![]() |
![]() |
||||||
|
brieven
NUON/Eneco |
historie |
meten=weten |
index | ||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
brieven
NUON/Eneco
|
Op 9 december 2005 zijn tijdens het Sunpower® overleg zowel door NUON als Eneco brieven beloofd naar ALLE klanten die bij hen een Sunpower® systeem hebben gekocht, waarin een schets van de situatie wordt gegeven en men kan inschrijven op de structurele herstelactie ("renovatie") met een nieuw omvormer type. Op deze pagina worden enkele brieven gepresenteerd die ik van klanten van beide bedrijven mocht ontvangen.
Polder PV en andere NUON Sunpower® klanten hebben trouwens pas heel laat en na lang aandringen de papieren en/of het antwoordformulier en/of de bevestigingsbrief ontvangen en het is nog lang niet zeker, gezien uitlatingen van NUON zelfs hoogst onwaarschijnlijk, dat iedereen of een substantieel deel van de klanten de aanbiedingsbrief gekregen hebben.
Let op dat in de twee eerste brieven slechts gerept wordt over de Mastervolt Soladin 600 omvormer. De Philips EVO 300 en 500 Watt omvormers komen niet (meer) ter sprake, mogelijk omdat de omvormer afdeling door Philips eind 2005 aan het Beierse bedrijf STECA is verkocht. In de tweede NUON brief wordt géén omvormer genoemd en in latere brieven blijkt klip en klaar dat voor de Soladin 600 van Mastervolt is gekozen. Dit blijkt ook uit het - inmiddels voor het separaat beheerde systeem - ontvangen antwoordformulier. Niet iedereen in de PV-branche is echter "gelukkig" met deze eenzijdige oplossing, want elke situatie is weer anders en men zou eigenlijk een breder aanbod van mogelijkheden moeten hebben om een optimale systeemconfiguratie te kunnen bereiken.
Ook staan er enkele passages in de brieven waar de ploeg mensen die, op de achtergrond, twee jaar lang heel erg hard getrokken hebben aan het realiseren van een landelijke actie om de problemen met de OK4 omvormers op te lossen, het niet (geheel) mee eens zijn. Met name op het vlak van die mensen die geen renovatie KUNNEN of WILLEN realiseren op de door de Sunpower® partners geschetste wijze, en het niet willen ingaan op een onsziens minimale vergoeding voor niet gerealiseerde eigen zonnestroomproductie bij mensen met defecte OK4 omvormers. Zie o.a. de Standpunten van Polder PV, m.b.t. reactie van NUON en Eneco op onze "position paper", gepresenteerd op 9 december 2005.
^
TOP |
Bevestigingsbrief The Sun Factory voor renovatie acties NUON
Bijgaand de uit 2 vellen papier bestaande informatie met definitieve bevestiging voor afspraak van de Sunpower® renovatie die klanten van NUON in de loop van 2006 en 2007 van uitvoerder The Sun Factory kregen na hun inschrijving bij NUON Sunpower herstel. Klik op de kleine plaatjes voor leesbare uitvergrotingen (evt. nogmaals op plaatje klikken voor maximale vergroting).
^
TOP |
Aanbiedingsbrief JEZ klanten NUON
Over de achtergronden van deze brief kunt u op de Sunpower® nieuwspagina genoeg lezen, berichten van 23 juli 2006, en van 13 oktober 2006. Hieronder directe links (jpg files) naar de brief en het aanmeldingsformulier. Vergeet geen kopie voor uzelf te maken van het ingevulde formulier en stuur dat uiterlijk 3 november 2006 naar:
NUON CCC
Antwoordnummer 19010
2810 VN Schoonhoven
Downloads
JEZ klanten NUON: |
Brief
11 oktober 2006 (jpg 314 kB) |
Aanmeldingsformulier (jpg
220 kB) |
^
TOP |
Eneco bevestigingsbrief deelname nieuwe renovatie
In tegenstelling tot NUON heeft Eneco, voorzover wij kunnen beoordelen, nauwelijks problemen veroorzaakt met de verzending van zowel hun aanbiedingsbrief (waar het antwoordformulier gewoon bijzat, net als bij de eerste brief van NUON aan slechts een klein gedeelte van hun Sunpower® klanten), als de bevestigingsbrief waarmee klanten formeel "geaccepteerd" zijn voor de gratis vervanging van de OK4 omvormers voor een of meer Soladin 600 omvormers. De brieven zijn helaas wel erg laat verstuurd, maar we horen vrijwel geen klachten over de door Eneco gevolgde, eenvoudige aanmeldprocedure.
