|
|
                    
En
nu de burger, s.v.p.!
Andere
energie beprijzing
Groen voor grijs
Zonnestroom bevorderen
Zonnestroom: barrières opruimen
Zonnewarmte
Energie Plus woningen
Afscheid van kernenergie
In de
Nederlandse politiek worden vaak geen fundamentele vraagtekens gezet
bij onze energieverspillende samenleving en wordt de
transitie naar een duurzame (lees: in eerste instantie minder energie
verbruikende) samenleving, ondanks alle retoriek over "Energietransitie"
e.d., slechts met de mond beleden. Duurzame energie dreigt zelfs voorgoed
het onderspit te delven als de plannen van staatssecretaris van Geel
bewaarheid worden en hier over 10 jaar een 1.600 MW kerncentrale aan
het net zou moeten gaan. Joop Wijn heeft 18 augustus de stekker uit de
MEP-regeling getrokken, met een orkaan aan protest en een zeer ongewisse
uitkomst als resultaat.
Het
kan allemaal makkelijk anders, alleen moet de politiek daar blijkbaar
continu aan
herinnerd
worden.
Duitsland
lijkt
op een andere
planeet te liggen, daar draait de hele DE-sector als een tierelier,
zijn er 170.000 mensen aan het werk in de sector, wordt er in 2005
16,5 miljard
euro omgezet, en groeit zowel de interne markt als de lucratieve exportmarkt
als kool.
Het
Algemeen Dagblad heeft in oktober 2006 een thema verkiezingen, waarbij
politici vragen zullen gaan beantwoorden van de Nederlandse burger.
Ik heb niet de illusie dat alle vragen beantwoord zullen worden, maar
voor u heb ik ze alle 7 op deze pagina weergegeven. Onderaan deze pagina
vindt u de e-mail adressen waarnaar u uw eigen vraag kunt sturen, maar
ik
weet
niet hoe lang dit nog kan. Gewoon proberen, en anders via de websites
van de partijen zelf uw poging doen.
Andere
energie beprijzing
Zoet
na zuur, was beloofd, maar de burger is m.b.t. de energierekening elke
keer weer flink de dupe
geweest
de laatste jaren, ondanks vaak dramatische pogingen om in eigen huis
te besparen op verbruik. Prijsstijgingen van de variabele kosten in
de periode 1 jan. 2002 tot 1 jan. 2006 waren bijvoorbeeld bij NUON:
29,0%
voor gas, 15,4% voor elektra, en 22,2% voor (gedwongen) stadswarmte
(en nog steeds exploderend). Deze enorme verhogingen zijn het gevolg
van
de kunstmatige koppeling van de gas-, elektra- en stadswarmte- aan
de olieprijzen door de Staat en leveren de energiebedrijven en diezelfde
Staat al jaren goud geld op. Bent u bereid om die politiek blijkbaar
zeer lucratieve kunstmatige koppeling te gaan vervangen door een verhoogde
energiebelasting op variabele kosten (bevordert besparing) die voor
de
volle honderd procent in de marktontwikkeling van duurzame energie
(stromingsbronnen) gestoken zal worden (in Wet op te nemen) waaruit
ook volwaardige incentives
voor burgers gefinancierd zullen worden, zoals een “Duits” teruglevering
vergoedingenstelsel?
Groen
voor grijs
Duitsland kent de
beste duurzame energie wetgeving ter wereld. Groene energie wordt bij
Wet (EEG) voorgetrokken
t.o.v. klimaatverstorende
fossiele en atoomenergie. Er is sinds 2000 een uitmuntend en perfect
werkend, innovatie bevorderend systeem van terugleververgoedingen voor
duurzame elektriciteit in het leven geroepen wat betaald wordt uit
een marginale omslag van inmiddels 0,53 eurocent/kWh bij elk huishouden
en
door de netbeheerders wordt geïnd, volledig buiten de Staatsbegroting
om. Bent u bereid om een vergelijkbare Wet ter Bevordering van Duurzame
Energie in het leven te roepen die de excessen, veroorzaakt door de
op liberalisering en marktwerking gefocuste E-Wet en Gas-wet zal bestrijden
en een gezonde duurzame energiemarkt zal doen bevorderen?
Zonnestroom
bevorderen
Zon-PV (fotovoltaïsche opwekking
van duurzame elektriciteit) is een van de schoonste alternatieve
wijzen van opwekking
van elektriciteit die de Energietransitie bij de burger in huis brengt
en deze actief bij de klimaatproblematiek betrekt. Decentraal opgewekte
zonnestroom scheert pieken in de vraag (hittegolven, APX “high”),
reduceert verliezen van inefficiënte verbranding van fossiele grondstoffen
in energiecentrales, ontlast zowel hoogspanningsnetten (vermindering “upload”),
als laagspanningsnetten (vermindering “download”) doordat
de decentraal opgewekte donkergroene stroom vrijwel verliesloos direct
in de buurt tegen betaling van alle kosten geconsumeerd wordt. Bovendien
versterkt het de voorzieningszekerheid en heeft decentrale opwekking
een zeer lage gevoeligheid voor terroristische aanslagen. Het ontbreekt
echter al jaren aan effectieve marktstimulering van zonnestroom in
Nederland. Bent u bereid om het extreem succesvolle Duitse Erneuerbare
Energien
Gesetz over te nemen met hoge, stabiele, doch per jaar met een percentage
afgebouwde terugleververgoedingen die uit een marginale kWh bijdrage
(0,53 euro/kWh!) betaald worden en die onze oosterburen binnen een
paar jaar tijd o.a. aan 200.000 grote PV-systemen, een jaaromzet van
16,5
miljard euro, en een onaangetaste koppositie op zowel het vlak van
zonnestroom als windstroom heeft geholpen, met, in het eerste geval,
een marktgroei
van 50% per jaar?
