in
= out! |
|
Terugleveren/"salderenGedachten
van Polder PV over "onbeperkt salderen" van zonnestroom 1-6-2011
Saldering helemaal terug van "weg" geweest... 20-5-2011 Introductie Überspitze: "The
Rest": rood gemarkeerd: meest recent toegevoegd artikel NB
I: INFORMATIE OP DE TERUGLEVERING PAGINA's KAN AAN VERANDERING ONDERHEVIG
ZIJN A.G.V. WIJZIGING IN WET- OF REGELGEVING OF VERANDERINGEN IN BELEID
BIJ
ZOWEL
NETBEHEERDERS ALS ELEKTRICITEITSLEVERANCIERS! U KUNT GEEN RECHTEN DOEN
GELDEN N.A.V. DE HIER VERMELDE INFORMATIE, CONTROLEER DEZE S.V.P. BIJ
UW EIGEN LEVERANCIER ÉN NETBEHEERDER. INCORRECTE OF ONVOLLEDIGE INFO
S.V.P. DOORGEVEN! Bespiegelingen Polder PV over de nieuwe zonnestroom salderings-hausse (1 juni 2011) Ook de webmaster van Polder PV bekeek de nodige recente stukken over (vermeend) "onbeperkt salderen" van zonnestroom, en liet zijn gedachten maar weer eens over deze complexe materie gaan. Zie bericht van 1 juni 2011 op de PV Nieuwspagina. Saldering "helemaal terug van weggeweest" (20 mei 2011) Het thema saldering van zonnestroom staat (weer) in het middelpunt van de belangstelling. De laatste tijd (2010 en later) is het aantal problemen steeds groter aan het worden rond het typische "achter de aansluiting salderen van zonnestroom". Omdat steeds meer mensen steeds meer van dat kostbare gouden spullie produceren, vaak ook nog eens gelijktijdig zuiniger zijn gaan verbruiken (Win-Win), en steeds vaker met "negatieve verbruiken" komen te zitten. Waarbij dus meestal op het hoge / dagtarief telwerk er meterstanden ontstaan bij meteropname die lager liggen dan de meterstand van het vorige jaar. En dat is meestal het moment dat figuurlijk alle stoppen doorbranden bij menig netbeheerder en leverancier. Een tranendal is vaak het gevolg, want er is in Wet feitelijk niets concreets geregeld, we moeten het blijkbaar allemaal zelf gaan uitzoeken... Daarbij komt dat door jarenlange sabotage van "potentiële snelle marktgroei" van PV door de Nederlandse Staat in de vorm van Economische Zaken (inmiddels EL&I), en verschrikkingen rond een al bij voorbaat geamputeerd (zwaar gecapt) SDE circus van eigen ontwerp, het allemaal niet opschoot in ons land. En dat met een sterk groeiende belangstelling en zelfs expliciete vraag - die in 2009 al leidde tot 40 procent afzet van het totale marktvolume (aan PV-systemen) die buiten om die SDE werd gerealiseerd (als de CBS cijfers tenminste "enigszins" kloppen...). Al bleven de totale afzet cijfers natuurlijk schaamrood op de wangen brengend marginaal in vergelijking met de ons omringende landen. Inmiddels is er ook een rising star opgestaan in ons land die de - zeer complexe - materie helder weet te vertolken en die een frisse blik op zaken weet neer te zetten. Dat is mooi, want dan kan de webmaster van Polder PV er misschien wel binnenkort mee ophouden, is hij overbodig geworden, en kan hij vervroegd met "pensioen". De jonge garde neemt de leidsels over, such is life. Het is nooit anders geweest. Even afgezien van die "geromantiseerde dramatiek" rond mijn eigen simpele persoontje. De man in kwestie is Henri Bontenbal. Hij werkt betaald voor het duurzame energie advies en installatie bureau DWA, is vele malen slimmer dan het domme tuinderszoontje van Polder PV, en heeft al aardig wat hoogst interessante stukken geschreven over salderen, zonnestroom opwekken, SDE+, en dat soort zaken in de "moderne" tijd. Een hele Wordpress blog vol, "op persoonlijke titel". May I present to you? U zult er geen spijt van krijgen! http://henribontenbal.wordpress.com/2011/05/03/salderen-terugleveren-zelfleveren/ (en alle daar gelinkte stukken) Introductie (oudere bijdragen hieronder) Op het vlak van de teruglevering van duurzaam opgewekte elektriciteit borrelt en gist het in Nederland al jaren dat het een "lust" is, en het wordt met de toename van het aantal gerealiseerde PV-installaties (onder vaak erbarmelijke bureaucratische omstandigheden), en vooral door de groei van hun omvang (nominale capaciteit), steeds erger. De "lust" op zelf opgewekte zonnestraam vergaat al gauw bij de getroffen Nederlanders die zo "dom" waren om in een grijs of minder grijs verleden zonnestroompanelen aan te schaffen om hun elektriciteitshuishouding te verduurzamen en die regelmatig, zoals bij de meeste systemen (ook de kleinere systemen van 4-6 zonnepanelen), zonnestroom "over" hebben die momentaan niet wordt gebruikt maar het laagspannings-distributienet op vloeit en vrijwel verliesloos weer bij de buren, betaald tegen alle variabele kosten, via de elektriciteitsmeter afgenomen wordt. Op deze pagina's probeert Polder PV een beeld te schetsen van de rampen die er op dit vlak bij vol bewustzijn door zowel de netbeheerders als sommige energieleveranciers zijn afgeroepen over die duurzame burgers m.b.t. die door hen niet "gebliefde" teruglevering aan het net (men formuleert het dan vaak als "we zijn er nog niet op ingesteld", ook al is het een jaar of vijf na de "opening" van de Nederlandse stroom- en gasmarkt...). En wordt een poging gedaan om te verklaren op welke door vrijwel niemand gelezen - laat staan begrepen - al of niet gewijzigde ambtelijke documenten de totale ontsporing van de teruglevering van stroom aan het net feitelijk berust, wat er allemaal zoal gewijzigd is, wat daarvan de gevolgen zijn, en wat er (mogelijk) aan te doen is. Er is "nogal" wat gebeurd, het is soms moeilijk te volgen, maar ik probeer een poging te doen om dit alles in begrijpelijke taal uit te leggen. Polder PV kan uiteraard niet verantwoordelijk gesteld worden voor de correctheid van het in deze pagina's gestelde (mede veroorzaakt door het feit dat het zulke ongelofelijk ingewikkelde materie is), maar aangezien de Staat noch haar ambtenaren, noch de netbeheerders of energiebedrijven (Greenchoice uitgezonderd) deze zaken in kristalheldere taal aan de consument uitleggen, voel ik mij geroepen om dat dan maar te doen. Het is inmiddels klip en klaar dat het Ministerie van Economische Zaken zonnestroom in het geheel niet ziet zitten en het liefst al die zonnepanelen in het openbaar op de brandstapel zou willen gooien. Al zullen ze dat nooit in het openbaar toegeven. U moet dat vooral in uw achterhoofd houden bij het lezen van de informatie die Polder PV in de afgelopen jaren heeft opgediept. Voor de Nederlandse situatie is reeds