Beware
of smart ass meters |
index |
|
"Slimme"
meters ...
|
Vragen over nut van verplichte slimme energiemeter De regering wil dat bij alle kleine aansluitingen voor gas en elektriciteit verplicht een "slimme" meter van de netbeheerder wordt geïnstalleerd. De SP stelde de Minister vragen over de voor- en nadelen. Het lijkt erop dat de kosten te laag en de voordelen te hoog zijn ingeschat. Ook de Consumentenbond en VEMW hebben vragen bij de verplichte uitrol van slimme meters. In een analyse van KEMA naar de kosten en baten van slimme meters, blijkt dat verschillende kostenposten niet zijn meegenomen. Zo is niet gekeken of het energieverbruik als gevolg van de slimme meters en daarmee samenhangende communicatie groter wordt, het onderhoud duurder is, en de levensduur korter is dan bij mechanische meters. Een andere kostenpost, de aanschaf van het display waarop de klant kan aflezen hoeveel hij verbruikt, lijkt niet te worden meegenomen in de analyse omdat dit als een "optionele aanschaf" wordt beschouwd. Daarnaast wordt in het rapport van KEMA uitgegaan van hoge opbrengsten als gevolg van energiebesparing en grotere concurrentie tussen leveranciers. Het is echter de vraag of deze voordelen in de praktijk ook behaald zullen worden. In hoeverre blijken deze hoge opbrengsten uit de grootschalige uitrol van slimme meters in Italië en Zweden? En kan dit dan ook in Nederland behaald worden? Vanaf 2008 worden de metertarieven gereguleerd door de DTe, die de hoogte van de tarieven zal vast stellen. In de afgelopen jaren zijn de metertarieven explosief gestegen, zonder dat daar extra kosten aan ten grondslag lagen. De Minister heeft aangegeven dat bij het vaststellen van de metertarieven rekening moet worden gehouden met de investeringen van netbeheerders in de slimme meters. Daarom mogen de tarieven niet verlaagd worden naar het werkelijke kostenniveau. Met de overwinsten moeten volgens de Minister dan de slimme meters worden gefinancierd. Het is echter zeer de vraag of deze additionele overwinsten daadwerkelijk worden gebruikt om meters te bekostigen. Hiervoor is geen enkele waarborg getroffen, zodat energiebedrijven vrij zijn dit geld uit te keren aan de aandeelhouders of te gebruiken voor buitenlandse projecten. Daarnaast verlaat de Minister het uitgangspunt dat gereguleerde tarieven kostengebaseerde tarieven moeten zijn, en niet bedoeld zijn om eventuele toekomstige investeringen te financieren. Gezien de grote overwinsten van de netbeheerders zijn hogere meettarieven overigens geheel onnodig. VEMW is van mening dat afnemers keuzevrijheid moeten hebben, ook ten aanzien van de energiemeter waarvan het tarief gereguleerd wordt. De uitrol van slimme meters moet niet gestuurd worden door netbeheerders of door leveranciers, maar door klanten zelf die daadwerkelijk behoefte hebben aan een slimme meter. Alleen deze klanten zullen immers gebruik willen maken van de mogelijkheden om zich in detail te informeren over hun energieverbruik. Voor de overige klanten lijkt het weggegooid geld. Bron: Tweede Kamer / VEMW, 15 oktober 2007 |
NB: in het besproken voorstel voor de regulering van de metertarieven van de NMa (die trouwens uitsluitend over de elektrameters gaat, de ook volstrekt onrechtmatig fors gestegen gasmeter huur wordt niet (!!!) gereguleerd), wordt duidelijk dat voor het "overgangsjaar" 2008 voor de enkeltariefmeter bezitters van Continuon (waaronder Polder PV) een krankzinnige Meetdienst prijsverhoging van ruim 21% wordt aangekondigd, terwijl de dubbel tarief meter kleinverbruikers er juist 29% op vooruit zouden gaan. Het merendeel van de bijna 2 miljoen 1-fase aansluitingen bij deze netbeheerder bestaat uit ... enkeltarief meters (verhouding enkel : dubbel is 3,6 : 1), dus u kunt zelf narekenen wie aan deze operatie een vette extra "beloning zonder tegenprestatie" gaat overhouden en wie daarvoor voor de zoveelste maal moeten gaan bloeden. De polderboy heeft net een pittig schrijven doen uitgaan richting NMa om tegen deze zoveelste Financiële Staatsgreep (bij de meestal zuinige huishoudens met een enkeltarief meter) te protesteren...
Tenslotte: Polder PV is het hartgrondig eens met de weliswaar dik aangezette, maar volstrekt terechte slotconclusie van de VEMW (met name die op-twee-na-laatste zin). Gaat u s.v.p. met een enorme boog om ons complex heen met die "slimme" meters, ik heb totaal geen behoefte aan die ongein en zou er hoogstwaarschijnlijk zelfs financieel op achteruit kunnen gaan met de dan "administratief te regelen saldering van onze zonnestroom invoeding" met mogelijk allerlei dubieuze opslagen als "inschakeltarieven" en dat soort monopolisten nonsens. En die aangekondigde gigantische prijsverhoging voor onze "Meetdienst" dient ook ogenblikkelijk van tafel geveegd!
http://www.vemw.nl/vemw/mcsmambo.p?M5NextUrl=MVMRNEWS&M5NextScrn=RNEWS&asn_id=20071016e
zie ook
(ren naar de Openbare Bibliotheek):
Staatscourant nr. 141/woensdag 25 juli 2007, p. 20: "Regeling
meettarieven elektriciteit 2008" (hierin ook de bizarre juridische
gedachtenkronkels n.a.v. het niet willen "reguleren" van de gasmeter
tarieven door van der Hoeven van EZ...)
http://tinyurl.com/2edv8d (lange
link naar de introductiepagina van het "ontwerpbesluit
meettarieven elektriciteit (2008)" van de NMa,
met links naar de betreffende documenten, klein gemaakt via de website Tinyurl.com,
zie Polder PV link
policy bericht)
5 oktober 2007: "Slimme" meters 18. Nederlanders niet zo enthousiast over het nieuwe speeltje. Volgens een onderzoek van slimme meter promotor (...) LogicaCMG, genaamd "Consumentengedrag en energieverbruik. Een Europees onderzoek" naar de maatschappelijke acceptatie van het nieuwste (ongevraagde) speeltje voor in de meterkast - door sommige critici zeer toepasselijk het Paard van Troje genoemd - is de "gemiddelde" Nederlander nog niet bijster enthousiast voor dit zowel door de netbeheerders als de energieleveranciers en sommige politici zwaar gepushte mooie spul. Het onderzoek werd telefonisch verricht, in Nederland bij een "representatieve" groep van 1.000 medelanders (neen, ik ben niet gebeld, en ik doe per definitie niet mee aan allerlei vage enquêtes...).
Aangezien er van de 7,15 miljoen huishoudens in Nederland er ongeveer 30.000 zijn met zonnestroompanelen op het dak (ruim 0,4%, en nog steeds druppelsgewijs tergend langzaam groeiend), zouden er op die 1.000 Nederlanders dus mogelijk 4 geweest kunnen zijn die misschien (als ze zich van hun metersituatie bewust zijn...) de nodige bezwaren hadden kunnen uiten tegen dat onverwachte moois wat mogelijk hun wettelijk verplichte saldering ongevraagd in de war zou kunnen brengen. Maar die 4 huishoudens zijn, gezien onderstaande grafiek van pagina 17 (van het gelukkig slechts 20 pp. tellende rapportje) beslist niet de enigen die zo hun bedenkingen hebben over de "impact" van die moderne nieuwe meter. Net als de Portugezen, zo blijkt. Maar zelfs de Engelsen, waar al de nodige "slimme meters" zijn geplaatst, zijn voor minstens een kwart niet overtuigd van een grotere impact (nog steeds niet bewezen, maar verondersteld) dan 11% lager elektraverbruik in hun eigen huishouden, terwijl zelfs daar nog een formidabel deel van ongeveer 37% "weet niet" invult over de mogelijke positieve impact op het aantal verbruikte kilowattuurtjes. Dat zou toch de nodige wenkbrauwen moeten doen fronsen bij de politiek, die de belangenorganisaties (EnergieNed e.d.) nogal makkelijk napraat over de potentiële "positieve" impact op het verbruik bij consumenten. In een ander grafiekje in het rapport (fig. 9 op pagina 14) bleek al dat maximaal 15% van de ondervraagden in Nederland wel eens van een "slimme meter" gehoord hadden (in Spanje was dat nog slechter gesteld).
Nog een hoop lobbywerk te verrichten, zo te zien. Laat bij mij die "slimme meter" maar zitten, s.v.p., tenzij netbeheerder Continuon mij kan overtuigen van de suggestie dat ze ons op eigen initiatief gerealiseerde restverbruik van, pak hem beet, 100 kWh per jaar met onze 12 op het net invoedende zonnestroompanelen en een perfect werkende automatisch salderende Ferrarismeter nog verder omlaag gaan brengen middels hun prachtige nieuwe tover-apparaatje...
^^^ |
In
het Verenigd Koninkrijk was 36% van mening dat een slimme meter
voor een verlaging van de energierekening van 11% of meer zou
zorgen. Dit percentage was in Spanje (22%) een stuk lager.
