|
Sunpower®:
brieven nieuwe renovatie
Brief
en definitieve bevestiging afspraak van The Sun Factory goed geregeld
NUON
JEZ klanten ook eindelijk eenmalige aanbieding beter laat dan nooit
Aanmeldingsformulier "nakomertjes" NUON "nabrandertje"
Bevestigingsbrief
deelname nieuwe renovatie NUON hé, hé!
En
alwéér een nieuwe brief van NUON 6 februari 2006 ...
ALLERNIEUWSTE!!!
Antwoordformulier
NUON na telefonisch contact 6 februari 2006 NIEUWSTE!
Brief NUON 27 januari 2006 NIEUW!
Brief NUON 29 november 2005 de
eerste de beste
Bevestigingsbrief
deelname nieuwe renovatie Eneco de "set" compleet
Brief Eneco 19 januari 2006
Op 9
december 2005 zijn tijdens het Sunpower® overleg zowel door NUON
als Eneco brieven beloofd naar ALLE klanten die
bij hen een Sunpower® systeem hebben gekocht, waarin een schets
van de situatie wordt gegeven en men kan inschrijven op de structurele
herstelactie ("renovatie")
met een nieuw omvormer type. Op deze pagina worden enkele brieven gepresenteerd
die ik van klanten van beide bedrijven mocht ontvangen.
Polder
PV en andere
NUON Sunpower® klanten hebben trouwens pas heel laat en na lang
aandringen de papieren en/of het antwoordformulier en/of de bevestigingsbrief
ontvangen
en het is nog
lang niet zeker, gezien uitlatingen van NUON zelfs hoogst onwaarschijnlijk,
dat
iedereen
of een
substantieel
deel
van de klanten de aanbiedingsbrief gekregen hebben.
Let
op dat in de twee eerste brieven slechts gerept wordt
over de Mastervolt Soladin 600 omvormer. De Philips EVO 300 en 500
Watt omvormers
komen niet (meer) ter sprake, mogelijk omdat de omvormer afdeling door
Philips eind 2005 aan het Beierse bedrijf STECA is verkocht. In de
tweede
NUON
brief wordt géén omvormer genoemd en in latere brieven
blijkt klip en klaar dat voor de Soladin 600 van Mastervolt is gekozen.
Dit blijkt ook uit het - inmiddels voor het separaat beheerde systeem
- ontvangen
antwoordformulier.
Niet iedereen in de PV-branche
is echter "gelukkig" met deze eenzijdige oplossing,
want elke situatie is weer anders en men zou eigenlijk een breder aanbod
van mogelijkheden
moeten hebben om een optimale systeemconfiguratie te kunnen bereiken.
Ook
staan er enkele passages in de brieven waar de ploeg mensen die, op
de achtergrond,
twee jaar lang heel erg hard getrokken hebben aan het realiseren van
een landelijke actie om de problemen met de OK4 omvormers op te lossen,
het
niet (geheel) mee eens zijn. Met name op het vlak van die mensen die
geen renovatie KUNNEN of WILLEN realiseren op de door de Sunpower® partners
geschetste wijze, en het niet willen ingaan op een onsziens minimale
vergoeding voor niet gerealiseerde eigen zonnestroomproductie bij mensen
met defecte OK4 omvormers. Zie o.a. de Standpunten
van Polder PV, m.b.t. reactie van NUON en Eneco op onze "position
paper", gepresenteerd op 9 december 2005.
Bevestigingsbrief
The Sun Factory voor renovatie acties NUON
Bijgaand
de uit 2 vellen papier bestaande informatie met definitieve bevestiging
voor afspraak van de Sunpower® renovatie die klanten van NUON
in de loop van 2006 en 2007 van uitvoerder The Sun Factory kregen na
hun
inschrijving
bij NUON Sunpower herstel. Klik op de kleine plaatjes voor leesbare
uitvergrotingen (evt. nogmaals op plaatje klikken voor maximale vergroting).
Aanbiedingsbrief
JEZ klanten NUON
Over de achtergronden
van deze brief kunt u op de Sunpower® nieuwspagina genoeg lezen, berichten
van 23 juli 2006, en van 13
oktober 2006. Hieronder directe links (jpg
files) naar de brief en het aanmeldingsformulier. Vergeet geen kopie
voor uzelf te maken van het ingevulde formulier en stuur dat uiterlijk
3 november 2006 naar:
NUON CCC
Antwoordnummer 19010
2810 VN Schoonhoven
Downloads
JEZ klanten NUON: |
|
|
Eneco
bevestigingsbrief deelname nieuwe renovatie
In tegenstelling
tot NUON heeft Eneco, voorzover wij kunnen beoordelen, nauwelijks problemen veroorzaakt met
de verzending van zowel hun aanbiedingsbrief (waar
het antwoordformulier gewoon bijzat, net als bij de eerste brief van
NUON aan slechts een klein gedeelte van hun Sunpower® klanten), als
de bevestigingsbrief waarmee
klanten formeel "geaccepteerd" zijn voor de gratis vervanging van de
OK4 omvormers voor een of meer Soladin 600 omvormers. De brieven zijn
helaas wel erg laat verstuurd, maar we horen vrijwel geen klachten
over de door Eneco gevolgde, eenvoudige aanmeldprocedure.