zeer veel werk verricht door de mensen van de Werkgroep Zonne-energie Fryslân, met Jitske Leegstra-de Vries als onvermoeibaar strijdster voor rechtvaardige behandeling van de meest duurzame burgers in dit land. Even met zijn allen pas op de plaats en een dik HOEZEE voor Jitske en haar collega's van de WZF, want zij zijn ook voor U keihard zonder "salaris" aan het werk om te proberen het maximale uit de regelgeving te halen waar we recht op menen te hebben. Gaarne een e-mail naar de werkgroep om hen een hart onder de riem te steken en uw actieve steun te betuigen s.v.p.! De Werkgroep geeft een regelmatig bijgewerkte, uitgebreide brochure uit waarin alle ins en outs over teruglevering, bemetering, saldering, MEP-aanvragen e.d. worden behandeld. Deze brochure is via hun website te bestellen en wordt, indien nodig, regelmatig ververst. Staat bomvol info over de nieuwste stand van zaken rond deze gloeiend hete materie. Men probeert ook direct bij de energiebedrijven en netbeheerders zelf de druk op de ketel te zetten om nu eindelijk eens hun wettelijke verplichtingen na te laten komen die voortvloeien uit de "salderingsregeling" (artikel 31-c, amendement Samsom), resp. de wettelijk toe te kennen MEP-subsidies. Wat dat laatste betreft is net voordat deze webpagina gepubliceerd werd door de heer Wijn van E.Z. een keiharde streep door de regeling gehaald en heeft hij alle nieuwe aanvragen geblokkeerd, maar of hij dat vol kan houden zal hopelijk door breed maatschappelijk verzet en zware politieke druk weer teniet gedaan worden, want het zou het definitieve einde van een gezonde ontwikkeling van de duurzame energiesector kunnen zijn, en dat is onacceptabel. Ook hiervoor geldt weer: kom s.v.p. zelf ook in actie, schrijf brieven, bestook kamerleden, netbeheerders, energiebedrijven, de NMa, Geschillencommissies, e.d., want het moet goed geregeld worden. Suggereer daarbij ook een vervanging van de hele belachelijke regelgeving voor het uitermate simpele maar extreem doeltreffende Erneuerbare Energien Gesetz met Einspeise Gesetz in Duitsland. Slechte regelgeving moet overboord, goede en werkelijk zoden aan de dijk zettende wetgeving moet daarvoor in de plaats komen. Op deze pagina's zal vooral ook, indien die informatie beschikbaar is, en ik vertalers van wetgeving kan vinden, een hopelijk duidelijk beeld gegeven worden van hoe de teruglevering van duurzame elektriciteit aan het net in het buitenland geregeld is en tot welke enorme stimulans voor de acceptatie van de aanschaf van zonnestroomsystemen door de burger, en de enorme groei van lokale duurzame energiemarkten dat vaak heeft geleid of nog zal leiden. Op de PV-nieuwspagina's vindt u regelmatig spectaculair nieuws over de onwaarschijnlijk hard groeiende PV-markt, zowel op het vlak van fundamentele research, als de onvoorstelbare marktontwikkeling met mondiale groeipercentages van 30 tot 40 procent per jaar... Topje van de ijsberg. Arme bewoners... Het is misschien het beste te beginnen met een recent persbericht wat ik van een collega kreeg doorgespeeld en wat illustratief is voor de totale chaos die er op dit vlak is ontstaan in Nederland en wat de ronduit dramatische gevolgen zijn voor de vaak van niets wetende, niet door netbeheerders, leveranciers, of EZ ambtenaren geïnformeerde consument. Het bericht laat ook zeer duidelijk zien dat zelfs milieu- en/of energiespecialisten van gemeentes en provincies niet lijken te weten wat er in de afgelopen jaren allemaal voor "kunstjes" zijn geflikt op de diverse burelen om die teruglevering aan het net voor de consument tot een absolute HEL te maken. Uit het Brabants Dagblad, 18 augustus 2006: Zuinigheid Boxtelaren wordt niet gewaardeerd "Vrijdag 18 augustus 2006 - Boxtel - De bewoners van 46 energiezuinige huizen in Boxtel voelen zich zwaar tekort gedaan door de energiemaatschappijen. Die betalen volgens hen geen reële vergoeding voor de stroom die zij via hun zonnecollectoren opwekken. De Boxtelse milieuwethouder Ger van den Oetelaar heeft staatssecretaris Pieter van Geel (milieu) en de Brabantse gedeputeerde Onno Hoes (energie) gevraagd bij de energiemaatschappijen aan te dringen op een hogere vergoeding. Producent Bron: http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article581816.ece Commentaar Polder PV op dit eerste bericht:
Zie ook
de volgende drie nieuwsberichten over deze "nul-energie" woningen: Voor foto's via Google Earth, zie mijn foto subsite. Zo, dat was een mooi "binnenkomertje", niet waar? Kan dit allemaal wel in ons "beschaafde" Nederland? Ja, geachte lezer, op het vlak van de energievoorziening, kunnen de meest onwaarschijnlijke zaken, en die zijn bijna allemaal ten nadele van de consument, en vaak extreem nadelig voor de duurzaam levende, eigen energie opwekkende burger. Hoezo, "de vervuiler betaalt"? Een ooit beroemd en bewonderd Nederlands uitgangspunt wat anno 2006 volkomen verkracht is. Even heel kort door de bocht: Wat is "salderen". Zoals het in de per 2 juli 2004 van kracht geworden gewijzigde Elektriciteitswet in artikel 31-C is omschreven (gewijzigd amendement Samsom): Artikel 31c Klinkt relatief "simpel en straightforward", toch? Doet zeer sterk denken aan het op een separate pagina besproken principe van "Net Metering" in Amerika, waar het door de belastingbetalers gefinancierde distributienet a.h.w. gebruikt wordt als "bank" voor het tijdelijke overschot, wat weer geheel zonder extra kosten binnen de jaarlijkse factuurperiode van datzelfde net weer afgehaald mag worden, voor exact dezelfde "retail" prijs. Een ieder die in 2004 toevallig de tekst van "het amendement Samsom" onder ogen kreeg en zonnepanelen op zijn/haar dak had, dacht dus dat met dit wetsartikel de kleinschalige teruglevering aan het net eindelijk goed "geregeld" was. Nietsvermoedend van de perverse machinaties die toen op de achtergrond in werking werden gezet en de vele, vaak onleesbare ambtelijke stukken die er het gevolg van waren... Wijziging Meetcode 14 juni 2005 Een eerste artikel van mij over de materie (wijziging Meetcode zomer 2005) is inmiddels gepubliceerd in het tijdschrift BODE van O.D.E. Ik had slechts anderhalve week tijd om me in de materie "in te graven" (nadat ik gepolst was omdat ik diverse rampzalige berichten op Polder PV had gezet maar nog niet het "naadje van de kous" wist), en het was niet de meest "prettige" periode uit mijn leven, kan ik u verzekeren. Het resultaat vindt u hieronder gelinkt, ik probeer nog een iets andere wijze van download als ik de tijd er voor vind. De door de netbeheerders geforceerde wijzigingen komen in essentie neer op:
