Intech
artikel mrt. 2005 |
meten=weten |
index |
|
Artikel (rubriek "Elektro") in:Intech E&ICT, vaktijdschrift voor de installatiebranche, 25e jaargang, nr. 3 (maart 2005): pp. 64-66overgenomen met toestemming van de uitgever, Uneto-VNI terug naar Sunpower® hoofdpagina andere nieuwsberichten Sunpower® Intech artikel januari 2006 Eigenaren van pv-systemen op de bresFabrikanten vervangen kapotte invertersDe inverter (omvormer) is een essentieel onderdeel in een installatie met fotovoltaïsche (pv) zonnepanelen. Het afgelopen jaar kwam echter steeds vaker de uitval van dit essentiële onderdeel in het nieuws. In eerste instantie reageerden leveranciers en fabrikanten nauwelijks op de klachten van de eigenaren. Maar in de loop van 2004 kwamen er onder druk van eigenaren toch enkele vervangingsacties op gang. Een korte inventarisatie van de problematiek. Tekst: Rob van Mil Fotografie: Peter Segaar Een vooraanstaand platform, dat de vele problemen met inverters - die gelijkstroom omzetten naar wisselstroom - naar buiten bracht, is de in 2003 opgerichte Zonnestroom Producenten Vereniging. Met meer dan 200 leden behartigt de ZPV de belangen van de bezitters van bijna 30.000 pv-installaties in ons land. Daarmee heeft de vereniging een machtige stem gekregen. De fabrikanten ondervinden een toenemende druk van deze vereniging. Philips riep, mede door toedoen van de ZPV, zijn klanten in 2004 op om de inverters van het type PSI300 en PSI500 buiten werking te stellen, en bij de elektronicafabrikant een vervangend exemplaar aan te vragen. De fabrikant moest in actie komen, omdat steeds meer eigenaren, mede op initiatief van de vereniging, klachten indienden. De ZPV ontving berichten dat de genoemde Philips-omvormers spontaan ontploften. Volgens de vereniging heeft Philips toen de enige en juiste conclusie getrokken door een vervangingsactie op touw te zetten. Alle eigenaren van systemen met genoemde inverters hebben toen een brief ontvangen. Daarin meldt Philips, dat problemen als brandgevaar niet uit te sluiten zijn, en roept de onderneming alle eigenaren op om per direct de omvormer buiten gebruik te stellen. De eigenaren kunnen met behulp van een antwoordbrief de omvormers bij de fabrikant aanmelden, waarna de leverancier een vervangend exemplaar toestuurt. Bovendien stelt Philips een vergoeding in het vooruitzicht van zes euro per maand voor de PSI300 en tien euro per maand voor de PSI500, voor de periode waarin de eigenaar vanwege de vervanging geen beschikking heeft over de omvormer. Eind januari had Philips nog geen goed beeld van het aantal mensen dat van het aanbod gebruik maakt of heeft gemaakt. Daarvoor loopt de actie volgens een woordvoerder nog te kort. Op de vraag hoeveel van de genoemde inverters in Nederland zijn uitgeleverd kon, of wilde, men geen expliciete cijfers geven. Te weinig
controlemogelijkheden Ook uit een onderzoek van Energiecentrum Nederland (ECN) en Ecofys naar de kwaliteit van pv-systemen, gepubliceerd in 2004, blijkt dat de omvormer een relatief veel voorkomende bron van storingen is. In het onderzoek van ECN noemt men expliciet het inverter-type Sunny Boy SWR700 van SMA, die een vrij hoog uitvalpercentage zou hebben. Ook ECN concludeert, op basis van de problemen met inverters, dat het plaatsen van pv-systemen problemen oplevert als er geen controle-instrument (kWh-meter of foutsignalering van inverters) is ingebouwd. Verontrustend
Tussen 1 april en 1 september 2004 kwamen bij Zonnestroom Producenten Vereniging klachten binnen van 25 eigenaren van zonnestroomsystemen met OK4E-omvormers (in totaal 270 panelen). In totaal waren er bij deze 25 eigenaren binnen vier jaar 71 omvormers gesneuveld, zo blijkt uit de inventarisatie. Daarbij gaat het om 71 omvormers op een totaal van 270 stuks bij deze 25 eigenaren. Dat is een uitval van dertig procent. De ZPV erkent, dat dit percentage niet statistisch significant is omdat alleen eigenaren met kapotte omvormers hebben gereageerd die én kunnen meten én zo boos waren dat ze in de pen klommen. Toch noemt de vereniging dertig procent uiterst verontrustend. Ode heeft in haar onderzoek ook een enquête gehouden onder bezitters van pv-systemen en komt tot een vergelijkbaar getal wat betreft uitval van OK4E-omvormers. Bovendien vreest de ZPV, dat er heel wat kapotte inverters aan panelen hangen waarvan de prestatie niet wordt gemeten. “Stel je voor dat dertig procent van alle zonnepanelen met OK4E-omvormers in ons land (pakweg 40.000 geïnstalleerde panelen) niet meer werkt”, aldus de ZPV. Actie
van Nuon en Eneco Oorzaak