Nog veel minder optimistisch was men in Portugal (slechts 15%
dacht dat een slimme meter voor een verlaging van de energierekening
van 11% of meer zou zorgen) en in Nederland (14%). De lage
score in Nederland is niet verassend gezien het geringe enthousiasme
over de slimme meter.
|
Voor
het alsmaar uitdijende, fascinerende, en zeer kritische "Slimme
meter dossier" op de uitmuntende website van Energeia: http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15
Onder
2 oktober 2007 is ook via de homepage
van Energeia een tijdelijke link opgenomen naar een artikel met een
bespreking van het LogicaCMG onderzoekje, getiteld "Nederlanders
zitten helemaal niet zo te wachten op slimme meter".
http://tinyurl.com/ynsxtg (lange link naar het Nederlandstalige PDF document op de LogicaCMG website, klein gemaakt via de website Tinyurl.com, zie Polder PV link policy bericht)
26 september 2007: "Slimme" meters 17. Zonnestroom invoeder belazerd door Eneco. Op het vrijwel continu met schokkende "marktliberaliseringsellende" gevulde Tros Radar Forum, megaonderdeel Energiebedrijven, vond ik het volgende verbijsterende bericht. De NMa heeft me - na een afgrijselijke, pakken papier kostende procedure met hoorzitting - eerder dit jaar verzekerd dat de "salderingsproblemen" met op het net ingevoede zonnestroom historie zouden zijn, en dat er "afspraken" (lees: "uitbestedings- overeenkomsten") gemaakt zouden zijn tussen elektraleveranciers en netbeheerders over de wettelijk verplichte saldering van zonnestroom (iedereen die zonnepanelen heeft en onder de 3.000 kWh netinvoeding per jaar blijft, dat betreft de meesten). Komt nog een stuk over, maar daar moet ik nog wat energie voor vrijmaken (het gaat om doodvermoeiende materie).
Aan de ene kant verbaast het mij niets, gezien de ongelofelijke puinhopen waarmee we jarenlang sinds de invoering in juli 2004 zijn geconfronteerd, maar gezien de (veronderstelde) reputatie van de NMa en haar (veronderstelde) "waakhondfunctie", is het volgende bericht toch weer te bizar voor woorden. Ik heb enkele foutjes gecorrigeerd en het stukje iets gestroomlijnd zonder de essentie aan te tasten. Voor het origineel zie de link:
"Bij
ons is een tijdje geleden een nieuwe gasmeter geplaatst en tegelijkertijd
een nieuwe elektriciteitsmeter (ongevraagd): dat was zogezegd makkelijk
omdat we de standen dan niet meer hoefden door te geven.
Maar na het lezen van de gebruiksaanwijzing begreep ik dat er niet meer terug
geleverd kon worden aan ons elektriciteitsnet (ik heb namelijk zonnepanelen).
Eneco gebeld waarom dit niet is verteld, en of de oude meter terug geplaatst
kon worden. Dit zou besproken worden, ik moet nog teruggebeld worden. Er is
wel een oplossing: ik kon een teruglevermeter laten plaatsen en die kosten
daarvoor zou ik zelf moeten betalen. De geregistreerde kilowatturen zou ik
dan terugbetaald krijgen van Eneco, alleen is het zo dat ik meer voor een kilowattuur
bij Eneco betaal als dat wat ik er voor terug ontvang. En dat terwijl de oude
meter gewoon terugdraaide en ik dus hetzelfde voor mijn kilowatturen ontving
als wat ik er voor betaalde.
Dus eigenlijk je reinste diefstal door Eneco."
Commentaar Polder PV:
Ik heb het al vaker gezegd: het moet niet gekker worden in Nederland. De netinvoeding van kostbare, gewilde, maatschappelijk noodzakelijke zonnestroom blijft voortdurend gesaboteerd worden, financieel onaantrekkelijk gemaakt, continu gefrustreerd, en tot een bureaucratenhel omgetoverd. Het is, na alle ellende die decentraal opwekkend Nederland al over zich heen heeft gehad de laatste jaren, anno "klimaat- en duurzame energie ambitie topjaar" 2007, gewoon van de woestijnratten bezeken...
Moraal van het verhaal: als een of andere vage instantie bij u (als zonnestroom invoeder) uw gasmeter komt vervangen, neem dan een dagdeel vrij, ga er bij staan, en beweeg hemel en aarde om te voorkomen dat er eventjes stiekem een "slimme elektrameter" bijgesmokkeld wordt in het allerkleinste kamertje van uw woning (de meterkast)...
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=54239
3 mei 2007: "Slimme" meters 16. Persbericht ECN/ESMA. Vetdruk Polder PV:
ECN neemt deel aan Europese alliantie voor 'slimme energiemeters'
"Om consumenten op termijn beter inzicht te geven in hun energiegebruik en de mogelijke besparing, heeft ECN samen met 13 Europese partners de European Smart Metering Alliance (ESMA) opgericht. Het doel van deze alliantie is om ervaringen en best practices op het gebied van 'slimme energiemeters' binnen Europa te verzamelen en te verspreiden.
'Slimme energiemeters' zijn meters die voorzien zijn van informatie- en communicatietechnologie die ervoor zorgt dat de meter op afstand bediend en uitgelezen kan worden. Zo wordt het voor energiebedrijven mogelijk om meer informatie over het energiegebruik mee te sturen bij de energierekening. Hierbij moet men denken aan bijv. het energiegebruik per maand, in vergelijking met de gemiddelde buitentemperatuur en met het energiegebruik van eerdere jaren. Uit experimenten blijkt dat consumenten met deze informatie tot 10 procent op hun energieverbruik kunnen besparen.
"In Nederland heeft het ministerie van Economische Zaken aan energiebedrijven gevraagd om de invoering van slimme meters in de periode van 2008 tot 2014 voor te bereiden.” zo legt ECN onderzoeker Josco Kester uit: "Met de invoering van de slimme meters is een grote investering gemoeid, die in Nederland geraamd wordt op € 1,1 tot 1,5 miljard. Om de voordelen optimaal te benutten en de kosten te beperken is het belangrijk om ervaringen uit te wisselen met soortgelijke initiatieven in andere Europese landen." De Europese Unie stimuleert de introductie van 'slimme meters' via de Europese richtlijn voor Energiediensten.
"Voor ECN is de 'slimme meter' niet alleen belangrijk vanwege de mogelijkheden voor energiebesparing, maar ook omdat het een eerste stap is op weg naar de slimme energienetten van de toekomst, waaraan wij in ons onderzoek werken," aldus Kester. Steeds meer elektriciteit wordt opgewekt in decentrale 'kleine centrales', zoals windturbines, zonnepanelen en binnenkort waarschijnlijk ook HRE-ketels. De HRE-ketel - een microwarmtekrachtcentrale - produceert naast warmte en warm water, ook elektriciteit. Dit gebeurt met een hoog rendement, waardoor een grote besparing wordt bereikt op het energieverbruik en de uitstoot van CO2. De opgewekte stroom wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnetwerk.
Op dit moment kan teruggeleverde stroom niet gestuurd of beheerst worden, zoals dat wel met de stroom uit grote elektriciteitscentrales kan. Met de informatie uit een 'slim energienetwerk' kunnen de energieleveranciers en de netwerkbeheerders het operationele beheer van het elektriciteitsnetwerk optimaliseren. Beide kunnen de energiestromen aanpassen wanneer de hoeveelheid niet-centraal opgewekte stroom plotseling stijgt of daalt en een 'infarct' op het netwerk zou kunnen veroorzaken. Wanneer in de toekomst een dergelijk 'slim energienet' op grote schaal kan worden toegepast, zullen grote energieproblemen in Europa, zoals die eind vorig jaar optraden bij het uitschakelen van een hoogspanningskabel in Duitsland, voorkomen kunnen worden.
In 2008 moeten alle Europese lidstaten de Europese richtlijn voor Energiediensten implementeren, die onder meer voorschrijft dat klanten meer informatie over hun energiegebruik moeten krijgen, en actuele afrekeningen. Dit is één van de manieren waarop Europa er voor wil zorgen dat de consument minder fossiele brandstoffen gebruikt. Hierdoor verminderen de afhankelijkheid van geïmporteerde energie én de daarmee samenhangende milieuproblemen, zoals klimaatverandering.
De European Smart Metering Alliance is een project dat voor een deel gefinancierd wordt door het Intelligent Energy Europe (IEE) programma van de Europese Unie. Vanuit Nederland werken op dit moment ECN en SenterNovem mee aan het project. Lidmaatschap van de alliantie staat ook open voor andere Nederlandse partijen."
<einde bericht>
PPV: Goed, ECN is blijkbaar enthousiast. Ik een stuk minder, want hoezo gaan onze zonnepaneeltjes voor een "infarct" op het net zorgen? Volslagen belachelijk statement, we dekken juist de netverliezen bij de netbeheerders! Die afschakeling van die hoogspanningskabel in Duitsland was gewoon slecht gepland, en had totaal niets met decentrale invoeding op het net te maken: de oorzaak lag juist in het niet volgens de voorschriften navolgen van procedures door de lokale netbeheerder! Ietwat gemakzuchtig gesteld dus, door ECN, terwijl ze beter zouden moeten weten.
Voor die HRE netinvoeding wordt volgens eerder gemelde berichten op Polder PV helemaal niks betaald, dus wat moeten die mensen straks met een slimme meter? Twee keer automatisch energiebelasting betalen over hun productie, 1x voor het ingekochte gas, en 1x voor het weer van het net halen van hun tijdelijk weggeparkeerde overschot aan elektra???
En die beloofde besparing van 10% moeten we eerst nog maar eens in de bikkelharde praktijk van de Nederlandse energiemarkt en de nukkige en uitermate grillige energieconsument aangetoond zien. Ik geloof er niets van dat dat gaat gebeuren. Polder PV heeft helemaal niks met "slimme meters", zolang niet duidelijk is wat het "voordeel" voor hem dan wel zou zijn.
http://www.ecn.nl/nieuws/nieuwsbrief/april-2007/esma/
http://www.senternovem.nl/kei/31_projecten/33_esma/index.asp
22 april 2007: "Slimme" meters 15. Energie & ICT bomvol smart meter talk. Het 7e jaarcongres "Energie & ICT" komt eraan, op 25 april 2007 in het WTC in Rotterdam. Niet dat u daar ook maar iets te zoeken heeft, want de deur gaat dicht voor kleinverbruikers die straks allemaal verplicht die inmiddels veelbesproken "slimme meter" in de meterkast gaat krijgen. En die ons natuurlijk allemaal zegeningen komt brengen en die zo'n beetje in het brandpunt van de belangstelling zal staan op genoemd congres. De entrance fee is namelijk € 799,-- ex BTW voor personen "werkzaam bij een energieleverancier", en maar € 999,-- ex BTW voor andere personen. Nu zou je natuurlijk kunnen stellen dat ik met onze 10 zonnepaneeltjes bij energieleverancier Polder PV werk, maar ik denk niet dat ik door de toelatingscriteria zal komen van de waakhonden, en waar haal je zomaar eventjes 951 euri vandaan???
