continu
belazerd... |
meten=weten |
index |
|
Meetdienst HOAX in NederlandEen Staatsgreep in
de meterhuur tarieven:
|
"Vandaar dat het voorstel is om voor 2008 een ministeriële regeling te formuleren waarmee een eerste stap wordt gezet om het tarief voor de huidige meetdienst terug te brengen tot een redelijk niveau. Op die manier wordt de NMa in staat gesteld een tarief vast te stellen dat voordeel oplevert voor de consument." |
en, uit de toelichting bij de Ministeriële Regeling (WJZ 7085967):
"Op basis van deze regeling kunnen de tariefstijgingen van de afgelopen tijd voor de meting van elektriciteit een halt toe worden geroepen." |
en, uit het antwoord van de huidige Minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven, op een spervuur van vragen van Tweede Kamerlid Paulus Jansen van de SP over de invoering van de "slimme meters" (7):
vraag/antwoord 13:
"Voor zover de kritiek zich richt op de kostprijs, kan ik melden dat ik de meterhuur heb bevroren op het niveau van 2005..." |
vraag/antwoord 18:
"De belangrijkste overweging voor het opstellen van deze Ministeriële Regeling was om ervoor te zorgen dat de NMa in de gelegenheid werd gesteld om de tarieven voor 2008 terug te brengen tot het niveau van 2005." |
Afijn. Dat zou dus blijkbaar allemaal "goed" gaan komen, en we mochten mogelijk een lager of op zijn hoogst "stabiel" (ergo: "niveau 2005") blijvend meetdienst tarief tegemoet gaan zien van onze dames en heren politici cq. EZ beleidsambtenaren. De volgende "stap" in die onwaarschijnlijk ingewikkelde keten van de energiebureaucratie, die slechts aan een zeer beperkt aantal en uitstekend ingevoerde, goed betaalde juristen en energiespecialisten is voorbehouden, was het blijkbaar wettelijk verplichte "vaststellen" van nieuwe tarieven voor 1 januari 2008 door de NMa, blijkbaar weer eens na een zogenaamde "marktconsultatie". Nu moet u bij die (wettelijk verplichte) "marktconsultaties" van de NMa wel een potje zout zetten, want dat is meestal een hoogdravend onderonsje tussen de DTe en de netbeheerders, retailers e.d.
Consumentenorganisaties worden daar al jaren buiten de deur gehouden (en weten vaak niet eens van het bestaan van dit soort "consultatierondes"). En als dat al zou "kunnen", moet het ze sowieso gegeven zijn om de extreem ingewikkelde en bomvol juridische valkuilen zittende energiedossiers te kunnen bevatten. Dat kost zelfs voor enigszins in de materie ingevoerde lieden monumentale hoeveelheden kostbare, en meestal onbetaalde tijd, met nog altijd geen enkele garantie dat alle ins-and-outs en vele gifadders op tijd onderkend zijn of worden, laat staan, begrepen. Een monumentale informatie achterstand dus tussen de belanghebbende netbeheerders (en vaak tevens de leveranciers/"retailers") en de zeer kwetsbare eindverbruikers, in ieder geval. Dit geschiedt allemaal al jaren lang, totaal buiten het publieke domein om, en door geen journalist opgemerkt...
Op 12 september 2007 werd op de DTe website het "ontwerpbesluit" voor de vaststelling van de meetdienst voor elektra gepubliceerd (5). Omdat ik toen op vakantie was, het na terugkeer razend druk had en pas later ontdekte dat dit ontwerpbesluit was gepubliceerd, kon ik me pas in een laat stadium met deze ongelofelijk ingewikkelde materie (als relatieve leek) bezighouden, want daar moet je goed voor gaan zitten, voor dat soort van juridische taal vergeven documenten (dit exemplaar telde ook alweer 21 pagina’s...). Dat doe je absoluut niet voor je plezier, dat doe je omdat je in de gaten begint te krijgen dat dit soort "procedures" wel eens voor de zoveelste maal in extremo in jouw nadeel (als weerloze eindverbruiker helemaal aan het eind van de "energiepijplijn") zou kunnen gaan uitpakken. De voorbeelden daarvan liggen inmiddels voor het oprapen. En helaas is dat met deze treurige gang van zaken voor de zoveelste maal weer eens snoeihard bewezen ...
In het ontwerpbesluit stond een tabel (p. 20) met tale-telling gegevens met de meterpopulatie data (aantallen en grove indeling in 4 klassen) en de (veronderstelde...) inkomsten daaruit van alle tien netbeheerders in Nederland. Hoogst interessant, want ik had nog nooit eerder dit soort informatie gezien. Hieruit leerde ik bijvoorbeeld dat "onze" netbeheerder Continuon maar liefst bijna 2 miljoen enkeltarief meters en ruim 800.000 dubbeltarief meters (verdeeld over twee "fase" groepen) in beheer heeft, wat mijn nooit eerder met hard cijfermateriaal bevestigde overtuiging dat er (veel) meer enkeltarief klanten zijn dan dubbeltarief klanten (alleen al vanwege de fysieke onmogelijkheid om met een enkeltarief meter een dubbel tarief contract te kunnen hebben), ondersteunde. Omdat ik niet zo snel begreep hoe de berekeningen in die tabel werden gemaakt, heb ik de hele zooi overgenomen in een eigen spreadsheet, en ben gaan kijken hoe die in elkaar stak en hoe het eindresultaat tot stand kwam. Dat leek behoorlijk rechtlijnig, en simpel een kwestie van het aantal meters in een bepaalde klasse te vermenigvuldigen met het tarief voor die meter bij de betreffende netbeheerder. Daaruit leken de inkomsten voor die categorie meters per klasse te volgen. Vier groepen (enkel tarief 1 resp. 3-fase, en dubbel tarief 1 resp. 3-fase) geven elk een bijbehorende hoeveelheid inkomsten, en de inkomsten worden per categorie bij elkaar opgeteld voor alle netbeheerders.