Ik kreeg
een kopie van de laatstgenoemde brief van een van mijn vele contacten
in Nederland en heb hem hieronder, zonder klantgegevens, weergegeven,
gevolgd door een paar opmerkingen die ook voor NUON klanten relevant
zijn:
Opmerkingen
Polder PV:
- 1 EnerCen is,
volgens de website van
dat bedrijf, samen met "Gasservice" de serviceorganisatie
van ENECO Energie voor verwarming, warm water,
installatiekeuringen
en verhelpen van storingen in de energievoorziening. Het bedrijf
is ISO 9001 gecertificeerd (wat vooral de kwaliteit van het interne
management en kwaliteitscontrole van de bedrijfsprocessen verzekert),
maar ik
heb
op hun website niets
gezien over ervaringen met (ombouw van)
zonnestroomsystemen. Ik hoop dat EnerCen die kennis bezit dan
wel zo spoedig mogelijk in huis gaat halen, want het renoveren van
Sunpower®
systemen met ombouw van kabels met niet verliesgevende,
voldoende dikke (minimaal 2,5 mm²)
koperaders,
100 procent waterdicht opleveren van zowel de junction boxen als
de dak-
en/of
muurdoorvoeren
en de eventuele
beschaduwingsproblematiek e.d. is absoluut géén klusje voor de gelegenheidsinstallateur
die nog nooit een zonnestroomsysteem heeft aangelegd. Het bedrijf
schijnt trouwens (vooral) in de regio Utrecht te
gaan renoveren, de rest van het land (?) zou door de firma
Oskomera gedaan moeten worden. Over de door NUON geselecteerde
installateurs is nog niets bekend...
- 2 Waarschijnlijk
afhankelijk van het opgestelde rooster bij Eneco en dus per klant
verschillend. Week 41-44 is pas in oktober van 2006,
dus deze klant komt pas heel laat aan bod. Uiteraard hoop ik dat
hij/zij
geen
kapotte
OK4 omvormers
heeft, want dan raad ik deze klant met klem aan om de gederfde zonnestroom
opwek
in de vorm van de ook bij NUON gehanteerde, doch onterecht, eenzijdig
teruggedraaide vergoeding van € 12,50 per defecte omvormer te claimen.
Voor berekening
van gederfde inkomsten uit niet opgewekte zonnestroom, zie het door
mij uitvoerig besproken nieuwsbericht
van 7 november 2005 in het Noordhollands Dagblad. Voor de goede
orde: een OK4 omvormer op een Sunpower paneel van gemiddeld 100 Wattpiek,
opgesteld onder een ideale hoek (36 graden) en pal zuid georiënteerd,
wekt op jaarbasis in Nederland gemiddeld ongeveer 80 kWh op. Bij
een totale variabele kWh prijs van ongeveer 20 eurocent/kWh (incl.
levering, transport, REB en BTW), komt verlies door uitval van een
zo'n omvormer voor de Sunpower® eigenaar onder deze condities
neer op een jaarlijkse kostenpost van 16 euro, dus die claim van
€ 12,50 per kapotte omvormer is een minimale eis...
- 3 Als
deze brieven ook renovatiedata in de vakantieperiode vermelden is
die periode van 2 weken natuurlijk veel te kort. Er moet flexibel
omgesprongen kunnen worden met de afspraak data, en de installateur
moet daar ook op ingesteld zijn. Ik raadt u trouwens pro-actief handelen
aan als het om ingewikkelde situaties gaat zoals lokale beschaduwing
(dan is een Soladin 600 stringomvormer systeem helemaal niet gunstig
voor u, want dat gaat veel te veel productieverlies in de zomer geven
als u pech heeft!!!), vreemde kabelconfiguraties (harde en zachte
koperverbindingen in
huis en/of
op het dak), zonnepanelen
die verschillend
zijn opgesteld
(andere oriëntatie en/of
hellingshoek
geeft mogelijk
grote onbalans in het systeem en dus forse systeemverliezen!), en
2 of meer verschillende types zonnepanelen binnen
1 groot Sunpower® systeem. Elk zonnestroomsysteem heeft zo zijn eigen
eigenaardigheden, en het is essentieel om die afwijkende
situatie van tevoren met de installateur te kunnen
bespreken, dus sta daar op. Dit geldt uiteraard ook voor de in opdracht
van NUON te renoveren (of nog te herstellen) Sunpower® systemen.
