helemaal nergens op, marginaliseert decentrale opwekking
middels
deze schone bronnen,
en
faciliteert
de voortdurende
dominantie van klimaatverwoestende fossiele opwekking. In Duitsland
is deze karakteristieke Hollandse polderkolder ondenkbaar, en wordt
de materie van netinpassing op zeer progressieve wijze aangepakt.
In stedelijke gebieden
is er
in het geheel geen probleem met netinvoeding van decentrale installaties
(voldoende consumptie en buffercapaciteit), in landelijke gebieden
met soms zwakkere netten zijn netbeheerders wettelijk verplicht om
die netten uit te breiden omdat decentrale opwekking
van duurzame energie het beleidsdoel is,
i.t.t. Nederland, waar het in het zadel van de fossiel-nucleaire "orde"
houden het (verholen, doch stiekem gewenste dan wel zwaar be-lobbyde)
politieke
doel lijkt te zijn. Superschone decentrale opwekking überhaupt
in klimaatcrisistijd op willen zadelen met compleet fictieve, verzonnen
"onbalanskosten", is karakteristiek EZ beleid, wat door zogenaamd
onafhankelijke
advies instanties als ECN Beleidsstudies en KEMA doodordinair mee
wordt genomen (als fait-accompli) in dit soort rapporten.
Over belangenverstrengeling gesproken...
Dat
"kleine systemen" van max. 5 kWp een "gereguleerd tarief" (wettelijk
verplichte saldering??? Dat is geen "vast" tarief, maar verschilt
per opwekker/leveringscontract!!!) zouden kennen, maar zogenaamd "grote" (voor
Duitsland als lachwekkend te beschouwen max. 100
kWp) systemen wel "onbalanskosten"
aangerekend worden, is klinkklare nonsens. Die 100 kWp systemen stellen
geen drol
voor. Iemand ooit gehoord van black-outs of brown-outs in Nieuwland
in Amersfoort (dik 1 MWp op kleine oppervlakte), in de Stad
van de Zon in Heerhugowaard (te bouwen 3,75 MWp, totaal met Alkmaar
en Langendijk 5 MWp), bij het midden in de jungle staande 2,3 MWp Floriade
dak in Hoofddorp, of het ver van de bebouwde kom gelegen 674 kWp Ecopark
Waalwijk, a.g.v. "onregelmatige
invoeding van zonnestroom
op het net"??? Nope, ik ook
niet... Categorie:
polderkolder. Dat door EZ/TenneT verzonnen "onbalans bonus-malus" systeem
in Nederland (dat heet met een sjieke term "programmaverantwoordelijkheid")
is een peperdure bureaucratische kermis wat gezonde, progressieve ontwikkeling
van duurzame
energie continu in de remblokken zet.
Zonaanbod, genormeerde jaaropbrengsten kWh/kWp, "effectiviteit"
Op basis
van het langjarige (horizontale) instralingsdiagram van het KNMI, enigzins
ongelukkig weergegeven in de ongebruikelijke eenheid joule per vierkante
centimeter, heb ik middels de bekende omrekenfactor 1 kWh = 3,6 megajoule
een omrekenlijstje "kWh/m²" gemaakt. U vindt dat lijstje naast de originele
KNMI legenda onder
het bericht van 24/25 april 2007. Daar ziet u dat de range in Nederland
iets ruimer ligt dan ECN/KEMA beweren, nl. 945 - 1.070 kWh/m². De genoemde
"referentiewaarde" van 1.000 kWh/m² ligt behoorlijk ver westelijk in
het kustgebied en sluit geheel centraal en oost Nederland, inclusief
Utrecht, en zelfs een fors deel van
Friesland
(waar in de beginjaren nogal wat grote schuurdaken vol met aanschafsubsidie
gekochte PV-systemen zijn geplaatst) "uit" aan de negatieve zijde van
die arbitraire instralingsgrens...