Dit alles is gebeurd in een periode van totale chaos, niemand wist van het bestaan van die Meetcode, niemand wist dat dat soort voorstellen voorgekookt werden bij een totaal onbekend en ontoegankelijk "Gebruikersplatform Elektriciteitsnetten", niemand wist dat zo'n wijzigingsvoorstel bij de DTe ter inzage heeft gelegen, en niemand was zich bewust van het feit dat je daar als belanghebbende "verweer" tegen had kunnen voeren cq. een zogenaamde "zienswijze" had kunnen sturen naar de DTe/NMa. Ergo: elementaire vorm van wanbestuur en fundamenteel gebrek aan informatievoorziening aan alle consumenten, met dramatische gevolgen. Bij onderstaand gelinkt artikel van mijn hand wel, helaas, een grote "maar": er is een onvergeeflijke wijziging in de tekst van het gepubliceerde artikel opgenomen zonder dat ik daarover geïnformeerd was, nl. de veronderstelde "saldering tot 0" op de eerste pagina, eerste kolom, onderaan. Dat is pertinent NIET waar, want daar wordt niets over gezegd in artikel 31-c van de E-wet. Er "mag" negatief gesaldeerd worden, mits de netinvoeding niet boven de 3.000 kWh/jaar uitkomt. Het probleem ligt vooral in het feit dat de netbeheerders blijven beweren dat ze "geen negatieve meterstanden kunnen verwerken", wat, zeker na ruim 2 jaar de Wet niet te hebben uitgevoerd, volslagen belachelijk is en een aanfluiting en met voeten treden van die Wet. De NMa heeft dat "administratieve probleem" blijkbaar proberen te ondervangen door een belachelijk "gedempt marktconform" tarief (paar eurocent...) voor het negatieve saldo te laten berekenen door de energieleverancier aan wie dat overschot "verkocht" moet worden en door een bezopen transporttarief over dat negatieve volume te laten berekenen door de netbeheerder zodat er feitelijk niets overblijft van dat negatieve saldo (waarschijnlijk bewust zo opgezet). Belachelijke en onzinnige drempels die niet van tevoren aan de DE organisaties zijn voorgelegd en dus niet serieus genomen behoeven te worden. Ook al omdat decentrale netinvoeders de netten juist ontlasten i.p.v. belasten, zeker in de peperdure piekuren in de zomerperiode!!! Mijn oorspronkelijke, ingestuurde tekst luidde dan ook: ", ook al zou het netto resultaat negatief kunnen zijn". Ik heb bij de redactie van BODE rectificatie geeist, en deze is als zodanig geplaatst in het november nummer van het tijdschrift (2006/2). Download: "De keerzijde van de netkoppeling". Artikel gepubliceerd in: BODE nr. 2006(1)/mei: pp. 10-12. Rectificatie in BODE nr. 2006(2)/november: p. 12.
21 augustus 2006. Er komt nog veel meer over salderen en terugleveren op deze pagina of op de actuele nieuwspagina's. Geduld, de materie is waanzinnig complex en verschillende partijen hebben heel eigen interpretaties van de wet- en regelgeving die ze als "hun waarheid" bij de vaak van niets wetende klanten proberen door te drukken. De verwarring en de chaos is compleet. Brinkhorst en Wijn zijn al lang weg, van der Hoeven heeft de kuierlatten genomen, en nog steeds is "het" alleemaal niet goed geregeld. Dat is een teken aan de wand. Kijk voor eerdere "ervaringen" met deze ellende eens op de website van de Werkgroep Zonne-energie Fryslân. Uitspraken DTe over saldering/teruglevering zonnestroom 5 sep. 2006 Op bovengenoemde website vinden we onder het hoofdje "klachten" enkele zeer opmerkelijke en expliciete uitspraken van de DTe/NMa in antwoord op via e-mail gestelde vragen door de werkgroep. Er staan zowel positieve als extreem negatieve stellingnames in. Met zeer veel dank aan Jitske Leegstra-de Vries. De meest sprekende reacties van de DTe zijn:
Let wel: bovenstaande uitspraken van (een medewerker van de) DTe zijn uiteraard geen formele standpunten, u kunt er dus geen "recht" aan ontlenen. Maar omdat ze zo expliciet gesteld worden, vind ik het belangrijk om hier nu al aandacht aan te besteden, want de implicaties zijn voor diverse categorieën zonnestroomproducenten verstrekkend. Opmerkelijke berichten 29 sep. 2006 Van zowel de door de NMa in het leven geroepen "autoriteit" ConsuWijzer, als van de Werkgroep Zonne-energie Fryslân die de NMa met vragen had bestookt over het langdurig uitblijven cq. de soms zwaar incorrecte uitvoering van de saldering door de netbeheerders en de leveranciers. Zie de PV nieuwspagina. Ingezonden brief over NMa "Beleidsregel" in Stromen 20 okt. 2006 In deze brief doe ik uit de doeken wat voor dramatische gevolgen deze "Beleidsregel" heeft voor netinvoeders die boven die magische grens van 3.000 kWh per jaar dreigen te komen. Zie ook het bijbehorende nieuwsbericht op de PV-nieuwspagina. Excuus voor het kleine, doch storende foutje mijnerzijds (nobody's perfect): 28 april 2004 moet natuurlijk zijn: 28 april 2006, de publicatiedatum van de Beleidsregel. Download
(gif-format, 63 kB) door op bovenstaand plaatje te
klikken Artikel Noordhollands Dagblad 3.000 kWh grens 16 okt. 2006 In het NHD van maandag 16 oktober 2006 werd het volgende artikel van Durk Geertsma geplaatst over salderen en de "magische" 3.000 kWh grens. Zie de PV-nieuwspagina voor commentaar van Polder PV.
Micro-WKK en salderende ferrarismeter... 25 okt. 2006 Je zou het bijna niet geloven, maar het gebeurt gewoon. Salderen van elektriciteit opgewekt met een fossiele brandstof, aardgas. Uiteraard niet in het bureaucratenland Nederland, maar bij de "vrije markt kampioenen" in de United Kingdom! Lees het artikel "Power from the People" op de PV-nieuwspagina en de originele referentie. Illegaal "tweede vastrecht" Continuon ingetrokken 6 nov. 2006 Continuon heeft, volgens een bericht van 6 november 2006 in het Noordhollands Dagblad, het illegaal door hen "met terugwerkende kracht" vanaf 1 januari 2006 bij decentrale zonnestroom opwekkers geheven "tweede vastrecht" over de netinvoeding ingetrokken. Zie het bericht hieronder, en de bespreking op de PV-nieuwspagina. Er zitten hele giftige addertjes in het gras, want het bedrijf blijft zich beroepen op het feit dat het wel zou mogen, maar daarvoor is geen enkelijke wettelijke basis (stand: voorjaar 2007). U hoort daar nog meer over.
