|
Task
Force Energietransitie
Introductie
Mijnwater is warm
Poep levert elektra
ECN
Atoomrattenstroom
Scenario's bij de vleet
Lichtpunt
Consument?
Energiebesparing
Conclusio
Kritiek Milieudefensie
Links
Introductie
8
mei 2006: "Meer met energie".
Ditmaal een iets minder pakkende titel dan "Nu voor later",
maar het nieuwste brainwave document van Neerlands' energiedenkers
ligt
op tafel.
De komende
decennia moeten we er "tegenaan", want anders zijn we
te laat, is de strekking van het rapport van de door E.Z. in het
leven geroepen en zwaar door fossiele meneren
gedragen "Task Force Energietransitie" onder leiding
van Shell topman Rein Willems. Wij waren daar natuurlijk al lang
achter, maar bij sommigen duurt dat een tijdje. Let wel, er staan
best wel leuke zaken in dat rapport en mooie initiatieven.
Het
klinkt
op
het eerste
gezicht heel erg leuk en ambitieus, allemaal, met hier en daar
wat hooggeleerde heren en zelfs een dame die ons met de fraaiste "duurzame
energie" opties mogen verblijden, maar overtuigd was ik
bij lange na niet, om het zachtjes uit te drukken. Ook Milieudefensie
niet, die het rapport meteen al rijp voor het grof vuil achtte
met 10 zwaarwegende tegenwerpingen die u onderaan
deze pagina mag
nalezen. Let vooral goed op punt 7: elke (des-)investering in kernenergie
zal ten koste gaan van de essentiële omslag naar duurzame
energie.
Warmte uit mijnwater
In
2050 zou het dan allemaal "voor de bakker" moeten zijn, met,
bovenop "schone
kolencentrales", "nieuw gas", die mysterieuze "transitie-kerncentrale",
en meer van dat fossiele moois, centrales zoals het te bouwen exemplaar
in Limburg die de warmte uit het water in die zo verfoeide mijnen zou
moeten halen. Prima idee, en zeker flink op inzetten. De vraag blijft
echter of dit ook voor andere regio in Nederland haalbaar zal zijn,
waar ik voor warmte toch echt meer op statische zonne-energie (zon-georiënteerd
bouwen), zonnecollectoren in combinatie met bodemwarmte, warmtepompen,
en lage temperatuur verwarmingssystemen zou inzetten. Uiteraard niet die
belachelijk fictief beprijsde, dure stadswarmte waarmee hele wijken
tegenwoordig "fossiel worden vastgelegd".
Elektra uit
cowshit
Een
ander voor de Netwerk cameraman (uitzending 7 mei 2006) aantrekkelijk
gepresenteerd
alternatief is elektriciteit opgewekt uit koeienstront via massale
vergisting. Ook "leuk", maar of we daar een significant deel
van de benodigde duurzame energievoorziening
van zouden moeten opwekken, lijkt mij zéér de vraag,
laat staan dat dat als een "elegante" oplossing van onze
onafzienbare mestoverschotten gezien zou moeten worden. Afgezien of
het mogelijk zou zijn, zie ik het eerder als een uitermate ongewenste
legitimering van een van de meest zieke industriële sectoren in
dit land, en dat is de bioindustrie. Alstublieft geen miljoenen 50-60
liter/dag mest scheitende koeien méér in het toch al
krappe en zwaar vervuilde en extreem ge-eutrofieerde Nederland die
door de invoer van het hier niet geteelde krachtvoer uit het buitenland
gaan bijdragen aan ... juist, ja: verhoging van de fossiele CO2 uitstoot!
Dus meneer Paul Hamm (voorzitter Platform Groene Stroom) moet toch
nog even wat huiswerk doen, want "probleemloos", zoals hij
suggereert is geen enkele (duurzame) energieoptie, en zeker de "biomassa
via mestvergisting" heeft zo zijn eigen gifgroene addertjes...
ECN
Verder
goddank nog een verstandig iemand als de heer Hoff, directievoorzitter
van het
ECN die wel pap lust van zonnestroom en thermische zonne-energie, zoals
elk slim mens hoort te hebben op deze planeet, want wie gaat al die
gratis energie nu op voorhand uitsluiten? Tussen de regels doorlezend
lijkt dit zoveelste E.Z. rapport dat laatste inderdaad te doen, gezien
de "checks and balances" met die andere stukken problematischer
(maar onterecht goedkopere) energie-opties, die ruim baan krijgen.