Een tipje van de sluier wat daar allemaal besproken gaat worden:
Polder PV hoopt van harte, al zal hij er niet bij zijn, dat de heer van Steenvoorden's pleidooi niet ondergesneeuwd zal raken in het communicatiegeweld van de grote (belanghebbende) organisaties...
Er komt ook nog een syllabus van het congres uit, slechts € 199,--, nog steeds veel te duur voor armeluizen als de polderboy. Wie kan er een gratis voor mij bemachtigen? Gaarne contact. Dank!
http://www.euroforum.nl/energienict.htm
19 januari 2007: "Slimme" meters 14. Gedwongen winkelnering met de (oude en) nieuwe meters. De Socialistische Partij, in de persoon van Paulus Jansen, heeft zeer alert gereageerd op het feit dat de afgelopen jaren de metertarieven blijkbaar extreem ontspoord zijn, zie het volgende bericht van de website van de SP (met dank aan het verwijzende abstract in de Technalia nieuwsbrief). Vet markering door Polder PV:
NMa moet tarieven gas- en elektriciteitsmeters verlagen
"17-01-2007. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) moet zo snel mogelijk de tarieven van gas- en elektriciteitsmeters verlagen. SP-kamerlid Paulus Jansen vraagt minister Wijn (Economische Zaken) om daar werk van te maken. De metertarieven zijn de laatste jaren buitensporig gestegen: gasmeters met 44% in drie jaar tijd, elektriciteitsmeters tussen 70% en 100% in vijf jaar tijd.
De NMa en de daaronder vallende Directie Toezicht Energie (DTe) hebben sinds 14 juli 2004 de wettelijke bevoegdheid om de metertarieven vast te stellen. Tot nu toe is van die bevoegdheid geen gebruik gemaakt, wat klaarblijkelijk door de netbeheerders is geïnterpreteerd als vrijbrief voor enorme tariefsverhogingen. Een harde opstelling van de waakhond NMa/Dte is naar de mening van de SP essentieel omdat de metermarkt behoort tot het gereguleerd gebied. De klant kan dus niet overstappen naar een andere aanbieder.
Jansen vermoedt dat de netbeheerders met de hogere metertarieven vooruit lopen op de invoering van slimme digitale energiemeters. “Wijn heeft vorig jaar beloofd dat de nieuwe meters niet duurder worden dan de oude. Dat lijkt een goedkope belofte als hij wél toelaat dat vooruitlopend op de invoering van nieuwe meters de tarieven enorm verhoogd worden.”
De SP wil ook weten waarom de NMa voor 2007 nog geen transporttarieven heeft vastgesteld voor de regionale netbeheerders en landelijk elektriciteitsnetbeheerder Tennet."
© Socialistische Partij
Enkele opmerkingen over dit verder uiteraard zoveelste uitzinnige bericht m.b.t. de Nederlandse "geliberaliseerde" energiemarkt:
elektra
max. 3 x 80 Ampère |
gas
t/m G4 |
TOTAAL
|
|||
enkeltarief
|
dubbeltarief
|
enkel
+ gas
|
dubbel
+ gas
|
||
2005
|
21,72
|
36,96
|
21,12
|
42,84
|
58,08
|
2006
|
22,08
(+1,7%) |
37,68
(+1,9%) |
21,60
(+ 2,3%) |
43,68
(+ 2,0%) |
59,28
(+ 2,1%) |
2007
|
22,44
(+1,6%) |
38,28
(+ 1,6%) |
21,84
(+ 1,1%) |
44,28
(+ 1,4%) |
60,12
(+ 1,4%) |
Dan mag u tot slot voor uzelf uitvogelen waar de netboys and girls al dat geld mee verdiend hebben waarmee zij hoe-is-het-toch-mogelijk "kostenneutraal" die geweldige "slimme meters" over ons land gaan uitrollen. Tip: er zijn in Nederland ruim 7 miljoen huishoudens; het gros daarvan heeft een elektra- en een gasmeter, die bovendien al (tientallen) jáááren in de meterkast hangen en het regelmatig voorkomt dat er al in geen jáááren meters uitgelezen worden bij veel huishoudens, maar dat die brave burgers de meterstanden zelf doorgeven en al die jáááren ongezien binnen het toen nog niet uitgesplitste "vastrecht" een vet potje meebetaald hebben aan die oude meters...
Een Graadje
Slimmer
OK, nog een
nakomertje, dan maar. Voor diegenen die al dat gezeur over de "risico's" van
slimme meters maar overtrokken vinden. Uit een tale-telling document "Een
Graadje Slimmer" van, nota bene, de Energieraad (machtig adviesorgaan
van de Staat). Mijn rood markering:
p. 60:
"Sommige partijen verwachten dat de slimme meter hét schakelpunt kan gaan vormen voor vraag- en aanbodsturing, waarbij op basis van beschikbare capaciteit en prijsstelling een keuze gemaakt kan worden om veelverbruikende verbruiksfuncties of decentrale opwekking tijdelijk af te schakelen of juist aan te zetten."
en (p. 61):
"Tegelijkertijd meent de Raad dat de verwachtingen niet moeten worden overtrokken. Ook in bijvoorbeeld de telecomsector ontvangen klanten adviezen op basis van hun gebruiksgedrag over hoe zij hun kosten van telecomgebruik kunnen terugdringen. Dit leidt echter lang niet in alle gevallen tot gedragsverandering, wat gezien de theorie van begrensde rationaliteit ook verklaarbaar is. Energiebedrijven zullen in hun klantencontacten geneigd zijn om te optimaliseren op klantenbinding en niet op energiebesparingsresultaat."
Ik ben niet de enige, maar voor de zoveelste maal dus nog maar eens: u bent gewaarschuwd!
http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2007/01/17/nma-moet-tarieven-gas-en-elektriciteitsmeters-verlagen/ (met
6 schriftelijke vragen aan Joop Wijn)
http://www.dte.nl/images/Marktmonitor
... Elektriciteit%20en%20Gas_tcm7-94886.pdf (nagekomen, zie
het bericht van 23 januari 2007)
http://www.energieraad.nl
... Een%20graadje%20slimmer/ER%20besparingsadvies.pdf (451 kB)
http://www.sp.nl/nieuwsberichten/4380/070117-nma_moet_tarieven_gas_en_elektriciteitsmeters_verlagen.html
7 december 2006: "Slimme" meters 13. "Stroomklant koopt niets voor de slimme meter". En mensen met zonnepanelen, die een behoorlijk tot aanzienlijk deel van hun variabele kosten drukken en zwaar gepakt gaan worden als er met de invoering van die slimme meter óók nog een capaciteitstarief betaald moet gaan worden (lees: zo'n 16 procent variabele netbeheerskosten wordt van de "saldering" gejat, en u moet opeens een niet meer terug te verdienen VAST bedrag gaan betalen!), kunnen het echt helemáál wel schudden! Dat onzalige idee van dat capaciteitstarief kwam dan ook van brancheorganisatie EnergiedNed, die zonnestroomklanten het liefst in het rioolputje van Europa ter hoogte van de Maasvlakte ziet wegspoelen (zie o.a. deel 6 van de slimme meter story). Zeer interessant stuk in Trouw, redactie Economie (met dank aan EnergiePortal), met laatste stuk hieronder weergegeven. Lees het hele bericht!
"In de ogen van Consumentenbond proberen de energiebedrijven vooral de kosten van het dataverkeer omlaag te brengen. „Dat zie je ook aan het voornemen een standaardtarief in te voeren voor het gebruik van het netwerk”, zegt de Consumentenbond. Dit tarief - het zogenoemde capaciteitstarief - schommelt nu met de intensiteit van het gebruik. „Ongeacht het werkelijk verbruik gaat de klant straks een vast bedrag betalen. Dat is slecht voor de energiebesparing: als je bijvoorbeeld investeert in zonnepanelen, en zelf stroom opwekt, moet je toch een vast tarief voor het net betalen terwijl je minder gebruik maakt van het net. ...
Het voorstel van de energiebedrijven om klanten een vast tarief te laten betalen voor gebruik van het netwerk, is niet bevorderlijk voor de energiebesparing, erkent minister van economische zaken Wijn. Het tarief benadeelt mensen met eigen opwekcapaciteit in de vorm van bijvoorbeeld zonnepanelen. Wijn zou de benadeelden willen compenseren via de belasting. „Daarmee gaat hij tegen zijn eigen beleid in”, zegt de Consumentenbond."
Opmerkingen Polder PV:
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous
Voer
via "zoek uitgebreid" Kamerstuk 28982
nr. 58 in: verslag van bespreking vaste kamercommissie
EZ op 11 oktober 2006, met daarin besproken de invoering van de "slimme
meter", "capaciteitstarief" en dat soort zaken...
http://www.trouw.nl/
... /energie_Stroomklant_koopt_niets_voor_de_slimme_meter
20 september 2006: "Slimme" meters 12. Slimme meters hebben zo hun domme kanten. Uitermate kritisch commentaar van columnist Sjak Lomme van energie nieuwssite Energeia. Integrale tekst overgenomen met toestemming van de auteur en uitgever, waarvoor hartelijk dank.
"De hoge elektriciteitsprijzen in juli 2006 hebben een impuls gegeven aan de promotie van de 'slimme meter' voor kleinverbruikers. Zo wordt onder andere betoogd dat slimme meters energiebewustzijn stimuleren en zullen zorgen voor een betere afstemming van vraag en aanbod.
