De
SDE regeling
De "ontzorging"
"Het
wordt u nu wel erg makkelijk gemaakt..."
Introductie
"SDE
ontzorgen". Hoe gaat dat? - factuur BPM
"Ontzorging" bij
Stedin
"Ontzorging" bij
Liander (met Power Point Presentatie...)
"Ontzorging" bij
Enexis
Dit
is uiteraard niet alles
Reactie
uit het veld
Andere SDE
pagina's op Polder PV:
Compleet link overzicht SDE nieuws Polder
PV (vanaf jan. 2008)
SDE 2011 - de aanvragen (18 augustus
2011)
Tranen met tuiten - resultaten SDE 2008-2010
+ MEP (9 mei 2011)
SDE "+" ESDEENEE 2011 -
vergeet zonnestroom (14
november 2010)
Details SDE beschikkingen 2008 en 2009 (24
maart 2010)
Hoogste tijd voor een nieuwe tombola (3e
ronde SDE 2010, 26 november 2009)
De "ontzorging" (21 oktober
2009)
De "aanhouding" (2e ronde
kanshebbers SDE 2009, 22 september 2009)
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen. SDE 2009 (20
maart 2009)
De uitbetaling ("voorschotverlening",
9 mrt. 2009)
ECN Beleidsstudies/KEMA rapport numero
2 [2009-2010] (15 jan. 2009)
De "beschikking" (22 sep.
2008)
De brief van Diederik (11 sep. 2008)
Basisinfo SenterNovem (18 maart 2008)
FAQs SenterNovem (maart 2008)
Mevrouw Pinokkio van der Hoeven antwoordt
de Tweede Kamer (1 april 2008)
SDE regeling gefileerd (jan.-feb. 2008)
ECN/KEMA rapport (nov. 2007)
Introductie
Na de eerste extreem
moeizaam verlopen twee jaar ronduit verschrikkelijke SDE bureaucratie
(met maar iets van 4,5 MWp extra nieuwe PV-installaties in de CertiQ
database tot gevolg...) begint het "besef" door te breken bij diverse
partijen
dat "het" zo niet verder
kan met
de
door
EZ en
SenterNovem
verzonnen
"processen"
die
op de arme SDE klanten worden afgewenteld. Daar was Polder PV al heel
snel achter toen SenterNovem de "uitvoerings-systematiek" begon
uit
te
poepen
in het
voorjaar van 2008. Hij schreef zich helemaal ongans met zijn inhoudelijke
commentaar op de administratieve verschrikkingen die over de nog van
niets wetende Nederlanders met gesubsidieerde zonnestroom wensen werden
uitgestort door de kantoor bureaucraten. Ook schreef Polder PV zich
bont en blauw over de vele pitfalls, belemmeringen, drempels, prikkeldraad,
valkuilen, inefficiëntie veroorzakende voorwaarden, innovatie de
grond in stampende caps, en de verwoestende "hit-and-run" effecten
op de installatiesector binnen het belachelijke, extreem veel frustraties
oproepende pakhuis genaamd de
SDE.
Vandaar dat sommige
partijen inmiddels bezig zijn om de "administratieve druk"
van de
schouders
van
de tot
waanzin
gedreven
SDE aanvragers af
te nemen. En "het proces" minder belastend te maken voor die arme
mensen. In de volkomen doorgeschoten verzorgingsstaat genaamd Nederland
wordt
dat
in modern
jargon vertaald in het afschuwelijke, ongetwijfeld weer door een
topambtenaar verzonnen woord "ontzorgen". Het wordt te pas en te onpas
gebruikt, dat nieuwe, zoveelste zielloze bureaucraten-construct.
De bij de
uitvoering van de SDE regeling betrokken partijen gaan u, als (potentieel)
SDE klant, dus mogelijk voortaan (vanaf SDE 2010???) "administratief
ontzorgen". Als u daar tenminste "behoefte" aan zou hebben, natuurlijk.
