Rekenkamer
haalt uit |
meten=weten |
index |
|
Wie
krijgt er straks klop?
|
^^^ |
Dieselaggregaten als mogelijke druppel in de emmer voor “18 augustus”?
Tenslotte, niet op ingegaan door de AR, en mogelijk een extra “incentive” voor EZ om de tent dan maar (plotseling) dicht te gooien op een nazomers vrijdagmiddagje, waren de voor het Ministerie omineuze plannen van de relatieve nieuwkomer BioX die het nota bene voor elkaar had gekregen om een paar zeer lucratieve vergunningen bij VROM te verkrijgen voor hun op palmolie bijproducten te stoken dieselaggregaten. Die mogelijk gigantische hoeveelheden nieuw budget (inmiddels door EZ op te hoesten) uit de oude MEP-regeling zouden gaan vreten, waardoor de “onbeheersbaarheid” van die regeling monumentaal zou gaan worden. Of is die “onbeheersbaarheid” mogelijk juist ontstaan door die claim van mogelijk wel 3 op palmolie bijproducten te stoken centrales, die, als ze een “MEP-beschikking” hebben gekregen (of alsnog zouden krijgen) maar liefst driekwart miljard euri subsidie zouden gaan opstrijken de komende tien jaar. Dat werd zelfs energietransitieolieboer Rein Willems (Shell) uiteindelijk te gortig, en dus schreef hij een pittige brief naar VROM (die mogelijk ook bepaald niet zuiver gehandeld heeft, gezien hun jarenlange “onmin” met dat andere ministerie…).
Misschien heeft EZ uiteindelijk wel een “deal” gesloten: we accepteren er een, hoogstens twee in de oude MEP, om Joop makkelijk aan zijn “9% duurzaam voor 2010” te helpen, maar dan gaat de tent van onze begroting ook subiet en ogenblikkelijk dicht. Leuk onderwerp voor een parlementaire enquête, lijkt me…
Je zou verwachten dat bij een Ministerie als EZ het beheer en toezicht van dergelijke belangrijke beleidspakketten als de MEP goed geregeld zou zijn. Het is vooral schokkend uit het AR rapport te moeten concluderen dat het toezicht en controle een puinhoop was. Er wordt bijvoorbeeld voor die regeling slechts “2,8 tot 3,7 fte” (3,7 waarvan 2,2 voor beleidsontwikkeling...) was gereserveerd. 3 tot 4 “man/vrouw” voor de uitvoering en controle van een financieel topdossier als de MEP, met, op de begroting voor 2006 een bijgestelde 685 miljoen euri (brief EZ aan TK van 21 september 2006)???
Overigens, EZ heeft, heel makkelijk, een zondebok voor de opgemerkte beheers tekortkomingen gevonden: ze zeggen doodleuk dat de externe accountant van subsidieverstrekkend, door EZ in het leven geroepen orgaan EnerQ zijn werk blijkbaar niet goed heeft gedaan…
Grote twijfels over herinzetbaarheid “vrijgevallen” MEP-gelden
Ook zet de AR terecht grote vraagtekens bij het volgens EZ “te claimen” op de begroting staande “oude MEP-geld” voor nieuwe projecten, mocht om wat voor reden dan ook projecten niet doorgaan, vroegtijdig afgebroken worden, of niet “voldoen aan de gecreëerde verwachtingen”. Vooral, wederom, knijpt hier de forse, in de (voor de hier getoonde CBS statistiek aan de TK gestuurde) ramingen opgenomen biomassa bijstook, want de prijzen voor biomassa nemen ook toe en het kan voor een daartoe niet verplicht energiebedrijf uitermate lucratief zijn om dan maar die biomassa te laten zitten en de fik weer uitsluitend in de goedkope steenkolen te gaan zetten. Dan blijven er dus weer veel “MEP-rechten” liggen (die wel in de 9% ramingen zijn opgenomen), op een moment dat het die paar beleidsambtenaren helemaal niet gunstig uit zou kunnen komen. Laat staan dat er dan “eventjes” een nieuw project zou kunnen opstarten binnen een jaar tijd, waarvan de uiteindelijke productie dan uit die “vrijval” gesubsidieerd zou kunnen gaan worden. EZ draait en kronkelt, de AR stelt nuchter vast dat EZ zichzelf wederom rijk rekent naar die (nog steeds voor een rijk land armzalige) 9% in 2010...