Met de formule van de NMa werd er uiteindelijk een "gewogen tarief" voor twee groepen meters (1-fase resp. 3-fase) bepaald, wat al zeer tegen mijn zere been was, want dat betekende sowieso al dat enkel- en dubbeltarief bij elkaar werden gegooid, en dat het (soms veel) hogere meetdienst tarief voor de dubbeltarief klanten kunstmatig op onze (enkeltarief klanten) nek werd gegooid, en het "gewogen gemiddelde" fors in ons nadeel zou doen opkrikken. Wat, gezien het feit dat enkeltarief klanten meestal (veel) lagere verbruiken hebben dan dubbeltarief klanten, waarvoor het hogere vastrecht voor een dubbeltarief meter sowieso niet te compenseren is met verbruik in het "lage" tarief omdat er simpelweg vrijwel niets of weinig in die uren verbruikt wordt, hartstikke onrechtvaardig is. Omdat hiermee een kunstmatige vastrecht verhoging in de elektriciteitsnota wordt ingebracht die het verschil tussen zelf beïnvloedbare variabele kosten en niet beïnvloedbare vaste kosten in het nadeel van de laatste doet omslaan. Hetgeen in klimaatcrisistijd, waarin er juist prikkels voor energiebesparing (lees: hoge variabele kosten, en zo laag mogelijke vaste kosten!) zouden moeten komen, onacceptabel is omdat hier dus weer voor de zoveelste maal het omgekeerde gebeurt. Hetgeen juist besparing ontmoedigt. Wij hebben niet voor niets altijd een enkeltarief contract gehad, omdat wij zo weinig elektriciteit verbruiken (zeker in de nacht, dan staat bij ons bijna altijd alles uit, op een enkele maal een wasmachine na). Het heeft voor ons derhalve nooit zin gehad om een dubbeltarief meter te hebben, en daar hebben we dan ook bewust nooit voor geopteerd.
Een van de meest ergerlijke bevindingen van dat ontwerpbesluit van de NMa was wel de "uitkomst" van de hele rekenexercitie. Die bedroeg namelijk voor "onze" enkeltarief (1 fase) meter al 22,85 Euro ex. BTW, en dat betekende, als dit ontwerpbesluit er door gedrukt zou worden, al een EXTRA verhoging voor ons van 4,01 Euro ex. BTW t.o.v. de 18,84 Euro voor 2007, 21,3%. Voor mij volstrekt onacceptabel, omdat onze netbeheerder hier geen enkele "prestatie" tegenover hoeft te stellen, en hij van de NMa, EZ en de politiek blijkbaar reeds in een eerder stadium tientallen procenten in zijn zak heeft mogen steken met de absurde verhogingen vlak voor de marktliberalisering (ook zonder tegenprestatie). De stoom begon inmiddels uit de oren te komen. En dus besloot ik maar weer eens met een diepe zucht een "zienswijze" te gaan opstellen over dit ronduit onzalig voorstel. Uiteraard schriftelijk, want er was wel een "hoorzitting" aangekondigd, maar ik had niet zo’n behoefte om met de meest gruwelijke juristentaal door enkele zwaargewichten om de oren geslagen te worden in deze waanzinnige materie, dus besloot ik het maar op papier te zetten.
Zienswijze n.a.v. ontwerpbesluit
Er was tot na de hoorzitting (15 oktober 2007) gelegenheid om schriftelijk te reageren.
Mijn belangrijkste punten:
(1) Totale onduidelijkheid over wat er met de meetdienst gaat gebeuren na 2008, en complete onzekerheid over de situatie rond de invoering van de "slimme meters" waarvan vooral de invoeders van decentraal opgewekte duurzame elektriciteit (zonnestroom) de dupe lijken te gaan worden. Omdat ze meestal totaal geen behoefte hebben aan die meters die in de plaats zouden komen van de zeer goed werkende, betrouwbare, en volautomatisch salderende Ferrarismeters. In vele landen worden salderende Ferrarismeters als volstrekt legitieme meters gezien waarmee zelfs wettelijk verplicht zonnestroom (of zelfs windstroom) wordt gesaldeerd, en dat heet dan "net metering". Zonnestroom invoeders zouden met zo’n ongevraagde en ongewenste "slimme meter" er in theorie zelfs financieel op achteruit kunnen gaan als de netbeheerders met die nieuwe meters weer allerlei bezopen extra "vastrechten" gaan zitten verzinnen die niet in de Wet staan gespecificeerd. Dit is al eerder voorgekomen, en als je ze een nagel geeft, nemen ze je hele lichaam (kom ik separaat nog op terug).
(2) Het jaar 2005 als "ijkjaar" is onacceptabel omdat de netbeheerders daarmee prestatieloos tientallen procenten onverklaarbare tariefstijgingen in de schoot geworpen krijgen die allemaal door de eindverbruikers zijn opgehoest zonder tegenprestatie. Ik heb daarom het begin van ijkjaar 2003 voorgesteld, voordat de grootste (onterechte) tariefstijgingen plaatsvonden.
(3) Enkeltarief klanten worden zwaar benadeeld door het ontwerpbesluit, wat onacceptabel is, mede vanuit het oogpunt van energiebesparing, wat tot nu toe een vrijwel onbestaand thema is geweest in de hele marktliberalisering, en waar nog verschrikkelijk veel aan moet gebeuren.
(4) Extra punten van zorg (diverse aspecten, zoals schandalige ijktarieven bij conflicten over meterstand problemen, problemen rond afgedwongen metervervanging bij zonnestroomproducenten met financiële benadeling, fysiek niet tot saldering in staat zijnde meters, en de totale afwezigheid van regulering van de gasmeter tarieven).
Zo’n beetje op het moment dat ik mijn brief had weggestuurd, verscheen er op de website van de DTe opeens een set van 4 documenten (+ verslag) (6), zijnde de "pleitnotities" van enkele netbeheerders en een retail vertegenwoordiger (van het pas opgerichte en bij vrijwel iedereen onbekende "Ephrin") n.a.v. de op 15 oktober gehouden hoorzitting bij de NMa. Nou, die reacties logen er niet om, en waarvan de op het briefpapier van een duur advocatenkantoor (met specialisatie energiewetgeving) verschenen, zeer dreigende reactie van Eneco Netbeheer jegens de NMa (impliciet de strekking hebbende: "We stappen naar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven"!) wel het absolute toppunt was.
"Gooi maar
allemaal bij elkaar, die meters..."
