Sunpower
in de pers |
historie |
meten=weten |
index |
|
Berichten in de pers over Sunpower®/OK4voor uitgebreide elektronische berichtgeving, zie de websites van betrokken organisaties genoemd op de Sunpower® nieuwspagina, en, uiteraard, de huidige (Polder PV) website Het
leed dat zonnepaneel heet 7 oktober 2006 recentste
bericht boven
Website Mastervolt: "Mastervolt levert 4.000 zonne-omvormers aan Nuon & Eneco". Voor kort commentaar, zie de Sunpower® nieuwspagina. http://www.mastervolt.nl/news_details.asp?ID=597
Intech E & ICT, 26(1) januari 2006: "Grootschalige ombouw-operatie van PV-systemen noodzakelijk", door Rob van Mil. Een samenvatting van de indrukken van de besprekingen op 9 december 2005 bij SenterNovem in Utrecht, uit het oogpunt van een journalist voor het vaktijdschrift van de installatiebranche Uneto-VNI. Met 2 foto's verstrekt door de webmaster van Polder PV. Voor de volledige tekst van het artikel, klik hier.
Noordhollands Dagblad, 27 december 2005: "Nuon: geen extra vergoedingen in debacle rond zonnepanelen", door Durk Geertsma (paar drukfoutjes gecorrigeerd): "Een vergoeding van € 12,50 per niet werkend zonnepaneel en alleen als het defect voor 1 oktober bij Nuon of Eneco gemeld is. Beide energiemaatschappijen gaan bij alle eigenaren van zonnepanelen gratis de stroomomvormers (inverters) vervangen en installeren, maar beperken de vergoeding voor gemiste opbrengsten tot de genoemde € 12,50 per paneel. Zonnepanelen blijven de gemoederen bezig houden. Veel energiebewuste mensen hebben met steun van de overheid zonnepanelen gekocht via de actie Sunpower. Ze zitten nu met de gebakken peren omdat er defecten zijn. Veel defecten. Omdat het op zo'n grote schaal voorkomt en er dus veel klachten kwamen, hebben Nuon en Eneco besloten tot een massale vervangingsactie over te gaan: iedereen nieuwe omvormers. Ook afnemers die de panelen zelf hebben gemonteerd krijgen de mogelijkheid tot vervanging en installatie. De kosten: vier miljoen euro. Beide bedrijven hebben bij zo'n zevenduizend klanten circa 35.000 panelen geplaatst. Achter de schermen woedt een strijd tussen de energiebedrijven en de leveranciers van de inverters, NKF en Shell Solar, wie voor die kosten gaat opdraaien. De Organisatie voor Duurzame Energie, de onderhandelingspartner voor Nuon en Eneco, is tevreden. Al haar eisen zijn ingewilligd. Afzonderlijke groepen eigenaren denken er anders over. Zij eisen dat alle afnemers van zonnepanelen een vergoeding krijgen, dus ook de mensen die nu niet weten of de omvormers wel of niet werken omdat ze geen uitleesapparatuur hebben. Zij hebben wel investeringen gedaan, maar niet van de opbrengsten kunnen genieten, is de redenatie. Neem Johannes Kaauw uit Den Helder. Hij laat in 1999 op zijn nieuwe huis in de wijk Zwanenbalg in Julianadorp dertig panelen plaatsen. Allemaal mooi naar het zuiden gericht. Er ontstaan al gauw storingen. De ene na de andere omvormer geeft de geest: allemaal van het gewraakte type OK4. Ook reeds vervangen inverters gaan weer kapot. Kaauw heeft in vijf jaar tijd 55 omvormers laten vervangen en heeft berekend dat hij daardoor veel stroom bij heeft moeten kopen. Ondanks een mondelinge toezegging van de directeur van panelenleverancier EnergieRent uit Alkmaar, een volle dochter van Nuon, gaat dat laatste bedrijf niet verder dan € 12,50 per paneel. Door EnergieRent was er een toezegging gedaan van € 12,50 per paneel per jaar. Voor Kaauw zou dat dus ruim tweeduizend euro zijn. Nuon komt nu echter met een bedrag van € 375 over de brug. En blijft daarbij, ook na tussenkomst van de ombudsredactie. Kaauw in een reactie: "Nuon straalt in de krant uit dat zij gaan vergoeden, maar in de praktijk blijkt dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten." Nuon heeft EnergieRent inmiddels van dit debacle afgehaald. Wordt ongetwijfeld vervolgd."