Schriftelijke bevestiging intrekken 2e (illegale) vastrecht Continuon 10 nov. 2006 Ontvangen van de voorzitter van de Werkgroep Zonne-energie Fryslân, en inmiddels op hun website gepubliceerd onder "Laatste Nieuws", de volgende karakteristieke brief van deze netbeheerder (6 november 2006, per e-mail): "Geachte mevrouw Leegstra-de Vries, Op 2 oktober hebben wij van u een brief ontvangen namens drie belangenverenigingen, namelijk de werkgroep zonne-energie Fryslan, de vereniging zonnestroomproducenten (ZPV) en de sectie zon van ODE. In uw brief heeft u aan Continuon Netbeheer het verzoek gedaan om het vastrechtdeel van de transportkosten niet meer dubbel in rekening te brengen bij kleinverbruikers die duurzame energie terugleveren. Zoals bij u bekend, was Continuon Netbeheer op dat moment bezig om dit beleid te heroverwegen. Uw verzoek is in die heroverweging meegenomen. Continuon Netbeheer heeft besloten om het transportonafhankelijk verbruikstarief (TOVT) voor teruglevering vast te stellen op € 0,00 per jaar voor aansluitingen tot en met 3x80A. Dit besluit zal met terugwerkende kracht doorgevoerd worden. Concreet betekent dit dat Continuon Netbeheer geen dubbel vastrechtdeel van de transportkosten meer in rekening brengt aan consumenten met een aansluiting tot 3x80A die duurzaam terugleveren. Bij klanten waar dit al reeds in rekening is gebracht, wordt dit alsnog vergoed. Met vriendelijke groet, Procesmanager Marktfacilitering Continuon Netbeheer" Commentaar Polder PV:
Kijk trouwens ook eens hoe de Duitsers in de Wet (EEG) hebben laten opnemen dat dit soort belachelijke financiële truukjes om de kleinschalige netinvoeders te besodemieteren verboden zijn. Géén extra onzinkosten verhalen op donkergroene netinvoeders, lees het bericht van 7 november 2006! Interview met Polder PV over salderen van zonnestroom in Nederland
"Straf voor opwekken zonnestroom", heet het artikel wat geschreven is door Noël Ummels (freelancer voor Milieudefensie) n.a.v. een telefonisch interview met mij en enkele andere personen. Het is verschenen in Milieudefensie Magazine nr. 35(12)/december 2006: pp. 20-21. Klik op het plaatje voor een leesbare versie. Enkele punten van aandacht n.a.v. de stellingnames, uitspraken e.d. in het artikel volgen hieronder:
Artikel ook direct op Milieudefensie site te raadplegen: http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/2006/december/zonnepanelendec Wijziging in salderingsregeling 17 mei 2007 Gezien de enorme puinhopen bij de wettelijk verplichte, doch niet of niet correct verlopen "salderingsregeling" cf. artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 (geldig vanaf Staatscourant publicatie, 14 juli 2004), en zware druk door de NMa op de energiesector, is er blijkbaar door EnergieNed en de DTe afgesproken dat de salderingsregeling gaat veranderen. De grootste verandering is er in gelegen dat niet meer (in eerste instantie) de netbeheerder, maar de leverancier de volledige saldering van netafname minus netinvoeding in een factuurperiode moet gaan regelen voor u. Hierover is nog niets op papier verschenen, alleen een paar verwijzingen op enkele websites, waaronder de zeer goed ingelichte site van Energeia. Zie het bericht van 17 mei 2007 op de PV-nieuwspagina. Salderingsgrens naar 5.000 kWh/jaar 23 juni 2008 Besproken wetswijzigings voorstel door Martin van Es van ODE. Zie bericht op hun website, en vooral ook de reacties er onder! Eerste bericht over "optrekken van de beruchte 3.000 kWh invoedingsgrens" al van 24 oktober 2006. Dat is alweer dik twee jaar geleden, en nog steeds niets hard in Wet geregeld... Anno november 2010: nog steeds geen Wetswijziging doorgevoerd, "er wordt nog steeds aan gewerkt". Dit is NEEderland... ENERGIELEVERANCIERS cq. NETBEHEERDERS Eneco (nog te reviseren; gedetailleerde tips over huidig beleid welkom) Situatie december 2006. Er gaat van alles mis bij Eneco op het vlak van saldering, en op de website stonden in deze periode nog steeds uitspraken met onwettige claims vermeld. Ik krijg af en toe berichten dat Eneco het vertikt om zowel de energiebelasting als de 19% BTW te salderen, en zelfs "vergeet" om de variabele transportkosten te salderen. Van een boze klant kreeg ik een zeer foute nota waarop alleen de leveringskosten waren gesaldeerd. De klant heeft na overleg een brief gestuurd met eis tot rechtzetting en is met een gecorrigeerde factuur volkomen in het gelijk gesteld. Voor de voorbeeldbrief (anoniem) zie download hier onder.