Waar het in essentie op neerkwam allemaal was dat de verzamelde netbeheerders
(het leek wel een kartel...) vonden dat de door de NMa gemaakte
indeling van twee "rest" klassen meters (1-fase dan wel
3-fase) niet acceptabel zou zijn (alles in prachtige, dure juridische
termen en bijbehorende stijl omschreven, vooral de Continuon juristen
zijn daarin gepokt en gemazeld, en extreem bedreven). En dat alle meters
beter op een en dezelfde hoop gegooid moesten worden (Ephrin had daarbij
ook nog eens de supervalse argumentatie dat dit "beter" zou
zijn voor de acceptatie van zowel het leveranciersmodel van facturatie,
als het beruchte capaciteitstarief, twee van de 3 pijlers die belangenkoepel
EnergieNed er bij EZ en de Tweede Kamer op uitermate slinkse doch karakteristieke
wijze doorgedrukt heeft). Het onverbiddelijke resultaat van die operatie
zou zijn dat, omdat de duurdere 3-fase meters in de totale som opgenomen
zouden worden voor alle toekomstige klanten, dat het uiteindelijk enkele "gewogen
tarief" alweer hoger zou gaan uitpakken dan de
NMa voor de – bij
de miljoenen kleinverbruikers meest voorkomende - 1-fase meters had
uitgerekend in het ontwerpbesluit. De netbeheerders kwamen door deze
ranzige truc derhalve uit op het alweer hogere tarief van 23,88 Euro
excl. BTW (nog zonder zogenaamde "cpi correctie") voor
alle meters, wat zou inhouden dat wij met onze enkeltarief meter in
Continuon gebied (en minimaal zo’n twee miljoen klanten met ons)
er i.p.v. 21,3% nu maar liefst 26,8% (extra t.o.v.
het al ten onrechte fors opgeschroefde 2005 niveau!) op achteruit zouden
gaan t.o.v. het bestaande tarief voor 2007...
Continuon
gepokt en gemazeld als vanouds ...
De juristen van Continuon durfden dat natuurlijk niet met zoveel woorden
te zeggen (terwijl ze duivels goed wisten wat de consequenties van
die hele operatie zouden zijn), maar maakten zich er lafhartig en typisch
juridisch verbloemend vanaf met de vage opmerking (in hun "Zevende
Argument"...): "Individuele klanteffecten zijn onvermijdelijk".
Dat is een "nogal" misleidende opmerking als je weet dat
door de gecombineerde trukendozen van de bureaucraten op het Ministerie
van Economische Zaken, de NMa, en de verzamelde netbeheerders en retailers
het voor die miljoenen enkeltarief klanten van hen uiteindelijk (bij
het uiteindelijke besluit van de NMa) tot een verhoging van maar liefst
30% gaat leiden t.o.v. het tarief voor 2007, voor
de 1,3 miljoen enkel tarief klanten van Essent netbeheer zelfs tot
een verhoging van 38%, en de meeste
andere enkel tarief klanten ook met forse verhogingen te maken krijgen.
Er gaan (op basis van meterpopulatie 2005 berekend) minimaal 3,8 miljoen
enkel tarief klanten op achteruit, maximaal 3,7 miljoen klanten dubbel
tarief klanten gaan er (soms fors) op vooruit. Maar omdat van die laatste
categorie er alleen al anderhalf miljoen bij Eneco netbeheer zitten,
die al mogelijke juridische stappen heeft aangekondigd (ze gaan zwaar
in het schip met mogelijk in totaal 13 miljoen omzetverlies door de
operatie op basis van de 2005 meterpopulatie), en omdat uit die populatie
nog de enkel tarief contractanten (die een dubbel tarief meter in de
meterkast hebben) gefilterd dienen te worden, is het koffiedik kijken
hoe dat uiteindelijk allemaal werkelijk uit gaat pakken. In ieder geval
zijn met de huidige status quo en de al op de snel aan het begin van
2008 verschenen tariefbladen van Continuon direct snoeihard afgespijkerde
nieuwe meetdienst tarieven alleen al bij deze netbeheerder minimaal
2 miljoen enkel tarief klanten dik in het schip gegaan, dwars tegen
de politieke bedoeling van de meetdienst "regulering" in.
Eneco netboys not
amused...
Eneco netbeheer (voluit: Eneco Energie MDDS B.V.) vond dat er sowieso geen
enkele wettelijke basis was voor de hele operatie, en dat ze "stappen" zouden
gaan zetten bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven om die hele operatie
nietig
te laten verklaren (gezien het door mij berekende dreigende omzetverlies
niet geheel verrassend te noemen, zie spreadsheet onderaan deze pagina...).
Vies "geintje" van
Essent Netwerk B.V.
Essent
netbeheer tenslotte kwam nog met een karakteristiek en uitermate smerig
juridisch geintje. Ze waren er blijkbaar achtergekomen dat
o.a. Eneco netbeheer altijd een separaat "data-collectie" tarief
heeft geheven (het grotere Continuon heeft dat nooit gedaan, zat
in
de metertarieven verwerkt), en claimden opeens dat ze dat in ijkjaar
2005 wel degelijk "op de rol" hadden staan, maar dat ze
dat om obscure redenen niet op de tarieflijsten hadden gezet. Door
hun claim zouden hun inkomsten voor 2005 voor alle 4 metercategorieën
kunstmatig omhoog worden gekrikt (2,88
Euro ex BTW extra per categorie...), en zou door de berekening van
een "gewogen tarief" over
alle netbeheerders data, het uiteindelijke resultaat voor de meetdienst
voor 2008 nog hoger gaan worden dan de rest van
de netbeheerders al via die smerige truc van het bij elkaar vegen
van alle meters
had bedongen... In
het uiteindelijke Besluit van de NMa is Essent voor deze weerzinwekkende
poging om nog wat extra winst af te romen terecht keihard op de vingers
geslagen (in hele nette bewoordingen, uiteraard) en is deze arrogante
juristenkolder naar de prullenbak verwezen [randnummer 71 van het
Besluit], maar dat is dan ook zo’n beetje het enige minuscule
lichtpuntje in dat hele rampzalige Besluit van de NMa wat ik heb
kunnen ontdekken...
U snapt wellicht dat na lezing van al dit juristen-fraais de stoomwolken uit de oren bij Polder PV een aardige omvang begonnen aan te nemen. Maar dat was nog niet het einde van het hele trieste verhaal...