Het kan
best
zijn
dat u eigenwijs
blijft
en/of
wellicht wat masochistische trekjes bezit. Dat is helemaal niet erg.
Dit schijnt nog steeds een vrij land te zijn (...), dus als u de hele
SDE kermis voor uw rekening wilt nemen en zelf uw weg wilt zoeken in
de ambtelijke rimboe, kan dat nog steeds. It's your choice. Voor diegenen
die liever warm comfortabel in de luie stoel willen blijven zitten
en vaak
nietszeggende "derden" de hele zooi voor hun rekening willen laten
nemen (die daarbij ongetwijfeld
zo her en der wat geld afromen, want voor niets gaat vooral
in Nederland
uitsluitend - voor zover ik het weet nog wel - de zon op), zou deze
nieuwste SDE pagina wat nuttige informatie kunnen bevatten. Polder
PV kreeg
deze
info toegespeeld
in
de "wandelgangen"
waar hij zo af en toe zijn lange neus laat zien om te kijken hoe "het"
er bij staat met duurzame energie en, meer specifiek, natuurlijk, met
zonnestroom.
"SDE
ontzorgen". Hoe gaat dat? - factuur BPM
Een van de belangrijkste
vragen in de duurzame energie sector was of het mogelijk is om de factuur
voor de plaatsing van de beruchte (verplichte) bruto
productie meter (BPM) rechtstreeks naar de leverancier van de zonnestroom
hardware te sturen
i.p.v.
naar
de uiteindelijke klant zelf.
Dit uiteraard alleen in die gevallen dat de PV-systeem leveranciers
alles (inclusief de SDE kermis) voor de klant regelen en hiervoor een
expliciet daartoe opgestelde, ondertekende machtiging van die persoon
hebben
verkregen.
Op deze vraag, en
op enkele andere vragen over zaken die bij de afwikkeling van de -
blijkbaar voor de SDE "benodigde" - bureaucratie relevant zijn, komen
de volgende antwoorden van de drie grote netbeheerders in ons land
(Liander
= voormalig
Continuon,
de afgesplitste
netbeheerder
van de NUON holding; Enexis = voormalig Essent Netbeheer, Stedin = voormalig
netbeheerder van de Eneco holding).
Enexis stuurt de
factuur naar de PV-systeem leverancier (uiteraard dient dit wel te
worden gemeld bij Enexis).
Stedin en Liander
sturen de factuur naar de klant en zijn blijkbaar niet in staat om
de administratie zodanig te regelen (...) dat die nota
naar de PV-systeem leverancier
wordt
gestuurd.
Uiteraard staat het de klant vrij om de binnengekomen rekening door te
sturen naar zijn/haar PV-systeem leverancier die de nota voldoet indien
dit in de opdracht met de klant zo is geregeld. Stedin heeft wel een
handig
aanbod
voor
de PV-systeem leverancier die zijn klant wil "ontzorgen". Zie verder
onder "Het
proces".
Uit bovenstaande
blijkt wel weer dat, gezien het feit dat over dit soort onzin niets
in Wet is geregeld in Nederland, netbeheerders dan maar weer hun eigen
"plan" gaan trekken, en je mogelijk alleen al als gevolg daarvan rechtsongelijkheid
zou kunnen krijgen met de uitvoering van een zogenaamde nationale subsidieregeling.
Dat zou in Duitsland - met een totaal anders werkend en briljant uitgedacht,
bijna drempelloos incentive systeem - compleet ondenkbaar zijn en gegarandeerd
politieke koppen
kosten.
Van alle andere netbeheerders
(met name de van atoomboer Delta af te splitsen netbeheerders-tak)
weet ik nog niets. Als u daarover informatie heeft, hoor
ik dat gaarne van u. Voor het korte lijstje met de (rest van de)
elektra netbeheerders in ons land, 8 stuks excl. hoogspanningsnetbeheerder
TenneT (Duitsland heeft bijna 900 lokale distributie netbeheerders
die de EEG invoedingstarieven moeten uitbetalen...), zie deze
pagina op de website van de Energiekamer van de NMa.