Paar opmerkingen/correcties van Polder PV:
Technalia.nl, 13 december 2005: "Grootschalige ombouwoperatie van pv-systemen noodzakelijk" (van Rob van Mil gekregen): "Vanaf april volgend jaar gaat een grootschalige ombouwoperatie voor pv-systemen van start. De energiebedrijven Nuon en Eneco, die in de afgelopen jaren samen ruim 7000 pv-systemen via de actie Sunpower hebben verkocht, zoeken installateurs die alle OK4 omvormers in deze systemen kunnen vervangen. Eerder dit jaar werd al bekend dat er veel uitval was bij de zogeheten AC-modules – die bestaan uit een pv-paneel met een OK4 omvormer die gelijkstroom omzet in wisselstroom. Uit onderzoek blijkt dat een uitval van 30 procent zeer realistisch is. Veel eigenaren hebben tot op heden niet in de gaten dat hun pv-panelen niet functioneren, omdat zij de opbrengst van de panelen niet meten. Brief sturen 7100 pv-systemen Deskundige
installateurs Altijd vervangen Gratis installatiewerk Druk opvoeren
Technalia Nieuwsbrief Energie 6/Technalia.nl, 13 december 2005: "OK4 omvormers in pv-systemen zijn onbetrouwbaar". Wederom kreeg ik van Rob van Mil het onderstaande complete bericht toegestuurd (evenals het volgende, hierboven weergegeven bericht), waarvoor dank: "De energiebedrijven Eneco Energie en Nuon willen alle OK4 omvormers van fabrikant NKF in de door hen geleverde pv-systemen laten omwisselen. De bewuste omvormers zijn niet alleen onbetrouwbaar en kwalitatief onvoldoende als zij buiten zijn geplaatst, ook binnenshuis blijkt de werking onder de maat. Dit bleek afgelopen vrijdag uit een presentatie die Eneco en Nuon verzorgden voor gedupeerde bezitters van zonne-energiesystemen. De bijeenkomst was georganiseerd door de Organisatie voor Duurzame Energie (ODE), die ook een belangrijke rol vervulde in het onder de aandacht brengen van de problematiek. Nuon en Eneco hebben begin deze eeuw via de acties onder de naam Sunpower duizenden zonnepanelen met deze omvormers (ook wel inverters genoemd) aan de man gebracht. Duizenden
systemen Via Stroomwerk NKF is niet
meer actief ¹Opmerking Polder PV: N.K.F. was onderdeel van Draka. Draka heeft N.K.F. op 8 maart dit jaar verkocht aan het Amerikaanse video hardware bedrijf Optelecom; zie het aparte bericht op deze pagina.
Noordhollands Dagblad, 10 december 2005: "Misser van 4 miljoen met zonnepanelen". Een dag na de grote Sunpower® bijeenkomst in Utrecht stond dit berichtje in deze krant: "UTRECHT - De vervanging van omvormers op de zonnepanelen die tijdens de actie SunPower door Nuon en Eneco zijn verkocht, gaat ruim vier miljoen euro kosten. Dat hebben beide energieleveranciers becijferd. Particulieren en woningbouwverenigingen kochten vanaf 1998 met rijkssubsidie zonnepanelen. De stroomomvormers, die gelijkstroom (zonne-energie) omzetten in wisselstroom, bleken zwakke schakels en vaak stuk te gaan. Nuon en Eneco laten voor eigen rekening nieuwe omvormers plaatsen. Eneco en Nuon zijn om tafel gaan zitten na aanhoudende klachten. In totaal laat Nuon 3300 omvormers plaatsen en Eneco 3800¹. De vervanging gaat vanaf april gebeuren. De klus valt duur uit omdat de omvormers onder de panelen op het dak zijn gemonteerd en vervanging arbeidsintensief is. De nieuwe omvormers zijn van de merken Soladin of Evo². Ook wie vorig jaar al een nieuwe OK4-omvormer heeft gekregen kan meedoen aan deze actie. Die eerste herstelactie was geen succes, mede door een slechte montage. Beide bedrijven boden gisteren publiekelijk excuses aan voor de hele gang van zaken." Noten Polder PV:
Noordhollands Dagblad, 7 november 2005: "Nuon vervangt alle omvormers zonnepanelen". Uit dezelfde krant als in het vorige artikel (typefout "stuurt", 1e regel, verwijderd). "Van onze ombudsredactie. ALKMAAR - Energiebedrijf Nuon stelt alle 3200 kopers van zonnepanelen in de gelegenheid om volgend jaar vanaf april de omvormers te laten vervangen. Het gaat om zonnepanelen die tijdens de actie Sunpower in de jaren 1998 tot 2003 zijn verkocht. De zogenaamde inverters zetten de gelijkstroom om in wisselstroom, zodat de zonne-energie geschikt is voor huishoudelijk gebruik of afgeleverd kan worden aan het elektriciteitsnet. In het afgelopen jaar bleek dat veel van die zogenaamde inverters kapot gingen. Tot nu toe stelde Nuon zich op het standpunt dat alleen kapotte inverters vervangen werden. Door de hoeveelheid klachten is nu bij Nuon besloten om alle kopers in de gelegenheid te stellen de inverters gratis te laten vervangen. Een ieder krijgt daar in december een brief over. De vervangingsactie begint in april 2006, omdat het om buitenwerkzaamheden gaat en die in de winter te vaak door de weersomstandigheden verstoord kunnen worden." Commentaar Polder PV. NUON: Chapeau! Veel succes bij deze zware en grote vervangingsactie. Professionele, gecertificeerde elektrotechnische installateurs in Nederland die van wanten weten en hun werk bloedserieus nemen: s.v.p. billijke, eerlijke en grondige offertes naar NUON want er wacht een forse klus op jullie! Zie ook artikeltje van dezelfde datum in het Leidsch Dagblad en het tweede stuk hieronder: http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/solar_pages_nl/laatste_nieuws.htm (onder 9 november 2005)