Ook
"vollasturen" is bij mij een absoluut verboden
begrip, wat ik beslist
niet zal hanteren als ik het over zonnestroom heb, omdat dat begrip
helemaal nergens op slaat bij een inherent sterk variabele energieproductie
techniek als PV die bovendien 's nachts niet eens opportuun is. Zie
vooral mijn
inhoudelijke commentaar op soorgelijke onzalige suggesties van
het Kernvisie (atoomstroom lobby) bestuurslid professor Kouffeld in
een schrijven aan het blad Energie+. I.p.v. dat verboden begrip op
misleidende wijze te hanteren, dienen we naar de daadwerkelijk gerealiseerde
kWh productie te kijken. Een zonnestroomsysteem produceert een zeker
aantal kilowatturen
op
jaarbasis (afhankelijk
van lichtcondities),
en die worden in "onze branche" genormeerd naar het opgestelde
nominale modulevermogen om de enigzins met andere systemen "vergelijkbare" opbrengst
in kWh/kWp.jaar te verkrijgen. Dat is wat telt, en niets anders. Het
heeft
allemaal niks met
"vollasturen"
te maken,
want zonnestroomsystemen werken zelden op "volle
last"
(een begrip wat onterecht wordt verward met "het nominale, onder
STC condities vastgestelde vermogen in Wp"), en kunnen bij exceptionele
omstandigheden
kortdurend (vaak slechts enkele seconden lang), helemaal vanzelf zelfs
fors meer DC (soms zelfs AC...) vermogen leveren dan het onder een
zogenaamde flasher vastgestelde STC vermogen...
Bovendien
wordt er
niet door
ECN/KEMA
verteld
hoe die
"ervaringscijfers"
uit
Duitsland
dan
wel "vertaald
zijn" naar
de Nederlandse situatie. In de bijgewerkte Sonnenertrag database
zijn de Duitse cijfers de meest betrouwbare omdat
de opbrengsten allemaal van gecertificeerde, geijkte,
direct op het net invoedende Einspeise meters worden afgelezen (totale
illusie in Nederland, alleen
bij de paar MEP en SDE klanten staat er zo'n ding in huis, en die
is vóór de netmeter in het systeem
opgenomen, met waanzinnige complicaties...). Als we de gemiddelde,
in de bikkelharde praktijk gemeten opbrengsten
daar
bekijken,
zien we dat
Duitsland nu al op zo'n 992
kWh/kWp.jaar zit (grafiek update 15 jan. 2009) met uitschieters
naar gemiddeld (!!!) fors boven de 1.000 kWh/kWp.jaar voor de
zuidelijkste deelstaten Baden-Württemberg en Bayern. Zelfs het
aan noord Nederland grenzende, zogenaamd "sombere" Nordrhein-Westfalen
ligt nog steeds op 909 kWh/kWp.jaar (update 15 jan. 2009), 59 kWh/kWp.jaar
hoger dat de door EZ "gemaximeerde" genormeerde opbrengst binnen
de SDE. Bij een "te maximeren" 5 kWp installatie voor 2009 zou dat
neerkomen op een niet te subsidiëren hoeveelheid van 5 x 59 = 295
kWh/jaar
onder "Nordrhein-Westfalen" condities...
Die
gemiddelde 850 kWh/kWp.jaar voor Nederland die
ECN Beleidsstudies/KEMA
hanteren klopt ook al
niet
met de nauwkeurige, aan bikkelharde praktijkgegevens getoetste data
van Siderea.nl: gemiddelde over de jaren 2004-2008 bij "gemiddelde
opstelling" 832 (oosten van het land) tot 893 kWh/kWp.jaar
(westen van het land)
en bij "optimale oriëntatie" 900 tot zelfs 965 kWh/kWp.jaar
(kan nog hoger uitpakken in bepaalde kustgebieden en het zonnige
Zeeland, tot dik over de 1.000 kWh/kWp.jaar).
Het gros van de systemen zal, mede door de wurgende bureaucratie
en vol onzekerheden zittende SDE regeling, eerder "optimaal" dan onder "verzwarende
omstandigheden" worden geïnstalleerd door de volhouders
die persé een zonnestroomsysteem willen laten aanleggen. Dus zullen
de genormeerde opbrensten eerder in de richting van 900 dan rond
de 850 kWh/kWp.jaar komen te liggen, is mijn verwachting.
850 kWh/kWp.jaar is wel het minste wat in Nederland verwacht mag
worden, i.t.t. die bizarre suggestie van ECN/KEMA!