Het "ontzorgings-proces"
"Ontzorging" bij
Stedin
Planning van meterplaatsing
kan worden afgestemd met de leverancier van het zonnestroom systeem,
zodat de installatie van het PV-systeem en de meterplaatsing zeer
kort na elkaar kunnen geschieden. De leverancier van het PV-systeem
neemt om de meterplaatsing af te
spreken contact
op met Frans Verhaar van Stedin (telefoonnummer: 088-8963006 of via mail:
frans.verhaar@stedin.net)
De PV-systeem leverancier
kan dan ook aanwezig zijn bij de plaatsing van de bruto productie meter
(BPM) en op die wijze het traject voor de klant goed begeleiden.
"Ontzorging"
bij Liander
Liander heeft zelfs
een heel "ontzorgingstraject" voor ogen. Hoe de processen nu verlopen,
en hoe het werkt als dat geplande ontzorgingstraject wordt geïmplementeerd,
is te vinden in de Power Point Presentatie. Als je de presentatie
als diavoorstelling bekijkt, zie je na elke muisklik (of middels de
pijltoetsen) wat er door wie moet worden gedaan.
Dit "ontzorgingstraject" zal operationeel zijn rondom het tweede kwartaal
van 2010 (dus ruim nadat de SDE 2010 is ingegaan, want de bedoeling is
dat die 1 januari 2010 moet starten...). Eerst worden er met
een aantal bedrijven pilots gedraaid om de kinderziekten er uit
te halen.
Voor
eventuele vragen
kun je op dit
moment
terecht bij Ap Pach van Liander (mail: Ap.Pach@alliander.com).
Ronduit spectaculair
(...) is de Power Point Presentatie van Liander die ik ook ter beschikking
kreeg gesteld en die hier ter download wordt aangeboden aan geïnteresseerden.
In die presentatie wordt een vergelijking gemaakt tussen alle "proces
stappen"
binnen
de SDE
in
de huidige situatie,
en die in de - blijkbaar door Liander gewenste - nieuwe situatie.
Ik verzoek u allen nu eerst even te gaan zitten en een glaasje water
tot u te nemen. Kijk nu pas verder. Let wel, het plaatje hieronder
toont de nieuwe, dus reeds sterk vereenvoudigde serie
processtappen die voor het vlekkeloos (???) laten verlopen van de SDE
bureaucratie "inclusief ontzorging" moeten geschieden.
|
^^^
"SDE ontzorging bij Liander nieuwe stijl" (inmiddels proeven
uitgezet). Als je in de Power Point Presentatie voor diavoorstelling
kiest en
met
de
muis
klikt,
kost
dit "proces" nog maar 13 stappen. In het huidige, nog steeds
gepraktizeerde
(SDE 2008, 2009) "model" kostte de waanzin nog 22 processtappen.
Toch weer 9 stappen geëlimineerd, en grotendeels buiten de
waarnemingshorizon van degene waar het uitsluitend om zou
moeten draaien (de aanschaffer
van het prijzige zonnestroom moois) weggemoffeld.
Hoeveel
geld er desondanks nog steeds aan de diverse strijkstokken blijft
hangen, mag
u zelf uitzoeken. Met name het meetbedrijf/netbeheerder
voor belachelijke (verplichte) meter plaatsing kosten en bezopen
extra meterhuur voor het vastleggen (doch niet op de daartoe
doorslaggevende 31 december/1 januari aflezen)
van 1
productie
getalletje. En CertiQ, die voor "uw groenheid" geld ontvangt
van muisgrijze handelaren
die er met uw kostbare (voor u echter waardeloze) "Garanties
van Oorsprong" vandoor gaan.... Ook de PV leverancier zal ongetwijfeld
zijn "ontzorgings-diensten" niet gratis verrichten, dan wel
die kosten mogelijk voor u onzichtbaar in de systeemprijzen doorberekenen.