Noordhollands Dagblad, 7 november 2005: "Zonnewarmte vergoed". De berichtgeving begint op gang te komen, zie ook het volgende artikel hierboven. Een beetje ongelukkige titel weliswaar, want het gaat om zonnestroom bij de Sunpower "affaire". Maar het gaat natuurlijk om de inhoud, en die mag er wezen. Artikel door Durk Geertsma; uitgebreid inhoudelijk commentaar van Polder PV direct volgend op het bericht. "Maandag 7 november 2005 Van onze verslaggever. Alkmaarder Ralf Groot uit de G. H. Hoytinkstraat heeft zes zonnepanelen op het dak van zijn woning. Een paar maanden terug bleek dat vier panelen geen opbrengst hadden. "We hebben ze vier jaar terug aangeschaft. Het kostte zevenduizend gulden, maar met subsidies van het Rijk en de gemeente kostte het ons iets van 1500 gulden. In tien jaar zou het rendabel zijn. Het werd verkocht als een onderhoudsarm systeem. Je had er geen omkijken naar.'' Dat deed Groot dus ook niet zo vaak. Toen een kennis hem vertelde dat er problemen waren, schakelde hij de omvormers (inverters) via een uitleesprogramma aan op zijn computers. De inverters maken de opgewekte stroom geschikt voor het stroomnet. Dat uitleesprogramma had hij, net als 30 procent van alle kopers, bij de aanschaf gekocht. Daardoor kon hij zien hoe groot de opbrengst per paneel was. Twee panelen leverden op dat moment 66 en 67 watt op, drie helemaal niks en eentje 2 watt. Kapot dus. Hij kaartte het probleem aan bij EnergieRent in Alkmaar, een dochterbedrijf van Nuon, waar hij de panelen destijds had gekocht. "Daar werd gemeld dat ze pas in april 2006 gaan vervangen. Tot die tijd heb ik minder inkomsten. Kan ik die verhalen op EnergieRent?'' Een logische vraag, die we voorleggen aan Serva Dollenkamp van Nuon. "De problemen zijn niet nieuw. Tot nu toe werden de klachten individueel afgehandeld, maar het afgelopen jaar kwamen er zoveel meldingen, dat we hebben besloten om alle inverters te vervangen. Alle 3200 kopers krijgen in december een brief en kunnen dan aangeven of ze de inverters willen laten vervangen." Mensen die nu al defecte inverters hebben en een klacht hebben ingediend krijgen € 12,50 per kapot paneel voor gederfde inkomsten. Omgerekend is dat 178 kWh per paneel. Ze noemt dat een redelijke vergoeding. Groot rekent het in ons bijzijn na. "De werkende panelen hebben in vier jaar tijd iets van 380 kWh per jaar opgebracht, dus die vergoeding is zo gek nog niet.'' Dollenkamp zegt dat er gestudeerd wordt op een vergoedingsregeling voor de mensen die zich pas in december melden. Groot vindt dat gek. "Als je geen uitleesapparatuur hebt aangeschaft, dan weet je dus niet of je omvormers wel of niet werken.'' Hij heeft een tip. "Laat de monteur vóór de vervanging in april de inverters uitlezen. Dan weet je of ze gewerkt hebben.'' Commentaar Polder PV Laat ik direct één ding voorop stellen, en dat is dat ik NUON wil bedanken voor het eindelijk serieus nemen van de talloze klachten over de Sunpower® systemen en dat het bedrijf nu echt werk gaat maken van een landelijke oplossing waar iedereen mee uit de voeten kan. Ik hoop dat de andere leveranciers die PV-systemen met OK4 omvormers hebben verkocht snel zullen volgen, zodat we met zijn allen deze problemen weer achter ons kunnen laten en gezamenlijk de blik naar voren kunnen richten, naar een nabije toekomst met nog veel meer superschone, duurzame energie! Hé, hé, eindelijk officieel eens een duidelijke uitspraak over die vergoeding van € 12,50 per defecte omvormer, het lang verwachte vervolg op de uitgebreide reeks toezeggingen die op 1 maart 2005 en later aan mij en O.D.E. door de heer Peters als woordvoerder van NUON zijn gedaan en waar die vergoedingen duidelijk genoemd werden als onderdeel van het pakket te nemen maatregelen om de aanhoudende problemen bij de Sunpower® systemen op te lossen. Wel wil ik twee belangrijke kanttekeningen bij bovenstaande "berekening" plaatsen*. Eerst de gehanteerde kilowattuurprijs (zie ook voor Polder PV uitgevoerde berekening bij leveringscontract met Echte Energie). Mevrouw Dollenkamp van NUON stelt dat een vergoeding van € 12,50 per "kapot paneel" (bedoeld wordt: defecte omvormer) neer zou komen op 178 kWh gederfde zonnestroom opbrengst per paneel. Als haar berekening klopt, zou dit zou neerkomen op een kilowattuurprijs van 12,50/178 = € 0,07022 incl. BTW. Dat is wel een beetje kras, want we leven in 2005, en niet in de "zorgeloze jaren zestig"! Slaan we de laatste tarievenfolder van NUON (1 augustus 2005) er op na, zien we leveringstarieven tussen de € 0,0440 nacht- of avondactieftarief "lage prijs" (tijden waarop vrijwel nooit door zonnepanelen stroom wordt ingevoed op het net, behalve wellicht midden in de zomer in de vroege ochtend of late avonduren) en € 0,0680 avondactieftarief "hoge prijs", het dagtarief dus. De versie nachtactieftarief "hoog" ligt op € 0,0762, mensen met een enkel telwerk zoals Polder PV betalen het "continutarief" van € 0,0643 per kWh. Omdat we bij dit soort sommetjes rekening moeten houden dat in het weekend wel op laag tarief wordt teruggeleverd en we dus eigenlijk een verdeelsleutel zouden moeten maken van 2/7 maal laag-tarief + 5/7 maal hoog tarief voor mensen met een dubbel telwerk, gaan