Die
laatste zin "Op dit moment wordt het wenselijk geacht alleen de
meest effectieve toepassingen te stimuleren" is helemaal
bizar. "Wenselijk" achten
om "de
meest effectieve toepassingen" te stimuleren??? Hoe komen de auteurs
daarbij? Wensen deze lieden soms een vrijbrief aan de ambtenaren bij
subsidieverstrekker
SenterNovem om "door hen als niet effectief geachte"
projectaanvragen op de stapel "afwijzen" te gaan leggen?
In Duitsland is dit soort polderkolder
compleet onvoorstelbaar. Daar draag je zelf het "risico" van
lage opbrengsten uit de Einspeise Vergütungen als je zo dom bent
om een slecht georiënteerd,
uit eigen zak te betalen PV-systeem met veel beschaduwing aan te laten
leggen. Dan zul je ook niet veel opbrengst (weinig kWh = weinig inkomsten)
genereren. Geen bureaucraat, ambtenaar, of netbeheerder
echter, die je zo'n "domme" (in de praktijk zelden voorkomende)
daad zal verbieden...
Financiering
hokus pokus particulieren, rente aftrek, EIA
Onder
de huidige "markt"omstandigheden zou een 5 kWp systeem bij,
geschat, rond de 4,60 Euro/Wp, zonder installatie zo'n 23.000 Euro
kunnen gaan
kosten, incl. installatie wellicht zo'n 25.000 Euro, afhankelijk van
de "onderhandelingskracht" van de toekomstige PV-eigenaar, dan wel
van de "klantgerichtheid" van de leverancier. Dat is een zeer aanzienlijke
uitgave, hoewel die
wel
in
perspectief
geplaatst
moet
worden, want er zijn mensen die dat zonder met de ogen te knipperen
aan een willekeurig stuk milieuverwoestend gemotoriseerd vierwielig
BMW blik uitgeven (die voor de rest van het ultrakorte leven alleen
maar sloten met aan fossielen en slijtage weggebrand geld kost).
Hiep,
hiep, hiep nummer 4, de rente voor
een eventuele lening kan worden
afgetrokken van uw inkomstenbelasting.
Maar wat is rente over 25.000 Euri lenen? Ik leen nooit geld, dus dat
mag
u zelf invullen. In het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van hypotheekrente,
maar daar hebben huurders natuurlijk helemaal niks aan, en die piesen
zoals gewoonlijk (en gemiddeld genomen als meest armlastige deel van
de bevolking) voor de tigduizendste maal naast het lucratieve financiële
potje. Het begint saai te worden, deze voorspelbaarheid. In Duitsland
kun je ook als huurder gewoon naar de KfW
bank voor een krediet, en daar
schijnt de BTW over de betaalde gigantische PV-installaties gewoon teruggevraagd
te kunnen worden. Daar heb ik in Nederland nog nooit van gehoord. ECN/KEMA
rekenen wel met de betaalde BTW in het financiële pakhuis genaamd het
"basisbedrag" voor de SDE subsidie...
Rentekosten
onder een groene hypotheek, zoals ECN/KEMA stellen, zouden bij 2,6%
en bovengenoemd investeringsbedrag voor 5 kWp van grofweg 25.000 Euro
neerkomen op 650 Euro per jaar? En dat zou dan afgetrokken mogen worden
van de inkomstenbelasting? Welke financiële specialist legt dit aan
centen nitwit Polder PV uit?
EIA "
Grotere"
systemen zouden beroep kunnen doen op 5% rente (en die af mogen trekken
van de inkomstenbelasting???), en op de beroemde Energie Investerings
Aftrek, EIA. Dit gaat dus specifiek om ondernemers, want EIA
kan nooit door particulieren worden aangevraagd. Het gaat hier
dus om systemen (voor 2009) van 5,*** tot en met 100 kWp? Dan moet
er wel rekening
gehouden worden met het feit dat ook de EIA een "eindige" regeling
is, die bijvoorbeeld in 2007 vroegtijdig
werd dichtgegooid wegens overschrijding van het gereserveerde budget.