Ik kreeg een kopie van de laatstgenoemde brief van een van mijn vele contacten in Nederland en heb hem hieronder, zonder klantgegevens, weergegeven, gevolgd door een paar opmerkingen die ook voor NUON klanten relevant zijn:

Opmerkingen Polder PV:
^
TOP |
NUON bevestigingsbrief deelname nieuwe renovatie
Als de (voor de bulk van de klanten) volledige barre bureaucratische procedure bij NUON doorlopen is en alles is goed gegaan (u kunt op de Sunpower® nieuwspagina e.e.a. nalezen hoe dat bij ons gemeenschappelijk systeem verlopen is, brrrrr....), heeft u hopelijk inmiddels de "bevestigingsbrief" binnen waarmee uw deelname aan de gratis vervangingsoperatie "bezegeld" is. Het stelt niet veel voor, maar het is wel het belangrijkste document uit de hele "operatie"! Een geanonimiseerd exemplaar vindt u hieronder, gevolgd door een paar belangrijke opmerkingen:

Opmerkingen Polder PV:
^ TOP |
Het is werkelijk niet-te-geloven, maar NUON heeft na zware klachten uit Weesp en Leiden over die belachelijke dubbeltraps aanmeld procedure en die bespottelijke "kort-dag" telefoon datum van 17 februari blijkbaar alwéér een nieuwe variant uit de goochelhoed getoverd. Numero drie dus alweer. Met alwéér een fundamentele tekstwijziging.... Bent u d'r nog? Lees dan het volgende exemplaar, voor de verandering dan maar eens in zwart-wit. Voor het hopelijk NIET gewijzigde antwoordformulier, zie onder de brief van 6 februari 2006. U weet polderjongen wel te vinden als dat formulier in de tussentijd ook alweer veranderd blijkt te zijn....:
pagina 1 (6 feb. 2006)
pagina 2 (6 feb. 2006)
Opmerkingen Polder PV:
Advies aan een willekeurige Sunpower® klant bij NUON: sowieso bellen met Schoonhoven, uw recht op renovatie opeisen, schriftelijk bewijs naar Schoonhoven en Arnhem sturen, en uw beklag doen over deze bezopen "afhandeling" van een uitermate belangrijke stap naar de landelijke oplossing van de problemen met de Sunpower® systemen.
Man, man, man. Wat een bedrijf is NUON toch geworden!
^ TOP |
Na dramatische vertraging van de grote bulk van de door NUON op 9 december 2005 beloofde brief lijkt er, bijna 2 weken na de verlopen reactiedatum (15-1-2006) voor inzending van het antwoordformulier bij de op 29 november 2005 gedateerde brief, eindelijk weer "schot" in de zaak te komen, te zien aan de nieuwe brief die ik vandaag van een anonieme bron mocht ontvangen. De inhoud van de brief is opnieuw geformuleerd, en er zijn enkele opvallende wijzigingen aangebracht die ik onderaan de brief nader bespreek, met als meest in het oog vallende het ontbreken van het antwoordformulier (!!!) wat nu weer telefonisch aangevraagd blijkt te moeten worden in Schoonhoven. Waar dat voor nodig is mag Joost weten, vertraagt de zaken weer aanzienlijk, de reactiedatum is al zo kort, en het werpt drempels op die volstrekt onnodig zijn en tot irritaties leiden. Hieruit blijkt ook weer dat NUON en Eneco wel heel verschillende "wegen" aan het bewandelen zijn, terwijl ze claimen in de Sunpower® affaire "gelijk op te trekken".