we voor de vingeroefening voor het gemak even uit van een enkel telwerk die dat "probleem" niet heeft omdat er altijd voor hetzelfde tarief wordt ingevoed op het net. Laten we dus uitgaan van een leveringsprijs van 6,43 eurocent voor een NUON klant. Maar, dat is nog niet alles! We hebben als zonnestroom producenten namelijk ook te maken met de variabele, kWh gerelateerde netbeheerskosten en de variabele energiebelasting! Daarmee wordt de met veel cq. minder geld gekochte zonnestroomcentrale namelijk sneller terugverdiend (al duurt dat in de meeste gevallen, zeker bij de duizenden systemen die in 1998-2001 zijn verkocht, nog vele, vele jaren voordat dat bereikt is als de systemen het wel zolang uithouden als beloofd was en de variabele kWh kosten blijven stijgen zoals ze al jaren doen). Beide posten worden door de meeste grote energiebedrijven ook gefactureerd op de leveringsnota, tenzij u bent overgestapt en uw nieuwe leverancier een zogenaamd "netbeheerdersmodel" aanhoudt, wat betekent dat de netbeheerskosten als "vanouds" bij de voormalige "monopolist" op de factuur komen en de leveringskosten door de nieuwe leverancier worden gefactureerd (Echte Energie is op dit "facturatiemodel" overgestapt omdat zij terecht vinden dat zij feitelijk niets met die netbeheerskosten te maken hebben). Energiebelasting wordt altijd door de leverancier in rekening gebracht (de vaste "MEP bijdrage" echter door de netbeheerder...). Hoe en door wie die kosten worden berekend doet er eigenlijk niet toe, het gaat erom dat de genoemde kWh-gerelateerde posten voor de PV-eigenaren een essentiële rol spelen! Van de website van Continuon (voor andere netbeheerders, raadpleeg website DTe), tarieven per 1 januari 2005: nacht- resp. avondtarief hebben sterk verschillende prijzen voor hoog- resp. laagtarief, maar "continu" tarief voor enkel telwerk is 4,06 eurocent per kWh incl. BTW. Van het uitvoerige informatieblad bij onze laatste factuur van onze elektra- en gasleverancier Echte Energie: Energieheffing 2005 voor eerste 10.000 kWh (hopelijk bijna alle NL huishoudens...): 8,32 eurocent per kWh incl. BTW!!! Komen we voor een simpele enkel-tarief meter op een totaal van 6,43 +4,06 + 8,32 = € 0,1881 per kWh! Dat is wel een wat ander getal dan mevrouw Dollenkamp hanteert, met dank aan de heer Zalm voor het grootste deel van de variabele kosten wat voor het gros van de Nederlandse huishoudens direct naar de belastingdienst gaat. Als u in het verzorgingsgebied van Continuon woont, een standaard elektra contract (of zelfs Groenstroom contract) heeft met NUON, zonnepanelen op uw dak en een enkel tariefmeter, moet u met 18,81 eurocent rekenen dit jaar, en niet met 7 eurocent, om de financiële opbrengst van uw zonnepanelen te kunnen berekenen. Elke kilowattuur die uw PV-installatie opwekt en die u zelf consumeert of die u bij overschot op het net zet, dient voor dit tarief "in rekening" gebracht te worden! Met dit getal gaan we de tweede "berekening" in: Gederfde inkomsten versus toegezegde vergoeding. PV-eigenaar Groot noemt een jaarlijkse opbrengst van 380 kWh voor een (ik neem aan gemiddelde) set zonnepanelen in Alkmaar. Hier zit een gifaddertje onder het gras, zie onder. In Nederland wordt al jaren gerekend met een gemiddelde jaaropbrengst van 0,8 kWh per Wattpiek opgesteld PV-vermogen (let wel: onder optimale zuid-oriëntatie en hellingshoek van ongeveer 30 graden). Die 380 kWh zou dan neerkomen op een gemiddeld "optimaal opgesteld" zonnestroomsysteem van 380/0,8 = 475 Wattpiek. Dat getal kun je niet delen door "4" of "6", de meest verkochte kleine sets zonnepanelen aan particulieren. Door het gemiddelde "5" panelen delend, komen we op een gemiddeld systeem van 5 x 95 Wattpiek panelen, hetgeen een realistisch uitgangspunt is. Zo zijn er zeker in de eerste jaren heel veel van de inmiddels beroemde rsm95 van Shell Solar verkocht, voor de "kenners" ook bekend onder de codenaam ACN2000E (dat paneel heeft trouwens stickers met 95 Wp, maar op de datasheets staat 93 Wp vermeld als nominaal, onder standaard testcondities in het lab bepaalde doch nooit in het veld behaalde vermogen). Terug naar de berekening. Stel (a) 380 kWh opbrengst per jaar. Stel (b) dat dit inderdaad de werkelijk behaalde opbrengst van het hele jaar functionerende panelen/omvormers is geweest (!) Stel (c) gemiddeld uitval percentage van 30 procent, zoals vastgesteld bij steekproef op Texel, en een niet bepaald "vreemd" klinkend getal bij de vele PV-eigenaren met OK4 omvormers die regelmatig meten en defecten hebben gesignaleerd; in Weesp is bij talloze gemonitorde systemen gemiddeld een uitval van minimaal een kwart vastgesteld; 51% van de eigenaren heeft 1 of meer defecte omvormers). Stel (d) kWh prijs zoals hierboven berekend, € 0,1881. Wat zijn dan de jaarlijkse gederfde inkomsten? Bij goed functionerend systeem wekt u met 380 kWh 380 x 0,1881 = € 71,48 aan vermeden variabele kosten op per jaar. Bij 30 procent uitval zou u dan jaarlijks 380 x 0,3 x 0,1881 = € 21,44 verliezen. Omdat niet zeker is of die 380 kWh wel klopt (zie "gifaddertje" onderaan), gaan we uit van een systeem van 6 optimaal opgestelde, niet beschaduwde 95 Wattpiek panelen en OK4 omvormers. Theoretisch gemiddelde opbrengst 6 x 95 x 0,8 = 456 kWh/jaar, neerkomend op een te verwachten financieel "resultaat" van € 85,77 bij een variabele kWh prijs van € 0,1881. 