Dit speelde in oktober 2006. In december 2006 kreeg ik echter alwéér een foute nota van een andere klant waarop de energiebelasting, BTW en transportkosten weer niet gesaldeerd waren. Bovendien was de nota weer iets anders ingedeeld, en werd de "saldering" niet op dezelfde wijze zichtbaar gemaakt op de nota, zoals bij bovengenoemde klant. Eneco is dus goed fout bezig en hoort door de DTe op haar plaats gezet te worden. Dit kan echt niet! Hier is gelukkig al flink wat schot in gekomen, al is het beleid een paar keer gewijzigd. Gezien de lengte s.v.p. de separate pagina "teruglevering/saldering bij Essent" te raadplegen! Ook hierover wat meer informatie op een separate pagina, al is en blijft het beleid bij NUON zo ondoorzichtig als wat en laten ze bij voorkeur niet het achterste van hun tong zien op dat vlak. Zoekt u het maar uit, en we merken het wel als u ergens een "probleem" mee heeft, lijkt het niet uitgesproken beleid te zijn (geworden). De website van NUON is en blijft een ramp waar je de weg moet weten te vinden. Veel staat er in ieder geval niet op voor de duizenden Nederlanders die "iets" met zonnestroom hebben of juist alsnog willen... TERUGLEVERING IN HET BUITENLAND Erneuerbare Energien Gesetz (Duitsland) Zie de aparte pagina over de status van het beste "feed-in" systeem voor zonnestroom (en andere vormen van duurzame elektriciteit) ter wereld, waar de oosterburen wereldkampioen mee zijn geworden. Inclusief interactieve grafieken met de nieuwe invoedingstarieven voor zonnestroom die gelden per 1 januari 2009, en voor de latere, door nieuwe degressies ontstane vergoedingen. Net Metering ("salderen" op zijn Amerikaans) In Amerika, met name California, wat op zeer veel fronten op het vlak van duurzame energie voorop loopt en wat heel veel te maken heeft met het feit dat het, naast extreem zonnig, ook de meest dichtbevolkte staat van de U.S.A. is, met regelmatig overbelaste distributienetwerken als gevolg, is het zogenaamde "net metering" principe inmiddels al behoorlijk gemeengoed geworden en vindt het concept rap navolging, ook in "minder zonnige" staten. Het komt in feite neer op hetzelfde principe als "salderen conform amendement Samsom/E-wet artikel 31-c": het door de belastingbetalers gefinancierde distributienet mag gebruikt worden als "bank" waarop overschotten van decentraal opgewekte duurzame elektriciteit ingevoed kunnen worden en bij "tekort" de elektriciteit voor exact dezelfde prijs weer afgenomen kan worden binnen een 12-maandelijkse factuurperiode. Het grote verschil met het Nederlandse artikel 31-c van de E-wet is echter dat in ieder geval in California de bedoeling van dat wettelijke beginsel zeer stevig, welomschreven en ondubbelzinnig in de regelgeving is opgenomen, met zeer duidelijke "directieven" door de California Public Utilities Commission. Kunnen de ambtenaren van E.Z. en de politici in Den Haag nog heel veel van leren. Op de separate teruglevering pagina "Net Metering" vindt u de door mij uit het Engels vertaalde stukken "Net Metering FAQ" (wat is "Net Metering"?) en het ambtelijke, doch zeer belangrijke stuk "Section 2827" van de CPUC, met duidelijke richtlijnen. De Canadian Solar Industries Association heeft een uitvoerige studie en inventarisatie op haar website staan over het fenomeen "net metering" zoals dat in Canada in de praktijk wordt gebracht. Het is wel van 2003, maar gaat zeer diep in op alle nooks & crannies van het salderen zoals dat aan de overkant van de Atlantische plas gebezigd wordt (zie ook intro pagina). Slechts 183 pagina's groot... http://www.cansia.ca/downloads/NetMeteringPoliciesinCanada.pdf "Arrêté du 10 juillet 2006" (teruglevergoeding Frankrijk) Hierover heb ik al een stuk geschreven op 7 augustus 2006, n.a.v. een artikel op de uitstekende website van ENF. Een vertaling van de oorspronkelijke Franse tekst moet nog e.e.a. aan "gezaagd en geschaafd" worden, want het is een erg bureaucratisch stuk... Voor de bespreking, volg deze link. Van een goed ingelicht, door allerlei "akkefietjes" zwaar getroffen mede PV-eigenaar overigens dit opmerkelijke stukje (5 feb. 2007): "Overigens is ook niet alles zo mooi bij de buren. In gesprekken met Franse en Spaanse contacten (die zeer verbaasd waren over mijn belevenissen, omdat ze dachten dat Nederland zo'n beschaafd land is/was) kwam bijvoorbeeld naar voren dat EdF o.a. een "bewijs van goed gedrag" vereist van je Prefecture en dat het o.a. daarom zolang geduurd heeft voordat de eerste particulier zijn 55 eurocent/kWh betaald kreeg." Afijn. Leuk om te weten dat er nog steeds naïeve buitenlanders zijn die in de illusie verkeren dat wij in zo'n "beschaafd" land wonen, maar dat ook in het buitenland er soms dingen gebeuren waarvan je denkt: ben ik nou getikt, of is de rest van de wereld zwaar gestoord geworden... Straks alleen een "teruglever recht" voor keurige Hollanders die nooit een parkeerboete hebben gekregen en die aan de "normen en waarden" van Balkenende voldoen??? Uitgebreide (engelstalige) bespreking zonne-energie (PV en zon-thermie) in Frankrijk, "France's ambitious goals", met analyse van het feed-in regime in het bezit van Polder PV (mail indien belangstelling). Gepubliceerd in: Sun & Wind Energy nr. 3/2007: pp. 94-110 (feed-in: pp. 98-99) "Law 3468" (feed-in Wet Griekenland) Zie bespreking van 26 januari 2009. In Polder PV's archief is ook een uitgebreide marktanalyse van de Griekse PV-markt aanwezig (Duitstalig): Photon nr. 2007(6): pp. 62-81 "Conto Energia" (invoedings-regeling Italië) Zie de aparte pagina over de status van teruglevering van zonnestroom aan het net in Italië. "Klima- und Energiefonds" (aanschaf subsidie Oostenrijk) Slecht werkend systeem uit dit KLIEN fonds, van eenmalige (gecapte) budgetten voor aanschaf subsidies die per "Land" zijn beperkt, en die binnen no-time zijn overtekend (met name in het zonnige Steiermark). Er is wel een zgn. "Einspeisetarif" voor installaties groter dan 5 kWp (max. 13 jaar), maar echt hard groeit de markt niet (NB: niet vergeten dat Oostenrijk vergeven is van grootschalige waterkracht uit de Alpen, voor dumpprijzen de markt beïnvloedend). In 2010 werd in totaal 35 miljoen Euro van Staatswege beschikbaar gesteld (ongeveer twee maal zoveel dan in 2009), met aanschaf subsidies die omlaag waren geschroefd van 2.500 Euro/kWp naar 1.300 Euro/kWp (€ 1,30/Wp), en maximaal 30% van all-in systeemkosten (incl. BTW) betreffend. De overtekening was aanzienlijk, sommige aanvragers vielen al drie maal achter elkaar buiten de boot. De regeling wordt dan ook door sommigen eerder als "afschrikking", dan als "stimulans" gezien. Een van de lokale benamingen van deze fooi uit de Staatsruif is "Affentheater"... Daar weten we in Nederland alles van, dit soort waanzinnige, hit-and-run idiotie uitlokkende zwaar gecapte "regelingen". In 2009 is ongeveer 8,4 MWp onder deze regeling gerealiseerd, in 2010 zou het om 26,9 MWp kunnen zijn gegaan en zijn minimaal 5.788 installatie aanschaf subsidies vergeven. Ongeveer evenveel capaciteit als er in de Nederlandse SDE 2010 "valt te vergeven" ("categorie