van problemen Bij bestaande installaties kan dit echter flinke gevolgen hebben, zo meldt bijvoorbeeld Peter Segaar, eigenaar van een pv-systeem dat bestaat uit in totaal tien pv-panelen met een opwekvermogen van 1020 Wp. Deze panelen liggen op een woongebouw in Leiden waarin hij, evenals andere bewoners, een woning huurt. Segaar verzorgt een uitgebreide monitoring van deze panelen en maakt al de meetgegevens op zijn website (www.polderpv.nl) toegankelijk. Zo bevat de site een grote hoeveelheid grafische productiegegevens, pv-systeemfoto’s en analyses van dag-, seizoen- en jaartrends. De productiegegevens zijn van een Sunpower pv-systeem met twee typen AC-modules met OK4E-omvormers. Doordat hij het systeem voortdurend doormeet, had hij snel in de gaten dat de omvormers het begaven. “Ik heb tot nu toe zeventig procent uitval gehad en zes van de tien omvormers zijn inmiddels vervangen. De eerste begaf het na twee jaar en drie maanden, dus net buiten de leveranciersgarantie van Nuon/Encore”, meldt Segaar. Bij de eerste nam hij uiteindelijk contact op met NKF en kreeg hij, uit coulance, een gratis vervangingsexemplaar dat hij zelf installeerde. Ook bij een tweede defect exemplaar volgde hij deze procedure. “Helaas vielen er nog vier inverters uit, waarvan de grote klapper in het voorjaar van 2004 met drie defecte omvormers binnen een paar weken tijd. Bovendien was er een vierde die na een tijdje weer tot leven kwam, maar het eind december alsnog begaf.” Op dat moment kreeg hij van NKF geen gratis exemplaren meer, omdat het bedrijf de pv-activiteiten had gestaakt. Segaar kon uit coulance nog wel een nieuw exemplaar zonder garantie krijgen voor 75 euro waar hij, gezien de structurele problemen met deze omvormers, niet op is ingegaan. Ook heeft hij een vervangingsexemplaar geïnstalleerd, dat maar een jaar en acht maanden functioneerde. Bij een ander pv-systeem dat hij beheert en uit zes Sunpower-modules bestaat, heeft de eigenaar de garantie voor tien jaar afgekocht. “Dit betekent dat EnergieRent de omvormers en/of panelen dus moet (laten) vervangen als er problemen zijn. De eerste twee keer kwam er een monteur met de auto uit Zeist om inverters te vervangen. Uiteindelijk is het me gelukt om EnergieRent een vierde exemplaar te laten opsturen, zodat ik zelf het laatste defecte exemplaar van dat pv-systeem kon vervangen. Zo zien we de CO2-reductie van ons systeem niet letterlijk en figuurlijk in de uitlaatgassen van de vervangingsmonteur de lucht ingaan. Jammer genoeg is EnergieRent nog niet ingegaan op een verzoek tot structurele aanpassing van dat pv-systeem waarmee wij toekomstige problemen voorkomen en het bedrijf uiteindelijk geld bespaart.”² Wisselend
heet en koud Segaar kreeg van NKF het advies om de OK4-omvormers maar binnen in huis te (laten) plaatsen. Ook woordvoerster Serva Dollenkamp bevestigt dat Nuon nadrukkelijk overweegt om de omvormers, die het energiebedrijf laat installeren in plaats van de defecte exemplaren, niet buiten maar in de woning te hangen. Nuon is nog op zoek naar installatiebedrijven die deze activiteiten kunnen verzorgen. “Maar dat gaat een systeemombouw vergen met kabelverlenging, herindeling en inbouw. Dat is een kostbare operatie”, zegt Segaar. “Ik zit zelf met het probleem dat we twee 25 meter lange AC-kabels hebben van dak naar woning op de begane grond. Dat zouden DC-kabels moeten worden van voldoende dikte als ik de omvormers binnen plaats. En als we voor een ombouw voor string-inverters zouden kiezen, kan ik zeer waarschijnlijk ons systeem niet meer tot in detail monitoren. Kortom, het is lastig en tamelijk kostbaar.” Segaar hoopt, ook voor wat die ombouw betreft, op een goede regeling van Sunpower.² ³ (Inset pagina 65:)
Nagekomen (PJS/Polder PV): ¹
N.K.F. is inmiddels door Draka verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Optelecom;
zie het nieuwsbericht onder 15
maart 2005 op de Sunpower nieuwsberichten pagina. Intech E&ICT, 25e jaargang, nr. 5 (mei 2005): p. 28Adequate reactie van Nuon op defecte omvormersPeter Segaar, eigenaar van een pv-systeem op een flatgebouw in Leiden (zie Intech E&ICT nr. 3, pag. 64) heeft inmiddels een belangrijke handreiking gekregen van Nuon, zijn leverancier van de pv-panelen. Bij hem zijn namelijk twee mensen van Nuon op bezoek geweest die de tamelijk uitgebreide en enigszins complexe installatie op het dak van het flatgebouw hebben bekeken. Uiteindelijk hebben zij toegezegd dat ze de systemen volledig gaan renoveren. Dat wil zeggen dat Nuon ervoor gaat zorgen dat de omvormers binnenshuis worden geplaatst. De grote afstand tussen de zonnepanelen en het appartement van Segaar (25 m), waar hij de omvormers wil plaatsen zodat monitoring in stand kan blijven, zal door dikke, meeraderige gelijkstroomkabels worden overbrugd (in nieuwe mantelbuizen). Hij heeft daarbij ook de toezegging gekregen dat alle pv-panelen, die niet allemaal van hemzelf zijn, op het wooncomplex op dezelfde wijze zullen worden aangepakt. Segaar noemt dit "goed nieuws, na een lange periode van onzekerheid hierover". Bij Segaar, die zelf tien panelen bezit, zijn in de afgelopen periode al zeven omvormers uitgevallen en er is er één die af en toe uitvalt. De oorzaak ligt zeer waarschijnlijk bij de wisselende weersomstandigheden waartegen de omvormers buiten op het dak niet bestand zijn. Vandaar dat Nuon, Eneco en Shell nu besloten hebben defecte omvormers te vervangen en deze meteen binnenshuis te plaatsen. Voor meer informatie kijk op de website van Peter Segaar: terug naar Sunpower® hoofdpagina andere nieuwsberichten Sunpower® Intech artikel maart 2005 |
|