30% uitval betekent 456 x 0,3 x 0,1881 = € 25,73 verlies per jaar. Die 30% kan ook in "aantal defecte omvormers" uitgedrukt worden (zoals in het artikel over de Texelse steekproef). Dan zit je aan een "uitval" van 1,8 omvormers voor een (veel verkocht) systeem met 6 panelen, dus naar boven bij te stellen naar 2 defecte exemplaren. Stel, U "boft" dat u 2 defecte omvormers heeft (we gaan de winter weer in, en het is bekend dat in het er op volgende voorjaar er mogelijk weer veel nieuwe omvormers het gaan begeven) die u heeft aangemeld. U krijgt van NUON dan € 25,00 terug. Maar als u niet gemeten heeft, is het heel goed mogelijk dat 1 of meerdere omvormers al jaren defect zijn geweest. U kunt dat trouwens checken m.b.v. de software aan de meterstand van de omvormer, die zal dramatisch achterlopen op die van naburige zonnepanelen als de omvormer op een onbeschaduwd paneel zit en tegelijk met de andere exemplaren is geplaatst. Elk jaar volledige uitval van 1 omvormer is dus weer bij een gemiddeld systeem met 6 omvormers één zesde van 85,77 = € 14,30. Bij oudere tussen 1998 en 2002 geplaatste systemen is twee jaar uitval van 2 omvormers bepaald geen "afwijkend" beeld, zeker niet als u nooit "gemeten" heeft en dus niet ontdekt heeft dat er al die tijd omvormers werkeloos lagen te wezen op uw dak. Dat heeft u dan minstens 2 x 2 x 14,30 = € 57,20 gekost, waarvan u dan "slechts" maximaal de helft terugkrijgt. Hierbij met aantekening dat in eerdere jaren de tarieven (belastingen!) natuurlijk lager lagen, dus je moet dat getal als maximum verlies interpreteren. De heer Groot heeft met zijn zeer laat opgemerkte uitval van 67 procent (4 van 6) echter mogelijk een nog veel groter "verlies" geleden, zeker als uit de meterstanden van zijn defecte omvormers zou blijken dat ze al heel lang niet meer blijken te werken (vergelijk de laagste met de hoogste accumulerende kWh meterstanden van identiek opgestelde onbeschaduwde panelen). Die positieve opmerkingen van zowel mevrouw Dollenkamp, als van de heer Groot zelf mogen dan ook wat "vraagtekentjes" bij gezet worden. Ten tweede: extra "financiële schade". Doordat bij langdurige uitval van defecte omvormers er een behoorlijke hoeveelheid stroom niet in eigen huis opgewekt is, heeft de PV-eigenaar die missende hoeveelheid stroom automatisch (doch onopgemerkt) ingekocht bij zijn/haar energieleverancier. Bij een grove indicatie van een bruto, all-inclusive stroomprijs van 20 eurocent/kWh (incl. transport, belastingen e.d.), loopt de resulterende financiële schade van defecte omvormers dus nog eens fors op. Als je deze kosten dus ook nog eens in rekening brengt, is die € 12,50 per defecte omvormer echt het minimale wat er verwacht mag worden. Tenslotte: gifaddertje. Het is bekend dat sommige omvormers een tijd lang kunnen uitvallen en het na een tijd weer "spontaan" gaan doen. Het kan dus zijn dat de heer Groot omvormers heeft gehad waarvan hij denkt dat ze altijd hebben gewerkt, cq., nog steeds werken, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Zijn conclusie dat zijn "werkende" panelen 380 kWh per jaar hebben opgewekt (dat kunnen niet die 2 "overgebleven" exemplaren zonder defecte omvormers zijn, want dan zou hij panelen met een nominaal vermogen van 238 Wp gehad moeten hebben...), moet daarom met een korreltje zout worden genomen. Temeer omdat hij zelf zegt dat hij niet regelmatig zijn systeem heeft uitgelezen. Het kan dus zijn dat hij alle kilowattuur meterstanden heeft opgeteld, maar daarmee ook defecte exemplaren heeft meegerekend en dus (veel) te laag uitkomt met die 380 kWh. 6 goed werkende panelen van 95 Wp zouden in Nederland op jaarbasis 456 kWh moeten kunnen opwekken onder optimale oriëntatie en dimensionering van de omvormer. De heer Groot woont in Alkmaar, daar is de zoninstraling hoog (Nederlands kustgebied, rond de 1055 kWh/m² per jaar), dus hij zou wel eens veel meer (financiële) opbrengst gemist kunnen hebben dan hij denkt. Verder uiteraard lof voor NUON dat ze de getroffen Sunpower® eigenaren een financiële "handreiking" wil doen voor de (in de meeste gevallen nauwelijks, of slechts op arbeidsintensieve wijze te traceren) gederfde inkomsten, naar analogie van de regeling die Philips destijds heeft getroffen bij de vervanging van hun omvormers (dat was trouwens een zéér coulante regeling). Uiteraard wel met de kanttekening dat eigenlijk die regeling voor alle eigenaren zou moeten gelden bij wie (langdurig) defecte omvormers aangetroffen worden als ze die door NUON omgeruild willen hebben. *Nagekomen: zie bericht 20 november 2005 op de hoofdpagina. NUON lijkt weer terug te krabbelen m.b.t. vergoeding voor mensen die defecten na 1 oktober hebben aangemeld of nog zullen rapporteren. Wat Polder PV en velen met hem betreft: onacceptabel! http://www.nhd.nl/Pagina/0,7106,15-1-1--2881299-1589-723605-,00.html