Ik zat namelijk al een tijdje met een heel erg "jeukend" gevoel. Dat werd vooral veroorzaakt door het feit dat ik een bizar verschil zag in de meterpopulaties tussen, met name, de grootste netbeheerder Continuon (feitelijk vergelijkbaar met nummer twee Essent), en de op-twee-na grootste Eneco Netbeheer (de rest van de netbeheerders stellen qua meterpopulaties niet zoveel voor en zijn veel kleiner). Continuon had in 2005 in totaal 1.872.779 enkeltarief en 829.870 dubbeltarief meters. Verhouding 2,26:1. Bij Essent netbeheer is die verhouding minder extreem, doch vergelijkbaar: 1,19:1 (meer enkel tarief meters dan dubbel tarief meters). NB: van alle meters van alle 10 netbeheerders bij elkaar is die verhouding gemiddeld 1,99:1, dus globaal 2 maal zoveel enkeltarief dan dubbeltarief meters, wat mijn vermoeden bevestigde van die relatieve verhouding. Eneco netbeheer echter had in hetzelfde jaar 326.296 enkeltarief en 1.551.182 dubbeltarief meters, een omgekeerde verhouding, dus, van 1:0,21 !!!! Ik snapte hier niets van, want ik had altijd gedacht dat er (veel) meer enkeltarief meters waren dan dubbeltarief meters. Ik kon het niet verklaren, en liet de documenten een tijdje liggen, maar het bleef "knagen". Totdat ik op een dag – de officiële termijn om schriftelijk te reageren op het NMa ontwerpbesluit was inmiddels verstreken (maar ik had al een brief met diverse van mijn eerste bezwaren ingestuurd) – het "licht" zag toen ik die tabel weer eens goed bekeek.
Wat wil het geval. In de derde hoofdkolom van de NMa tabel staat klip en klaar als verklarend hoofdje: Aantal kleinverbruikmeters in 2005. Dat wil zeggen: de fysieke meterpopulatie die toen aanwezig was. Echter, die meterpopulatie kan helemaal niet de basis vormen voor de in de vierde hoofdkolom weergegeven Inkomsten 2005 (excl. BTW)! Waarom niet? Omdat de inkomsten van de netbeheerders niet gedicteerd worden door het metertype, maar door het daadwerkelijke contract wat er is afgesloten met de klant! Als je een enkel tarief meter in de meterkast hebt zoals wij (slechts 1 draaischijf met telwerk), is er maar een contract mogelijk, en dat is een enkel tarief contract (bij Continuon wordt dat "continutarief" genoemd). Maar als je een dubbel tarief meter in de meterkast hebt hangen (met twee draaischijven of met 2 of meer al of niet digitale telwerken), kun je zowel een enkel tarief contract, als een dubbel tarief contract met je netbeheerder afsluiten! Hoe kan dat? Dat heeft te maken met de voor de netbeheerder te vermijden (en onnodige) vervangingskosten.
Als een vorige bewoner van de woning een dubbel tarief contract had met je netbeheerder (die altijd dezelfde is in het gebied waarin je woont en die feitelijk de meter beheert), kon hij/zij ook alleen maar een dubbeltarief meter hebben, omdat hoog en laag tarief separaat "bemeten" moesten kunnen worden waar je dus (minimaal) twee telwerken voor nodig hebt. Als er een nieuwe bewoner in het huis komt die een enkel tarief contract wil (omdat hij/zij een zuinig verbruik heeft en hoog/laag tarief voor hem/haar niet interessant is, mede gezien het hogere vastrecht tarief bij zo’n contract), is het voor de netbeheerder kostentechnisch bezien onzin om zo’n uitstekend werkende meter te gaan vervangen door een enkel tarief meter met maar 1 telwerk. Deze kan namelijk van de reeds aanwezige dubbeltarief meter 1 van de 2 (of meer) telwerken uit (laten) zetten, en er blijft dan maar 1 "actief" telwerk voor het meten van het verbruik op het "enkeltarief" over (bij onze netbeheerder Continuon dus wederom: "continutarief").
Als er nu na verhuizing van een bewoner zoals in de vorige alinea geschetst een nieuwe bewoner in die woning komt die wel weer hoog/laag tarief kiest, hoeft wederom de meter niet vervangen te worden, maar wordt gewoon het tweede telwerk weer geactiveerd zodat de nieuwe bewoner weer een dubbel tarief contract kan afsluiten, wat flink op vervangingskosten bespaart. Prima geregeld, als de omschakeling maar goed verloopt is er geen vuiltje aan de lucht. NB: voor nieuwe bewoners in een huis waar van enkel naar dubbel tarief contract wordt geswitched is het dus ook altijd zeer belangrijk om te checken of en hoe de twee telwerken gaan "lopen", controleer dan meteen of het lage tarief daadwerkelijk in de avond/nacht loopt en niet overdag, anders is er (per ongeluk) verkeerd geschakeld tussen de twee telwerken en zou u wel eens financieel ongunstiger uit kunnen komen dan u had gedacht bij de keuze voor het dubbel tarief contract.
Effecten berekeningen NMa tabel
Maar wat betekent dit alles nu in de discussie over die beruchte NMa tabel? Dat de "Inkomsten" die in hoofdkolom 4 van die tabel worden "berekend" niet kunnen kloppen! In mijn spreadsheet (ontwerpbesluit) blijkt klip en klaar dat die "inkomsten" uit de vermenigvuldiging van hoofdkolom 2 ("Tarief" per metertype) maal hoofdkolom 3 ("Aantal kleinverbruikmeters" per metertype) berekend worden, maar dat dit pertinent een ondeugdelijk beeld geeft van de werkelijk gerealiseerde inkomsten voor de netbeheerders in 2005. Omdat het niet om "inkomsten uit meters", maar om "inkomsten uit contracten" zou moeten gaan! Die gerealiseerde inkomsten zijn namelijk maatgevend geweest voor de "politieke beslissing" om de meetdienst voor 2008 te baseren op basis van een "gewogen tarief", en om de door EnergieNed gepushte "slimme meters" er door gedrukt (en door de netbeheerders gefinancierd) te krijgen. De voor de "slimme meters" te heffen meetdienst mocht namelijk niet meer geld kosten dan er blijkbaar in 2005 daadwerkelijk was verdiend door de gezamenlijke netbeheerders.
Wat heeft dit voor consequenties? Dat het dus om daadwerkelijk met de klant aangegane contracten dient te gaan om de werkelijke inkomsten in 2005 te bepalen. En dat een nog onbekend (doch hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk) aantal enkel tarief contractanten in de NMa tabel onterecht onder de "dubbel tarief meter" populatie is ondergebracht. En dat derhalve de inkomsten in die categorieën (zowel 1- als 3-fase dubbel tarief meters) systematisch te hoog zijn ingeschat (omdat er meestal een lager meetdienst bedrag voor een enkel tarief contract wordt betaald). Met als resultaat dat de inkomsten kolommen voor de dubbel tarief "meters" onder de hoofdkolom 4 "Inkomsten 2005 (excl. BTW)" systematisch te hoog zijn berekend. Met als uiteindelijk gevolg dat de door de NMa berekende "eindwaarde" (in het ontwerpbesluit nog gesplitst in 1- en 3-fase meters) kunstmatig omhoog wordt gerekend.