Zonder meer "niets" doen lijkt me geen gezond uitgangspunt als u
een (iets) afwijkende situatie heeft, dat moet van tevoren goed geregeld
worden.
- 4 Onder
"dakuitvoering" wordt verstaan schuin dak of plat dak systeem. Ook
s.v.p. hier letten op de aanwezigheid een eventueelinbouw systeem
(tussen de dakpannen), of systemen die op
dakhaken boven de dakpannen zijn
bevestigd, want dat maakt nogal verschil bij de werkzaamheden. In
het eerste geval is het essentieel dat na de renovatiewerkzaamheden
het dak weer 100 procent waterdicht wordt opgeleverd!
NUON
bevestigingsbrief deelname nieuwe renovatie
Als
de (voor de bulk van de klanten) volledige barre bureaucratische procedure
bij NUON doorlopen is en alles is goed gegaan (u kunt op de Sunpower®
nieuwspagina e.e.a.
nalezen hoe
dat
bij ons
gemeenschappelijk systeem verlopen is, brrrrr....), heeft u hopelijk
inmiddels de "bevestigingsbrief" binnen waarmee uw deelname aan de
gratis vervangingsoperatie "bezegeld" is. Het stelt niet veel voor,
maar het is wel het belangrijkste document uit de hele "operatie"!
Een geanonimiseerd exemplaar vindt u hieronder, gevolgd door een paar
belangrijke opmerkingen:
Opmerkingen
Polder PV:
- 1 Datum
van deze bevestigingsbrief hangt af van de Sunpower® eigenaar, wanneer
deze de brief heeft ontvangen, wanneer hij/zij gebeld heeft, wanneer
het antwoordformulier is gearriveerd, het formulier ingevuld is opgestuurd,
en van de schikgodinnen die over het lot van al die uitermate foutgevoelige
processen hebben beschikt...
- 2 Da's
mooi, rekening houden met de wensen van de Sunpower® eigenaar, die
na alle toestanden met dichtgeknepen billen afwacht wat er allemaal
over hem/haar zal komen... Als u een "byzondere situatie" heeft (zoals
bij ons: een 25 meter lange multi-aderige DC-kabel waarvan niet duidelijk
is hoe die bevestigd cq. gebruikt gaat worden voor de seriekoppeling
en de aansluiting op de nieuwe Soladin 600 omvormer), is het zéér
verstandig om in een zo vroeg mogelijk stadium contact op te nemen
met de installateur om e.e.a. door te spreken!
- 3 Twee
tot vier weken voor de daadwerkelijke renovatie in (zomer-)vakantietijd
vindt Polder PV veel te kort. Neem contact op met Arnhem als
u langdurig weg bent, of pas in een zeer laat stadium uw vakantie
kunt plannen, want het kan niet zo zijn dat door uw vakantie er een
spaak in het wiel komt. Er moet geschoven kunnen worden met afspraken,
en daarom is vroegtijdige afstemming essentieel.
- 4 Bij
NUON is gebleken dat "zelf niets doen" niet per definitie verstandig
is. Ga er BOVENOP zitten, controleer de werkzaamheden met een kritisch
oog, laat anders een technisch vakkundig persoon de installatiewerkzaamheden
inspecteren
en als u onraad ruikt: aan de bel trekken! De installateur is trouwens
verantwoordelijk voor alle schade die door de renovatiewerkzaamheden
veroorzaakt wordt, dus ook daar alert op zijn. Bovendien heeft u,
vindt Polder PV, nog steeds recht op de op
1 maart 2005 door Jan Willem Peters van NUON Retail toegezegde,
maar door ten Kroode/Uittenbogaard weer eenzijdig ingetrokken vergoeding
van EURO 12,50 per defecte
OK4E-100 omvormer, dus moet u het systeem vlak voor de renovatie
(laten) monitoren en met een kopie van de uitdraai daarvan evt. gevonden
defecte exemplaren kunnen claimen bij de leverancier. Niets doen
is mogelijk
zeer ongunstig voor u, want u heeft bij 1 of meer langdurig defecte
omvormer(s) veel zonnestroom niet zelf kunnen opwekken en dus automatisch
die
dure stroom voor zo'n 20 eurocent/kWh (incl. belastingen) "ingekocht"
bij uw elektra leverancier!
NUON
brief 6 februari 2006
Het is
werkelijk niet-te-geloven, maar NUON heeft na zware klachten
uit Weesp en Leiden over die belachelijke dubbeltraps aanmeld procedure
en die bespottelijke "kort-dag" telefoon datum van 17 februari
blijkbaar alwéér een nieuwe variant uit de goochelhoed getoverd.