In theorie maken slimme meters dit gedrag inderdaad mogelijk. Maar zal het in de praktijk ook gebeuren? Stel, voor uur 12 staat de APX op 800 EUR/MWh en voor uur 13 op 400 EUR/MWh. Stel vervolgens, dat een huishouden er inderdaad in slaagt om het verbruik van één kWh een vol uur uit te stellen. Dan kan in principe 40 cent worden bespaard. Daarvoor moet het uitstel wel van te voren bekend zijn.
Echter, hoe slim de meter ook is, het voorspellen van verbruik 'day ahead', is zelfs voor de slimste meter een onmogelijke opgave. De leverancier koopt vooraf bepaalde hoeveelheden in. De verschillen tussen inkoop en afname worden verrekend tegen onbalansprijzen, en die kunnen in voornoemd voorbeeld op 400 EUR/MWh liggen in uur 12 en 600 EUR/MWh in uur 13. De 40 cent besparing slaat dan om in een verlies van 20 cent. Niet echt slim, dus.
Leveranciers aan kleinverbruikers dienen tarieven vier weken voor ingang bij de DTE te melden. Bovendien moeten deze tarieven redelijk zijn. De vraag is, in hoeverre deze voorwaarden aangepast zullen worden aan de mogelijkheden die de slimme meters bieden. Mag een leverancier straks 80 cent in rekening brengen voor een uurtje stofzuigen, als de normale prijs 9 cent is? Zonder mogelijkheid om af en toe fors hogere prijzen te kunnen berekenen, hebben leveranciers weinig ruimte om forse kortingen toe te kennen.
Een belangrijk voordeel van de slimme meter is dat de meteropnemers en/of het handmatig verwerken van meterstanden, die door afnemer zelf zijn doorgegeven, overbodig worden. Deze verwerking van de meetgegevens kost de netbeheerder op dit moment veel geld aan arbeidsuren. Het uitlezen van meters op afstand maakt ook een einde aan het, al dan niet bewust, foutief doorgeven van meterstanden door afnemers, eveneens zaken die vaak op arbeidsintensieve wijze moeten worden hersteld.
Er van uitgaande dat de verwerking van de gegevens afkomstig van de slimme meters vlekkeloos verloopt, kan dus worden bespaard op meteropnemers en administratieve krachten. Deze voordelen vallen toe aan de netbeheerder, niet aan de leverancier. Het is namelijk de netbeheerder die verantwoordelijk is voor het bijhouden van meterstanden.
Er wordt soms beweerd dat slimme meters leveranciers in staat stellen scherper in te kopen. Het tegendeel ligt echter meer voor de hand. In de huidige profielmethodiek worden alle kleinverbruikers in slechts enkele categorieën ingedeeld. Alle verbruikers binnen een bepaalde categorie worden geacht een identiek afnamepatroon te hebben.
Eenvoudiger kan een inkoopproces nooit worden. Voor een leverancier is het niet relevant wanneer zijn eigen afnemers met vakantie zijn, televisie kijken of naar bed gaan. De profiel-methodiek vlakt al deze individuele invloeden uit, door te werken met het gemiddelde verbruik van een profielcategorie. Daardoor kunnen leveranciers nu al profielen voor 2008 en 2009 inkopen.
De komst van slimme meters zal inkopen voor kleinverbruikers aanmerkelijk lastiger maken. Terwijl er waarschijnlijk aan het totale afnamepatroon van alle kleinverbruikers tezamen weinig verandert, moet elke leverancier zich gaan verdiepen in de specifieke kenmerken van zijn eigen klantenbestand. Vooral kleinere leveranciers zullen hiervan veel nadeel ondervinden.
Op de eerste plaats, omdat de kosten van de noodzakelijk analyse over minder klanten kunnen worden uitgesmeerd en op de tweede plaats, omdat wijzigingen in het klantenbestand van een leverancier met enkele duizenden verbruikers, een veel zwaardere impact heeft op het benodigde profiel, dan bij een leverancier met enkele miljoenen klanten.
Zo voortvarend als sommige partijen nu de slimme meters willen introduceren, zo stroperig verloopt het proces van de meest voor de hand liggende verbetering: afschaffing van het nachttarief ten faveure van het avondtarief. De prijzen op de APX dalen na 21.00 uur substantieel. De meeste kleinverbruikers moeten dan echter nog twee uur wachten voordat ook zij lagere prijzen betalen.
Alle liberalisering ten spijt, handhaven netbeheerders al decennia lang het schakelmoment dat hen het beste uitkomt, om welke reden dan ook. Sommige netgebieden schakelen op werkdagen om 21.00 uur (=avondtarief) en andere om 23.00 uur (=nachttarief). Leveranciers zijn in deze kwestie geheel afhankelijk van de netbeheerders. Alleen de netbeheerder kan de schakelaar omzetten.
Het spreekt vanzelf dat uitstellen van stofzuigen, wassen of gebruik van de zonnebank tot na negen uur 's avonds, een stuk eenvoudiger is dan uitstellen tot na elf uur. Bovendien wordt voor avondtarief-gebruikers uitstellen van verbruik extra gestimuleerd door een groter prijsverschil tussen het dagtarief en het avondtarief. Bijkomend voordeel zou zijn dat de grote verwarring over de van toepassing zijnde tarieven bij consumenten verdwijnt. Een niet-representatieve steekproef leert dat maar weinig mensen weten waar het avondtarief en waar het nachttarief wordt toegepast.
Als netbeheerders tenslotte ook nog zouden schakelen op het moment dat ze worden geacht dat te doen, in plaats van 10 minuten te laat, dan zou het helemaal mooi zijn. Bereidwilligheid om te wachten met verbruik tot 23.00 uur wordt onnodig op de proef gesteld als de meter pas om 23.10 uur naar het goedkope tarief schakelt. Het behoort tenslotte niet tot de taak van de netbeheerder om leveranciers aan extra inkomsten te helpen."
© 2006 Energeia, www.energeia.nl
Commentaar Polder PV: talloze opmerkingen te maken, zeker w.b.t. zonnestroom invoeders (NIETS voor geregeld), mensen met een enkel tarief meter (die hebben NIKS aan tariefwisseling, dus overbodig zo'n meter), zeer zuinige verbruikers (procentueel hoge vastrecht bijdrage, zelf reeds initiatief tot besparing genomen, dus waar blijft hun "bonus"???), e.d., maar voor nu overbodig. Slimme meter in huis? Lamazittuh!
http://www.energeia.nl/column.php?ID=26
23 augustus 2006: "Slimme" meters 11. Sprookjes doorgeprikt. Een medewerker van Entel heeft tijdens een zomers symposium enkele harde noten gekraakt over de vermeende "voordelen" van slimme meters voor de consument, dus u bent gewaarschuwd. Belangrijkste stukje (artikel van 1 juni 2006):
"Het verhaal dat de klant profiteert van de digitale meter en de netbeheerder betaalt, klopt niet. De klant zal betalen. "Dat verhaal wordt niet verteld", zo zegt Jos Rensen van Entel tijdens een marketingcongres deze week in Amsterdam. Rensen vraagt zich af of de keuze voor een massale introductie van de digitale meter gebaseerd is op ratio of op een hype. Hij neigt naar het laatste, zo bleek uit zijn presentatie."
Goed lezen, en pak er dan meteen nog enkele andere "sappige exemplaren" bij uit het dikke Energeia dossier over deze hete materie. Zoals deze van Eric Smith van Energymatch:
"Maar de netbeheerders vrezen dat ze de controle over het net verliezen, al kun je je afvragen of meters wel echt onderdeel uitmaken van het net. Op deze manier kunnen ze toch invloed blijven uitoefenen en zorgen dat er geen rariteiten plaatsvinden; dat er goed geleverd wordt."
Ja, ja, er zit heel wat "achter" de rituele dans rond die o zo hete "slimme meter". De consument? Tja. Hoezo, "kiezen"? "Vrije metermarkt"? Schei toch uit, mensen, die bestaat niet! Die consument krijgt hem gewoon door zijn strot geduwd. De terugleveraar? Huh? Over zonnestroom invoeden wordt ook hier weer, helaas, niet gerept. Straks alleen de 30.000 zonnestroomproducenten (gelukkig) zonder "slimme meter"? Let op uw saeck, beste mensen, let op uw saeck...
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15&ID=30920 ("de
klant betaalt....")
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15&ID=30994 ("verlies
controle over het net...")
18 augustus 2006: "Slimme" meters 10. Nog nat achter de oren en nu al oliedom. N.a.v. berichten van enkele decentraal duurzame elektriciteit opwekkende collega's over die sexy micro WKK centrales, de daarmee gepaard gaande "meterproblematiek" en de "teruglevering" van elektriciteit aan het distributienet (een steeds erger wordend zorgenkindje bij mensen met zonnepanelen), en een berichtje op de nieuwspagina van Floris W. eens even wat genoemde links bezocht. Het begint al met een hele mooie op een webpagina van Essent, waarbij de door Continuon inmiddels op eigen risico uitgerolde "slimme meters" alweer hartstikke "dom" en achterhaald blijken te zijn: "... de Nen, die nu van het ministerie van Economische Zaken opdracht heeft gekregen om een 'zo dom mogelijke slimme meter' te ontwerpen ..." en "Als je nu meters uitrolt die dat niet ondersteunen, moet je over een paar jaar weer met een tweede meter komen". Tja, hardlopers benne doodlopers, nietwaar? Nog zo'n mooie, m.b.t. "Smart Power Systems" waarbij micro WKK ingezet dient te worden en mogelijk tot zogenaamde decentraal aangestuurde "virtuele power plants" ontwikkeld zouden moeten worden: "We willen alle partijen erbij betrekken, ook de fabrikanten". Mmmmm, ik kan me toch echt niet herinneren dat ik als consument ooit benaderd ben om "mee te mogen doen" met deze zoveelste ontwikkeling die het toch al wrakke kaartenhuis wat de Nederlandse energiemarkt is geworden nogmaals op zijn kop gaat zetten en het voor de burger definitief onmogelijk zal maken om op een verantwoorde wijze een "keuze" te kunnen maken die, al lijkt die aanvankelijk nog zo "slim", uiteindelijk mogelijk wel eens hartstikke "dom" zou kunnen blijken te zijn.