Wind teveel betaald? Zon de pineut?
Uit een bij het AR rapport gevoegd uitermate ingewikkeld (zwaar statistisch) onderzoek van het bekende CE in Delft zou gebleken zijn dat windenergie gemiddeld genomen te veel MEP subsidie gekregen zou hebben. De windenergie branche mag wat mij betreft zich daar eens op werpen, want dat kan ik slecht beoordelen. Gesproken wordt van een bedrag van 208 miljoen euri wat “teveel” betaald zou zijn (om de turbines rendabel te kunnen laten draaien), hetgeen te maken gehad zou hebben met het uitgaan van een vastgezette elektriciteitsprijs die voor de toekomst als “te conservatief” ingeschat zou zijn.
Stel nu dat het “waar” is. 208 miljoen euri. Wat had daarvan bijvoorbeeld aan zonnestroom subsidie besteed kunnen worden (wat niet gebeurd is, door die “historische” onzin die Brinkhorst in de Tweede Kamer mocht verkopen over "dure" zonnepanelen die beter in de Sahara opgesteld dienden te worden; de markt is volledig in elkaar gestort sinds eind 2003)?
Uitgangspunt: feed-in tarief van, zeg, 40 eurocent/kWh voor zonnestroom. Daarmee had in theorie 208/0,4 = 520 miljoen kilowattuur zonnestroom van gefinancierd kunnen worden. Stel dat die feed-in regeling op de “Duitse wijze” voor 20 jaar vast gezet had geweest. Dan had er per jaar 520/20 = 26 miljoen kWh gesubsidieerd kunnen worden voor 40 eurocent/kWh. Bij een gemiddelde opbrengst van een optimaal georiënteerd, schaduwloos PV-systeem van 800 kWh/kWp zou dat neerkomen op een op te stellen PV-vermogen van 32.500 kWp = 32,5 Megawattpiek wat zo gefinancierd had kunnen worden. Dat had dus in 20 jaar tijd tot een toename van 58 procent t.o.v. het nu geplaatste 45 MWp netgekoppeld PV-vermogen hebben kunnen leiden...
TenneT (alwéér zo’n door EZ in het leven geroepen instelling…) stelt doodleuk dat “een generieke verplichting” niet effectief is. Ze doelt daarbij op het opleggen van een verplicht aandeel duurzaam voor alle energiebedrijven (helaas wordt daarbij niet gedefinieerd wat "duurzaam" dan wel precies betekent). Opmerkelijk is, dat het er naar uitziet dat dat juist een van de kernpunten van het “duurzame energiebeleid” van het nieuwe kabinet dreigt te gaan worden, terwijl Cramer vindt dat “Nederland daarvoor te klein zou zijn”. TenneT stelt een “combinatie” van verplichting en “nieuwe MEP” voor. Ik zie de (bureaucratische) buien alweer hangen...
De AR stapt vrij laconiek over het “pittige” verweer van EZ heen en blijft min of meer bij haar keiharde conclusies. Jammer dat de AR niet de tijd werd gegund voor een vergelijking met internationaal werkende alternatieven. Dan had ze meteen kunnen meenemen dat uitsluitend de feed-in tariefsystemen zoals Duitsland die uitgevonden heeft en rigide en met doorslaand succes toepast, het enige zinnige alternatief is en dat de zoveelste nieuwe poging van TK, EZ, AR, TenneT en noem ze allemaal maar op, om weer “een eigen lijn te trekken” hoogstwaarschijnlijk tot nieuwe drama’s zal gaan leiden en de doelstelling om maximaal duurzaam te produceren hopeloos ver naar de toekomst zal gaan verschuiven…
Een van de meest tale-telling conclusies die de AR trekt is de volgende, inmiddels ook elders verwoord (letterlijk citaat, p. 21 TK stuk):
“In tegenstelling tot wat de minister schrijft achten wij het niet onaannemelijk, uitgaande van de analyse van de auditdienst van EZ, dat de budgettaire onbeheersbaarheid één van de aanleidingen vormde die de (interne) discussie over het doelbereik en het op nul zetten van de MEP-regeling versneld heeft. Wij stellen niet dat de budgettaire onbeheersbaarheid de eigenlijke reden is.”
(NB: de nadruk was van de AR zelf...)