Numero drie dus alweer. Met alwéér een
fundamentele tekstwijziging.... Bent u d'r nog? Lees dan het volgende
exemplaar, voor de verandering dan maar eens in zwart-wit. Voor het hopelijk
NIET gewijzigde antwoordformulier, zie onder
de brief van 6 februari 2006. U weet polderjongen wel te
vinden als dat formulier in de tussentijd ook alweer veranderd blijkt
te zijn....:
pagina
1
pagina 2
pagina
1 (6 feb. 2006)
pagina
2 (6 feb. 2006)
Opmerkingen
Polder PV:
- 1
Nieuwe datum van deze derde brief: 6 februari 2006.
- 2
Nieuwe brief, dus nieuw referentienummer. De vorige (door mij weggehaalde)
was: n-kl2/iss 800014858; de huidige is: rep2/iss 800014858.
- 3
Fundamentele wijziging van de tekst, vergelijk
met de vorige brief van 27 januari 2006. Blijkbaar gaat het hier
alleen om de "reeds gerenoveerde" adressen (170 stuks) in
Weesp, Leiden en mogelijk elders in het land? Niemand die het weet.
In Leiden heb ik zo'n brief namelijk nog niet gezien, dus hoe dat weer
in elkaar steekt mag Joost weten. NB: ik heb dat aangehaalde "KEMA
rapport" aangevraagd, maar denk maar niet dat u of ik dat krijgen.
Want ik zet grote vraagtekens bij die harde bewering dat die omvormers
binnen ook defect raken. Mogelijk, op de lange termijn, maar de praktijkervaring
is dat de uitval binnen (van nieuwe exemplaren) zeer
laag is en dat je met een reserveset OK4tjes het nog heel lang, mogelijk
20 jaar kunt uitzingen, misschien zelfs met exemplaren die nog niet
zo lang buiten hebben gehangen en het nog prima doen. Die apparaten
komen toch massaal vrij uit de "recall", dus moeten de goed
werkende exemplaren (het merendeel) voor de kleine groep mensen die
door wil gaan met de OK4 beschikbaar komen en blijven.
- 4
Bij het sterretje stond in de vorige brief die belachelijke datum van
17 februari 2006 waarvoor gebeld moest worden, die is nu, blijkbaar
na de stevige protesten uit Leiden en Weesp, verdwenen. Laat onverlet
dat u nog steeds moet bellen, en die datum van 28 februari staat ook
nog steeds als "ultieme" datum voor insturen van het antwoordformulier.
En de vraag is en blijft: WIE krijgt deze brief, en WIE een ander exemplaar???
Ik hoor nog steeds van mensen die nog geen enkele brief
hebben gekregen, dus die datum van 28 februari 2006 is nog steeds
veel te kort dag. Zeker omdat het wintersportseizoen in volle
gang is.
Advies aan een willekeurige
Sunpower® klant bij NUON: sowieso bellen met Schoonhoven, uw recht
op renovatie opeisen, schriftelijk bewijs naar Schoonhoven en Arnhem sturen,
en uw beklag doen over deze bezopen "afhandeling" van een uitermate
belangrijke stap naar de landelijke oplossing van de problemen met de
Sunpower® systemen.
Man, man, man. Wat
een bedrijf is NUON toch geworden!
NUON
brief 27 januari 2006
Na dramatische
vertraging van de grote bulk van de door NUON op 9 december 2005
beloofde brief lijkt er, bijna 2 weken na de
verlopen reactiedatum (15-1-2006) voor inzending van het antwoordformulier
bij de op 29 november 2005 gedateerde brief, eindelijk weer "schot"
in de zaak te komen, te zien aan de nieuwe brief die ik vandaag van een
anonieme bron mocht ontvangen. De inhoud van de brief is opnieuw geformuleerd,
en er zijn enkele opvallende wijzigingen aangebracht die ik onderaan de
brief nader bespreek, met als meest in het oog vallende het ontbreken
van het antwoordformulier (!!!) wat nu weer telefonisch aangevraagd
blijkt te moeten worden in Schoonhoven. Waar dat voor nodig is mag Joost
weten, vertraagt de zaken weer aanzienlijk, de reactiedatum is al zo kort,
en het werpt drempels op die volstrekt onnodig zijn en tot irritaties
leiden. Hieruit blijkt ook weer dat NUON en Eneco wel heel verschillende
"wegen" aan het bewandelen zijn, terwijl ze claimen in de Sunpower®
affaire "gelijk op te trekken".