Ik weet dit zeker omdat mijn vriendin in een vorig huurappartement in Continuon gebied jarenlang een fysieke dubbel tarief meter in de meterkast heeft gehad (ooit door een vorig bewoner blijkbaar aangevraagd, of altijd al in de meterkast aanwezig geweest), maar ook toen al altijd een enkel tarief contract had (er draaide al die tijd maar 1 telwerk), en dus minder voor de ook toen al gesplitste meetdienst tarieven (toen nog binnen het "vastrecht" vallend) betaalde. Ik weet van diverse mensen dat ze in de huidige situatie ook nog steeds een dubbel tarief meter, maar een enkel tarief contract hebben. Al dit soort situaties worden in de door mij gewraakte NMa tabel allemaal onterecht onder de "dubbel tarief meter populatie" ondergebracht. En drukken dus kunstmatig en onterecht de fictieve inkomsten (hoofdkolom 4, 1- resp. 3-fase dubbel tarief meters) van de netbeheerders omhoog, en het gewogen gemiddelde voor het tarief voor 2008 wordt kunstmatig te hoog berekend!
Toen ik hier achter kwam was ik woedend. Hieruit bleek dat door een valse voorstelling van zaken de inkomsten voor de netbeheerders in 2005 in ieder geval wat de dubbel tarief meter populatie betreft hoogstwaarschijnlijk (veel) te hoog zijn opgegeven of berekend. Dit is met name funest qua impact bij de meterpopulatie van Eneco netbeheer, waar immers het overgrote merendeel juist die dubbel tarief meters omvat (en dus ook zwaar op het uiteindelijke "resultaat" drukt). Echter, gezien het feit dat alleen al de gemiddelde verhouding tussen (alle) enkeltarief en dubbeltarief meters ongeveer 2 op 1 is, en deze als een minimale verhouding (!) gezien dient te worden tussen mensen met een enkeltarief contract en diegenen met een dubbeltarief contract (minimaal omdat veel enkel tarief klanten zich in de "dubbel tarief meter populatie" bevinden), is het zeer onwaarschijnlijk om te veronderstellen dat alleen bij Eneco netbeheer (qua grootte de derde, de zeven andere netbeheerders hebben veel kleinere meterpopulaties onder hun hoede) de werkelijke verhouding tussen enkeltarief en dubbeltarief contractanten fundamenteel anders zou zijn. Zeker gezien het beeld bij de grootste twee, Continuon en Essent. Het is zelfs uitermate onwaarschijnlijk dat die verhouding bij Eneco netbeheer fundamenteel anders zou liggen (er is geen enkele reden te bedenken waarom dat zo zou zijn), ook al is de verhouding in de fysieke meterpopulatie wel verschillend (mogelijk te maken hebbend met een ander plaatsingsbeleid van meters in het verleden).
Omdat het meetdienst tarief voor een enkel tarief contractant (in de meeste gevallen) lager is dan voor een dubbel tarief contractant, zal bij het verplaatsen van zo’n "geval" van de dubbel tarief meter kolom naar de enkel tarief meter kolom weliswaar het totaal aan inkomsten van de laatstgenoemde kolom iets hoger worden, maar de verlaging van de uit de eerstgenoemde kolom voortvloeiende inkomsten wordt tegelijkertijd door de hogere meetdienst voor een dubbel tarief contract groter. Ergo: bij correcte berekening (die niet toegepast lijkt te zijn door de NMa omdat die het uitsluitend over meters, en niet over contracten heeft), zouden de totale inkomsten juist lager dienen te zijn in 2005. Door niet correct te rekenen is het netto effect juist een totale kunstmatige inkomstenverhoging voor de van toepassing zijnde netbeheerder (voor 2005). Door die feitelijk nog uit te voeren verschuiving treedt dan ook een reëel effect van totale inkomsten vermindering op, en deze moeten in 2005 dan ook minder hoog zijn geweest dan door de NMa in haar tabel worden gesuggereerd.
Concluderend: het is zeer waarschijnlijk dat zich binnen de dubbel tarief meter populaties van Eneco netbeheer, en ook bij alle andere netbeheerders een aanzienlijk aantal enkel tarief contractanten bevinden zonder hoog/laag tarief, maar met het veel lagere enkeltarief. En dat de inkomsten in die dubbel tarief meter kolommen (voor alle netbeheerders) wel eens veel te hoog ingeschat of berekend kunnen zijn. Met desastreuze gevolgen voor de uiteindelijk vastgestelde "gewogen nieuwe meetdienst tarieven" door de NMa. Namelijk (veel) te hoog.
Ik zat hierna met mijn handen in het haar. Ik had met vrij grote zekerheid een enorme blunder in die tabel ontdekt die miljoenen enkeltarief klanten nog eens extra financieel zou gaan benadelen (omdat die allemaal een nog grotere stijging van het meetdienst tarief te verwerken zouden krijgen dan ik al had bevroed). Ondertussen was echter de "officiële reactietermijn" op het ontwerpbesluit verstreken, en je weet met juristen nooit hoe er dan omgegaan wordt met dat soort onacceptabele bevindingen. Vandaar dat ik eerst maar eens met de dossierbehandelaar van deze zaak heb gebeld. Ik kreeg van haar te horen dat de verklarende tekst in de hoofdjes van de NMa tabel moesten kloppen, dus ik voelde mij in mijn bevindingen gesterkt, dat die tabel fout berekend moest zijn en niet de werkelijke inkomsten voor 2005 liet zien, maar (veel) te hoge, fictieve inkomsten (met te hoge meetdienst voorstellen tot resultaat). Ik kreeg van de NMa medewerkster echter niet de garantie dat aan mijn bevindingen consequenties verbonden zouden worden, ook al omdat de "officiële reactietermijn" voor het ontwerpbesluit verstreken was. Ze was het wel hartgrondig met me eens dat de netbeheerders een monumentale informatievoorsprong hebben t.o.v. alle andere partijen, met name de kleinverbruikers, en dat dit een ongewenste situatie was. Als ik mijn bevindingen op papier zou zetten, zouden ze zeker aan het "dossier" toegevoegd worden, maar de NMa medewerkster kon niet beloven dat er ook maar iets mee gedaan zou gaan worden...