Ook lijkt het zo te zijn, ook al is dat niet aan mij bevestigd omdat zorgvuldig opgestelde e-mails aan de heer ten Kroode niet worden beantwoord, dat deze brief in zogenaamde "tranches" wordt verspreid door heel Nederland. Het kan dus zijn dat u een brief alsnog eerder of later heeft of nog gaat ontvangen en dat de genoemde data anders zijn. Gaarne e-mail als dat bij u zo is, en met vermelding van plaats van ontvangst aan mij doorgeven. Maak s.v.p. ook voor uzelf kopieën van alle documenten die u naar NUON (of Eneco) stuurt, het gaat om belangrijke zaken!
Alweer "tale-telling" voor de gang van zaken bij NUON. Op de website van O.D.E. staat nu opeens de volgende mededeling:
"Nuon
zegt toe dat iedereen voldoende tijd krijgt om te reageren met de bij
de brief gevoegde antwoordkaart. Er komt een moment dat u kunt reageren
als u nog geen brief gehad heeft."
http://www.duurzameenergie.org/onderzpv-storing.html
Ten eerste klopt die blijkbaar door NUON doorgegeven mededeling (???) weer eens niet, want het antwoordformulier zit juist niet bij deze brief (!). Ten tweede, gezien het feit dat de hieronder geplaatste brief op 31 januari 2006 ontvangen is, dat het antwoordformulier volgens deze brief uiterlijk 17 februari 2006 aangevraagd moet zijn, en dat veel mensen in deze tijd op (wintersport-)vakantie zijn, mag u van mij gerust een pot zout bij dat "voldoende tijd" zetten. Dat de boel zo vertraagd is, is niet de schuld van de mensen die die brief zo laat krijgen, maar van het bedrijf wat die brieven heeft verstuurd, dus zo'n krappe reactietijd voor zo'n belangrijke "éénmalige" beslissing in vakantietijd? Van mij had dit alles wel weer wat klantvriendelijker gemogen. Dus niet gaan zitten stuiteren in Schoonhoven als u pissige telefoontjes krijgt van Sunpower® eigenaren die net van wintersportvakantie terugkeren en een brief met een verlopen reactiedatum in hun brievenbus aantreffen. Gaarne direct helpen die klanten, want de fout lag bij jullie eigen bedrijf en NIET bij de meneer of mevrouw die zo boos opbelt!
Voor contactgegevens, zie onder brief van 29 november 2005. In onderstaande brief zijn klantgegevens verwijderd en vervangen door eigen tekst (1e pagina). Rode getallen verwijzen naar opmerkingen van Polder PV onderaan pagina 1.
pagina
1
pagina 2
aanmeldingsformulier na telefonisch contact (6 feb.
2006):
begeleidende brief
aanmeldingsformulier
pagina 1 (27 jan. 2006)
Opmerkingen Polder PV:
pagina 2 (27 jan. 2006)
Nieuwe procedure NUON/nieuw antwoordformulier. Zucht. Stelletje CCC bureaucraten! Nu moet je dus eerst bellen, dan pas krijg je een antwoordformulier (als je "aanvraag" niet ergens achter een stoffig bureau verdwenen blijkt te zijn en je - volgens NUON - zou kunnen "fluiten" naar de vervangingsactie). Laat het de dames en heren maar eens goed weten daar in Schoonhoven (026 - 8449904). Als ze woedende klanten willen moeten ze vooral zo doorgaan.