Daar is de atoomstroom
weer
Voor
dat laatste moet je Brinkhorst op je naambordje hebben staan, want
die vindt nu
opeens een excuustruus kerncentrale'tje voor een overbruggingsperiode
van 30 jaar eigenlijk wel "bespreekbaar" (daarna gaat hij
hem zeker eigenhandig afbreken en boven op de nog millennia nagloeiende
onderdelen wonen???). Lees goed de overige berichten op Polder PV,
en zie hoe onze meestermanipulator voetje voor voetje schuifelend en
héél vals fluitend in de richting van de mainstream beweegt
zodat het vooral niet opvalt dat hij nu "opeens" weer voor
die vermaledijde kernoptie is ("want we importeren toch al hartstikke
veel kernstroom", u snapt hem zeker wel?). U weet hoe Polder PV
over die atoomstroom denkt, mocht het u ontgaan zijn: atoomenergie
is géén "transitie-oplossing",
want die zal op de door diezelfde B. (gedeeltelijk) opengebroken geliberaliseerde
energiemarkt de duurzame energie dit land uit gaan concurreren. En
dan is dit zoveelste rapportje voor niets geschreven. Let
u s.v.p. in de Netwerk uitzending ook heel erg goed op hoe B. de "atoomstroom" los
probeert te weken van VROM (waar die levensgevaarlijke technologie
thuishoort totdat die, liever vandaag dan morgen, afgeschaft wordt),
want hij zou die optie maar wat graag bij E.Z. onderbrengen. Aangezien
E.Z. verder in alle energiepapjes dikke vingers heeft
in ons land zou dat wel eens het begin van het einde voor duurzame
energie kunnen zijn, dus dat moeten we maar niet laten gebeuren, alstublieft.
Nog even voor de duidelijkheid twee citaten van de nieuwe Duitse Bundesumweltminister Sigmar
Gabriel: "Eine zukunftsweisende Energiepolitik verzichtet
auf Atomkraft." en "Atomkraft ist keine Zukunftstechnologie". U
kunt op
de website van de BMU nalezen waarom. Wat zou Staatssecretaris van
Geel daar tegenover kunnen plaatsen?
Scenario
studies
|
Een
van de TFE "scenario's" over ontwikkelingen op
het vlak van (duurzame) energie in Nederland,
volgens het "model Strong Europe + dematerialisatie" (weinig
groei).
Eenheid van de Y-as is in het originele rapport niet vermeld (!).
Besparing staat bij Polder PV bovenaan alle duurzame energie scenario's
(Trias Energetica),
gevolgd door zon, wind en (kleinschalige) waterkracht.
Let op de hardnekkige aanwezigheid van die vele duizenden jaren economisch
onheil aanrichtende kernenergie optie, die ondanks de dramatische impact
op de samenleving marginaal blijft "scoren" in het totale
plaatje.
Zonne-energie heeft veel grotere potenties dan aangegeven, mits goed
ondersteund. Ter vergelijking, zie de Duitse
BMU publicaties over zon-PV.
Biomassa is bij Polder PV uitsluitend "groen" als er onbewerkt
dunningshout wordt gebruikt of als biomassa teelt uitsluitend als wisselteelt
wordt ingezet (niet als bodem uitputtende intensieve teelt waarvoor
weer energievretende kunstmest "nodig" zou zijn).
Transport van biomassa naar de centrale blijft een groot probleem en
zou maximaal
duurzaam dienen te geschieden (transport uitsluitend m.b.v. biofuels,
wat weer een aanzienlijk deel van de "groene" productie teniet
zou doen). Daar is allemaal nog nauwelijks zicht op, vandaar dat de
optie niet onder mijn "duurzame accolade" valt.
Let
op de "verrassing" in de legenda van dit plaatje. Gaat
E.Z. een konijn uit de goochelhoed voor ons toveren? Of heet
die "toevallig" C.S.P.?
© Task Force Energietransitie,
SenterNovem publicatie 2EOS-04.08, herdruk, januari
2006 (p. 40)
|
Lichtpunt
OK,
een lichtpuntje dan. Pagina 24 van het 56 pagina's tellende document,
over zon-PV (het
staat er echt!):
• Een
betere marktintroductie in de thuismarkt. Het is van belang dat in
Nederland een jaarlijkse groei gerealiseerd wordt van ten minste
het EU-gemiddelde. Die groei bedraagt nu reeds 30-40% per jaar.
• Resultaten van de Nederlandse R&D-activiteiten moeten ook daadwerkelijk
tot productie komen. Latere export van deze kennis, via licentiecontracten, biedt
dan veel extra potentieel.