Hoogst
merkwaardig bovendien is de "maatschappelijke positie"
van de "E-installateur"
in
dit
schema. Die had het
erg "druk"
in het
eerste schema (zie Power Point Presentatie). Is hij/zij nu
opeens compleet overbodig geworden???
Screendump
uit de Power Point Presentatie van © Liander
|
Bent u geïnteresseerd
in "hoe de SDE tot nu toe is verlopen" bij Liander, verzoek ik u
dringend, als u geen hartpatiënt bent (dan is verder in de Power Point
Presentatie
- 440 kB - snuffelen expliciet verboden...) om uw geest blanco te maken.
Niet schrikken, u bent gewaarschuwd:
"Ontzorging" bij
Enexis
Op de website van
Enexis is na te lezen wat deze netbeheerder voor de SDE klant
doet. Het bedrijf wil graag naar een nog verdere doorvoering van
"één loket voor alles rondom SDE". Echter, sommige
gevoelige zaken blijken te stuiten op juridische wetgevingszaken zoals
o.a. de
Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp): individueel traceerbare of
in gegevensbestanden opgenomen persoonsgebonden data mogen niet zomaar
(of
zelfs nooit)
tussen "derden" (semi-overheidsinstellingen, commerciële
bedrijven) worden uitgewisseld. De huidige status
quo bij
Enexis is te vinden onder:
http://www.enexis.nl/netwerk/netbeheerder/
... /zelf_duurzaam_produceren.html
Technische zaken
zijn te vinden onder de uit 6 pagina's bestaande pdf "Informatie
voor de installateur", met diverse installatie voorbeelden zoals Enexis
dat gaarne in hun verzorgingsgebied ziet...
Voor de duurzame
energie producent in-spé heeft Enexis een andere, uit 12 pagina's
bestaande
pdf klaarstaan,
"Zelf duurzaam energie produceren". Naast de voor gasleveranciers
(niet voor de eindgebruikers als er weer flink meer energiebelasting
op gas moet worden geschokt) interessante micro-WKKs uiteraard ook
zonnepanelen. Met de ondeugende frase "In de ideale situatie levert
1 m² aan zonnepanelen (ongeveer 140 Wp) circa 120 kWh
aan elektriciteit per jaar". Waarbij Enexis dus belachelijk laag
inzet met slechts 850 kWh/kWp.jaar normopbrengst. Dat is beslist
niet het "ideale", beste Enexis piepeltjes. 900
tot idealiter, met zeer goede PV installaties (gewild door "innovatie" voor
in de mond hebbende van der Hoeven van EZ) zelfs 1.000 kWh/kWp.jaar
is zelfs
in jullie netgebied haalbaar, met niet eens zulke spectaculaire
zonnepaneeltjes.
En ook die "ongeveer
140 Wp/m²" is absoluut niet "de ideale situatie". De commercieel verkrijgbare
krachtige Amerikaanse monokristallijne back-contact Sunpower modules,
geleverd
door minstens
twee partijen in Nederland zijn voor particulieren al in de vorm van
een fraai 225 Wp model te krijgen, zowel met witte als met zwarte tedlar
folie. Dat prachtding (externe module afmetingen: 1,559 x 0,798 = 1,2441
m²) heeft een module efficiëntie van 18,1%, wat zoveel betekent als
het onder STC condities vastgestelde nominale
Wp vermogen
gedeeld door de bij STC gehanteerde 1.000
Watt/m² [moduleopp.]
instraling. Waaruit volgt dat dit module al 181 Wp/m² haalt. Dat
is 29,3% hoger dan de
"ideale situatie claim" van Enexis (die blijkbaar standaard verkrijgbare
modules als referentie hanteert met een module efficiëntie van rond
de 14%)
...