klein" 20 MWp, "categorie groot" 5 MWp), wat ook al een druppel op een gloeiende plaat was. Er waren in 2010 ongeveer drie maal zoveel aanvragen dan konden worden toegelaten in Oostenrijk. Over een aanpassing van het "Ökostromgesetz" zonder belachelijke caps voor PV wordt wel met de regering onderhandeld door Bundesverband Photovoltaic Austria, de brancheorganisatie daar. Haslinger, R. (2010). Aus der Vergangenheit wenig gelernt. - Sonne Wind & Wärme nr. 14/2010: 146-147. http://www.klimafonds.gv.at/photovoltaik "Real Decreto" (invoedings-regeling Spanje) In het oktober nummer (2007) van PHOTON International stond een bijdrage over de (veranderingen) in het bij Koninklijk Besluit vastgestelde riante feed-in regime in PV-booming staat Spanje. Bespreking op PV-nieuwspagina van 2 december 2007. Meer over de inmiddels (2008) in het leven geroepen keiharde marktcap (aanvankelijk een bezopen 300 MWp/jaar) voor de Spaanse markt: Photon. Das Solarstrom-Magazin 8/2008 (augustus): 18-23. Besproken op Polder PV dd. 18 augustus 2008, met diverse referenties (evt. bij mij op te vragen). NB: de marktcap is na veel soebatten opgetrokken naar 500 MWp/jaar (bijna 10 maal zoveel in 1 jaar d'r bij als Nederland geaccumuleerd heeft geplaatst, al die jaren), maar zal alsnog de Spaanse markt gaan "abwürgen" (Photon: Spanje zet zichzelf op dieet...). Internationale investeerders keren het land al de rug toe, op zoek naar lucratiever markten. En er is een grootschalig onderzoek naar mogelijke fraude met aansluitingen in Spanje verordonneerd, zie het bericht van 7 februari 2009 (marktgroei in 2008 een verbijsterende 2.439 MWp...). Spaanse markt is zo'n beetje vanaf 2009 in elkaar geklapt en wordt bedreigd door begin 2011 in Wet vastgelegde korting van te subsidiëren hoeveelheden output van reeds gerealiseerde projecten (met terugwerkende kracht openbreken van Wetten: hoe richt ik de eigen zonnestroom markt ten gronde...). Vergoedingsregeling in Vlaanderen per 2006, status België Zeer duidelijke Nederlandstalige uitleg en toelichting met documenten links en bronnen in onderstaande link. In het kort:
Let vooral ook op de toegevoegde screendump in mijn nieuwsbericht hierover, waarin kristalhelder staat uitgelegd hoe je omgaat met de bestaande elektriciteitsmeter, en hoe je zonnestroom van eigen huis bevordert, i.p.v. dat afstraft zoals in Nederland... Alleen Vlaanderen al heeft in 2008 Nederland waarschijnlijk ingehaald, als je het gerealiseerde netgekoppelde vermogen normeert naar inwoner aantal... Update 18 december 2008 (bron: Solarthemen 280, mei 2008). Nationaal: groene stroom certificaten á 150 Euro/MWh (€ 0,15/kWh) verkregen uit de productie van zonnestroom kunnen in het hele land verkocht worden of met anderen worden verhandeld. Bijvoorbeeld aan Belgische leveranciers die verplicht zijn om het aandeel groene stroom in het land op 6% van het totale verbruik te krijgen (op straffe van boetes bij niet behalen van dat - bescheiden - streefcijfer, de boete ligt echter onder de gegarandeerde waarde van de certificaten). 40% - doch maximaal 3.380 Euro - van uitgaven voor PV-systeem kan van inkomstenbelasting worden afgetrokken bij woningen. Wallonië: eenmalige subsidie van 20% - max. 3.500 Euro - op aanschaf installatie ("eenmalig per aansluiting"), tot 7 certificaten/MWh, gegarandeerd 15 jaar 65 Euro per stuk (max. € 0,455/kWh), kunnen ook op de "markt" verkocht worden en daar mogelijk meer waard worden (ondersteuning verkoop door instelling CWAPE). Ondernemers kunnen investeringen van belastingen aftrekken, zij hebben ook via de wet "Loi d'expansion économique" recht op maximaal 40% premie, afhankelijk van de behaalde CO2 reductie door installatie van het PV-systeem. Ook in Wallonië bij particulieren: gelijktijdige net-metering met volautomatisch salderende Ferrarismeter toegestaan... Brussel (België blijft een "byzonder land"): 50% financiële ondersteuning voor aanschaf bij particulieren, maximaal 3.000 Euro ("Primes énergies de la région Brussel-Capitale"). Ondernemingen kunnen 40% van de kosten "verhalen". Het schijnt "nogal" lastig te zijn in deze van bureaucraten, politici en (energie) lobbyisten vergeven Europese hoofdstad, om een PV-installatie te realiseren. Aldus een pers. comm. van Dörthe Fouquet van de duurzame energie lobby organisatie EREF, die uiteindelijk na heel veel gelazer een van de duurzaamste kantoren in dat vreemde Brussel kon realiseren aan de Avenue de la Fauconnerie... Bron update: Stotz, S. (2008). Belgien will Solarboom starten. - Solarthemen 280: 36-37. http://www.creg.be (nationaal) Artikelen over condities en feed-in regime voor zonnestroom (inmiddels alweer bedreigd) in: Photon nr. 7/2008:
pp. 22-23 "Kostendeckende Einspeisevergütung" (KEV, Zwitserland) Een feed-in regime met wederom "aparte" insteek, met twee knalharde markt"caps" en een magere resulterende groei van de nationale markt, die ook nog eens ernstig (politiek) gehinderd wordt door de dominantie van lokale waterkracht en kerncentrales. Met als extra gifadder een "first come - first serve" principe, waarbij vooral grotere projekten (lees: die alleen door grote energieconcerns gerealiseerd kunnen worden) voorrang krijgen, en kleinere projecten op een wachtlijst komen te staan zodat particulieren met kleine systemen mogelijk pas een jaar later met een verlaagd invoedingstarief worden geconfronteerd... Bespreking in een bericht van 28 november 2008 (PV-nieuws), op basis van een uitgebreid artikel in Photovoltaik (mail voor kopie). Referenties: http://www.bfe.admin.ch/themen/00612/02073/index.html?lang=de MEER INFORMATIE, ARTIKELEN EN NIEUWSBERICHTEN TERUGLEVERING, LINKS Links Polder PV "Saldering", "terugleveren aan het net" en gerelateerde zaken (recentste boven. U kunt ook op de index pagina met de "polderkolder zoekmachine" het woord salderen of teruglevering invoeren, voor buitenlandse systemen beter feed-in, einspeise Vergütung, EEG, net-metering, etc.). 23
november 2010: "Meldingsplicht" PV-eigenaren
bij netbeheer flakkert weer eens op... Kafka is nog steeds in het land
en het wordt er niet beter op in de "communicatie" tussen netbeheer en
de argeloze, van niets wetende klant... 4
september 2009:
Een zeer progressief opwekker van zonnestroom in Volendam schiet door
de nul en wat volgt is voer voor Kafka-bewonderaars. Deel een:
reactie van ZPV en netbeheerder Liander op "de salderingsproblematiek",
Polder PV analyseert op gepast afstand. 5
juli 2008: Herberg
PV krijgt ondanks toezeggingen en wettelijke verplichting saldering
niet uitbetaald van leverancier NUON Retail... 24
juni 2008: Marktcap blijft
marktcap, maar 3.000 wordt 5.000. Wetswijzigingsvoorstel E-Wet:
de beruchte 3.000
kWh/jaar netinvoedings-"cap" zou moeten worden verhoogd naar 5.000
kWh/jaar. Polder
PV geeft op karakteristieke wijze commentaar. 27
september 2007. Geen feed-in tarief maar wel
aankoopsubsidie voor zonnepanelen: Polder PV fileert het voorstel
van Cramer binnen het "beleidsinstrumentarium"
Schoon en Zuinig, voor de gelegenheid omgedoopt tot Schoon
maar Zuinig...
