Ingezonden
"Onzekerheden"
bij splitsing?
Reactie
op artikel in NRC. Aangeboden 7 juli 2006, maar niet geaccepteerd
(ook
geen abstract)
Subject: NRC woensdag 5 juli 2006 splitsing e-bedrijven
Geachte redactie.
Naar aanleiding van
het artikel "Stel de splitsing vijf jaar uit" over
de vermeende "onzekerheden" die op de achtergrond zouden spelen
bij de risicoevaluaties m.b.t. de splitsing van de e-bedrijven (NRC 5
juli 2006, p. 17) mijn volgende reactie.
Mevrouw Baarsma van
het SEO stelt in haar reactie o.a. dit: "Een
van de onzekerheden gaat over de zogeheten decentrale opwekking" en "...
wellicht een situatie ontstaat waarbij huishoudens en tuinders elektriciteit
aan het net kunnen teruggeven. Maar dan moeten de netten daar wel geschikt
voor zijn."
Dit is klinkklare
nonsens. Decentrale opwekking uit warmtekrachtkoppeling in de agrarische
sector is al jaren een feit en windturbines van windmolencoöperaties
voeden al talloze jaren decentraal miljoenen kilowatturen in de nationale
distributienetten (voor zowel de netkoppeling als de vergoeding van de
teruggeleverde stroom is een zware strijd gevoerd door de pioniers).
Voorts zijn er in Nederland inmiddels minimaal 30.000 zonnestroom producenten
die allemaal in eigen huis helpen de dure (zomer)pieken te scheren, de
laagspanningsnetten te ontlasten, met grote verliezen gepaard gaande
opwek in fossiele energiecentrales te voorkomen, en de nationale stroommix
te verduurzamen. Ergo: de burgers worden actief betrokken bij de Energietransitie
doordat ze zelf hun superschone, emissieloze elektriciteit voor een vaak
aanzienlijk deel laten opwekken. Het door die zelfde burgers mede uit
belastinggelden gefinancierde nationale distributienet fungeert daarbij
als "bank" waarbij tijdelijk het duurzame overschot wordt "geparkeerd" en
er bij tijdelijke vraag weer van datzelfde net wordt afgenomen. In de
U.S.A. wordt deze vorm van "zonnestroom opslaan" op het net
tot op het hoogste politieke niveau breed geaccepteerd en gestimuleerd
en heet het "net metering". Ook komen de micro-WKK huiscentrales
van de Gasunie er aan in Nederland, en is er bijvoorbeeld ook al een
bedrijf wat afgedankt frituurvet middels een decentrale verbrandings-unit
omzet in elektriciteit, invoedt op het net en daar MEP-vergoeding voor
krijgt, etc. Fysiek is het allemaal geen probleem, want het gaat bij
dit soort installaties om geringe hoeveelheden netinvoeding terwijl er
in hetzelfde huis cq. bedrijf vaak apparaten staan die veel meer stroom
van datzelfde net afnemen. Bij grote(re) installaties kan het interne
en/of het lokale net aangepast worden; wind"boeren" hebben
hun eigen transformatoren die ze zelf moeten betalen.
Het gebeurt allemaal
vanzelf, de netgekoppelde omvormers van de talloze zonnestroomsystemen
voldoen allemaal aan zware wettelijke eisen (ze schakelen
bijvoorbeeld direct uit bij een "black-out" om "eilandbedrijf" te
voorkomen), en bij tijdelijk overschot gaan die kilowatturen gewoon het
net op en worden die door de buren direct weer vrijwel verliesloos afgenomen
waarbij alle kosten worden betaald (variabele leverings- en transportkosten,
REB en BTW). No problem: it works!