• Een goed investeringsklimaat voor innoverende bedrijven (bijvoorbeeld
met een revolving fund).
Kijk: dat begint
ergens op te lijken. Jammer alleen dat er geen praktische invulling
aan wordt gegeven, vooral niet m.b.t. het eerste,
byzonder heikele punt, want de Nederlandse PV-markt is door toedoen
van ditzelfde ministerie in elkaar gestort, en dat gaan we echt niet
in een paar jaar tijd goedmaken, want daar is de ambitie van een hele
natie met frisse duurzame energie professoren en ondernemers voor
nodig. Oplossing?
Het woord begint met de letter t, geachte
ambtenaren van E.Z.; het eindigt op ...vergoeding.
Ik verwacht dan ook dat die "slimme meters" die wij allemaal
in onze meterkast moeten krijgen van jullie en EnergieNed die vergoeding
van, laten we het voor het gemak maar even op 40 eurocent/kWh houden, automatisch aan
de zonnepaneel eigenaar zal gaan uitkeren elk jaar. Dat heet pas innovatie
en burgers betrekken bij de zo gewenste Energietransitie!
Consument
De
consument komt er in dit typische E.Z. document voor de zoveelste keer
bekaaid vanaf
maar krijgt desondanks een plekje op, o.a., p. 31 en 34. Karakteristiek
voor hoe E.Z. burgermans ziet is de volgende opmerking: "Voor
de individuele consument telt de meerwaarde voor hemzelf, niet de meerwaarde
voor de gemeenschap". Tja, als je consumenten inderdaad
slechts als domme consumeerders blijft beschouwen, i.p.v. als volwassen
mensen die hun omgeving op waarde weten te schatten, schiet het niet
echt op met de uitermate moeizame verhouding die dit ministerie heeft
met de grootste categorie "stakeholders" die onze samenleving
kent! Het beroemde woord in bovenstaande alinea doet bij de gemiddelde
burger wonderen, geachte beleidsmakers!
Energiebesparing
Tenslotte,
voor de zoveelste keer de grootste blunder en misser: ENERGIEBESPARING ENERGIEBESPARING ENERGIEBESPARING ENERGIEBESPARING ENERGIEBESPARING ENERGIEBE
2,1 procent maximale
besparing per jaar, beste dames en heren, meer zit er niet in volgens
de hoge
heren. Er wordt eerder lager dan hoger "ingeschat"...
Wat een onvoorstelbare ambitie! Het is duidelijk, E.Z. wil niet meer,
dus
krijgen we ook niet meer. Conclusie: Water naar de Zee dragen. Zinloos
rapportje dus weer, want goedkoper dan energiebesparen zal geen enkele
duurzame energie optie worden. Ik dacht dat we in krentenwegersland
woonden? Die kruideniers moeten inmiddels toch ook wel door hebben
dat besparen dan het slimst is, zelfs al "heb" je niks met duurzame
energie?
Conclusio
Laat
u niet door de retoriek van belanghebbenden (waar kwam die "Taskforce" voorzitter
ook alweer vandaan ....?) in de luren leggen. Duurzaam: ja, en wel DONKERGROEN a.u.b.!
Schijnopties: NEEN, zeker geen continuering van voor producenten en
belanghebbenden onterecht goud geld opleverende (pseudo-)fossiele en
nucleaire opties! Borssele is al lang afgeschreven: Essent en Delta
verdienen bakken geld met hun (geheime) marges en nemen de kuierlatten
als de eerste scheuren in het beton beginnen te komen.
Dus s.v.p.
als
de
sodemieter
open die financiële sluizen voor de grootste duurzame energie
technologieën zon, wind, en water (aangevuld door bodem-thermische
DE-technieken), een behoorlijke, laagdrempelige, voor elke optie
aangepaste terugleververgoeding, en duurzame wetgeving
gestoeld op het Duitse model. Zand over dit rapportje en Nederland BLAUW s.v.p.
(neen, dit is geen reclame voor een politieke partij, al zou het
erg leuk zijn als zij ook eens hun clubkleuren in de praktijk zouden
gaan
brengen)!
Tien
kritiekpunten Milieudefensie op Transitie-actieplan van de Taskforce
Energietransitie
1. Bestaand beleid uit het Energierapport van minister Brinkhorst (2005)
en de Toekomstagenda Milieu van staatssecretaris Van Geel wordt gepresenteerd
als vernieuwing. Zo staan de energiebesparingsdoelstelling van 1,5%
per jaar, CO2-opslag en windenergie op zee al in het Energierapport.