Ze suggereerde tevens om me tot de VEMW en/of de Consumentenbond te wenden, om hen te bewegen om zich met deze materie te bemoeien. Bij de VEMW was ik snel "klaar", aangezien ik als consument geen lid was (kon zijn) van die organisatie, daar ik geen "kleinzakelijk belanghebbende" (doch een blijkbaar irrelevante consument) was en enige vorm van hulp kon vergeten... Bij de Consumentenbond duurde het iets langer. Na "interne raadpleging" kreeg ik daar te horen dat er geen "energiespecialist" was die mij kon helpen... Daar sta je dan, met lege handen. Als end-of-the-pipeline consument die totaal niets heeft in te brengen in dit verschrikkelijke land en elke keer weer de pineut is...
Desondanks heb ik me niet kunnen neerleggen bij deze ontdekking, en heb ik uit arren moede toch nog de moeite genomen om een gepeperde brief te schrijven naar de NMa en daar mijn grieven in uitgelegd. Ik heb daarin ook nog twee citaten van het ontwerpbesluit aangehaald om aan te geven wat de politieke bedoeling van de meetdienst regulering was:
(randnummer
8 ontwerpbesluit): citaat artikel 1 van het MR meettarieven elektriciteit
2008: "... worden berekend op grond van het gewogen gemiddelde van de tarieven van alle netbeheerders gezamenlijk, zoals die voor die afnemers golden voor het jaar 2005, ..." |
Waaruit klip en klaar wordt dat de werkelijke inkomsten (voortvloeiend uit de werkelijk met de kleinverbruikers aangegane enkeltarief dan wel dubbeltarief contracten) als basis van de tabel genomen hadden moeten worden, en niet een berekening op basis van de aantallen ontleend aan de fysiek aanwezige meterpopulatie.
(randnummer
15 ontwerpbesluit): insteek van de Minister van Economische Zaken: "... wordt de NMa in staat gesteld een tarief vast te stellen dat voordeel oplevert voor de consument." |
Eind resultaat: het definitieve (rampzalige) NMa Besluit
U kunt zelf aan de hand van het definitieve Besluit van de NMa (8), en het Dictum daarin op pagina 16: "Meettarief kleinverbruikmeters (1- en 3-fase; enkel en dubbel): EUR 24,47 (exclusief BTW)", en de door mij met veel bloed, zweet en tranen uit de NMa data en de tariefbladen van de netbeheerders voor 2007 vastgestelde tarief effecten per klant (Excel spreadsheet) vaststellen, dat voor vele miljoenen enkel tarief contractanten (zowel diegenen die een enkeltarief of een dubbeltarief meter hebben) deze juridische aannames en deze politieke beloftes in de bikkelharde realiteit van de Nederlandse energie bureaucratie openlijk verkracht zijn. En dat de meestal zuinig en/of bewust levende enkel tarief klanten dus weer eens de dupe zijn van politiek en bureaucratisch wanbeleid, terwijl de meeste dubbel tarief contractanten met een dubbeltarief meter in de meterkast (meestal de afnemers met veel hogere verbruiken) tegelijkertijd een leuk (eenmalig) voordeeltje toegeworpen krijgen (lees: door "ons", enkeltarief klanten, betaald...).
Feit is dat het meetdienst tarief voor de miljoenen enkeltarief klanten van Continuon in 2005 18,24 Euro excl. BTW bedroeg (tariefblad). Feit is dat het tarief in 2007 gestegen was tot 18,84 Euro (idem; 3,3% stijging t.o.v. 2005). Feit is dat het door de NMa "vastgestelde" gewogen nieuwe tarief, aanvankelijk voor 1-fase meters nog "maar" 22,85 Euro was (ontwerpbesluit, voorgestelde stijging al 21,3%) maar nu – met name op "aandringen" van de netbeheerders en retailers - in een keer is opgeschroefd naar 24,47 Euro voor 2008 (inclusief correctie met de cpi prijsindex). Een stijging van 29,9% t.o.v. het tarief voor 2007, en zelfs 34,2% t.o.v. het tarief in 2005 (NB: zonder de cpi correctie kwam de NMa op een bedrag van 23,86 uit, dat was t.o.v. 2005 een verhoging van 30,8%). Ik herhaal hier de "politieke belofte" van achtereenvolgens Joop Wijn en Maria van der Hoeven van EZ, dat het prijsniveau van 2005 gehanteerd zou worden als basis voor de introductie van de (pertinent niet door mij gewenste!) "slimme meter". Dat heet dus doodordinair een (zoveelste) "gebroken politieke belofte", en dan druk ik mij heel erg netjes uit. Ik – en velen met mij - "mag" nu van de NMa (en de politiek) ondanks die "belofte" 6,23 Euro per jaar meer voor een niet geleverde prestatie gaan betalen (want er is niets in de metersituatie veranderd). Dat is nog exclusief BTW. Dat is dus bovendien 1,18 Euro BTW extra per enkel tarief contract.
Totaal extra op te hoesten 7,41 Euro per enkeltarief contract bij Continuon per jaar. Ik ben zeer benieuwd naar de door belanghebbenden bejubelde "zegeningen" die de door mij vervloekte "slimme meter" zou moeten gaan brengen voor die 7,41 Euro meerkosten, terwijl ik al een verbruik heb wat door eigen gedrag en aankoop van zonnepanelen een factor drie onder het (door de energiesector gebezigde) Nederlandse gemiddelde ligt, en waarvan ik inmiddels 80-90 procent zelf van eigen dak superschoon en probleemloos opwek uit zonlicht. Ik geloof nooit (herstel: ik weet zeker van niet), hooggeschatte mevrouw van der Hoeven, dat die geweldige "slimme meter" van u mij veel zal gaan helpen om mijn verbruik nog lager te krijgen. U rekent uw eigen kabinet en de netbeheerders rijk aan niet geleverde, en aan mij niet te leveren, volstrekt fictieve, vermeende "prestaties"...