Ben je eenmaal zonder ongelukken "door de molen" heen, dan moet je als het goed gaat! (gaan muiten als u dat aanmeldingsformulier niet op tijd dreigt te krijgen!!!) de volgende papierwinkel in huis krijgen, een "begeleidende brief", en het reeds lang verwachte (bij de eerste brief gewoon bijgevoegde) aangepaste (!) aanmeldingsformulier. Let daarbij vooral ook op punt 5 (voor de zoveelste maal een onacceptabele fundamentele "beleidswijziging"!!!):
begeleidende brief bij antwoordformulier (6 februari 2006)
Voor commentaar bij (1), zie opmerkingen onderaan het hierna volgende antwoordformulier
Voor mensen die onverhoopt bovenstaande brief niet hebben gehad, die door alle aandacht en geruchten er opeens achterkwamen dat ze ook recht op gratis vervanging hadden en die "verhaal" gingen halen bij NUON heeft het bedrijf deze "aanmeldingsbrief" op de volgende wijze aangepast (alinea naast 1, mijn rode markeringen):

Bij deze brief zat het hieronder weergegeven aanmeldingsformulier. U snapt zeker wel dat er door de "reparatie medewerker" niet zo goed gekeken is naar de ogenschijnlijke tegenspraak in die alinea, want er wordt geen datum aangegeven, maar toch moet er vóór die mysterieuze datum gereageerd zijn... Het codenummer van beide hierboven genoemde brieven is Toez2/iss 800014858.
aanmeldingsformulier (6 februari 2006)
Opmerkingen Polder PV bij aanmeldingsformulier en begeleidende brief 6 februari 2006:
Het mag duidelijk zijn: NUON maakt er voor de zoveelste maal een potje van, nota bene met een van de belangrijkste documenten uit de hele Sunpower® affaire!!! Laat u geen oor aannaaien en sta op uw rechten. Doe dat s.v.p. schriftelijk, met een kopie naar het antwoordnummer in Schoonhoven en het postbusnummer in Arnhem! Stuur het aanmeldingsformulier desnoods aangetekend op, al maakt u daar wel TNT erg blij mee...
^ TOP |
NUON leek er "vroeg" bij te zijn, zoals blijkt uit onderstaande brief van 29 november 2005, maar er lijkt van alles mis te gaan met de verzending van de grote bulk van die brief (sterk vertraagd, de "verantwoordelijke afdeling" weet van niks, etc.), waarover u op de actuele Sunpower pagina e.e.a. kunt volgen. In ieder geval is de "eerste" reactiedatum (15 jan. 2006) reeds verstreken, hetgeen uiteraard onacceptabel is en dat heb ik dan ook laten weten aan het bedrijf, want ik hoor van diverse kanten dat die brief nog steeds niet ontvangen blijkt te zijn (status: 24 januari 2006!). Nog geen reactie op mijn uitgebreide e-mail gehad, helaas...
Hieronder in 3 delen de integrale brief van NUON die naar alle (???) 3.300 Sunpower® klanten van het bedrijf verzonden zou moeten zijn/worden (zou volgens woordvoerster Serva Dollenkamp eind van de eerste week van december bij alle NUON klanten met Sunpower® systemen op de mat hebben moeten liggen...). Gaarne zelf actie ondernemen als dat niet gebeurd is en bericht aan Polder PV als dat niet klopt! Nieuw telefoonnummer van de afdeling van Customer Care Center van NUON die hierover gaat (zie brief): 026 - 8449904, dat is een tot nu toe onbekende afdeling van het CCC in Schoonhoven.
Contact,
status registratie:
NUON Sunpower
NUON Customer Care Center
Postbus 40021
6803 HA Arnhem
Tel. 026 - 8449904
(lokaal tarief; maandag tot en met vrijdag
van
08h00 tot 17h00)
Antwoordformulier:
Antwoordnummer 19010
2810 VN Schoonhoven
Laat in ieder geval uw naam en adresgegevens als Sunpowerklant bij NUON registreren en eis die brief op.