Voor vragen is de
duurzaamheidsdesk van Enexis te bereiken onder: 0900-780 87 00 of u
stuurt een e-mail naar Duurzaam.produceren.KV@enexis.nl.
Dit is uiteraard niet alles
In bovenstaande is
uiteraard nog lang niet alles zomaar "geregeld". Er komt
veel meer bij kijken. Het is een begin, maar het zal nooit zo
simpel en drempel-loos worden als "het" in Duitsland allemaal
(in Wet, dus niet "naar believen van de waan van de dag bij de netbeheerders")
is beklonken. Want daar zijn vage partijen zoals CertiQ, SenterNovem
en
zelfs een apart
"door de netbeheerder aan te wijzen meetbedrijf" nicht
im Frage (het laatste uitsluitend bij vrije verkiezing, met gifadders in
het gras).
Je kunt gewoon een goedkope hergeijkte analoge (...) Ferrarismeter
bij een gecertificeerd meetbedrijf kopen,
en
laat
het ding
door de gecertificeerde
installateur van je PV-systeem direct aanbrengen. Of je huurt (vaak tegen
schandalige en beperkende contractuele voorwaarden) het vaak prijzige
"digitale" ding bij de netbeheerder, maar je hebt in ieder
geval de keus. Maar ja,
gecertificeerde
installateurs
moeten (!) in Duitsland zo'n meter gewoon direct aan het laagspanningsnet
koppelen. Dat mag in Nederland helemaal niet: de BPM moet "achter" de
meter, in het "huisnet" van uw woning. Met een hoop "salderingsellende"
tot gevolg als u op enig telwerk in de min terecht dreigt te komen
op uw
netmeter.
En toch waagt de netbeheerder het om voor die verplichte meter in uw woning
u een
woeker-meterhuur
van momenteel dik dertig Euro incl. BTW op
te
leggen (niks "keuze", en de Energiekamer van de NMa doet
alsof hun neus bloedt).
Verder heeft
de PV-eigenaar in Duitsland niets van doen met onzinnige "groene" certificatie
en alle ellende die daarmee gepaard gaat, tenzij hij/zij daar expliciet
voor zou kiezen (dat is per 1 januari 2009 een mogelijkheid, om "zelf
je stroom te vermarkten" buiten de zeer stricte EEG condities
om, dat kan zelfs naar keuze per maand). Vooralsnog
wordt daar in Duitsland echter
vrijwel
geen
gebruik
van
gemaakt, zoals
de keiharde data van het BDEW laten zien (pdf
november update "Direktvermarktung":
Solarenergie wordt vrijwel niet aangeboden). Waarom zou
je ook? Tegen kunstmatig
laag gehouden fossiele bruinkool- en kernsplijting kWh prijzen
is zelfs geen 25% in aanschafprijs gedaald Duits PV-systeem opgewassen.
Veel mensen hebben beslist niet heel veel minder dan vorig jaar voor
hun kersverse, vaak tienduizenden Euro's kostende PV-installatie
betaald. Dan wil je natuurlijk wel een "eerlijke" prijs
voor je kostbare zonnestroom, en niet een woeker-bruinkool-hondenfooi
met schaamgroen
opslagje...
Zie ook het nakomertje
in mijn bericht
van 22 oktober 2009 over de bureaucratie/Gordiaanse
knoop m.b.t. het "salderen naast de subsidiekermis".
Reactie uit het veld
Al vrij snel na publicatie
van deze pagina kreeg ik een byzonder leuke reactie "uit het veld":
Ik ben vast
niet de enige, die een Duits gevoel krijgt bij "ontzorgen".
Van
Dale:
Entsorgen: van afvalstoffen ontdoen.
Entsorgungsanlage (v.): installatie voor de verwijdering van
(atoom)afval. |
Pagina gepubliceerd
21 oktober 2009
|