Technalia Nieuwsbrief Energie 3, 1 november 2005: "Nuon stuurt eigenaren pv-systemen brief over inverterproblemen". Heel snel na het verschijnen van het stukje in de Gooi en Eemlander (bericht hieronder) kreeg ik (het eerste deel van) dit bericht doorgestuurd uit de Technalia Nieuwsbrief. Technalia is een betaalsite, voor de rest van het bericht moet je inloggen op Technalia.nl, maar ik kreeg op mijn verzoek het hele bericht van Rob van Mil, de beheerder van de site, toegestuurd, waarvoor grote dank! Aansluitend op het bericht het commentaar van Polder PV. "Nuon stuurt eigenaren pv-systemen brief over inverterproblemen Nuon stuurt eind november een brief naar alle 3200 eigenaren die in de afgelopen jaren een Sunpower pv-systeem hebben gekocht. In de brief meldt Nuon dat er problemen kunnen zijn met de inverters en dat mensen zich bij Nuon kunnen melden om deze te laten onderzoeken en eventueel te repareren. Tevens laat Nuon weten dat het stopt met de samenwerking met Energierent op dit terrein. Nuon verkocht van 1998 tot 2003, in het kader van de actie Sunpower, 3200 pv-systemen in heel Nederland. Al deze mensen worden nu per brief door Nuon op de hoogte gesteld van mogelijke technische problemen. De mensen moeten dan zelf reageren, zo zegt een woordvoerster, of ze een onderzoek van het energiebedrijf op prijs stellen. Het blijkt namelijk dat ongeveer 30 procent van de gebruikte OK4E inverters (omvormers) defect zijn. Veel ontevredenheid Samenwerking
Energierent Aanpak Eneco Bijeenkomst
ODE Nakomertje (pers. comm. van Rob van Mil van Technalia.nl): "De perswoordvoerster van Nuon, Serva Dollenkamp, kon me ook nog niet vertellen wat de tekst in de brief zal zijn, behalve in algemene bewoordingen, die ik weer in het artikel heb uiteengezet. De eerste brieven worden eind november verstuurd. De laatste mensen zullen in de eerste week van december allemaal de brief op de mat moeten hebben, aldus Dollenkamp." Voorlopige conclusies van dit zeer verrassende bericht: Nieuw cq. op/aanmerkingen (Polder PV): Wat in
ieder geval volgt uit dit bericht is het aantal van 3.200 eigenaren
die door NUON van Sunpower® systemen zijn voorzien, en dus niet zoals
in het vorige bericht gesteld 3.200 panelen, een heel
wat realistischer getal. Uitgaande van gemiddeld 5 panelen per huishouden
zou het dus bij NUON om ongeveer 16.000
Sunpower® panelen, en dus ook een zelfde aantal OK4 omvormers kunnen
gaan. Dat zou 27% van het totaal aantal verkochte OK4'tjes
(60.000 stuks) zijn (minimum schatting).
Gooi en Eemlander, 28 oktober 2005: "Zonnepanelen Nuon vertonen gebreken". Zie kopie van het bericht hieronder (ook verschenen in het Noord Hollands Dagblad). Het in het artikel genoemde vastgestelde percentage van zo'n 30 procent van het totaal aantal buiten onder de zonnepanelen hangende OK4 omvormers is al langere tijd bekend, zeker bij de mensen die hun systeem al die jaren "op de voet volgen" m.b.v. het door hen gekochte OK485 data interface en de geweldige software voor het uitlezen van de OK4 omvormers. Bij veel systemen is minstens 1 van de omvormers kapot, en regelmatig blijken er meer niet meer te werken. Nu dus eindelijk door NUON via een krantenbericht toegegeven. Wel bizar is het in het artikel genoemde aantal van 3200 stuks zonnepanelen "in heel Nederland". Daar klopt absoluut geen hout van, want volgens inside informatie zijn er alleen al in Leiden en omstreken zo'n 800 huishoudens door NUON van Sunpower® systemen voorzien! Bij een gemiddeld systeem van 4-6 panelen (laten we uitgaan van gemiddeld 5 stuks, zou hoger kunnen liggen), zijn er alleen in onze regio al minimaal 4000 stuks Sunpower® panelen, elk voorzien van een OK4 omvormer, afgezet, alleen door NUON. NUON heeft diverse landelijke acties gehad, Eneco ook, Stroomwerk heeft veel systemen met OK4 omvormers verkocht, en Beldezon idem dito (o.a. Delfts Blauw project met zwaar overgedimensioneerde systemen). Dus óf de journalist heeft het aantal niet goed begrepen (3200 panelen landelijk zou betekenen, bij gemiddeld 5 panelen per huishouden, dat er door NUON in 5 jaar tijd "slechts" aan 640 huishoudens Sunpower® systemen verkocht zouden zijn, waar he-le-maal niets van kan kloppen!). Volgens het bericht hebben 180 Texelaars Sunpower® systemen gekocht, hetgeen bij gemiddelde van 5 panelen neer zou komen op 900 stuks, dus maar liefst 28% van het gegeven "landelijke" aantal. OK, Texel is een zonnig eiland, maar reken maar dat er vele malen meer Sunpower® systemen zijn verkocht elders in Nederland! Hoogstwaarschijnlijk een elementaire interpretatie- of overschrijf fout, is mijn vermoeden. Volgens verschillende bronnen, zijn er van de OK4 omvormer in Nederland minimaal 60.000 verkocht, dus u kunt zich wellicht voorstellen voor wat voor gigantisch probleem de - vaak van niets wetende - klanten, en de leveranciers van de Sunpower® systemen (en andere PV-systemen met OK4 omvormers) staan. Voor de goede orde: aan het serienummer op de OK4 omvormers is te zien hoeveel er geproduceerd zijn. Mijn laatste exemplaar heeft zelfs het nummer 84969, dus die getallen die in het bericht staan, moet u een pot zout naast zetten. Uitvalpercentage echter is reëel, dus we hebben in Nederland een groot probleem! (NB: zie ook het volgende bericht van Technalia.nl voor realistischer getallen) Ook merkwaardig in het bericht is het genoemde begin jaartal