Zonnestroom:
barrières opruimen
Op het gebied van
kleinschalige decentrale opwekking van zonnestroom bij particulieren
is sinds 1 juli
2004 een zogenaamde “salderingsregeling” van kracht (artikel
31-C van de E-Wet) waarbij netinvoeding voor de volle honderd procent “gesaldeerd” dient
te worden met de netafname. Sindsien saboteren de netbeheerders deze
wettelijke regeling, lichten ze de vaak van niets wetende decentrale
opwekker in het geheel niet of slecht voor, dreigt er illegaal een
extra vastrecht voor teruglevering in het leven geroepen te worden
die de hele
saldering in een keer neutraliseert, en zijn er leveranciers die er
niets van willen weten terwijl ze het wel verplicht zijn. Bovendien
worden
mensen die (iets) meer dan 3.000 kWh op het net invoeden door een onwaarschijnlijke
regeling van de NMa feitelijk financieel van al hun netinvoeding van
hun grote, peperdure zonnestroomsystemen beroofd. Bent u bereid om
deze sabotage, de in het leven geroepen marktverziekende maatregelen,
en de
ten hemel schreiende bureaucratie rond de teruglevering zo spoedig
mogelijk fundamenteel aan te pakken? Optimaal alternatief: teruglevering
volgens
het EEG in Duitsland, wat de Staat geen cent kost maar wat uit een
marginale kWh bijdrage door alle huishoudens wordt opgehoest.
Zonnewarmte
Het
warmteverbruik bij Nederlandse huishoudens is 40 procent van het totale
huishoudelijke energieverbruik. Naast eenvoudige doch
zeer effectieve maatregelen als bouwen op de zon, en krachtdadig aangepakte
energetische renovatie van bestaande bouw (binnensteden!), kan dat warmteverbruik
dramatisch omlaag door inzet van kleinschalige decentrale opwekking middels
zonnecollectoren (zonthermische systemen) en/of bodemwarmte met warmtepompen
en lagetemperatuursystemen. Bent u bereid om de aanschaf van zonnecollector
systemen en vergelijkbare fossiele energie vermijdende technieken met
kracht te bevorderen? Bent u bereid maatregelen te nemen om vanaf heden
te voorkomen dat er nog steeds nieuwbouwwijken gebouwd zullen worden
waar het gros van de daken niet op het zuiden, maar op het noorden zijn
gericht, zodat voor vele tientallen jaren in die kostbare huizen de toepassing
van passieve dan wel actieve zonne-energie fysiek onmogelijk wordt gemaakt
en de energierevolutie in die wijken voor vele decennia wordt getraineerd?
Energie
Plus woningen
Er is nogal wat ophef
over het bouwen van energie “nul” woningen,
waarvan de bouw zeker bevorderd moeten worden omdat het makkelijk kan.
Echter, in Duitsland (o.a. Freiburg) worden zelfs Energie Plus woningen
gebouwd (ook in de huursector!) waarbij zulke grote PV-installaties
worden aangebracht dat er gemiddeld meer energie opgewekt wordt dan
er wordt
verbruikt in die woningen. Bent u bereid om de bouw van dit soort woningen
te faciliteren en te bevorderen zodat de gebouwde omgeving i.p.v. een
energieverspiller een (duurzame) energieproducent kan gaan worden?
Afscheid
van kernenergie
Kernenergie is en
blijft maatschappelijk extreem omstreden, en er komen alleen maar meer
legitieme redenen
bij i.p.v.
dat er afgaan om er mee op te houden (kernenergie is niet CO2 neutraal,
i.t.t. de suggestie die gewekt wordt). Zo explodeert nu al de uranium
oxide prijs, en dat wordt alleen maar erger. Bovendien zijn de voorraden
relatief rijk erts beperkt, en kost het enorme hoeveelheden fossiele
energie om armere ertsen te ontginnen. Een zeer actueel bijkomend argument
is dat het op het net zetten van slechts één 1.600 megawatt
centrale op een slecht functionerende, gedeeltelijk geliberaliseerde
elektra-markt (35% van de kWh prijs bestaat slechts uit “levering”!),
de duurzame elektramarkt om zeep zal gaan helpen. De leveranciers zullen
nl. ergens hun “marge” willen behalen, en dat gaat gegarandeerd
gehaald worden door preferent goedkope atoom kWh in te kopen en die duur
te verkopen. Inkoop van (nu nog) “duurdere” duurzaam opgewekte
elektriciteit (wind, zon, water) zal daardoor kunstmatig uit de “markt” geprijsd
worden, en duurzame elektriciteitsopwekking zal de komende eeuw onmogelijk
worden gezien de marktcondities. Bent u bereid net als Duitsland afscheid
te nemen van kernenergie als achterhaalde energie optie die nooit een “transitie-optie” kan
en zal zijn? Over de alternatieven kunt u bij de organisatie GEZEN
uw hart ophalen m.b.t. de CSP-revolutie.
E-mail adressen voor vragen aan specifieke politici via de AD mailbox:
balkenende@ad.nl
bos@ad.nl
halsema@ad.nl
marijnissen@ad.nl
pastors@ad.nl
pechtold@ad.nl
rouvoet@ad.nl
rutte@ad.nl
vandervlies@ad.nl
wilders@ad.nl
|