Het probleem is niet
dat het allemaal fysiek niet zou "kunnen",
een groot probleem voor al die PV-eigenaren is bijvoorbeeld dat, ondanks
het in 2004 tot wet geworden "amendement Samsom" waarbij de
kleinschalige netinvoeder "gesaldeerd" zou moeten worden voor
zijn opwek en verbruik, de netbeheerders dat amendement niet ten uitvoer
(willen) brengen omdat ze (duurzame) decentrale energieopwekking eigenlijk
niet zien zitten. Op de achtergrond wordt in niet voor het publiek toegankelijke
ambtelijke overleg platforms door de netbeheerders alles uit de kast
gehaald om via belachelijk ingewikkelde regelgeving de decentrale opwekkers
het zo moeilijk mogelijk te maken om hun recht op teruglevering te verzilveren,
en doet men ook vanuit EZ verwoede pogingen om de vergoeding voor die
kostbare duurzaam opgewekte kilowatturen tot op het bot uit te kleden.
Zo worden door de NMa "marktconforme" tarieven gedicteerd bij
PV-eigenaren die (door een duurzame levenswijze!) jaarlijks "in
de min terecht komen" of die meer dan 3.000 kWh jaarlijks invoeden,
waarbij bijvoorbeeld een vergoeding voor duurzaam opgewekte zonnestroom
gelijk wordt gesteld aan bodem inkoopprijzen op de fossiele markt. Ook
staat er een extra vastrecht voor terugleveraars "op stapel" waartegen
fel geprotesteerd wordt; meters die teruglevering niet kunnen registreren "mogen" van
de netbeheerders blijven hangen (extreem nadelig voor de van niets wetende
PV-eigenaar), en de wettelijk daartoe verplichte netbeheerders weigeren
de klanten voor te lichten over door henzelf gewijzigde "spelregels".
Ergo: de netbeheerders
dienen onder rigide staatscontrole te komen (lees: afsplitsen) en gedwongen
te worden om decentrale opwekking tot het broodnodig
succesverhaal te maken wat we nodig hebben i.p.v. het als een zogenaamde "last" te
zien. We hebben een in het Nederlands vertaald en uitgevoerd Erneuerbare
Energien Gesetz nodig (mondiaal succesverhaal uit Duitsland, door steeds
meer landen nagevolgd), en dan mag wat mij betreft die splitsing erdoor,
mits de Staat de komende jaren een dikke vinger aan de pols blijft houden
om excessen zoals geschetst te voorkomen. Energie is en blijft gedicteerd
worden door machtspolitiek en de balans is in dit opzicht in Nederland
in extreme mate naar de energiesector aan het doorslaan. De consument
zit achteraan de pijplijn, weet van niks, wordt dom gehouden, is totaal
machteloos en moet uiteindelijk zwaar bloeden voor de machinaties van
de netbeheerders en energiebedrijven. Uit diverse op mijn bureau liggende
dossiers blijkt dat de netbeheerders en hun voormalige leverancier-monopolisten
nog steeds gezellig tegen elkaar onder een warme deken liggen, en juist
dat verstoort de slechts zeer beperkt "geliberaliseerde" energiemarkt
in extreme mate. We worden steeds vaker met zeer onfrisse praktijkgevallen
geconfronteerd.
Een toekomstscenario
is slechts een scenario. De meeste zijn nooit uitgekomen. Belangrijker
is de vraag: waar willen we heen met onze energievoorziening?
Wat mij betreft voor de volle honderd procent zo duurzaam mogelijk (stromingsbronnen,
alle direct of indirect afkomstig uit onze op een veilige afstand van
150 miljoen km. staande kernfusiereactor, de zon) binnen zo kort mogelijke
tijd met als uitgangspunt maximale besparing en energie-efficiëntie,
dus van een werkelijke trendbreuk van onze verspillende economie. In
Duitsland levert dat nu al enorm veel geld en hooggekwalificeerde werkgelegenheid
op in voormalige "dead-zones" (o.a. een nieuwe Silicon Valley
rond Leipzig). Decentrale opwekking past naadloos in een maximaal duurzaam
transitie scenario en dient afgedwongen te worden, want we zitten midden
in een zich steeds meer verdiepende energiecrisis en in sommige kringen
wil men desondanks verder op de ingeslagen, doodlopende weg.
Met vriendelijke groet,
hoogachtend
Peter Segaar/Polder PV
|