2.
De kamerbrede motie Spies/Ham die het Kabinet oproept om een besparingstempo
van minimaal 2% te realiseren wordt naar beneden bijgesteld. De besparingsdoelstelling
van de taskforce is 1,5% a 2% per jaar (pp. 5, 10, 24, 37).
3. De taskforce zwakt
de doelstellingen af voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
De doelstelling van 60-80% vermindering
van broeikasgassen die volgens de IPCC noodzakelijk wordt geacht om
klimaatverandering te stabiliseren is door de Europese milieuministers
in 2005 herhaald en door het Europese parlement overgenomen (november
2005). De taskforce wil een reductie van slechts 50% in 2050 (pp. IV,
6).
4. De taskforce
consolideert de positie van fossiele energie en kernenergie. In de
'visie' van de
taskforce komt in 2050 bijna 60% van onze energie
uit fossiele brandstoffen en kernenergie (berekening op basis van figuur
6, p. 12).
5. De voorstellen
te investeren in kernenergie staan lijnrecht tegenover een transitie
naar een duurzame energiehuishouding (pp. 10, 24). Kernenergie
is zeer kostbaar en zadelt de samenleving voor tienduizenden jaren
op met een afval- en veiligheidsprobleem.
6. De Nederlandse
afhankelijkheid van fossiele brandstoffen wordt vergroot door de plannen
voor de CO2-opslag (pp. 10, 19, 24, 26). Door deze techniek
is eenderde méér kolen nodig om dezelfde hoeveelheid
stroom te produceren. Er zal daarom dus meer kolengestookt vermogen
worden neergezet en meer kolen moeten worden geïmporteerd.
7. De ontwikkeling
van hernieuwbare energie wordt vertraagd. De ambitie van 18% hernieuwbaar
in 2020 (p. 12) ligt ruim onder die van ander Europese
landen (EU gemiddelde doelstelling, 21%; Italie, 25%; Portugal, 45%;
Zweden, 60%). De investeringen in kernenergie en CO2-opslag die de
taskforce voorstelt, gaat ten kosten van hernieuwbare energie. Hierdoor
gaat het ontwikkelingstraject van zon-, wind- en biomassatechnologie
langzamer. Nu al gaat eenderde van de nieuwe subsidies voor 'duurzame
energie' naar CO2-opslag.
8. De noodzakelijke
maatregelen uit het oorspronkelijke transitieplan uit 2001 (NMP4) om
de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te
doorbreken, komen in het plan van de taskforce niet voor. Belangrijk
daarin was vooral het afschaffen van niet-duurzame subsidies en het
internaliseren van milieukosten in de prijzen. In de plaats daarvan
komt een jaarlijkse subsidie voor 'duurzame energie' waaronder: CO2-opslag
en kernenergie (punten 4, 5 en 6).
9. De taskforce
gebruikt publieke middelen om een lopend politiek en maatschappelijk
debat te
beïnvloeden. Er is nog geen consensus
in de samenleving over het nut en noodzaak van het subsidiëren
van CO2-opslag en kernenergie. Toch stelt de taskforce dat door 'strategische
communicatie' (p. 29) het publiek, media en politiek overtuigd moeten
worden van het belang van onder andere CO2-opslag en de 'heroverweging
van kernenergie'.
10. Er is sprake
van belangenverstrengeling. De taskforce, die wordt gedomineerd door
vertegenwoordigers uit de olie- en energiesector en
grootverbruikers van energie, pleit voor investeringen waarvan zijzelf
de primair begunstigden zullen zijn, denk bijvoorbeeld aan miljoenen
subsidies voor CO2-opslag.
Bron:
"Energieplan geeft kolen en kernenergie alle ruimte", e-mail persbericht
Milieudefensie, 8 mei 2006, Amsterdam.
Links
http://www.milieudefensie.nl/klimaat/nieuws/060508 (forse
kritiek op het rapport door Milieudefensie)
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=226395 (uitzending
van bijna een half uur, 7 mei 2006)
http://www.senternovem.nl/
... tcm24-187512.pdf (volledige rapport, 1,5 MB)
http://www.telegraaf.nl/binnenland/41404031/Deskundigen_bepleiten_omslag_naar_duurzame_energie.html (nieuwsbericht
met wederom de nodige "smeuiige" maar ook weer verbijsterend
slecht geïnformeerde reacties...)
|