Op basis van de NMa gegevens en de meterpopulaties van 2005 heb ik, als vingeroefening (sommige data zijn niet helemaal zeker) kunnen berekenen dat alleen al een netbeheerder als Continuon met een mooie fooi van 4 miljoen Euro extra omzet (zonder een enkele tegenprestatie bij de getroffen afnemers) de champagnekurken op het kantoor heeft kunnen laten knallen (op het net verschenen tariefblad elektra voor 2008 is hun machtsgreep uiteraard direct "maximaal" verzilverd (9) en afbeelding en toelichting hieronder...), maar dat bij Eneco netbeheer (mogelijk zo’n 13 miljoen Euro verlies...) er nu ongetwijfeld een peloton goed betaalde juristen bezig is om de juristen van de NMa weer eens in zeer zwaar weer terecht te laten komen (gedenk de recente vernietiging van de door de NMa in het leven geroepen RUN regeling, die door exact diezelfde juristen van de netbedrijven van de Eneco-holding is bewerkstelligd) ...
nieuwe
"meetdienst" van Continuon; 2,039/mnd = "maximum"
meetdienst (NMa) van € 24,468 ex BTW (bron: (9) Continuon 2008)
In de afbeelding hierboven (screendump van het net gepubliceerde nieuwe tariefblad elektra kleinverbruikers van Continuon voor 2008) het – voor enkeltarief klanten van Continuon - verschrikkelijke eindresultaat van de in dit document beschreven NMa exercitie: alle afname kleinverbruik contracten 2,039 Euro ex BTW bij jaarlijkse opname, komen neer op 12x 2,039 = 24,468, afgerond, NMa’s 24,47 Euro ex BTW, maakt niet (meer) uit wat voor meter dan wel contract je had/hebt. In 2007 was dat voor de enkel/"continu"tarief klanten nog 18,84 Euro...
Er is nog meer over dat nieuwe tariefblad van Continuon te vertellen, maar daar kom ik later nog op terug.
In een eigen spreadsheet heb ik alle prijseffecten uitgerekend, als de fysieke meterpopulatie van 2005 als "valide" basis had gegolden. Wat dus niet zo is (had het aantal contracten per type meter moeten zijn geweest), maar het geeft wel een goed beeld van (de implicaties van) alle effecten. Met een vergelijking van de situatie voor 2007 en de nieuwe situatie voor 2008. Zowel voor de (uitgaven van de) eindverbruikers, als voor de (inkomsten van) de netbeheerders zelf die op m.b.v. deze (door hen zelf aan de NMa geleverde) uitgangsdata berekend zijn. Door van dezelfde basis uit te gaan zijn de jaren 2007 en 2008 qua effecten goed met elkaar te vergelijken omdat er geen dramatische veranderingen in de meterpopulatie zullen zijn geweest. Op wat nieuwbouw en mogelijk een geringe hoeveelheid afbraak na, maar dat kan nooit dramatisch veel impact hebben gezien de enorme hoeveelheid meters die er reeds zijn.
Hieronder vindt u enkele screenshots van deze tale-telling spreadsheet. Als u daar nog vragen over heeft, stuur dan een e-mail s.v.p.
Spreadsheet met 3 werkbladen. Berekeningen aanvankelijk gebaseerd op de door de NMa gepubliceerde meterpopulatie van 2005 (ontwerpbesluit). Voor definitieve berekeningen is gebruik gemaakt van de door de NMa in de definitieve (Besluit) versie gecorrigeerde data voor RENDO netbeheer. Niet alles wordt hier getoond, wel de meest relevante data uit mijn spreadsheet.
Inhoud werkbladen: klik op de roodomrande afbeeldingen voor full-view van het spreadsheet gedeelte; doorklikken op afbeelding totdat het betreffende spreadsheet gedeelte leesbaar is.
(1e blad) "Eerste
NMa voorstel"
Volledige
berekening en controle van het ontwerp voorstel van de NMa
van 12 september 2007, met enkele
nader uitgewerkte data.
^^^ Hoogst curieus is de "missende meter" in de NMa tabel, ook later blijft die kleine afwijking hardnekkig aanwezig ... |
(2e blad) "Berekening impact DEF. besluit"
(1) als boven, met door de NMa in het definitieve besluit gecorrigeerde data RENDO, voorbeeld (mislukte) financiële truc Essent netbeheer ("datacollectie tarief" achteraf proberen bij de 2005 tarieven op te tellen, door NMa afgewezen), en uitwerking NMa berekening definitief besluit (alle meters bij elkaar), met enkele nader uitgewerkte data.
^^^ |
(2) als
boven, met gecorrigeerde data RENDO, vermoedelijke tarieven InfraMosane
(Essent Netbeheer gebied),
en met netbeheerders tarieven (van 3e werkblad)
voor 2007.
Helemaal rechts in dit werkblad (zie volgende
tabel) een
nadere uitwerking van de inkomsten effecten (gebaseerd
op METERpool,
niet op de – onbekende
- contractpool) bij de netbeheerders voor 2005, 2007, en
(NMa besluit 24,47 Euro ex BTW voor ALLE meters) 2008, met
verschil in gesuggereerde inkomsten tussen 2007 en 2008 (absoluut
en procentueel).
Tevens op het werkblad uitgebreide toelichting en uitwerking rekenvoorbeelden
Continuon. Tarief- en inkomsten effecten (niet getoond).
^^^
Berekeningen op basis van de door de NMa in het definitieve besluit aangepaste meterpool data (2005) van de netbeheerders inkomsten voor het jaar 2007 met de tarieven die voor die netbeheerders in dat jaar golden (eigen tariefbladen/info op websites). Zie verder vorige tabellen. |
^^^
Berekeningen op basis van de door de NMa in het definitieve besluit aangepaste meterpool data (2005) van de netbeheerders inkomsten voor het jaar 2008 en de daaruit voortvloeiende veranderingen t.o.v. de in de vorige tabel berekende inkomsten voor 2007. Zie verder vorige tabellen. |
(3e blad) "Meettarieven
en gevolgen"
(1) Tarieven van tariefbladen netbeheerders
voor 2007. Berekening van de ex BTW prijs per jaar uit de ruwe
invoerdata (voor import naar 2e
werkblad), niet getoond. Hieruit zijn de jaarlijkse meetdiensten
berekend, zie 2e blad, onder nummer (2).
(2) Impact van het NMa dictum (24,47 Euro ex BTW/jaar) voor ALLE in (1) uitgesplitste tariefcategorieën, gebaseerd op de meterpopulatie van 2005, en verdeeld over enkel dan wel dubbel tarief groepen. Tarief effecten (uitgaven) 2007 >>> 2008 op de verschillende afnemer groepen (grotendeels: enkel hoger en dubbel lager, maar ogenschijnlijke balans slaat door naar 1e categorie, zeker als enkel tarief klanten met dubbel tarief meter worden overgeheveld). Tabel ondersteund door kaders met conclusies.
^^^ Deze tabel laat duidelijk zien dat minimaal de helft, vermoedelijk veel meer, van de huidige kleinverbruikers, ondanks de politieke bedoeling om "het niveau van de Meetdienst op dat van 2005 te bevriezen", via een bureaucratische procedure bij een door EZ ingesteld bestuursorgaan openlijk wordt belazerd. In
geel (onderste figuur) de bij deze tabel behorende opmerkingen. |
(3) Try-out met poging om wegingsfactor voor netbeheerder impact te vinden middels data meterpool 2005 en verhouding enkel/dubbeltarief meters. Hoge impact van Continuon (56% wegingsfactor), met overwegend enkeltarief meters en hoogstwaarschijnlijk nog veel meer enkeltarief contractanten in de dubbeltarief meter populatie... (niet getoond).