van 1998, want de officiële handleiding van de Sunpower® systemen stamt uit 1999, en Greenpeace was toen pas begonnen met de Solaris actie, waar Sunpower® het vervolg op was. Die opmerking over "temperatuurschommelingen" is er ook een van het kaliber "de klok en de klepel". NUON weet al veel langer van de problemen, heeft al een jaar geleden, na zware druk van verschillende organisaties en personen, aangekondigd dat mensen met defecten geholpen worden, heeft vervolgens een niet gecertificeerd loodgieter bij mensen het dak op gestuurd om ingewikkelde elektrotechnische installaties te gaan "renoveren", en bijna alle mensen die op deze wijze zijn "geholpen", zitten nu met systemen waarvan de junction boxen niet meer waterdicht zijn. NUON legt vervolgens niets uit, informeert mensen niet over de feiten, en laat het er vervolgens bij zitten, tenzij je ze bestookt met e-mails en er op staat dat je systeem weer in orde wordt gebracht.... Enzovoorts. Volgens mij is NUON op het gebied van zon-PV de weg een beetje kwijtgeraakt en zijn ze ergens een verkeerde afslag ingeslagen. Dat wordt bevestigd door de laatste opmerking in het bericht, waarin nota bene "Texel" mensen oproept zich te melden, terwijl al die adressen van kopers van zwaar gesubsidieerde zonnestroomsystemen gewoon in de computer staan, zowel bij NUON als bij Financiële Zaken en/of VROM (de subsidiegevers), maar NUON blijkbaar te beroerd is om die te gaan opzoeken of de gegevens op te vragen. NUON hoort gewoon pro-actief iedereen in Nederland die Sunpower® systemen heeft te benaderen en voor de zekerheid en de klantgerichtheid de oproep in een drietal landelijke dagbladen plaatsen. Nagekomen 1 november 2005: zie ook het volgende bericht, brief van NUON komt eraan!!!! (self fulfilling prophecy?)
Intech E & ICT, 25(5) mei 2005: "Adequate reactie van Nuon op defecte omvormers". Aanvulling, geplaatst op verzoek van de auteur van Polder PV (Peter Segaar) aan de hoofdredacteur van Intech (26 maart 2005), op het artikel in Intech van maart 2005 (zie hieronder) n.a.v. het bezoek van de heren van den Berg (Energierent) en Leine (NUON Infraservices). Voor de tekst van de aanvulling, klik hier.
Intech E & ICT, 25(3) maart 2005: "Fabrikanten vervangen kapotte inverters" door Rob van Mil (pp. 64-66). In dit vaktijdschrift voor de installatiebranche wordt uitvoerig ingegaan op de inverterproblematiek bij PV-systemen, incl. de ontwikkelingen bij de Sunpower® systemen, voorzover deze bij de auteur bekend waren tot de deadline voor het artikel (1e week van februari). Hierin komen ook mijn ervaringen aan bod, n.a.v. vragen van de heer van Mil aan Polder PV toen hij hoorde dat wij veel problemen hadden met de OK4 omvormers. Ook wordt nog een vlak voor de deadline van het artikel ontvangen reactie van NUON weergegeven, en zijn er 2 van mijn systeemfoto's te zien die ook op mijn website staan. Ik heb de auteur inmiddels op de hoogte gesteld van de nieuwste ontwikkelingen (ook ons PV-systeem gaat volledig gerenoveerd worden, incl. de andere systemen op ons complex, n.a.v. het gesprek met de heren van den Berg en Leine). Voor de volledige tekst van het artikel, klik hier.
15 maart 2005: N.K.F. verkocht aan Optelecom (8 maart 2005). Voor het luttele bedrag van € 20 miljoen is N.K.F., de producent van de "revolutionaire" OK4 omvormer, door eigenaar Draka verkocht aan dit Amerikaanse bedrijf, een specialist in video hardware en communicatietechnologie. "Draka, producent van kabel en kabelsystemen (omzet 2004 € 1,7 miljard), rekende NKF Electronics (jaaromzet € 15 miljoen) niet meer tot zijn kernactiviteiten en maakte de mogelijke verkoop aan Optelecom vorige maand wereldkundig" (nieuwsbericht Planet Internet en Persbericht Draka Holding, 9 maart 2005). Leest u verder ook even mee uit dit fraaie, typisch opgeblazen "business-epistel" van de nieuwe eigenaar, Optelecom, Inc., Germantown, Maryland (U.S.A.)? Cursivering van Polder PV. “We believe our customers and the industry will benefit from the combination for several reasons,” added Tom Overwijn, Managing Director of NKF. “First, we believe it allows two customer-driven organizations, each with creative, innovative cultures, to be more responsive on a global basis; second, by leveraging our R&D efforts, we believe we can provide leading-edge technology where it is needed most. And third, we believe our enhanced ability to customize solutions will give our customers a more comprehensive way to address their needs.” M&T Investment Banking Group served as financial advisor to Optelecom on the transaction. About NKF Electronics B.V. Founded in 1981, NKF Electronics has accumulated extensive expertise in fiber optic and IP/Ethernet network technologies. This expertise has enabled NKF Electronics to build a broad range of communications products, ranging from fiber optic video modems and multiplexers to complete Video-over-IP network solutions. All its products are designed and tested for Local, Metropolitan, and Wide Area Network (LAN, MAN, and WAN) applications, especially those characterized by harsh environmental conditions and by large distances between the individual transmission locations. You can learn more