Ook lijkt
het zo te zijn, ook al is dat niet aan mij bevestigd omdat zorgvuldig
opgestelde e-mails aan de heer ten Kroode niet worden beantwoord, dat
deze brief in zogenaamde "tranches" wordt verspreid door heel
Nederland. Het kan dus zijn dat u een brief alsnog eerder of later heeft
of nog gaat ontvangen en dat de genoemde data anders zijn. Gaarne e-mail
als dat bij u zo is, en met vermelding van plaats van ontvangst aan mij
doorgeven. Maak s.v.p. ook voor uzelf kopieën van
alle documenten die u naar NUON (of Eneco) stuurt, het gaat om belangrijke
zaken!
Alweer
"tale-telling" voor de gang van zaken bij NUON. Op de website
van O.D.E. staat nu opeens de volgende mededeling:
"Nuon
zegt toe dat iedereen voldoende tijd krijgt om te reageren met de bij
de brief gevoegde antwoordkaart. Er komt een moment dat u kunt reageren
als u nog geen brief gehad heeft."
http://www.duurzameenergie.org/onderzpv-storing.html
Ten eerste
klopt die blijkbaar door NUON doorgegeven mededeling
(???) weer eens niet, want het antwoordformulier zit juist niet
bij deze brief (!). Ten tweede, gezien het feit dat de hieronder
geplaatste brief op 31 januari 2006 ontvangen is, dat
het antwoordformulier volgens deze brief uiterlijk 17 februari
2006 aangevraagd moet zijn, en dat veel mensen in deze tijd
op (wintersport-)vakantie zijn, mag u van mij gerust een pot zout bij
dat "voldoende tijd" zetten. Dat de boel zo vertraagd
is, is niet de schuld van de mensen die die brief zo laat krijgen, maar
van het bedrijf wat die brieven heeft verstuurd, dus zo'n krappe reactietijd
voor zo'n belangrijke "éénmalige" beslissing in
vakantietijd? Van mij had dit alles wel weer wat klantvriendelijker gemogen.
Dus niet gaan zitten stuiteren in Schoonhoven als u pissige telefoontjes
krijgt van Sunpower® eigenaren die net van wintersportvakantie terugkeren
en een brief met een verlopen reactiedatum in hun brievenbus aantreffen.
Gaarne direct helpen die klanten, want de fout lag bij jullie eigen bedrijf
en NIET bij de meneer of mevrouw die zo boos opbelt!
Voor
contactgegevens, zie onder brief van 29 november
2005. In onderstaande brief zijn klantgegevens verwijderd en vervangen
door eigen tekst (1e pagina). Rode
getallen verwijzen naar opmerkingen van Polder PV onderaan pagina 1.
pagina
1
pagina 2
aanmeldingsformulier na telefonisch contact (6 feb.
2006):
begeleidende brief
aanmeldingsformulier
pagina
1 (27 jan. 2006)
Opmerkingen
Polder PV:
- 1
Niet gespecificeerd wordt welke omvormer wordt aangeboden,
i.t.t. brief van 29 november 2005.
- 2
Uit deze opmerking volgt dat (via het contractnummer traceerbaar) men
blijkbaar een "brief op maat" heeft gemaakt voor de mensen
met systemen tot 700 Wattpiek (het maximale nominale vermogen wat op
een Soladin 600 aangesloten mag worden, als die omvormer inderdaad aangeboden
wordt). En wordt er dus mogelijk een andere brief gestuurd
naar mensen die grotere Sunpower® systemen hebben. Niet duidelijk
is hoe er omgegaan wordt met mensen die een oneven
aantal panelen hebben, want dan moet waarschijnlijk 1 paneel op een
Soladin 120 Watt omvormer aangesloten worden. Info ontbreekt hierover.
- 3
Zéér ongebruikelijk en onnodig vertragend cq. drempel
opwerpend. Waarom niet dat antwoordformulier direct bij die brief, waarom
zo moeilijk doen??? Kras voorbeeld van beleidswijziging (zie brief van
29 november 2005 waar dat antwoordformulier wel bijzat!).
- 4
Reactiedatum veel te krap wegens vakantietijd en schuld van vertraging
bij NUON. Mogelijk is deze datum (en de er op volgende inzenddatum voor
het telefonisch aan te vragen antwoordformulier) afhankelijk van wanneer
u de brief zult krijgen. Controleer dat dan ook direct!!!