Uitgebreide analyse. 26
september 2007. Eneco (netbeheer???) is zeer hardleers en belazert een afnemer - tevens
zonnestroom producent - met een ongevraagde domme "slimme meter" 23
mei 2007. Zou
het ooit nog wat gaan worden? Blunder over teruglevering van duurzame elektriciteit
in de Staatscourant... 17
mei 2007. Wonderen de wereld nog
niet uit? Afspraak EnergieNed en DTe om salderen
voortaan door de leveranciers te laten verrichten... 26
februari 2007. Ondersteuning PV in Vlaanderen middels
groencertificaten ter waarde van 45 eurocent/kWh, en Ferrarismeter
mag gewoon blijven terugdraaien (Vlaanderen ook al op een andere
planeet gelegen???). 2
februari 2007. Hoe herken je of je Ferrarismeter
"beveiligd is voor terugloop"? 23
december 2006. Uitgebreide bespreking van artikel "Straf
voor opwekken zonnestroom" in Milieudefensie Magazine op deze pagina. 21
december 2006. "Salderen" van decentrale opwek
met een kleine windturbine is in Nederland misschien een nog wel
groter
drama
dan
met een dak
vol zonnepanelen, gezien de capaciteit
van zelfs een relatief klein windmolentje... 19
december 2006. Feed-in tarief voor zonnestroom
in het Verenigd Koninkrijk op komst. 18
december 2006. Bij TROS Radar gaat binnenkort
aandacht besteed worden aan de krankzinnige gevolgen van de "3.000
kWh netinvoeding/jaar grens" en de Beleidsregel van de NMa over
de saldering. 6
december 2006. Hardleers. Dat zijn ze bij
NUON CCC, want ze versturen verkeerde meterstand opnamekaarten en
ook via de website kun je niet op een normale en betrouwbare
wijze je netinvoeding registratie t.b.t. de wettelijk verplichte
saldering van je zonnestroom overschot invullen... 7
november 2006. In Duitsland is een "Aufrechnungsverbot"
in het EEG opgenomen om de netbeheerders te verbieden allerlei
nadelige financiële constructies te verzinnen om teruglevering van
donkergroene duurzame
elektriciteit aan het net onaantrekkelijk te maken. In Schurkenstaat
Nederland doet netbeheerder Continuon alsof het doodnormaal is dat
zonnepaneel
eigenaren
twee keer voor, o.a., kosten voor de verwerking van verhuisberichten
zouden moeten betalen... 6
november 2006. Bespreking krantenbericht over
intrekking van het illegaal opgevoerde "tweede vastrecht" door netbeheerder
Continuon. 24
oktober 2006. Korte bespreking van stukje over salderen
door Durk Geertsma in Noordhollands Dagblad van 16 okt. 2006, en nieuwtje
dat
Diederik
Samsom
van plan is om de beruchte "3.000 kWh grens" op te trekken naar 5.000 kWh. 20
oktober 2006. Pittig stuk van Polder PV geplaatst in Nieuwsblad
Stromen over die onacceptabele "Beleidsregel" van de NMa en de dramatische
gevolgen voor netinvoeders van zonnestroom die (al of niet "per ongeluk")
over de 3.000 kWh netinvoeding per jaar heen dreigen te komen. 18
oktober 2006. Uit den ouden doosch: opmerkelijke uitspraak van Diederik Samsom
(2004). 15
oktober 2006. Jos Hessels wil een "feed-in" tarief. Zegt
hij. Maar wil hij dan ook de bezem door de bureaucratie halen? Dat is echt
nodig, want de teruglevering aan het net en de saldering worden continu
gesaboteerd... 29
september 2006. Saldering bij netbeheerders en leveranciers eindelijk aangepakt door
NMa/ConsuWijzer. Hulde aan Jitske! 13
september 2006. Greenpeace/EPIA publicatie,
Solar Generation III, waar de "feed-in tariff" (terugleververgoeding)
als doorslaggevend succes voor de stimulering
van zonnestroom wordt besproken (among many other things...). Zeer
inspiratievol rapport! 11
september 2006. Brief van EZ aan Tweede Kamer
m.b.t. "overgangsregeling" voor MEP-gedupeerden die CDA kiezers paait
(biovergisting); zonnestroomproducenten worden als vanouds niet
genoemd... 19-21 augustus
2006. Toevoegingen aan vorig rampbericht. 18
augustus 2006. Black Friday. Interim
EZ Minister Joop Wijn's eerste, en hopelijk laatste ramp-actie: MEP-regeling
geblokkeerd voor nieuwe inschrijvers, dus één van de laatste
dolken in de rug voor een voorspoedige ontwikkeling van zonnestroom
en windenergie. Ook Gij, Brutus! 11
augustus 2006. De Wet prevaleert boven secundaire regelgeving. Daar
zijn ze in California al een tijdje achter, moeten ze in Nederland nog
leren. 25
juli 2006. In Vlaanderen worden salderende ferrarismeters
gewoon geaccepteerd en worden er ook nog eens groencertificaten uitgekeerd
op basis van productie geregistreerd op een simpele ferraris productiemeter.
Links naar filmpjes van salderende meters! 2
juli 2006. Laten hangen die salderende ferrarismeter, vindt een medewerker van
een energiebedrijf.... 2
juli 2006. Amerikaan met een gigantisch zonnestroomsysteem
gaat de strijd aan met de onwillige netbeheerder en krijgt zijn "saldering
op zijn Amerikaans" ("net
metering") dik voor elkaar. 23
juni 2006. Continuon is niet goed snik en is van
plan om "vastrecht over
teruggeleverde stroom" in rekening te brengen... mei
2006. De "politieke dimensies van salderen" volgens rasartiest Vincent Bijlo.
Column uit Milieudefensie Magazine. 15
mei 2006. Eerste tussenevaluatie "klachten salderen" bij Polder PV 4
mei 2006. Klachten over salderen. Bij wie moet u zijn? 4
mei 2006. Kort verslag Z.P.V. vergadering Apeldoorn
3 mei 2006, Jitske over teruglevering 19
april 2006. Fragenswürdige stellingname van persvoorlichtster
van NUON m.b.t. salderen/reacties van Polder PV 4
april 2006. Continuon en "terugleveren aan het net": een zeer moeizame relatie 30
maart 2006. Praktijkvoorbeelden "foute saldering" en misstanden melden s.v.p. 29
maart 2006. Van dik hout zaagt men planken. Bespreking krantenbericht n.a.v.