En in een uitermate interessante voetnoot op dezelfde pagina:
“De Algemene Rekenkamer hanteert een systeem om de effecten van haar onderzoeken te toetsen. Wij monitoren over een langere periode of ministeries onze aanbevelingen opvolgen en/of hun toezeggingen nakomen. De resultaten van deze monitoring presenteren wij periodiek in zogenoemde terugblikrapporten.”
Over “politiek gevoelige” conclusies gesproken. En: hoe gaan de bureaucraten op EZ zich hier nu weer uit redden?
Nog twee reacties, en dan is het wel weer even welletjes geweest met “hoofdpijndossier” hollandsche MEP:
(a) vernietigend bondig commentaar van Klaas de Jong, eindredacteur Energieprojecten.nl, op de website van het Reformatorisch Dagblad (zie link, aanbevolen!). Paar citaatjes:
• “… is
Den Haag op het gebied van duurzame energie de weg kwijt”
•
gedachte bij EZ: “grote stappen, snel klaar”
•
“Bij de beslissing van toenmalig minister Wijn om op 18 augustus
de MEP voor nieuwe aanvragers te blokkeren moeten haast wel andere motieven
een rol hebben gespeeld.”
•
“Het is een typische Haagse misvatting om te denken dat biomassa
geïmporteerd moet worden.”
•
“Al met al kunnen we van twee jaar stilstand spreken…”
•
“Na deze twee mislukkingen hebben we kennelijk nog niets geleerd.”
•
“…wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.”
Waarvan akte. Smullen geblazen!
(b) “Nieuwe MEP kan beter en goedkoper”. Persbericht van Natuur en Milieu, vooruitlopend op het binnenkort te publiceren, lang verwachte “milieuoffensief” tegen de zwaar in fossiele brandstoffen gedrenkte, door Rein Willems van de Energietransitie gepushte plannen (Green4Sure). Lezen, want hier wordt zo’n beetje “het Duitse model” in een A4’tje voor Nederland voorgesteld. Vast feed-in tarief voor tien jaar, biomassa mag alleen als het aan zware duurzaamheidscriteria voldoet en maximaal CO2-winst oplevert. Financiering feed-in tarieven uit opslag op de kWh prijs. Enige vraagteken: tijdelijkheid en overschakeling op “duurzame stroommarkt” in 2012??? Is die er dan überhaupt???
http://www.refdag.nl/artikel/1302647/MEP-subsidie+moet+weer+ingevoerd.html (artikel Klaas de Jong)
http://www.natuurenmilieu.nl/page.php?pageID=88&itemID=2737 (persbericht
Natuur en Milieu)
Naar aanleiding van het forse A.R. rapport zijn er de nodige "prikkelende vragen" geweest in de Tweede Kamer (zo gaat dat in parlementair Nederland), althans: van de commissies voor Rijksuitgaven en voor EZ. En daar hebben onze vlijtige bureaucraten bij EZ uiteraard weer een heftige brief op geschreven vol met enkele verrassende wendingen. 15 pagina's ditmaal, gedateerd 29 juni 2007. Handtekeningetje van van der Hoeven eronder (die krijgt straks wellicht de schuld, want "verantwoordelijk minister"), en weer bij tijd en wijlen onnavolgbaar, zoals natuurlijk de bedoeling is. Want er moet zo veel mogelijk van de voor EZ gloeiend hete materie afgeleid worden, en er moeten zo dik mogelijke rookgordijnen opgetrokken worden om vooral niet te laten weten wat Nederland allemaal voor ranzigs kan verwachten op het gebied van de fossiele, gecentraliseerde energievoorziening "in een geliberaliseerde markt", de nu al bij voorbaat kansloze zoveelste MEP voor "duurzame energie" (niet eerder dan voorjaar 2008 ingaand) included...
Polder PV heeft een uitgebreide reactie geschreven op het antwoord op vraag 13 in die brief, die gaat over enkele bespottelijke claims van EZ waarom Nederland zogenaamd niet "geschikt" zou zijn voor een Duits EEG en aan een zogenaamde "dynamische" (aan de actuele elektriciteitsprijs gekoppelde) MEP zou "moeten". Te bezopen voor woorden... Zie de PV-nieuwspagina.
http://www.minez.nl/dsc?c=getobject&s=obj&objectid=152305&!dsname=EZInternet&isapidir=/gvisapi/
|