Op een pagina van bovengenoemde NEN, de organisatie die alle pros en cons moet zien af te wegen en in de vorm van een voor "iedereen" acceptabele normkader te gieten (wederom: consumenten hebben gewoon maar af te wachten en moeten vooral niet bij het "overleg" betrokken worden): "Het is vooral de politiek die de toepassing van micro-WKK, net als in verschillende andere Europese landen, zou moeten stimuleren. En de energiebedrijven zouden wat minder angstig moeten zijn voor al die micro-WKK-installaties die via de laagspanningsnetten in de woningen op hun distributienetten worden aangesloten". Hartgrondig mee eens, maar ik voorzie nu al voor de zoveelste keer fundamentele rechtsongelijkheid met die talloze, verplicht aan de peperdure stadsverwarming "hangende" en volledig "dom" gehouden consumenten die geen kant op kunnen en al helemaal niet aan wat voor decentrale met WKK opgewekte teruglevering van elektra aan het distributienet hoeven te denken omdat ze al verplicht warmte via het S.V. net af moeten nemen. Ik ben dus zo'n pech hebbende "domme" consument die zonder dat ik daar zeggenschap over heb stadsverwarming in huis heeft, dus als die "slimme" power systemen al massaal verkocht gaan worden, piesen al die S.V. klanten als ondergetekende ver naast het terugleverpotje. Het enige wat ze dan nog kunnen doen is zelf zonnepanelen kopen of een urban windturbine aanschaffen, maar zoals op Polder PV regelmatig aan de kaak wordt gesteld, als je dat al voor elkaar krijgt (eerst: dik dokken), wordt die teruglevering van die kostbare "Kyoto-conforme" CO2 neutrale duurzame elektriciteit continu gesaboteerd en bijna onmogelijk gemaakt als het aan de netbeheerders ligt.
Waarom denkt u dat Continuon dus ook in dat initiatief is gestapt? Juist ja! Vinger aan de pols blijven houden, want je wil natuurlijk niet nog meer decentrale stroomopwekking hebben, bovenop die irritante windboeren en die 30.000 halve gare zonnestroomproducenten. Als ze dat al niet tegen kunnen houden, zullen de juristen vast wel weer allerlei "extra vastrechten" en "transportkosten voor teruglevering" voor al die decentraal opgewekte micro WKK stroom uit de goochelmouwen gaan toveren, en wie weet gaat de volgende generatie "slimme meters" al die voor de consument extreem nadelige verrekeningen wel zo makkelijk mogelijk maken. Da's pas "slim", hoe pak ik zo veel mogelijk decentrale opwek van die "domme" consument af...
http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=219313 (NEN
artikel)
http://www.energie.nl/index2.html?evn/2005/evn05-182.html (Brinkhorst
maakt reclame voor "de toverketel")
http://www.essentendexfixeerprijs.nl/index.asp?id=54&nieuwsid=58 (proef
met "virtuele energiecentrale" verwacht)
http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/solar_pages_nl/laatste_nieuws.htm (nieuwsbericht
16 augustus 2006)
zie ook eerdere berichten over micro WKK:
24
oktober 2005
19
oktober 2005
recente bijdrage over micro WKK: "... naar verwachting is de thuiscentrale rond 2008 marktrijp" en "... de laatste categorie (zal) circa 3000 kWh per jaar gaan leveren": Tseard Zoethout in Nieuwsblad Stromen, nr. 13/14, 18 augustus 2006: p. 3.
17 mei 2006: "Slimme" meters 9. Continuon begint gewoon... We hebben nog helemaal niks gehoord over hoe "slimme meters" met de saldering van zonnestroom zullen omgaan, hoe de teruglevering wordt geregistreerd, wat er allemaal met de gegevens zal gebeuren, en wat voor fantastische "tariefstructuren" de netbeheerders en de energieleveranciers gaan verzinnen om vooral zo weinig mogelijk voor op het net gezette zonnestroom te hoeven "uitbetalen". Maar daar hebben sommige bedrijven he-le-maal geen boodschap aan. Die beginnen gewoon van dit soort fraais in de meterkast te zetten, en wee uw gebeente als u dat tracht te blokkeren, want dan kunt u wat verwachten.
Continuon kondigt in onderstaand bericht aan dat ze in het komende half jaar maar liefst 50.000 nieuwe slimme meters genaamd "Metripoint" gaat "uitrollen", zoals dat zo mooi in vaktaal heet, en wel 10.000 klanten op het "thuisfront" van de energiesector (Arnhem), 25.000 in het verre Friesland, driehoek Harlingen-Franeker-Bolsward, en 15.000 dicht bij huis in Alphen a/d Rijn (waar veel zonnestroomsystemen zijn verkocht). Uiteraard wordt er volop over de "voordelen" gerept en er is een leuk plaatje voorhanden (detail hiernaast), waarop trouwens wel een oude molen en een nieuwe windturbine zichtbaar zijn, maar de zonnepanelen van die 30.000 huishoudens zijn voor het gemak maar even "vergeten". Over het op afstand afschakelen of in vermogen "knijpen" van de meters wordt in het bericht niet gerept, maar u kunt er vergif op innemen dat die functionaliteit in die meters zit of wordt ingebouwd, want dat is in die beruchte brief van Brinkhorst aan de Tweede Kamer wel degelijk ter sprake gekomen. Op de infographic staat trouwens wel in een hoekje vermeldt: "Op afstand aan- en afsluiten"... Als de evaluatie naar tevredenheid verloopt wil Continuon in 5 jaar tijd 5 miljoen (!!!) gas- en elektriciteitsmeters bij 2,7 miljoen klanten vervangen. Maak uw borst dus maar nat.
Tijd voor wat "neutrale vraagjes" aan de netbeheerder. Gaarne uit uw luie stoel komen en achter het toetsenbord s.v.p. (de polderboy is een maandje weg).
© illustratie: N.V. Continuon Netbeheer
http://www.continuon.nl/home/actueel/nieuwsoverzicht.html
... (nieuwsbericht)
http://www.continuon.nl/home/contact/contact-opnemen.html (contact
consumenten)
12 april 2006: "Slimme" meters 8. Onrustbarende berichten. Volgens een dossier slimme meters op de onafhankelijke energienieuws website Energeia mogen we wat gaan verwachten. Een van de titels van de daar te downloaden bijdragen is: "Klant staat ondanks “vrije metermarkt” buiten spel in discussie over digitale meter". Sommige instanties ronken dat het een lust is over alle voordelen die die geweldige meters wel niet gaan hebben, en hoe goedkoop Nederland straks wel niet gaat worden als iedereen zo'n fijn dingetje verplicht in zijn meterkast krijgt gepropt. Gaarne even héél goed opletten hier: als energiebedrijven en brancheorganisaties erg enthousiast ergens over zijn, kunt u er zeker van zijn dat zij daar flink aan gaan verdienen, en dat dat geld "op mysterieuze en miraculeuze wijze" uit uw door de kunstmatige Brinkhorst koppeling toch al krappe beurs gaat verdwijnen.
Maar ja, de kosten, hé, van die pracht-apparaatjes?! De nu-nog-vrije meetdiensten (ach, ze zijn nog maar net "vrij", en nu moeten ze van EnergieNed alweer onder de beschermende rokken van de toch al veel te machtige netbeheerders?) zien de bui al hangen en reken maar dat die consument die al die "voordeeltjes" ("gratis wassen bij NUON tussen 4 en 5", hoe verzin je het!) gaat opstrijken flink zal moeten gaan bloeden voor al dat mooie onbegrijpelijke en gloeiend hete spullie in zijn/haar meterkast.
En de consument die al "alles uit de kast" heeft gehaald om zijn eigen energieverbruik tot het minimum te beperken en zich nu al helemaal te pletter betaalt aan die vermaledijde vastrechten waar je van zijn leven niet meer van afkomt als het aan de netbeheerders (en EZ) ligt???
Juist ja, kop dichthouden en open die portemonnee!
Enne, niet zeuren over "zonnestroom salderen volgens de wet". Dat maken de netbeheerders wel uit. Daar heeft u helemaal niks over te zeggen, u hoort wel wat wij netbeheerders daarover voor onzaligs gaan bedisselen voor u, zoals wij al heel erg stiekem hebben bedisseld vorig jaar, weet u nog wel? U wilt gesaldeerd worden? Eerst aanmelden bij ons. Wat, wist u dat niet? Ja, hoor eens, wij gaan u niet wijsmaken dat u zich moet aanmelden, moet u de Meetcode maar uit uw hoofd kennen! U wilt u nu aanmelden? Ha! Dat gaat wel een paar maanden duren, want onze administraties zijn (gelukkig) nog steeds niet op orde, ook al is dat stomme amendement waar wij niet op zaten te wachten al medio 2004 wet geworden! En u snapt natuurlijk wel dat pas dan de saldering in zal gaan, toch? En met die slimme meters gaan wij lekker nog vele malen "slimmer" uw zonnestroom overschot van u afpikken, daar kunt u vergif op innemen!
"Slimme meters"? Het Paard van Troje zult u bedoelen, met de buik vol hele hongerige roofridders!
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15&ID=28600
15 maart 2006: "Slimme" meters 7. Bobo bijeenkomst en protesten. In de Amsterdamse Bijlmer wordt op woensdag 12 april in het futuristische gebouw "Living Tomorrow" een sjieke bijeenkomst met bobo's uit de energiesector gehouden die, zo zou je kunnen concluderen uit de folder, de laatste obstakels uit de weg gaat ruimen om de Nederlandse energieconsumenten tot de gelukkigste van Europa te maken met een (verplichte) "slimme meter" in de meterkast die het elektra- en gasverbruik automatisch uit zou moeten lezen en ons aan een geweldige lage energierekening zou moeten gaan helpen. Dat moeten we natuurlijk blindelings geloven, en het zal ongetwijfeld zonder problemen helemaal goed komen met de in de brief van Brinkhorst aan de Tweede Kamer onbesproken teruglevering van duurzame stroom aan het distributienet door de consument met zonnepanelen of een "urban windturbine" op zijn dak. U mag het van mij geloven, maar Polder PV is hier he-le-maal niet gerust op, gezien de talloze manipulaties op de energiemarkt en de diepe minachting van ministeries, energiebedrijven en netbeheerders voor die zo veelgeplaagde energieconsumenten die geen kant op kunnen.