- 5
Reactiedatum
voor insturen antwoordformulier slechts 11 dagen na datum telefonisch
verzoek formulier. Veel te krap. Bovendien niet mee eens dat Sunpower®
eigenaren voor het blok gezet worden. Ik ken diverse mensen die met
schaduw worden geconfronteerd en significante systeemverliezen zullen
krijgen als er een stringinverter zal worden toegepast, wat de terugverdientijd
van hun systeem nog verder zal doen oplopen. Voor die mensen horen de
talloze nog goede en nooit gebruikte OK4 omvormers met no claim/zonder
garantie beschikbaar te blijven, zoals verwoord in mijn "Standpunten".
pagina
2 (27 jan. 2006)
Nieuwe
procedure NUON/nieuw antwoordformulier. Zucht. Stelletje CCC
bureaucraten! Nu moet je dus eerst bellen, dan pas krijg je een antwoordformulier
(als je "aanvraag" niet ergens achter een stoffig bureau verdwenen
blijkt te zijn en je - volgens NUON - zou kunnen "fluiten" naar
de vervangingsactie). Laat het de dames en heren maar eens goed weten
daar in Schoonhoven (026
- 8449904).
Als ze woedende klanten willen moeten ze vooral zo doorgaan.
Ben je eenmaal zonder
ongelukken "door de molen" heen, dan moet je als het
goed gaat! (gaan muiten als u dat aanmeldingsformulier niet op
tijd dreigt te krijgen!!!) de volgende papierwinkel in huis krijgen, een
"begeleidende brief", en het reeds lang verwachte (bij de eerste
brief gewoon bijgevoegde) aangepaste (!) aanmeldingsformulier.
Let daarbij vooral ook op punt 5
(voor de zoveelste maal een onacceptabele fundamentele "beleidswijziging"!!!):
begeleidende
brief bij antwoordformulier (6 februari 2006)
Voor
commentaar bij (1),
zie opmerkingen onderaan het hierna volgende antwoordformulier
Voor
mensen die onverhoopt bovenstaande brief niet hebben gehad, die
door alle aandacht en geruchten er opeens achterkwamen dat ze ook recht
op gratis vervanging hadden en die "verhaal" gingen halen bij NUON
heeft
het
bedrijf deze "aanmeldingsbrief" op de volgende wijze aangepast (alinea
naast 1, mijn
rode markeringen):
Bij
deze brief zat het hieronder weergegeven aanmeldingsformulier. U snapt
zeker wel dat er door de "reparatie medewerker" niet zo goed gekeken
is naar de ogenschijnlijke tegenspraak in die alinea, want er wordt
geen
datum
aangegeven,
maar toch moet er vóór die mysterieuze datum gereageerd zijn... Het codenummer
van beide hierboven genoemde brieven is Toez2/iss
800014858.
aanmeldingsformulier
(6 februari 2006)
Opmerkingen
Polder PV bij aanmeldingsformulier en begeleidende brief 6 februari 2006:
- 1
Negeren die opmerking. Als u die brief door de schuld van NUON niet
op tijd gekregen heeft, als door de schuld van de afdeling van het NUON
CCC in Schoonhoven uw telefoontje niet goed verwerkt wordt, als het
aanmeldingsformulier u op de een of andere wijze niet of te laat bereikt,
of als er alsnog wat fout gaat bij het verwerken van dat antwoordformulier,
heeft NUON een probleem, en niet U! Wie volstrekt onnodige,
drempelverhogende bureaucratische aanmeldprocedures in elkaar timmert
na alles wat hieraan is voorafgegaan en nadat voor de eerste groep klanten
wel gewoon een antwoordformulier is meegestuurd, moet
niet gaan zitten mekkeren als klanten die geholpen willen worden gaan
klagen doordat die procedure niet loopt.
- 2
Pas in deze regel komt de "nieuwe", nog van niets wetende
klant te weten dat de nieuw aangeboden omvormer een Soladin 600 is.
Waarom nu pas en niet in de brief van 27 januari 2006?
- 3
Voordat de installateur bij u aan de slag kan gaan moet hij/zij de oude
in het Sunpower® systeem opgenomen OK4 omvormers met een laptop
en data-interface uitlezen, u een hard-copy (print)
van de inverter data geven waarmee u een (minimale) claim van de op
1 maart 2005 door NUON Retail toegezegde € 12,50 per defecte omvormer
bij de leverancier van het systeem moet kunnen neerleggen wegens gederfde
produktie van niet opgewekte zonnestroom.
- 4
Nagevraagd moet worden hoe claims m.b.t. de garantie op de Shell Solar
zonnepanelen verwerkt gaan worden, nu het bedrijf de volledige polykristallijne
divisie aan het Duitse bedrijf
SolarWorld heeft verkocht (incl. verkoopkantoor in München
waar uw garantiepapieren, flashdata e.d. liggen).
- 5
OPGELET! Dit punt is fundamenteel
gewijzigd t.o.v. het eerste aanmeldingsformulier (29 november 2005)!!!
Vergelijk onderstaande zinnen maar eens (mijn vetdruk):
29 november 2005: "Aan de installatie wordt standaard
een voorziening toegevoegd waarmee u de opbrengst van uw SunPower-systeem
op een computer kunt aflezen."