Gezien de forse "last" die
op de EIA zou kunnen komen te liggen als bedrijven eindelijk de kans
krijgen
om "gesubsidieerd" (SDE kilowatturen) en met
EIA (...) flinke zonnestroom systemen tussen de 5 en 100 kWp aan te
laten leggen, kon het wel eens heel rap afgelopen zijn met de EIA pot
voor 2009. Zonnepanelen staan op pagina pp. 8-9 (paragraaf D.1) van
alweer zo'n fantastische SenterNovem publicatie (Staatscourant
publicatie, pdf) vermeld:
1.1.B. Fotovoltaïsch zonne-energiesysteem voor het opwekken
van elektrische energie uit zonlicht met behulp van zonnecellen,
en bestaande uit: panelen met fotovoltaïsche
zonnecellen met een gezamenlijk piekvermogen van ten minste
90 Watt, (eventueel) stroom/spanningsomvormer, (eventueel) accumulator.
Het investeringsbedrag dat voor energieinvesteringsaftrek
in aanmerking komt bedraagt maximaal EUR 3000/kW piekvermogen.
|
En daar
komen dus meteen twee typische Senternoviaanse apen uit de mouw:
(a) "ten
minste 90 Watt". Bizar! Een bedrijf wat modules
zou willen kopen van "90 Watt[piek]" lijkt me bepaald geen "innovatief",
door SenterNovem bij haar pogingen duurzame elektriciteit te genereren
te ondersteunen organisatie. Ik had hier minimaal 175 Wattpiek modules
verwacht, niet een of ander archaïsch model uit de prehistorie van
de zonnestroom geschiedenis...
(b)
De tweede is natuurlijk de belangrijkste: elke EIA aanvraag dient maximaal
3.000 Euri/kWp voor zonnestroom modules te bedragen. Dat heeft nogal
wat implicaties. Een beetje bedrijf zou natuurlijk al minimaal 5
kWp willen hebben die onder ideale omstandigheden in west Nederland
zo'n 5 x 1.000 = 5.000 kWh/jaar zou kunnen opwekken. Tegen kosten
van zo'n 25.000 Euri, dus EIA aandeel zou dan (5x 3.000 = 15.000 Euro)
is al zo'n 60% (!) van de mogelijke aanschafsom zijn. Maar een beetje
beschaafd bedrijf laat het natuurlijk
niet bij
slechts
29
modules van 175 Wp, die ramt meteen dat hele platte dak met een systeem
van, zeg, 30 kWp vol (zo'n 171 modules van 175 Wp per stuk). Dan heb
je het al snel over een waanzinnig EIA bedrag van 90.000 Euro, wat
een
forse
aanslag
op
de totale regeling zal gaan betekenen als veel bedrijven die lucratieve
business gaan uitbuiten. Voor grootschalige invoeding van zo'n zeker
in de zomer bakken met kWh genererend
systeem
is in
Nederland echter nog steeds niets behoorlijks
geregeld, dat "moet" je dan maar allemaal zelf, in eigen
huis zien
"op te maken", wat bij de meeste bedrijven natuurlijk never
nooit niet gaat lukken. Wel krijgen al die bedrijven dan mogelijk via
de SDE nog
een leuke extra fooi voor hun kWh productie???
Er is
voor 2009 voor de gehele EIA 145
miljoen Euro beschikbaar. Ik ben benieuwd
of die het einde van het jaar gaat halen...
Basisbedragen SDE
- eindadvies ECN/KEMA
De uiteindelijke
uit de hele rapportage komende cijfers voor het definitieve "advies" van ECN/KEMA. Waar EZ nog steeds aan kan gaan zitten
knutselen, en ook de Tweede Kamer wellicht nog wat over heeft te zeggen.
Reken uzelf dus beslist niet rijk: er wordt in Nederland permanent en
onvermoeibaar aan subsidieknoppen, regelaars, hefbomen en schakelaars
gedraaid en gevingerd door diverse partijen. Zekerheden zult u in Nederland
nooit krijgen, tenzij er een revolutie wordt afgedwongen...