Tja, dan maar € 595,-- betalen om gezellig een dagje te luisteren en bij een borreltje te kouten met de in driedelig grijs gestoken heren (weer eens geen dame gezien bij de sprekers)? En bijvoorbeeld de volgende bijdrage te gaan beluisteren?
Toepassingen: de mogelijkheden voor energiebesparing. Met een digitale energiemeter kan de consument zijn energiegebruik automatisch bijhouden, bijvoorbeeld via internet. Welke gevolgen zal dit hebben voor de mogelijkheden tot energiebesparing? Ir. C. (Cees) van Beek, directeur, Priva Energie Monitoring
Ik weet niet of de heer van Beek ooit een "energieconsument" tegen het lijf gelopen is, maar die heeft het over het algemeen stervensdruk met tientallen andere belangrijke zaken (overwerk thuis uitwerken, ziekenkostenverzekering regelen, hypotheek afbetalen, kinderen naar de oppas, avondje uit met vrienden, dat leuke TV-programma nu eindelijk eens bekijken, het goedkoopste ticket voor dat 4e jaarlijkse vliegreisje uitzoeken, zieke ouder verzorgen, etc., etc.). Dacht de heer van Beek dat die energieconsument ook nog eens "via internet" zijn energiegebruik gaat "volgen"???? Dat kan hij/zij NU al doen door gewoon een keer in de maand zijn meterstand van de ferrarismeter op te nemen en daar een simpel grafiekje van te maken. Maar dat doet de gemiddelde Nederlandse consument helemaal niet. Waarom niet? Omdat energie, ondanks alle "uproar" daarover, nog veel te goedkoop is en de kWh en de m³ dus MASSAAL verspild blijven worden. Daar kan geen "slimme meter" tegenop. Daar zal eerder de volledige beprijzings-structuur van energie volledig voor op zijn kop gezet moeten worden.
Straks allemaal aan de "prepaid slimme meter" wegens een massale uitbraak van "energy poverty"??? (Ja, het staat er echt!!!)
UNETO-VNI, de brancheorganisatie van de installatiesector, heeft zo haar eigen ideëen over de "potentie" van de "slimme meters" en geeft in een persbericht op hun website aan het niet eens te zijn met de wijze waarop Brinkhorst denkt deze heerlijkheden over ons land "uit te rollen" (zie link hieronder).
En nu maar hopen dat de sjieke meneren niet per ongeluk "Living Tomorrow" voor de "Bijlmerbajes" verwisselen, want dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Dan krijgen we een wel heel erg "foute meter" in huis, wat ik je brom...
illustratie © Vereniging de Nederlandse Energiebeurs
http://www.fbbv.nl/web_slimmemeters.pdf (folder
van het symposium, 868 Kb)
http://www.livingtomorrow.nl/LTA/images/downloads/RoutebeschrijvingNL.pdf (routebeschrijving
naar "Living Tomorrow" waar dat veelbesproken "ding" in
werkelijkheid te zien zou moeten zijn...)
http://www.uneto-vni.nl/main.asp?directory=10%20Nieuws&file=40012577%2Ehtm (ook
de installatiebranche begint zich sterk te roeren m.b.t. dit thema, al
is het op een andere wijze dan Polder PV...)
http://www.vne.nl (website
van symposium organisator "Vereniging de Nederlandse Energiebeurs")
16 februari 2006: "Slimme" meters 6. Oorspronkelijke brief van Brinkhorst. Aan de Tweede Kamer:
15-2-2006 28982,
nr. 51 Kamerstuk 2005-2006 2e Kamer (42Kb)
Liberalisering energiemarkten; Brief minister met een model inzake de metermarkt
voor kleinverbruikers (keuzevrijheid consument en bevordering energiebesparing).
Opgelet!!!
(1) Variabel deel wordt vast deel? Capaciteitstarief. Er wordt in deze brief ook gesproken over de gevolgen van invoering van het "verplichte leveranciersmodel" (in een geliberaliseerde markt!!!) en het "capaciteitstarief"! Dit is dus precies wat EnergieNed in hun staatsgreep heeft gedicteerd aan de minister, ook al zet Brinkhorst terecht enkele vragen bij de invoering van al dat "moois", zeker wat betreft de weinig energie gebruikende huishoudens. Invoering van het capaciteitstarief betekent dat een substantieel van de terugverdientijd van uw zonnepanelen verloren zal gaan omdat er een variabele component uit de netbeheerstarieven gehaald zal worden, hetgeen vervangen zal worden door een vast tarief wat u altijd zult moeten betalen maar niet meer via uw teruglevering kunt terugverdienen! De meeste mensen met een ferrarismeter zullen dus minder "verdienen" aan de door hen op het net gezette aantal kWh, omdat de totale variabele kWh prijs lager zal gaan worden. Ook als je een teruglevertelwerk op een digitale meter hebt zal de kWh prijs waarover wordt afgerekend (een op een saldering middels het amendement Samsom) lager worden. Dit mag absoluut niet gebeuren! In de gaten houden s.v.p.!!!
(2) Capaciteitstarief leidt tot kostenverhoging zuinige huishoudens en tot energieverspilling. Zuinige huishoudens vinden we vooral in de lagere inkomensgroepen (uit bittere noodzaak), maar ook zijn dat de bewust levende huishoudens die goud geld hebben besteed aan besparingsmaatregelen en zelfs een zonnestroomsysteem van hun spaargeld hebben gekocht en dus een (zeer) laag resterend (extern) elektriciteitsverbruik hebben (weinig aantal kWh op de jaaroverzichten). Let op deze passage in de brief van Brinkhorst, vetdruk en roodmarkering van Polder PV:
"De
kernbevindingen luiden als volgt:
Inkomenseffecten
1. invoering van een capaciteitstarief leidt tot aanzienlijke kostenbesparing
door administratieve eenvoud en bevordert de potentie voor concurrentie;
2. bij invoering van een uniform capaciteitstarief zónder compensatiemechanisme
is er inderdaad sprake van negatieve inkomenseffecten. 10%
van de Nederlandse huishoudens zouden er maandelijks tussen
de € 4 en € 8 op achteruitgaan. Deze 10% betreft bovendien de categorie
huishoudens met een inkomen van < € 1200;
3. bij invoering van een uniform capaciteitstarief mét compensatie via
de Energiebelasting treedt er geen inkomenseffect op.
Milieu
4. de prijselasticiteit van energie is zeer beperkt. Een veronderstelde reactie
van de consument op veranderingen van de energieprijzen stelt als voorwaarde
dat deze wijziging ook richting de consument gecommuniceerd wordt en dat deze
zich daar ook van bewust is;
5. theoretisch zou de introductie van een capaciteitstarief
op korte termijn een verhoging van het elektriciteitsverbruik
bij huishoudens kunnen betekenen en op lange termijn een nog sterkere
verhoging;
6. de omvang van de stijging in het verbruik is in termen van PJ’s beperkt.
In het kader van de sectorale streefwaarden discussie kan de stijging wel relevant
zijn: deze komt overeen met 0,2 Mton extra CO2-uitstoot
in 2010.
7. indien compensatie plaatsvindt via de Energiebelasting treden er geen milieu-effecten
op."
Dat laatste is overigens wel een erg boude bewering: volgens mij kan NIEMAND voorspellen wat de gevolgen zijn, de verspilling a.g.v. de structureel lager wordende variabele kWh prijs zou wel eens dramatisch verder kunnen gaan stijgen! Er zal in ieder geval één partij zeker "beter" worden van de invoering van het capaciteitstarief, en ik geef u op een briefje dat dat NIET de energieconsument zal zijn! En de consument zou straks volgens de suggestie van Brinkhorst voor de zoveelste keer dus afhankelijk zijn van de nukken en grillen van de regenten die over de hoogte van de Energiebelasting beslissen, elk jaar weer? Wat als het economisch alweer slechter gaat? Blijft die "compensatie" dan wel overeind of gaat die binnen de kortste keren overboord gekieperd worden???
Een tweede zeer belangrijk negatief effect van invoering van het zoveelste statische vastrecht tarief: dat is gedwongen winkelnering voor de netbeheerders. Het maakt de energiekosten door de eindverbruikers nog minder beïnvloedbaar doordat het terugdraaien van de radiatorkraan of het uitzetten van een verspillend apparaat minder effect zal hebben op de uiteindelijke nota! Het ondermijnt dus (het zichtbaar maken van) de inspanningen om energie te besparen, de goedkoopste vorm van duurzame energie.
Het mag duidelijk zijn: Brinkhorst zal direct met de duurzame energiesector moeten gaan overleggen want dat capaciteitstarief moet van tafel of er moeten keiharde wettelijke maatregelen komen om te voorkomen dat er nog meer energie wordt verspild en dat de duurzame pioniers en diegenen die het zich niet kunnen veroorloven voor de zoveelste keer door de energiesector "gepakt" zullen worden. Het capaciteitstarief is niet in het belang van een duurzame energievoorziening, die immers gebaat is bij zo hoog mogelijke variabele kosten!!!
Zoeken
naar meest recente Kamerstukken.
Als u het dossiernummer en volgnummer weet (28982, nr. 51) onderstaande
link gebruiken en rechtsboven via "Zoek uitgebreid" in
het gepresenteerde formulier onder "Nummer en volgnummer" het
dossiernummer invullen en op akkoord klikken. Let ook op de korte bijlage bij
de brief:
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous
14 februari 2006: "Slimme" meters 5. Reacties van een "slimme PV-eigenaar". De volgende via e-mail toegestuurde lijst fraaie reacties (in rood) van een zeer goed ingevoerde PV-collega wilde ik u toch niet onthouden. Licht aangepast cq. minder relevante zaken verwijderd.