6 februari 2006: "Wanneer bij uw huidige installatie
de opbrengst van uw Sunpower-systeem op een computer kunt aflezen, dan
zal deze uitleesmogelijkheid wederom bij de vervanging worden toegevoegd
aan de installatie." (N.B.: tussen "wanneer" en
"bij" is het woordje "u" vergeten)
Dit is voor de zoveelste keer een 180 graden "draai" aan NUON
beleid, hetgeen u naast u neer moet leggen. Claim het gratis
interface (voor de Mastervolt Soladin 600 is dat de PC-Link,
info zie FAQ-lijst
op de website van Mastervolt),
zoals aangeboden in het antwoordformulier van 29 november 2005 (er zitten
in die eerste groep ook klanten die niet meten, dus heeft u ook recht
op dat gratis interface).
Mocht NUON op dit punt onverhoopt (en onterecht) niet
door de knieën gaan, eis dan dezelfde aanbieding als die bij Eneco
op: korting op het nieuwe interface, voor de prijs van €
45,00 incl. BTW i.p.v. voor de normale prijs van € 59,50
incl. BTW.
- 6
Nieuwe periode werkzaamheden door de enorme door NUON veroorzaakte vertraging
van de reeds op 9 december 2005 aangekondigde brief: i.p.v. april-juni
2006 wordt nu gerept van periode april-oktober 2006.
- 7
Hiermee probeert NUON onder claims voor compensatie gederfde inkomsten
van niet opgewekte zonnestroom uit te komen (zie ook punt 3),
hetgeen onterecht is. Ook hierbij niet vergeten dat afkoop van
garantie overeind blijft staan (diverse mensen hebben voor
tien jaar garantie afgekocht bij aankoop van het Sunpower® systeem),
en dat ook de garantie op de zonnepanelen intact blijft. Mensen die
niet met de vervangingsactie mee kunnen doen (kleine
groep die intensief meet met het OK485 interface en/of die serieuze
beschaduwingsproblemen hebben (stringomvormer zoals de Soladin 600 is
dan niet geschikt!), zie "Standpunten
van Polder PV"), dienen uit een no-claim/no-guarantee pool
van uit de renovatie en bestaande voorraad overschietende hoeveelheid
goed werkende OK4 omvormers te kunnen putten als reservevoorraad.
- 8
Datum voor insturen antwoordformulier is naar achteren verschoven: van
15 januari 2006 (formulier 29 nov. 2005) naar 28 februari 2006 (formulier
6 februari 2006). Nog steeds veel te krap, want het is slechts 11 dagen
na de "telefonische reactiedatum" in vakantietijd. 1 maand
responstijd is "normaal" in het economische verkeer, maar
blijkbaar is NUON geen "normaal" bedrijf.
- 9
De slotzin uit het antwoordformulier van 29 november 2005, "Daarin
staat informatie over de installateur die de vervanging zal uitvoeren.",
is in dit formulier geschrapt... (????)
Het mag duidelijk
zijn: NUON maakt er voor de zoveelste maal een potje van, nota bene met
een van de belangrijkste documenten uit de hele Sunpower® affaire!!!
Laat u geen oor aannaaien en sta op uw rechten. Doe dat s.v.p. schriftelijk,
met een kopie naar het antwoordnummer in Schoonhoven en het postbusnummer
in Arnhem! Stuur het aanmeldingsformulier desnoods aangetekend op, al
maakt u daar wel TNT erg blij mee...
NUON
brief 29 november 2005
NUON
leek er "vroeg" bij te zijn, zoals blijkt uit onderstaande brief
van 29 november 2005, maar er lijkt van alles mis te gaan met de verzending
van de grote bulk van die brief (sterk vertraagd, de "verantwoordelijke
afdeling" weet van niks, etc.), waarover u op de actuele
Sunpower pagina e.e.a. kunt volgen. In ieder geval is de "eerste"
reactiedatum (15 jan. 2006) reeds verstreken,
hetgeen uiteraard onacceptabel is en dat heb ik dan ook
laten weten aan het bedrijf, want ik hoor van diverse kanten dat die brief
nog steeds niet ontvangen blijkt te zijn (status: 24
januari 2006!). Nog geen reactie op mijn uitgebreide e-mail gehad, helaas...
Hieronder
in 3 delen de integrale brief van NUON die naar alle (???) 3.300 Sunpower®
klanten van het bedrijf verzonden zou moeten zijn/worden (zou volgens
woordvoerster Serva Dollenkamp eind van de eerste week van december bij
alle NUON klanten met Sunpower® systemen op de mat hebben moeten liggen...).