(1) Marktmonitor
waarin voor het eerst de absurde stijgingen van de meetdiensten voor
zowel elektra- als gasmeters werden gepubliceerd (verkorte link naar
het DTe document, pdf file):
http://tinyurl.com/2l6ldk
(2) Antwoorden van Joop Wijn (foutief in brief als 1 februari 2006,
moet zijn 2007) op vragen van Paulus Jansen (SP) van 19 januari 2007:
http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=150256&rid=45706
http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2007/01/17/nma-moet-tarieven-gas-en-elektriciteitsmeters-verlagen/ (de
oorspronkelijke vragen op Jansen's weblog dd. 17 jan. 2007; let ook op
lezersreacties en datering daarvan!)
(3) Artikel van Energeia over de vragen van Paulus Jansen over de meetdienst
tarieven, hergepubliceerd op de Energiecentrum website (artikel op Energeia
betaalsite niet meer voor externen beschikbaar):
http://www.energiecentrum.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=1331
(4) Regeling
meettarieven elektriciteit 2008 (14 juli 2007, nr. WJZ 7085967, Staatscourant
25 juli 2007, nr. 141), pdf document:
http://www.dte.nl/images/070820%20regeling%20meettarieven_tcm7-109122.pdf
(5) Ontwerpbesluit "vaststelling
maximum meettarieven elektra" door
de DTe (NMa) van 12 september 2007, met mogelijkheid een "zienswijze" in
te dienen (verkorte link naar pdf document op de DTe website):
http://tinyurl.com/33ew2t
(6) Ter
inzagelegging van het ontwerpbesluit, met als supplementen bijgevoegd
verslag hoorzitting (15 oktober 2007) en de schriftelijke reacties van
netbeheerders en Ephrin (retailers), verkorte link naar het betreffende
document op de website van de DTe:
http://tinyurl.com/2edv8d
(7) Antwoorden
van van der Hoeven op een spervuur van vragen van Tweede Kamerlid Paulus
Jansen (SP) over de invoering van de "slimme meters" (die
op basis van de netbeheerders inkomsten uit de bestaande meetdienst contracten
voor het jaar 2005 gefinancierd zouden moeten kunnen worden):
http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2007/10/26/van-der-hoeven-op-de-bres-voor-slimme-meters/
(8) Definitieve
"vaststelling maximum meettarieven elektra" door
de NMa (met o.a. inbreng Segaar in zienswijzen, niets daarvan is gehonoreerd,
en kritiek op de fundamentele uitgangspunten van de "NMa tabel" is
volkomen genegeerd), verkorte link naar het betreffende document op
de website
van de DTe:
http://tinyurl.com/26k9nn
(9) Continuon
was er als vanouds als de kippen bij om de 4 miljoen Euro (zonder gevraagde
tegenprestatie) EXTRA winst te claimen bij haar gedwongen
klanten, met name bij de weerloze enkeltarief slachtoffers (pdf document
op de website van Continuon Netbeheer:
http://www.continuon.nl/binaries/2008%2E2%20-%20E_hh_zakelijkklein_2008_tcm86-64635.pdf
Zie ook
Het "slimme meter" dossier (met
regelmatig forse kritiek op doelstellingen en "financiering vanuit
de 2005 inkomsten"
kritiek,
op Energeia site:
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15
En, natuurlijk,
het "slimme meter" dossier op Polder PV...:
slimme_meters.htm
Nagekomen
http://www.ad.nl/economie/article2034502.ece
http://www.ad.nl/binnenland/article2034859.ece (2
berichten met veel lezersreacties op website AD.nl die begin februari
2008 werden geplaatst over de materie, en over de komst van de "slimme
meter";
korte bespreking
op "slimme meter" pagina)
http://tinyurl.com/226tjp (verkorte link naar later gevonden kort bericht op Gaslicht.com site uit de kerstperiode, 24 december 2007[het officiële NMa Besluit werd pas op 20 december gepubliceerd, in een periode waarin de meeste mensen heel wat andere zaken aan hun hoofd hebben]; met paar lezersreacties)
27 januari 2008
"Indrukwekkend, je bevindingen in je analyse. Een
deel ervan was me bekend; nu vind ik het geheel een parlementaire enquête
waard. Toch
ben ik bang dat de achterliggende bedoeling nog zwaarder is: De toekomstige
inkoop prijzen zullen per minuut kunnen worden doorberekend,
dus op momenten van hoge vraag zijn de prijzen hoog. Deze zullen met
de procentuele winst worden doorberekend aan de consument. Hierdoor zal
de gemiddelde kWh prijs hoger uitpakken voor de consument.
Wat me verder ergerlijk stoort is dat het geld van de meter affaire helemaal niet aan dit project uitgegeven had mogen worden. De implementatie van duurzaam heeft naar mijn bescheiden mening absolute voorrang. De oude methode functioneert nog prima. De gang van zaken m.b.t. dergelijke missers van "de overheid" - met name EZ en parlement - vind ik buitengewoon zorgelijk. Het toont aan dat de leiding van onze democratie moeite heeft met het stellen van prioriteiten, het behartigen van de belangen van het lectoraat (de samenleving), en het opstellen en handhaven van beleid op lange termijn. En dat zij gevoelig is voor oneigenlijke argumenten van lobby-groepen. Dit toont ontegenzeglijk aan dat er te weinig expertise is van de actuele zaken in relatie tot die bij de gespecialiseerde bedrijfstakken. Hierdoor ontstaat onjuiste belasting en onjuiste verdeling van macht. Vooral m.b.t. het onwederrechtelijk toe-eigenen van middelen door mastodonten door manipulatie van bevoegd gezag.
Ik ben geen deskundige op dit gebied, ik probeer alleen maar wat accenten te leggen...
Dus, Peter, ga zo voort !!!!
Eindelijk komen er dingen aan het licht waar de media van watertanden. Alleen ... zijn ze eerlijk genoeg om dit objectief te kunnen presenteren? Of zijn ze net als wij (!) een beetje dom?"
Webpagina opgezet dd. 11 januari 2008 (na diverse eerdere
conceptversies),
24 januari 2008 (aangepast) on-line; 27 januari 2008 (reactie toegevoegd)
|