Waarvan akte! (PPV)
13 februari 2006: "Slimme" meters 4. Staatsgreep of lichtpunt??? Verbijsterend nieuws weer uit "het Haagse", zie onderstaand persbericht. Slecht of goed nieuws voor zonnepaneel eigenaren? Er staat wellicht niet wat er staat:
Persbericht Ministerie van Economische Zaken, 10 februari 2006:
"Slimme meter voor ieder huishouden
Iedere kleinverbruiker van elektriciteit en gas in Nederland krijgt in principe een zogenoemde slimme meter. Dit is een elektriciteits- of gasmeter die op afstand uitleesbaar en aanstuurbaar is en waaraan software kan worden toegevoegd die bepaalde toepassingen als afschakelen en dimmen mogelijk maakt. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de uitrol van de slimme meters over Nederland. De leverancier van gas en elektriciteit is verantwoordelijk voor het uitlezen en verwerken van meetgegevens en krijgt in de beginfase invloed op de prioritering van de uitrol van de meters. De meterhuur wordt gereguleerd door de Directie Toezicht Energie (DTe).
Dit stelt minister Brinkhorst van Economische Zaken voor in een brief aan de Tweede Kamer over zijn beleid ten aanzien van het marktmodel voor kleinverbruikers. Op het moment dat de kleinverbruiker de beschikking heeft over een slimme meter, ontvangt hij vaker informatie over zijn energieverbruik. Op de klant toegesneden informatie over besparingsmogelijkheden geeft een impuls voor energiebesparing. Door actuele on-line beschikbare meterstanden wordt de eindafrekening betrouwbaarder, gaan verhuizingen en switches soepeler en kan de netbeheerder de voorzieningszekerheid beter waarborgen.
De minister wil de uitrol van slimme meters over Nederland in drie perioden van 2 jaar tot stand brengen. Na elke twee jaar worden dan de vorderingen getoetst en worden zonodig nadere eisen gesteld aan de uitrol. Hij denkt daarbij aan een gereguleerde uitrol door de regionale netbeheerders. Onder regie van het ministerie van Economische Zaken zal een overeenkomst worden opgesteld met marktpartijen over de implementatie van het door de minister voorgestelde marktmodel en de werking daarvan in met name de eerste fase van de uitrol. Deze overeenkomst moet uiterlijk 1 september 2006 zijn beslag krijgen, waarna met de uitrol kan worden begonnen."
Geen "discussie" of "overleg" dus met de belangenorganisaties zoals de Z.P.V., O.D.E., Sunergy, Holland Solar, DE Koepel, maar een zoveelste dictaat van onze opperregent, ingefluisterd door de belangenkoepel EnergieNed??? Wat wordt bedoeld met "in principe" (eerste regel)? Afschakelbaarheid onder welke condities??? De netbeheerder is verantwoordelijk voor "de uitrol"? En de "vrije" metermarkt dan? Opdoeken maar weer, zonder inspraak? Onder "regie" van E.Z., die natuurlijk de vingers in alle energiepapjes wil blijven houden, ook al is "de markt geliberaliseerd"? Door de minister voorgesteld "marktmodel"? Hoezo "markt"? Dit is geen markt, maar een DICTAAT. En niet van de minister, maar van brancheorganisatie EnergieNed!
Drie (mogelijke) lichtpuntjes:
http://www.energiened.nl/interface/framesets/fs_pseudo.asp?SID=
... (het
volgende agendapunt van EnergieNed staat alweer klaar: verplicht leveranciersmodel....)
http://www.energiened.nl/
... Een+helder+marktmodel+voor+klant+en+energiesector hoofddocument
(223 kB)
http://www.energiened.nl/
... Bijlagen+bij+position+paper+Een+helder+marktmodel+voor+klant+en+energiesector bijlage
bij position paper, met schokkend cijfermateriaal (84 kB)
26 oktober 2005: "Slimme" meters 3. Nieuwe meters deugen niet. In de verwijzing op de homepage staat "Warmteklanten betalen voor zonlicht..." Logisch toch, zou je denken? Als je een zonnecollector op je dak hebt investeer je eerst in dat mooie apparaat voor je warme water, en krijg je vervolgens "gratis" zonnewarmte in huis, jarenlang. Helaas, dit stukje gaat niet over zonnecollectoren, maar staat wel op deze zonne-energie nieuwspagina omdat er een forse component "zon" en "warmte" in zit. Echter wel op een volstrekt andere wijze dan u wellicht aanvankelijk dacht!
Onze "Minister van Chaos" Brinkhorst gaat het namelijk nog moeilijk krijgen als het zo doorgaat. Zijn belofte om op te stappen "als de energiemarkt een chaos wordt" hangt immers al tijden als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd te bungelen, en de laatste rafels van het touwtje waar dat zwaard aan hangt beginnen 1 voor 1 te knappen. Het begeven van één van die rafels werd op de website van de Telegraaf weer middels een ver-bijs-te-rend artikeltje uit de doeken gedaan (link onderaan bericht), met weer een grote hoeveelheid lezersreacties met soortgelijke en gerelateerde klachten. Smullen geblazen, bovendien. Dus als u (de niet-Eneco klant) weer even wilt lachen (of is het huilen?), lezen die reacties!
Eneco-klant
betaalt zonlicht
door Bert Huisjes (Binnenland di 25 okt 2005, 08:00; 97 reacties ...)
"UTRECHT - Het energiebedrijf Eneco gaat gedupeerde klanten geld terugbetalen na het versturen van veel te hoge energierekeningen. Het installeerde in woningen ondeugdelijke meters, die enorme stookkosten rapporteerden. Het bedrijf zal de komende weken alle klanten benaderen die het afgelopen jaar een nieuwe meter in huis hebben gekregen. De metertjes brengen namelijk ook de warmte van de zon als verbruikte energie in rekening.
Uit onderzoek door het onderzoeksbureau Royal Haskoning is vast komen te staan dat ruim een op de tien energiemeters niet deugt. Bewoners die de meters in huis kregen, moesten daardoor ineens honderden euro's meer betalen.
Alle klanten die de veel te hoge rekeningen hebben ontvangen, krijgen hun geld terug, zo verzekert Eneco."
Wat is er dus aan de hand? De op de radiatoren van de centrale verwarming aangebrachte kleine "warmteverbruiksmetertjes" blijken verbruik te registreren als de zon er op schijnt! Een greep uit de meest opvallende reacties (taalfoutjes verwijderd):
Lees vooral ook weer de zeer smakelijke bijdrage van onze "Minister van Chaos", onder di 25/10, 11:09. Etcetera, etcetera. Leuke bedlectuur, als u een laptop heeft.
God, wat ben ik blij dat we al heel lang niet meer in die flat in Leiden wonen, want daar hadden we ook van die verdampingsmetertjes op de radiatoren van de centrale verwarming hangen. Gelukkig waren er bij ons geen radiatoren die "in de zon" hingen, stonden de meeste sowieso permanent uit en hadden we ook toen al een laag verbruik, ondanks het feit dat we daar geen dubbel glas hadden en, omdat we op de "stormachtige" 8e verdieping woonden, zelfs een percentage korting op onze nota kregen omdat het appartement niet "comfortabel warm te stoken was"! (de flat heeft inmiddels dubbel glas gekregen). Ik herinner me wel dat die dingen minstens om de 2 jaar vervangen werden door nieuwe (betere???) exemplaren. Daar is dus nog van alles mee mis, zo blijkt, en die reactie van iemand die suggereerde om dan maar in de toevoerleiding (en afvoer, je moet immers verschil meten en niet alleen aanvoertemperatuur) een meter in te bouwen moet de metersector maar eens flink werk van gaan maken, want bovenstaande is natuurlijk te bezopen voor woorden.
Dit nog afgezien van alle administratieve ellende en de gevolgen van deze blunder van de eerste orde. Het gaat namelijk om nieuwe meters potverdorie, en we hebben toch niet voor niets een MEETCODE in dit land? Wordt er dan helemaal niets meer uitgetest, geijkt en eerst een paar jaar in de praktijk getest? Moet er dan overal maar goedkope rotzooi als meter ingezet worden, waar vrijwel altijd weer die al zwaar getroffen klant de dupe van moet worden?
Stel dat EnergieNed die belachelijke plannen* van hen erdoor kunnen drukken, met de "zegen" van Brinkhorst, dan krijgt heel Nederland verplicht een "slimme meter" voor zowel elektra als gas (over stadsverwarming wordt trouwens in die plannen in het geheel NIET gesproken, moeten we daar, gezien het door mij gesignaleerde "batterijprobleem" nu wel of niet blij mee zijn????). Stel dat ze, omdat het toch al zoveel geld kost, kiezen voor "een wat goedkoper type". Ziet u de rampen en ellende al voor u als achteraf blijkt dat er "iets fundamenteel mis is" met die meters? Wie gaat er dan voor opdraaien? De gezamenlijke energiebedrijven? Gelooft U het? Energiemeters: ze zullen de komende jaren de gemoederen fors bezig houden, en al helemaal op het vlak van de duurzame decentrale energieopwekking.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/27390811/Eneco-klant_betaalt_zonlicht.html
*"Een helder marktmodel
voor klant en energiesector", position paper met
supplement (cijfers!!) te downloaden van EnergieNed
website onder Publicaties
20 oktober 2005: "Slimme" meters 2. Dubbele tong met dubbele meters (en dubbele pet op). "EnergieNed, de brancheorganisatie van energiebedrijven, wijst er via een woordvoerder op dat een dubbele energiemeter lonend is „als je je gebruik voldoende kunt afstemmen op de daltarieven”." Althans, volgens het bericht (3e link) over de rel die er uitbrak nadat United Consumers uit een recent onderzoek concludeerde dat een dubbele meter (voor de onnozelen onder ons: een energiemeter met 2 telwerken, een relatief "duur" dagtarief, en een goedkoper nachttarief) lang niet altijd voordeliger is dan een meter met enkel telwerk. Vooral gezinnen met bandeloze, slecht opgevoede jeugd schijnen flink te moeten dokken aangezien er geen discipline (meer) is om "het energieverbruik te concentreren in de goedkope uurtjes". Tja, Zeitgeist, nietwaar?