Gaarne zelf actie ondernemen als dat niet gebeurd is en bericht
aan Polder PV als dat niet klopt! Nieuw telefoonnummer van de
afdeling van Customer Care Center van NUON die hierover gaat (zie brief):
026 - 8449904, dat is een tot nu toe onbekende afdeling van het CCC in
Schoonhoven.
Contact,
status registratie:
NUON Sunpower
NUON Customer Care Center
Postbus 40021
6803 HA Arnhem
Tel. 026 - 8449904
(lokaal tarief; maandag tot en met vrijdag
van
08h00 tot 17h00)
Antwoordformulier:
Antwoordnummer 19010
2810 VN Schoonhoven
Laat
in ieder geval uw naam en adresgegevens als Sunpowerklant bij NUON registreren
en eis die brief op.
In onderstaande
brief zijn de gegevens van de geadresseerde verwijderd.
pagina
1
pagina 2
aanmeldingsformulier
pagina
1 (29 nov. 2005)
pagina
2 (29 nov. 2005)
aanmeldingsformulier
(29 nov. 2005)
Eneco
brief 19 januari 2006
Eneco
heeft pas veel later, zo blijkt uit de datum van de brief, een schrijven
naar haar 3.800 klanten doen uitgaan. Hieronder volgt de brief die ik
van een klant kreeg, met het bijgevoegde FAQ (veelkomende vragen) vel
en, inmiddels ook, het antwoordformulier. Ook m.b.t. het verzenden van
de brief door Eneco geldt: als u die onverhoopt NIET
mocht ontvangen gaarne ZELF aan de bel trekken, laat
u registreren als klant die recht heeft op de vervangingsactie,
en Polder PV op de hoogte brengen s.v.p.
Let op
de uiterste reactiedatum van 18 februari
2006. Dit is ook aan de krappe kant, zeker omdat er nogal
wat mensen rond deze tijd op vakantie zijn. Dreigt u geen brief voor die
datum ontvangen te hebben, meldt dat dan bij Eneco, met kopie
aan Polder PV!!!
Let
op: Eneco
heeft, heel klantgericht, ook een FAQ op hun website ingericht voor de
Sunpower® klanten, met ook veel vragen en antwoorden over zonnepanelen,
bemetering e.d. Een van de vragen luidt:
Vraag
Sunpower Zonnepanelen: Mijn buurman/kennis heeft een brief gekregen maar
ik niet?
Antwoord
Heeft u wel een SunPower systeem, of gaat het om een ander systeem? Heeft
u dit aangeschaft bij (een voorganger) van ENECO Energie?
Dit kunt u nakijken op de aankoopbon.
Als u een SunPower systeem bij ENECO Energie heeft aangeschaft en u heeft
geen brief ontvangen, dan verzoeken wij u een e-mail te sturen naar *zonnepanelen@eneco.nl,
of te bellen met 0900 - 2353632.
*email
adres komt uit bij Dokkum.
Let op dat dat sterretje
NIET bij het e-mail adres hoort (foutje in origineel, heb ik reeds e-mail
over gestuurd). Kijk, zo hoort dat nu. Als u die brief NIET op tijd heeft
gekregen (in een ander antwoord meldt Eneco dat u die brief rond
21 januari 2006 ontvangen moet hebben), DIRECT in de (elektronische)
pen of de telefoon klimmen s.v.p.
Contact:
Eneco
Energie
Afdeling Zonnepanelen
Postbus 24
9100 AA Dokkum
Tel. 0900 - 2353632 (€ 0,13 per minuut;
werkdagen tussen 09.00 en 17.30 uur)
http://www.eneco.nl/zonnepanelen
e-mail:
zonnepanelen@eneco.nl
Antwoordformulier
opsturen aan:
Eneco Energie
Afdeling Zonnepanelen
Antwoordnummer 45
9100 AA Dokkum
pagina
1
pagina 2 ("FAQ")
aanmeldingsformulier
pagina
1 (19 jan. 2006)
pagina
2 ("FAQ"; 19 jan. 2006)
aanmeldingsformulier
(19 jan. 2006)
Nota
bene:
enkele opmerkingen in de FAQ lijst roepen vraagtekens op. Als ik
daar
tijd voor vind, kom ik er nog op terug. Het aantal bij Eneco gekochte
Sunpower® zonnepanelen is op het aanmeldingsformulier al van
tevoren ingevuld en dient gecheckt te worden, evenals enkele andere
gegevens zoals
aanwezigheid/afwezigheid monitoring interface. Let op dat het nieuwe
interface voor de Soladin omvormer van Mastervolt aangeboden wordt
voor €
45,-- incl. BTW als u nog niet zo'n interface (voor de OK4 omvormers)
bezat. Brief anoniem gemaakt. (PJS)
|