Voor
zonnestroom, zie de onderste categorie (met dat "unspeakable" woordconstruct
aangeduid). Categorie indeling is niet scherp genoeg geformuleerd,
zou m.i. moeten luiden: 0,601 tot en met 5 kWp, en >5 kWp tot en
met 100 kWp. De meeste posten zijn karakteristieke bureaucraten verzinsels,
het gaat natuurlijk om de uiteindelijke "advies basisbedragen".
De basis voor het verdere, erg onzekere "ambtelijke en politieke
traject", wat
elk jaar weer herhaald gaat worden, en wat (potentiële) investeerders
continu op het puntje van de stoel doet zitten, of na een paar jaar definitief
de
handdoek
in de ring doet gooien...
Het
basisbedrag
is voor de kleinste categorie ("particulieren") alweer 6,7%
minder dan voor het advies van vorig jaar (toen 56,4 eurocent/kWh,
nu, in 2009 nieuw "beschikte" PV-installaties dus alweer 52,6 eurocent/kWh).
Voor de "nieuwe" categorie
(alleen bedrijven e.d.) >5 - 100 kWp is dat bedrag maar liefst 11,7%
gedaald van 52,0 naar 45,9 eurocent/kWh. Alleen gold die 52,0 feitelijk
slechts voor het (niet door de EZ molen gekomen) traject 15 - 100 kWp.
De toen nog apart genoemde (ook al door EZ onthoofde) categorie 5 -
15
kWp
had
een basisbedrag
van
54,8 eurocent/kWh (ECN/KEMA eindrapport jan. 2008). For whatever that
is worth, want er zitten allerlei uitermate cryptografisch tot stand
komende "correctiefactoren" in die rekenpyramide
waar uitsluitend de meest gepokt en gemazelde EZ ambtenaren de weg
in weten. Voor Jan
Modaal
is dit alles compleet onnavolgbaar, en daar houden ze wel van bij EZ.
In ieder
geval veel plezier met het jaarlijkse vervolg
op deze "unieke" Nederlandse
subsidie regeling. Waarvan we nog steeds moeten zien wat die uiteindelijk
voor effect zal gaan sorteren. De "ontwikkelingen" in startjaar 2008
stemmen nu niet bepaald hoopvol. De SDE is blijvend onvergelijkbaar
met Duitsland en Vlaanderen, in ieder geval. Wat ze
daarover ook voor
kolder
rondstrooien
in Den Haag, en hoe gelikt EZ die boodschap van "wij hebben ook een
feed-in regeling" (of, vele malen erger nog: "het Duitse systeem gaat
steeds meer op de Nederlandse SDE lijken"... )
ook in Brussel er "in" dreigen te rammen.
Citaat
Van een van de co-auteurs
van dit mede "ter bevordering van kleinschalige zonnestroom" geschreven
beleidsrapport, André Wakker van ECN:
"Wil
het kabinet de hoge duurzame ambities halen, dan zijn de grote
elektriciteitsproducenten nodig. Dan kun je het niet alleen af
met kleine ondernemers. Nederland moet in een Deltaplan hernieuwbare
energie aangeven welke maatregelen nodig zijn, waarbij twee opties
de meest logische zijn: offshore windenergie en biomassa"."
André Wakker, ECN. In "Stromen", 11 mei 2007
(citaat is te vinden op Jaap Langenbach's website, Wind Service Holland, pagina
Citaten uit de media)
|
Blijkbaar heeft de
heer Wakker een "blinde vlek" voor die "vele kleintjes
maken een grote" burgers met steeds dringender behoefte om (een
groot deel van) hun eigen duurzame elektriciteit op te wekken.
Duitsland heeft er al een paar honderdduizend, en dan ook nog met grote,
dakvullende PV-systemen, vaak in de voor EZ "unspeakable" categorie
van ver over de 5 kilowattpiek. De heer Wakker ziet blijkbaar
liever, net als zijn vrienden bij EZ, dat "de
grote jongens",
die aan de verkoop van olie, steenkool en gas schaamteloos honderden
miljoenen Euro per jaar binnenharken, het allemaal maar weer (zwaar
gesubsidieerd
uit belastinginkomsten
gegenereerd
door die miljoenen burgermansjes) moeten gaan doen???
voorbereidingen
en eerste versies december 2008
pagina gepubliceerd 15 januari
2009
|