Maar, hoe zit dat nou met die "ferme uitspraak" van de EnergieNed woordvoerder?
Even twee leuke citaatjes over de door EnergieNed zo gewilde op afstand uitleesbare (en afschakelbare!) slimme meters die in het hele land "uitgerold" zouden moeten worden. Uit de inmiddels gloeiend heet wordende, reeds deels door mij en anderen geanalyseerde "proposition paper Een helder marktmodel voor klant en energiesector":
p. 5 onderaan: "Er zijn veel voordelen voor leverancier en netbeheerder, en uiteindelijk voor de eindgebruiker";
p. 12 1e alinea: "In de praktijk toont de klant geen interesse voor de meter..."
Verder op de diezelfde EnergieNed website uit het artikel "Landelijke dekking slimme meter nodig" van Noud Köper (27 september 2005 via tab "Energie Nederland", niet tegengesproken door de brancheorganisatie):
"Voordelen zijn er ook op het gebied van energiebesparing: klanten kunnen via internet inzage krijgen in hun verbruik en beter inspelen op de daluren."
Wat denkt EnergieNed nu echt dat de klant wil? Graag, omdat je dan lekker elektra kunt verstoken in de door de leverancier "aangeboden goedkope uurtjes", of "bekijk het maar, het interesseert me allemaal geen bal als mijn energienota maar omlaag gaat"? Volgens mij worden er alleen maar gelegenheidsargumenten gehanteerd die tijdens het "masseren" van belangenpartijen en politiek dan weer de ene, dan weer de andere kant op neigen, al naar gelang het verloop van het "grote verhaal" in het door mij gewraakte rapport.
Mijn inschatting is dat er slechts weinig klanten zullen zijn die volgens het geschetste scenario "u vraagt, wij draaien" (feitelijk: "u biedt aan, ik verspil") zullen reageren op eventuele aanbiedingen van leveranciers. Dacht u dat de gemiddelde Hollander daar tijd voor had of voor wil vrijmaken? "Mien, wil je zo even naar huis toe gaan en om half 4 vanmiddag de wasmachine en droogtrommel aanzetten en die appeltaart bakken, want onze energieboer "Bliksems" heeft dan een spectaculair aanbod, nog geen 3 cent per kWh!" Ziet u het al voor u? Nonsens, natuurlijk. Neen, EnergieNed heeft hele andere belangen dan het verzinnen van allerlei "voordeeltjes" voor de eindverbruiker, knoop dat in uw oren!
Volgens mij heeft die woordvoerder van EnergieNed dan ook een beetje te diep in het glaasje gekeken. Daar gaat je tong raar van doen.
Onthullend trouwens weer, die verbijsterende hoeveelheid reacties bij het eerste stuk in de Telegraaf. Wat een boel naïeve mensen wonen er toch in dit land (de slimmerikken daargelaten, gelukkig). Voorbeeldje: "Waarom niet gewoon automatisch de klant waarschuwen als er iets 'goedkoper' kan? Technisch en administratief geen enkel probleem."
Polder PV houdt het intussen gewoon bij zijn draaispoelmeter met enkel telwerk, want dat extra vastrecht voor dat tweede telwerk halen we er natuurlijk nooit uit voor die 183 kilowattuur restverbruik wat we nog hebben (net ontvangen nota Echte Energie) ...
http://www.energiened.nl/ (rapport
via link Publicaties te downloaden)
http://www.telegraaf.nl/binnenland/27041491/Duurder_uit_met_nachtstroom.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/27049711/Consumentenclubs_waarschuwen_voor_dubbele_energiemeter.html
14 oktober 2005. "Slimme" meters 1. Met aansluitend een elektra-sprookje. Een onderwerp wat ons de komende tijd ongetwijfeld in toenemende mate "bezig" zal gaan houden, met name de duurzame decentrale elektriciteit (en, in de toekomst wellicht, [bio]gas- en warmte?) opwekkers. Floris Wouterlood heeft er op zijn website onder 14 september 2005 al een briljant en beknopt stuk aan gewijd. Ik raad u dringend aan om zijn voorlopige analyse, maar vooral ook het oorspronkelijke EnergieNed document ("position paper") en, niet te vergeten, het bijbehorende supplement (beide te downloaden van de website van EnergieNed) over de geplande gruwelen (volledig op de schop nemen van de facturering, berekening, en bemetering van de consumentenmarkt) grondig door te nemen. Er staat ons nogal wat te wachten, en voor diegenen die toch al zuinig leefden of bijvoorbeeld door investeringen in een fors zonnestroom systeem een zeer gering "restverbruik" elektra hebben, gaan het weer zure tijden worden, want die mensen (incl. Polder PV), gaan dus weer zwaar "gepakt" worden met belachelijke vaste kosten (nieuw "capaciteits tarief"). Zover mag het niet komen, en ik raad u dringend aan de Consumentenbond, lokale en landelijke politici, milieu- en andere duurzame organisaties te bestoken om deze onzalige plannen in het openbaar op de brandstapel te gooien. Dan wil ik wel het brandglas hanteren om het vuurtje m.b.v. onze grote vriend de zon aan te steken.
Maar, er is gelukkig beweging gekomen in "het metergebeuren", en het leuke is toch weer dat nota bene op die gewraakte website van EnergieNed zelf er een bericht aan is gewijd (tab Energie Nederland, artikel 27 september 2005, "Landelijke dekking slimme meter nodig"). Oxxio (min of meer de opvolger van het in het verleden zwaar onder vuur liggende "Durion"), heeft het namelijk bestaan om op eigen houtje digitale meters te gaan aanbieden op de (nog steeds vrije) metermarkt die gebruik maken van draadloze communicatie (GPRS), en die dus geen gebruik hoeven maken van het lokale elektriciteitsnet (zoals meters die gebruik maken van de Powerline techniek), en dus onafhankelijk van de netbeheerders kunnen opereren. Heel slim, en hoofdpijnverwekkend voor EnergieNed, met name voor de grote jongens binnen die koepel, die immers nog innige "banden" hebben met hun gouden netwerkbedrijven. EnergieNed wilde namelijk de metermarkt weer helemaal "dicht" gooien (met eigen, verplichte "slimme" meters), en men ziet die mooie nationale plannetjes voor het weer "greep" krijgen op de consumentenmarkt doorkruist door deze verzetsdaad van enfant terrible Oxxio. Er worden dan ook "vraagtekens" bij de plannen va Oxxio gezet, "de voordelen van de digitale meter gaan hiermee voor een groot deel verloren", "landelijke dekking is de goedkoopste oplossing", dat soort (de aandacht van de kern van de zaak afleidende) onzin.
In een recent artikel in Trouw werd al de knuppel in het hoenderhok gegooid, met de plannen van Oxxio (een miljoen slimme meters bij potentiële belangstellenden wordt op gemikt): "De meteropnemer, die aan huis het stroomgebruik van de Nederlander peilt, ziet zijn einde komen."
Het lijkt me dus een goede zaak als dat initiatief van Oxxio (en van anderen zoals Cycle Systems) gewoon doorgang vindt, want dan hebben we weer even "lucht", wordt de metermarkt echt opengebroken, en kunnen we wellicht ook de eigen leveranciers gaan pushen zelf soortgelijke initiatieven te ontplooien. Als u een beetje de "metermaterie" in het zonnestroom wereldje hebt gevolgd de laatste jaren (Power to the People van de Z.P.V.), weet u waar ik op doel.
Het is trouwens niet allemaal "hoop" in genoemd artikel, want ik wil u de volgende frases daaruit niet onthouden:
"De voordelen [van de "slimme meters", PJS] zijn talrijk: ... fraude kan worden tegengegaan doordat de meter op afstand afschakelbaar is ... in tijden van grote schaarste kunnen huishoudens zonder veel pijn op rantsoen worden gezet, ... " Etcetera. Floris gebruikte niet voor niets het "beladen" woord "Big Brother"!
Bij dezen een volslagen hypothetisch toekomstscenario, het sprookje "Karel en de Grote Boze Wolf":
Karel, intens gelukkig levend in zijn mooie huisje met zijn partner Ilse, en met op hun dak een groot, uit eigen zak betaald zonnestroomsysteem, heeft al tijden een enorme rel met zijn netbeheerder GBW over niet met zijn administratie overeenkomende meterstanden van zijn teruglevermeter. Het wil maar niet vlotten, de communicatie bereikt een dieptepunt, en Karel probeert het nog een laatste keer.
Karel: "Ik had u de laatste keer nog zo gezegd, als u die meterstand niet corrigeert, stap ik naar de Geschillencommissie!"
Netbeheerder GBW: "U moet volgens de wet uw nota nu betalen, anders moeten we u afsluiten".
Karel: "Sorry, ik heb u al talloze malen proberen duidelijk te maken dat de fout bij U ligt, en niet bij mij, dus ik betaal die nota niet voordat u die meterstand goed overneemt."
GBW: "Goed, zoals u wilt. U hoort nog van ons." Klik (telefoon). Na een uurtje:
........ klik! .........
Karel: "Ilse, heb jij weer in de meterkast zitten rommelen, de computer en het licht zijn uit!" ....
Wordt ongetwijfeld vervolgd, want het EnergieNed document met bijlage heeft talrijke (verbijsterende) implicaties waar Polder PV zeker op terug zal komen.
http://www.energiened.nl
... (als
link niet werkt: tab Energie Nederland op http://www.energiened.nl/ aanklikken)
http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/solar_pages_nl/laatste_nieuws.htm (14
september 2005)
Trouw, vrijdag 16 september 2005: p. 13. "De elektriciteitsmeter
splijt de energiesector"
Links
Beetje debiel, mistig en nietszeggend "slimme meter" filmpje van Essent:
|