In onderstaande brief zijn de gegevens van de geadresseerde verwijderd.
pagina
1
pagina 2
aanmeldingsformulier
pagina 1 (29 nov. 2005)
pagina 2 (29 nov. 2005)
aanmeldingsformulier (29 nov. 2005)
^ TOP |
Eneco heeft pas veel later, zo blijkt uit de datum van de brief, een schrijven naar haar 3.800 klanten doen uitgaan. Hieronder volgt de brief die ik van een klant kreeg, met het bijgevoegde FAQ (veelkomende vragen) vel en, inmiddels ook, het antwoordformulier. Ook m.b.t. het verzenden van de brief door Eneco geldt: als u die onverhoopt NIET mocht ontvangen gaarne ZELF aan de bel trekken, laat u registreren als klant die recht heeft op de vervangingsactie, en Polder PV op de hoogte brengen s.v.p.
Let op de uiterste reactiedatum van 18 februari 2006. Dit is ook aan de krappe kant, zeker omdat er nogal wat mensen rond deze tijd op vakantie zijn. Dreigt u geen brief voor die datum ontvangen te hebben, meldt dat dan bij Eneco, met kopie aan Polder PV!!!
Let op: Eneco heeft, heel klantgericht, ook een FAQ op hun website ingericht voor de Sunpower® klanten, met ook veel vragen en antwoorden over zonnepanelen, bemetering e.d. Een van de vragen luidt:
Vraag
Sunpower Zonnepanelen: Mijn buurman/kennis heeft een brief gekregen maar
ik niet?
Antwoord
Heeft u wel een SunPower systeem, of gaat het om een ander systeem? Heeft
u dit aangeschaft bij (een voorganger) van ENECO Energie?
Dit kunt u nakijken op de aankoopbon.
Als u een SunPower systeem bij ENECO Energie heeft aangeschaft en u heeft
geen brief ontvangen, dan verzoeken wij u een e-mail te sturen naar *zonnepanelen@eneco.nl,
of te bellen met 0900 - 2353632.
*email
adres komt uit bij Dokkum.
Let op dat dat sterretje
NIET bij het e-mail adres hoort (foutje in origineel, heb ik reeds e-mail
over gestuurd). Kijk, zo hoort dat nu. Als u die brief NIET op tijd heeft
gekregen (in een ander antwoord meldt Eneco dat u die brief rond
21 januari 2006 ontvangen moet hebben), DIRECT in de (elektronische)
pen of de telefoon klimmen s.v.p.
Contact:
Eneco
Energie
Afdeling Zonnepanelen
Postbus 24
9100 AA Dokkum
Tel. 0900 - 2353632 (€ 0,13 per minuut;
werkdagen tussen 09.00 en 17.30 uur)
http://www.eneco.nl/zonnepanelen
e-mail:
zonnepanelen@eneco.nl
Antwoordformulier
opsturen aan:
Eneco Energie
Afdeling Zonnepanelen
Antwoordnummer 45
9100 AA Dokkum
pagina
1
pagina 2 ("FAQ")
aanmeldingsformulier
pagina 1 (19 jan. 2006)
pagina 2 ("FAQ"; 19 jan. 2006)
aanmeldingsformulier (19 jan. 2006)
Nota bene: enkele opmerkingen in de FAQ lijst roepen vraagtekens op. Als ik daar tijd voor vind, kom ik er nog op terug. Het aantal bij Eneco gekochte Sunpower® zonnepanelen is op het aanmeldingsformulier al van tevoren ingevuld en dient gecheckt te worden, evenals enkele andere gegevens zoals aanwezigheid/afwezigheid monitoring interface. Let op dat het nieuwe interface voor de Soladin omvormer van Mastervolt aangeboden wordt voor € 45,-- incl. BTW als u nog niet zo'n interface (voor de OK4 omvormers) bezat. Brief anoniem gemaakt. (PJS)
|
|
brieven
NUON/Eneco
|
|