antwoorden van Brinkhorst op vragen van Samsom/Crone over de klachten
die over het niet uitvoeren van de salderingsregeling zijn binnengekomen 28
maart 2006. Behoorlijk afhoudende reactie op extreem
zware klacht over niet uitvoeren van saldering door zowel de netbeheerder
als de elektra leverancier
bij de NMa 8
maart 2006. Uitgebreide bespreking krantenbericht
met daarin reactie van artikel 31-C indiener Diederik
Samsom (PvdA) op de blijvende problemen met de uitvoering van zijn
amendement 8
maart 2006. Onder bovengenoemde bespreking: linklijstje
naar eerdere belangrijke berichten en info over salderen en
terugleveren aan het net op Polder PV! Voor mogelijke implicaties van teruglevering bij door de netbeheerder geplande "slimme meters voor iedereen in Nederland", raadplege men de diverse berichten over deze materie. We moeten namelijk nog maar afwachten wat die dingen allemaal voor vermeende "zegeningen" gaan brengen. Het laatste deel vindt u HIER (rest daaronder gelinkt). Gewijzigde
Electriciteitswet 1998, geldend vanaf 2 juli 2004 (inwerkingtreding),
tekst update 1 juli 2005, download van de DTe website: Wijzigingen
van de E-wet 1998 - parlementaire geschiedenis. Uit
1 van de stukken (reactie
Brinkhorst op bezorgdheid 1e Kamer, 1 mei 1999) de volgende
opmerkelijke passages: "De afnemers krijgen het op deze nieuwe
markt voor het zeggen en de energiebedrijven zullen zich op de wensen
van
deze klanten moeten
richten." en "De wet gaat ervan uit dat de consument
zelf het beste kan beslissen aan welke eisen de aanbieder van stroom
dient te voldoen. In de toekomst zal dus niet langer de aanbieder
maar de klant ‘koning’ zijn." Gôh, nog erg
weinig van
gemerkt, van die "klantvriendelijke houding", na 7
jaar "liberalisering"... De oorspronkelijke
Meetcode Elektriciteit van 26 oktober 2004 zonder de in de zomer van
2005 doorgevoerde wijzigingen: Technische
codes m.b.t. de elektriciteitsvoorziening (Netcode, Meetcode, Systeemcode,
e.a.; pdf document), vrijwel onleesbaar voor de 16 miljoen burgers
in Nederland: "Voorstel"
tot wijziging Meetcode aan de DTe van de sectie Netbeheerders van EnergieNed
n.a.v. "overleg" met
het bij de meeste Nederlanders (en DE-organisaties) onbekende en volstrekt
niet toegankelijke Gebruikersplatform Elektriciteitsnetten op 7 december
2004: Webpagina
met links naar documenten met de tot Besluit doorgevoerde, in de zomer
van 2005 in de Meetcode Elektriciteit opgenomen wijzigingsvoorstellen
(14 juni 2005): Zeer brutale
tekst die achteraf op deze voor het publiek nauwelijks toegankelijke
website (werkt alleen goed onder Internet Explorer) is geplaatst nadat
de netbeheerders de wijziging van de Meetcode er
stiekem doorheen hadden gedrukt; let op de uitermate botte, zogenaamd "neutrale" formulering
(m.b.t. de dramatische consequenties voor de vaak van niets wetende
klant!) van de situatie voor "Een (ferraris)meter met
terugloopblokkering of een digitale eenrichtingmeter": Linkpagina
naar alle "Codes" onder de vlag "Secundaire" (lees:
ondergeschikte) Regelgeving: De Tarievencode
van de DTe: Leeswijzer bij
de Tarievencode (anders snapt u er niks van, de vraag is of de Leeswijzer
daar wel bij helpt...): Discussie
over de beruchte “3.000 kWh” grens bij de Zonnestroom Producenten
Vereniging: Bekende
website met toegang tot kamerstukken; rechtsboven “Zoek uitgebreid” aanklikken
en het dossiernummer plus evt. volgnummer van het betreffende Kamerstuk
ingeven in de betreffende invulvelden: Nieuwste,
voor zover bekend niet van tevoren met DE-organisaties overlegde "Beleidsregel"
voor de administratieve verwerking van "saldering" en "teruglevering"
lijkt in eerste instantie eindelijk de saldering cf. amendement Samsom
goed te regelen, maar schaatst een extreem scheve schaats als de saldering
op jaarbasis "in de min" terechtkomt, en al helemaal als
er meer dan 3.000 kWh aan het net wordt teruggeleverd, want dan krijgt
u vrijwel
niks voor uw kostbare zonnestroom voor "fossiele", naar beneden
bijgestelde
"marktinkoopprijzen met dempingsfactor" en moet u een mogelijk
groter bedrag voor "transportkosten over teruglevering" aan de netbeheerder
gaan betalen zodat u netto armer wordt. Deze "regeling" is aan geen
enkele Nederlander in ABN uit te leggen...: Alweer “nieuwe
problemen” op komst, want netbeheerders spreken hier even voor
het gemak onderling af "dat
er niet onder 0 gesaldeerd gaat worden",
hetgeen niet in het amendement Samsom staat, ook niet in de nieuwste
beleidsregel van
de NMa staat beschreven (al wordt er daarin een schandalig "marktconform
tarief" voor het saldo onder nul "vastgesteld" en
zou er over dat saldo ook nog eens transportkosten betaald moeten worden…)
en die "marktafspraak" hoeft dus ook niet geaccepteerd, maar
als monopoloïde dwangmaatregel aan Smit-Kroes voorgelegd te worden: B'con spreekt
zichzelf sowieso tegen m.b.t. de (wettelijk toegestane) negatieve
saldering, want men is bezig "om dat
in de systemen
voor elkaar
te boksen"
(nooit geweten dat het invoeren van een "-" zo moeilijk was...),
"issue" 240 alweer: Nieuwste
codewijzigingsvoorstel van de netbeheerders (TarievenCode art. 4.4.2,
aanpassing artikel systeemdiensten tarief, zomervakantie
2006) lijkt oppervlakkig bezien de onschuld zelve, doch er schuilt
een levensgrote
gifadder in het gras. Ondergetekende heeft inmiddels zijn "officiële
zienswijze" op de materie naar de NMa gestuurd: Het op basis
van mijn "zienswijze" aangescherpte wijzigingsvoorstel
van de TarievenCode volgens de DTe: De aangepaste TarievenCode
van 26 september 2006: http://www.duurzame-energie.nl ... Terugleveren%20stroom%20vraagt%20geduld (14 juli 2005; MilieuCentraal) Teruglevering
en bemetering pagina Zonnestroom Producenten Vereniging met duidelijke
grafieken (en paar kleine schoonheidsfoutjes): webpagina voorbereidingen zomer 2006; 1e upload 21 augustus 2006 (i.v.m. afkappen MEP-subsidie door Joop Wijn); wijzigingen en aanvullingen. Zie verder op datum gesorteerde nieuwe berichten. |
|||||||
|