about NKF Electronics at http://www.nkfelectronics.com. "So much" voor N.K.F. dus. Geen woord over de omvormer divisie of de "photovoltaics" afdeling, terwijl die toch nog steeds, zij het indirect, betrokken is bij de correcte afwikkeling van de zaken rond de gerezen problemen bij de Sunpower PV-systemen. Ondanks de stopzetting van de productie van de OK4 omvormers eind 2003. Communicatie over de OK4 problematiek zal er in ieder geval nog minder eenvoudig op worden, wat erg jammer is voor een product wat nu nog zeker 15 jaar mee zou moeten gaan. Op de website van N.K.F. staat nog wel een link via "Support" en "Photovoltaics" naar versies 2 en 3 van de software en een e-mail link naar handleidingen voor de OK4 omvormer, maar de vraag is hoe lang dit gecontinueerd wordt. Wellicht is er ook een lichtpuntje: Optelecom heeft immers als bedrijfslogo: "Clearly better connections". Dus wie weet, zien ze aan de overzijde van de Atlantische plas nog wel brood in het nog beter maken van de OK4 omvormer en is er ooit nog zicht op een OK6... http://www.nkfelectronics.com/news/news_releases0007.html
(persbericht overname) http://www.draka.nl
Weesper Nieuws, woensdag 9 maart 2005 "Weesper bokst regeling defect zonnepanelen voor elkaar" "WEESP – Hij werd aanvankelijk misschien gezien als een zeurpiet, maar zijn vasthoudendheid is uiteindelijk beloond. Jos Koks uit Weesp slaagde erin Energierent op de knieën te krijgen. Deze uitvoerende instantie van Nuon heeft officieel toegegeven dat er problemen zijn met de omvormers van de in 2002 in Weesp geplaatste zonnepanelen. Het bedrijf gaat de defecte apparaatjes kosteloos vervangen. Bovendien krijgen de gedupeerden een compensatie voor de misgelopen energieopwekking. De bal werd aan het rollen gebracht toen twee omvormers van Koks’ zonnepanelen binnen relatief korte tijd na elkaar de geest gaven. Een omvormer is het apparaatje waarmee de zonne-energie wordt omgezet in wisselspanning voor het energienet. Koks vertrouwde het zaakje niet en ging op internet op zoek naar informatie. Hij ontdekte dat diverse landgenoten met hetzelfde probleem zaten. Dus trok de Weesper aan de bel bij de gemeente, die de zonnecollectoren voor grif geld had gesubsidieerd. De gemeente besloot alle 73 Weespers die gebruik hadden gemaakt van de regeling aan te schrijven met het verzoek zich bij Koks te melden. Hoewel lang niet alle geadresseerden hier gehoor aan gaven, was het resultaat verontrustend: dertien procent van de omvormers bleek al na anderhalf jaar kapot. Doorbraak Opmerkingen
Polder PV:
Energiemanagement.net, 8 maart 2005 "Nuon en Eneco gaan honderden defecte zonnepanelen repareren" Zie het online bericht via de link: http://www.energiemanagement.net/verder.asp?HoofdgroepID=7&SubgroepID=&ItemID=12381
"Omvormers de achilleshiel van PV-panelen" door Rijkert Knoppers. Artikel gaat over problemen bij diverse omvormer types, incl. de OK4 inverter. Zie ook de korte reply van een omvormer fabrikant via de tweede link: http://www.eabbaltus.nl/downloads/Artikel_in_Stromen.pdf
Weesper Nieuws, woensdag 2 juni 2004 "Zonnecollector defect zonder dat je het ziet"¹ "WEESP – Zonnecollectoren die ruim twee jaar geleden in Weesp met gemeentelijke en landelijke subsidies zijn aangeboden, werken niet naar behoren. Het beloofde rendement² wordt niet gehaald en de omvormers blijken gevoelig voor storing. Volgens Jos Koks, één van de Weespers met klachten hierover, kan het zijn dat de zonnecollectoren defect zijn zonder dat de gebruikers het in de gaten hebben. Volgens Koks gaat het om de serie zonnepanelen die in september 2001 zijn geleverd. Hij zegt dat slechts 80 procent van het beloofde rendement wordt gehaald. Daarmee duurt het langer voordat de investering is terugverdiend. Dat staat los van het feit dat van zijn vijf panelen er al twee stuk zijn gegaan. “Het probleem zit ‘m in de omvormer, het apparaatje waarmee de zonne-energie wordt omgezet in wisselspanning voor het energienet. Het eerste defect viel binnen de garantietermijn en werd door leverancier EnergieRent keurig verholpen, maar inmiddels is er weer één stuk en is de garantie voorbij. Nu gaat het veel geld kosten.” Koks beschikt over software waarmee hij kan meten hoeveel het zonnepaneel oplevert. Niet elke gebruiker heeft dat. Wel heeft iedereen een indicatorlampje dat gaat knipperen als er iets loos is. Volgens Koks gaat dat lampje echter niet knipperen als de omvormer stuk is. “Het kan dus zijn dat mensen denken dat ze zonne-energie aan het net leveren, terwijl dat niet het geval is.” De Weesper heeft zich intussen vastgebeten in deze zaak en is vastbesloten een goede regeling af te dwingen. Niet alleen voor hemzelf, ook voor medegebruikers. De gemeente heeft alle kopers van de verdachte collectoren aangeschreven met het verzoek zich bij Koks te melden. Wethouder Spel gaat naar aanleiding hiervan een gesprek voeren bij EnergieRent. “Veel Weespers hebben dit bedrijf ingeschakeld nadat zij gebruik hebben gemaakt van de subsidieregeling die Weesp had ingesteld. Ik wil mijn zorg uiten voor het imago van zonne-energie in Weesp wanneer een systeem niet goed lijkt te functioneren”, zo laat de wethouder weten." Opmerkingen
Polder PV:
|
|